[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 21:25

*\o/* Dan is mijn uitleg gelukkig niet zo beroerd! Haha heb je al meerder wedstrijden in de planning?

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 21:32

Ja ik snap denk ik wel wat je bedoelt! Ik ga het morgen meteen proberen! En dit doe je neem ik aan eerst in stap en als dat onder de knie is in draf of juist ook in draf

xLianneZorro

Re: [Centraal]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 21:34

Ik heb het wel eerst in stap gedaan! :)

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 21:43

En maak je de cirkel om de pion groot of juist klein. Sorry hoor voor al de vragen :D

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 21:46

In het begin had ik klein gedaan... Dit omdat ze steeds naar binnen viel omdat ze zo stijf was, maar nu ze soepeler is kan ik hem ook groter maken! :D

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 22:19

Dat doe ik ook, maar dan 9 van de 10 keer zonder pionnen. Doe ik standaard bij het losrijden. Als ik jouw foto's bekijk lianne, vraag ik DJ toch wel wat meer met z'n hoofd naar binnen. Ik vraag hem echt door tot hij helemaal naar rechts of links kijkt. Als ik het in stilstand zou doen zou zijn lichaam recht zijn en dan kijkt hij naar rechts of links (dus niet schuin). Hij is daardoor ook heel soepel in die spieren.

Bij het extra stelling vragen gebruik ik ook m'n been. Ik wil er naar toe dat ik helemaal niks meer met m'n teugels hoef te doen maar hij wel extra stelling heeft. Als ik wil dat hij meer stelling naar rechts heeft bump ik zacht met mijn rechterbeen (of zoals mijn instructrice zegt een wappertje). Eerst deed ik dit gelijk met teugels, nu bump ik zacht, reageert hij niet nog een keer bumpen en teugels oppakken. Natuurlijk als hij de stelling heeft die ik wil teugels los.
Daarbij heb ik verder niet mijn been er aan, alleen om af en toe wat bij te sturen.

Ik hoop dat jullie het snappen :+

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 22:20

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 22:23

Nee oke, daarbij is extra stelling vanuit stilstand in het begin makkelijker.

Ik kan ook een heel mooi parcours maken zonder pionnen hoor :')

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 22:25

Ja maar dan ben je wat meer gefocust op de pion en ik denk dat dat om te beginnen makkelijker is dan dat je zo in het niets gaat! En later kan je uiteraard ook zonder pionnen gaan, ik zou de stappen niet te groot maken als ik marlou was! Maar emma jij en DJ zijn uiteraard al verder, heb je trouwens al je foto's binnen? Dan moet je echt een topic maken :P Zijn al zo weinig western topics...

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 22:31

DJ is zelf nog niet zo heel ver, hij is ook pas een half jaartje onder het zadel,maar het is denk ik wel makkelijker dat ik het al wat langer doe en daarom er wat beter in kan spelen. Maar er valt nog genoeg te verbeteren, maar daarom heb ik les.

Nee heb ze nog niet, ben ook zo benieuwd, maar wil er ook niet elke dag om vragen :+ kom ik zo zeurderig over. Of ik een topic maak weet ik nog niet, maar jullie krijgen vast wel wat foto's te zien :)

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 22:35

Pino valt juist heel erg naar buiten. Echt irritant maar als ik op een volte zit en ik ben vlak bij de hoefslag, doet hij erg z'n best om met een pootje de hoefslag te raken >;)

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 22:35

En wat doe jij dan als ik vragen mag? :P

Begrens je hem dan wel genoeg? Misschien kan hij nog niet goed op eigen benen lopen waar door hij steun zoekt aan de bakrand? Wat dan ook kan helpen is veel rechte lijnen rijden, eerst kleine stukjes en uit eindelijk de A-C lijn. (en natuurlijk de oefeningen met de pionnen)

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 22:43

Lastig uit te leggen, ik doe het denk ik automatisch. Het is gewoon heel veel doen (onder begeleiding) en ook met verschillende paarden. De ene reageert net weer wat andere waardoor je leert om er op in te spelen. Daarbij ga je ook vanzelf zien wanneer je paard weer recht wil worden. Eigenlijk net zoals dat je je paard laag laat lopen, op een gegeven moment ga je van tevoren zien wanneer hij weer omhoog wil komen met z'n hoofd. Daardoor kan je er sneller op inspelen.

Inderdaad begrenzen. DJ kan nu goed met stelling op een volte lopen. Rechtuit is echter nog drama, maar dat heb ik misschien twee keer met hem geprobeerd.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 23:09

Ja ik probeer hem te begrenzen maar ik ben nog wel eens te laat en dan loopt ie gewoon door naar de hoefslag :D ik moet er vanaf het begin al bijzijn

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 01:18

Ik ken je probleem erg goed Marlou! Ik heb er vandaag aan gewerkt in de les.
Bij mij lag/lig het probleem bij mijn sturen. Ik zit vast in mijn heupen en beweeg ook niet genoeg mee met het sturen. Ik stuur wel met de teugels, maar mijn heup en schouder volgt niet, en dus stuur ik niet met mijn zit en eigenlijk stuur ik dus gewoon zo goed als niet :+ Daarbij was ik gewoon niet duidelijk genoeg in de hulpen die ik wel gaf. Binnenbeen was niet sterk genoeg -beugels een gat langer en m'n heupen los bewegen doet wonderen *D - en begrenzing met de buitenhand was gewoon niet consequent en snel genoeg, waardoor ze dus de ene helft van de cirkel naar binnen viel en vervolgens doodleuk over haar schouder weg liep naar buiten.
Daar ga ik dus op verder oefenen :) En die oefening van Lianne ga ik onthouden!

Okey. Ik had dit stukje net al getypt, maar besloot het in dit topic te gooien ipv in de huiskamer, dus ik laat het lekker zo := O:)

Ik had vanavond dus les -eerste keer westernles!- en die ging echt heel goed. ÉÉN uitleg wat ik verkeerd deed en hoe het wel moest, en ik kon zomaar gewoon aangaloperen! Tot dusver wilde ik steeds aanspringen en dan maakte ze gekke huppelsprongen uit een soort protest. Ik denk omdat ze me gewoon echt niet snapte en niet wist wat ze moest.... Heel k*t, maar ik heb dus serieus in al die jaren dat ik rijd nog nooit uitgelegd gekregen hoe ik bepaalde hulpen geef. 'Begrenzen op de buitenhand' Ehhhh wat?? Ik kreeg altijd te horen 'been erbij' 'vraag maar laag' etc. Hoe dat moest heb ik grotendeels zelf uitgevogeld en tot een half jaar terug wist ik geeneens hoe ik een paard 'over de rug moest laten lopen' en 'nageeflijk' kreeg. Compleet nieuwe termen waren dat :=
Nu deed ik dus best veel dingen al wel goed omdat ik bij mijn vorige bijrijdpaard wel al een aardige vooruitgang heb gemaakt, maar met dat paard kon ik niet veel meer dan voltes in stap en draf... Als het nu met Dopey niet lukte kon ik hulp vragen aan Myla, maar als het dan nog niet lukte, wist ik gewoon niet wat ik nou verkeerd deed, omdat ik domweg niet wist wat ik eigenlijk wél goed deed :n

Dus ik ben echt ontzettend blij dat de les zo goed ging. Ik heb zoooveel verheldering gekregen. Eigenlijk alles wat Myla me al had geleerd en uitgelegd, maar dan nét wat duidelijker, waardoor dat kwartje nu eens viel. Dus ik kan lekker gaan oefen tot de volgende les over een maand!

Gheheh... Ik ben de lange-teksten-koningin, wisten jullie dat al? :o

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 09:42

xLianneZorro schreef:
*\o/* Dan is mijn uitleg gelukkig niet zo beroerd! Haha heb je al meerder wedstrijden in de planning?

ik heb in maart, april, juni of juli en november een wedstrijd gepland staan.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:19

Welke in April? En wanneer en waar? :P Zou ik misschien een keer mogen kijken?

Sharron gaaf dat je les zo ging! Ook super fijn dat je een paard rijd die laat merken als je hulpen niet goed zijn :)

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:32

xLianneZorro schreef:
Welke in April? En wanneer en waar? :P Zou ik misschien een keer mogen kijken?

Sharron gaaf dat je les zo ging! Ook super fijn dat je een paard rijd die laat merken als je hulpen niet goed zijn :)

19 april, 5 juli en 1 november in Oosterwolde bij de silver ranch.
De wedstrijd van 1 maart heb ik daar ook.

En natuurlijk mag je een keer komen kijken.

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 14:02

Jaa echt wel hoor Lianne :') Heel fijn, maar soms best irritant, want ze kan ook goed koppig zijn :o

Susannah92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 14:10

Heb gister voor het eerst met shank gereden, maar voel me daar toch niet prettig bij, dus we zijn vrij snel weer teruggegaan op snaffle. Durfde echt helemaal niets meer met mijn handen :P

Strakjes lekker zonder zadelen beetje aanklooien om aan m'n zit en m'n eigen ontspanning te werken, dus lekker dagje rustig aan doen :)

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 14:38

Susannah92 schreef:
Heb gister voor het eerst met shank gereden, maar voel me daar toch niet prettig bij, dus we zijn vrij snel weer teruggegaan op snaffle. Durfde echt helemaal niets meer met mijn handen :P

Strakjes lekker zonder zadelen beetje aanklooien om aan m'n zit en m'n eigen ontspanning te werken, dus lekker dagje rustig aan doen :)

Kan inderdaad heel erg wennen zijn. Ik rij buiten met mijn menbit in, dus ook met hefboomwerking. Maar nu zo na de winter heb ik natuurlijk heel lang niet meer zo gereden. Was even weer wennen, helemaal omdat ik eerst hem even in de bak liet uitrazen voordat ik naar buiten ging. In de bak is mijn voorkeur toch echt mijn snaffletje.

Ik heb morgen avond weer les, best wel zin in. Moet alleen vanavond nog even weer rijden, maar daar heb ik echt even helemaal geen zin in. Naja, schop onder de kont, en gaan met die banaan.

Susannah92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 14:47

Vind het ergens wel fijn dat ik me daar nog zo ongemakkelijk bij voel hoor, wil absoluut niet te makkelijk over dat soort dingen gaan denken.
Ik rij eigenlijk ook nog niet echt met sporen, gewoon puur omdat ik me daar nog niet fijn bij voel en ik het nog echt onnodig vind. In de bak ben ik voornamelijk bezig met lang en laag en overgangen, dus dan heb ik echt geen sporen nodig.
Als we bezig zijn met zijgangen, dan heb ik ze wel om, puur omdat ik dan net dat extra beetje duidelijkheid kan geven.

Succes met je les morgen, en hey, als je straks op stal bent heb je er vast wel zin in ;)

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 16:18

Susannah92 schreef:
Vind het ergens wel fijn dat ik me daar nog zo ongemakkelijk bij voel hoor, wil absoluut niet te makkelijk over dat soort dingen gaan denken.
Ik rij eigenlijk ook nog niet echt met sporen, gewoon puur omdat ik me daar nog niet fijn bij voel en ik het nog echt onnodig vind. In de bak ben ik voornamelijk bezig met lang en laag en overgangen, dus dan heb ik echt geen sporen nodig.
Als we bezig zijn met zijgangen, dan heb ik ze wel om, puur omdat ik dan net dat extra beetje duidelijkheid kan geven.

Succes met je les morgen, en hey, als je straks op stal bent heb je er vast wel zin in ;)

Is ook fijn hoor, als je je ongemakkelijk voelt ben je juist extra voorzichtig. Sporen heb ik nu wel bijna altijd om, behalve dan op buitenritten. Maar ik train nu dan juist extra op de soepelheid door veel wendingen te doen, veel schouder binnen/buitenwaarts en nu dus met de travers. Is inderdaad net dat stukje duidelijkheid.

Vaak is het dan zo dat ik op stal ook nog niet echt zin heb, maar mezelf dan echt vooruit trap. En als ik er dan eenmaal opzit is het klaar, en ben ik blij dat ik toch ben gaan rijden. Hoop alleen wel dat het rustig is, anders duik ik de buitenbak wel in :)

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 16:37

Ik heb wel sporen om. Gewoon om te verfijnen. DJ kan soms enorm doordrammen, ik stuur normaal met m'n kuiten en niet met sporen, maar dan kan ik hem net wat "doorduwen".

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 17:22

Ik heb net gereden en ik kon echt wat met de tips! Pionnetjes neer gezet en vooral in stap de voltes er opneem gemaakt. Ik was me bewusten van de volte doe ik maakte en door naar de pion te kijken leek het ook echt makkelijker en hij werd er echt ronder van *\o/*
Ik ben er helemaal blij mee! Zal binnen kort weer eens filmen.