[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 13:29

Ik denk dat het heel erg ligt aan hoe snel iemand iets oppakt ook. Om even een voorbeeld te geven.. toen ik auto-rijlessen ging volgen was ik echt een superkluns en heeft het wel wat lessen geduurd voor ik na alleen sturen er meer dingen bij mocht doen := mijn vriend echter heeft zo'n 'zeg het 1 keer en ik kan het' botje in z'n lijf. die had afgelopen vrijdag z'n eerste rijles en die doet alles al en nog goed ook :')

In mijn eerste westernles hebben we vooral sturen geoefend zowel in stap als draf. Balans en zit vond ik in een westernzadel makkelijker dan in een engels zadel := Laatste paar minuten een klein galopje gedaan maar dat was ook vooral om me te laten voelen hoe een 'lope' nou aanvoelde. Die hebben we ook gewoon op de hoefslag gedaan. Keertje linksom, keertje rechtsom. Dat was het. En dat vond ik toch al behoorlijk wat want mijn hoofd duizelde wel van al die nieuwe hulpen :+

Stops en spins kunnen we helaas bij mij op stal niet doen (geen reiningbodem) maar ik voel me bij het hele gecontroleerde van bijv trail en horsemanship ook al behoorlijk cowboy :+

Mensen die op vakantie 'even' een buitenritje gaan maken vind ik toch wel soort van eng := die hebben die balans niet..mocht er wat gebeuren :=

filly

Re: [Centraal]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 13:56

Ik ben zelf ook niet van de reining dus ik heb er zelf ook geen behoefte aan. maar ik begrijp nu wel beter hoe het er aan toe gaat met de lessen. een stuk rustiger dan ik in eerste instantie dacht. Dankjullie wel voor de uitleg :)

Straks even naar frizzle toe om te trainen, de hoefsmit komt om 16:00 dus kan ik daar aan vooraf nog mooi even trainen. mag ook wel met nog maar 17 dagen tot mijn eerste wedstrijd.(nee hoor schiet niet in de stress :+ )

Jannekje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 14:26

Spannend filly! Welk onderdeel doen jullie mee?

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 14:32

We starten de trail, de pleasure en de horsemanship in de L4 bij de WRAN.

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:24

Leuk Filly!

Wat betreft het rap beginnen met spins en stops enzo, moet ik eerlijk zeggen dat ik het ook wat snel vond om ermee te beginnen. Nu had ik wel ruime ervaring in het paardrijden verder. Maar om het gevoel te ervaren van hoe het spinnen aanvoelt, mocht ik een keer op een paardje rijden dat daar enorm goed in was en waarop het makkelijk aan te zetten was (zeg ik dat zo goed?) Ik reed toen wel 2x p/w een priveles van een uur, dus denk dat mijn trainer het gewoon leuk vond zodat ik kon voelen hoe dat nou is. Hetzelfde met roll-back. Tijdens sommige lessen reed mijn instructeur op haar paard mee en mocht ik even op haar paard om een echte rollback te doen en te voelen. Zodat je weet waar je uiteindelijk naartoe gaat werken.

Ik vond het ook enorm gaaf om een keer te ervaren hoe zo'n high-speed spin aanvoelt, maar het is niet iets wat we verder in de trainingen hebben meegenomen en sindsdien heb ik dat ook niet meer gedaan :-)

(kwam natuurlijk ook om het paard waar ik uiteindelijk op ging rijden zelf nog niet helemaal in balans was, dus dat bleef heel erg bij de basis en ik raakte daarna geblesseerd helaas :D :+ )

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:34

Jannekje7 schreef:
filly schreef:
Wat ik niet helemaal begrijp en dat is zeker niet aanvallend bedoeld naar de ruiters en instructeurs hoor, maar ik lees al meerdere keren dat er bij de 5e of 8e iig nog voor de tien lessen er al stops enzo gedaan worden. maar het lijkt me dat de basis van het western, het rustig rijden op zit en been enz. er dan nog helemaal niet goed in kan zitten bij de ruiter. Ik zelf zou dat niet willen, maar de echte beginners die nog nooit in contact geweest zijn met western kunnen dat natuurlijk niet weten. Ik vind dit best slecht van de instructeurs.

Hoe denken jullie daar over?

Ik begrijp je vraag volledig! En ben t er mee eens ;)
Maar net als vele anderen, rijd ik al jaren en jaren. Mn eerste twee westernlessen heb ik ook alleen maar gestapt, omdat ik zó moest wennen aan de andere hulpen! Daarna in draf weer precies t zelfde. Maar ik heb een goeie, onafhankelijke zit en een heel rustige hand.
Ik heb in les 7 (ofzo, heb niet goed geteld, maar vorige week dus), mn eerste keer galop gedaan.

Ik vind het verloop van de lessen heel rustig en Sylvia kijkt goed waar ik aan toe ben. Maar ik denk zeker dat sommige mensen die overstappen van dressuur naar western teleurgesteld zijn dat ze niet de eerste of zeker tweede les als n cowboy door de bak kunnen galopperen. Nou heb ik daar zelf niet zo'n last van, en schrok vorige week dus ook een beetje toen ze zei dat ik een galopje mocht doen. Maar vond t dus ook erg leuk!
Oh, en spinnen gaat echt op slakkentempo hoor, Smartie moet dat zelf ook nog leren, ze heeft de neiging achteruit te gaan hangen, dus da's steeds voorwaarts en draaien en weer voorwaarts en draaien... rustigjes aan :)

Oh, en overigens, moet ik nu aan denken... dat er mensen op vakantie een buitenrit gaan maken terwijl ze nog nooit op een paard hebben gezeten. Of enkel een keer op een kermis. Mijn God. Je stapt niet op een fiets!

Wat Jannekje zegt heb ik ook :). De eerste les was stappen, leren op benen en zit te sturen, en je paard dit leren. Leren welke hulp je geeft en hoe je je paard soepel maakt. De lessen daarop waren weer op hetzelfde gericht. Sturen, soepel maken, verplaatsen van de schouder en van de heup. En dit zowel in stap als in draf. Zelf veel uitleg krijgen waarom je iets doet, wat het doet met je paard enz. Werken aan de ontspanning van paard enz.

Ook ik had aan het einde van les nummer 7 of 8 ineens een trainer die zei: zo en nu wil ik wel eens een galop zien. ( mijn heerlijke reactie, de technische galop of mijn galop van: Chendo let op, GAALLLOOPPPP). Was dus de technische dus hier ook even uitleg van gekregen (verfijnt buitenrijd mens, die compleet is vergeten wat je moet doen om je paard in de rechter of linker galop te zetten, en al helemaal niet weet of je op het juiste been licht rijd of in welke galop je paard zit).

Rij nu vanaf september western. En we zijn nu bezig met het verzetten van de schouder en heup tegelijk (travers). Spins, stops enzo nog helemaal niet aan de orde geweest

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:45

ik ben nu ook best wel met de basis nog bezig.
ik ben zelf wel verder, maar heb nog nooit een paard echt alles aangeleerd, ook al red ik mij aardig, voor sommige dingen heb ik gewoon iets hulp nodig om net een extra zetje de goede richting te geven.
ben nu nog vooral in stap en draf bezig (ook met tempo, dus jog, maar niet eerder dan dat hij verder goed liep in draf). ben wel bezig met overstappen, draaien van de voorhand en achterhand. dat is dus eigenlijk ook al een begin van de spin... maar ik vind voorhand omzetten en achterhand omzetten eigenlijk ook wel basis. spin natuurlijk niet.

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 17:05

Jannekje7 schreef:
En Joyce, wat een lieve vriend. Ik weet niet of mijn man dat een goed idee zou vinden hoor, een paard. Alhoewel, we hebben al twee auto's en een motor, dan kan één PK er ook nog wel bij toch??

Haha, zo denk ik ook graag. Is dan weer zo jammer dat die ene PK niet het equivalent van die vele PK's van een motor kost :D (Overigens, even de wijsneus uithangen, ik had laatst opgezocht en kwam erachter dat een paard gemiddeld iets van 4 PK kan leveren. Is natuurlijk om het allemaal even gemakkelijk te houden. Zo, dat was wijsneusmodus, nu is het klaar }:0 :D )

Jannekje7 schreef:
Marlien, wat een leuk paard! Oud model haflinger? Ook ooit nog als verzorgpaardjes gehad. Heerlijk veelzijdig! Al waren die van ons vooral bossencrossers :D

Is inderdaad een Haflinger ja. Wat voor een model en typenummer weet ik niet :D ;-) Het is niet mijn paardje, maar van een vriendinnetje die haar even uitleende voor een rustig stapritje buiten. Mijn eigen leasepaardje is wat te dominant momenteel om te berijden en ik zit zelf met een pijnlijke rug na val van eerder genoemde leasepaard -O- :')

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 17:11

Hahah ik lees weer even een dagje niet hoor :+

Ik heb zelf morgen pas mijn eerste les (pleasure), dus zal ook veel basis zijn en daarbij richten op de problemen waar ik tot dusver tegenaan loop, die ook basis zijn. :o

Goed. en wat ik verder moet typen over wat jullie allemaal bespreken weet ik niet :+ dus hier laat ik het maar bij :')

*Zat al 5 minuten voor me uit te staren om te bedenken of ik wat zinnigs te zeggen had O:)

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 17:58

Ik heb de eerste tien lessen geen galop gedaan. Spins kwamen maar na een half jaar.
Wel stoppen en dan een rollback maar slidings heeft paardje niet echt aanleg voor vermoed ik. We zijn nu begonnen met sidepass. Ik heb sinds mei vorig jaar om de 2 weken les

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 18:05

@Marlien en Jannekje: Haha, precies!! Mijn vriend heeft nog een motor (ik heb die van mij verkocht), hij heeft een kever, een auto van de zaak, een camper (die ook wel een beetje van mij is, maar staat op zijn naam) en ik heb alleen mijn eigen kleine Twingo'tje. Dus ik heb gewoon recht op mijn eigen extra PK's :D

Wat betreft het snel beginnen met spinnen en stoppen, uuuuh, kan ik niet over meepraten, haha. Guus kan dat allemaal nog niet, dus wij zijn alleen maar bezig met basis. En ik las dat iemand zei "elke week basis wordt snel zo saai", maar daar ben ik het niet mee eens. Om een goede basis neer te zetten, moet je vaak behoorlijk werken en zonder je basis kom je ook niet ver. Oké, als je alleen Western gaat rijden voor het snelle werk, dan snap ik dat basis saai is. Maar doordat ik jaren dressuur heb gereden en ik als bijrijdster voor jachtruiters voornamelijk met het dressuurmatig bijhouden van de basis bezig was, verveel ik me nu met Western ook niet met die basis. Al ben ik natuurlijk wel rete nieuwsgierig hoe alle oefeningen nou voelen op een goed geschoold western paardje.

Mijn instructeur zei trouwens dat hij veel liever een dressuurruiter op een westernpaard ziet, dan een westernruiter op een dressuurpaard. Dit omdat dressuurruiters vaak een veel betere onafhankelijke zit hebben en er met dressuurles veel meer op de basis wordt gehamerd (en de basis is in beide disciplines nagenoeg hetzelfde). Een dressuurruiter kan dus vaak heel makkelijk de overstap maken naar Western en in principe zo op elk paard wegrijden, maar andersom schijnt dat vaak toch wel voor problemen te zorgen... Dus blijkbaar is het inderdaad wel zo dat het rijden van basis in de western vaak een beetje een ondergeschoven kindje is.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 18:38

Dat zou kunnen, maar een goede ruiter moet op allebei zo weg kunnen stappen.
Ik denk dat mijn basis wel goed zit. Ik ben begonnen met western rijden, heb dus nooit dressuur gereden. Als klein hummeltje ben je niet gelijk bezig met spins en stops. Heb dus heel lang alleen maar basis gereden. Heb ook een aantal jaar gehad dat ik maar op 1 of 2 zadels kon, ik was te lang voor die kinderbeugels, maar te kort voor een normaal zadel. Bij dat zadel waren er ook nog wel gaten bij gemaakt zodat ze korter konden.
Nu zit ik ongeveer halverwege, dus ze hoeven gelukkig niet meer op z'n kortst :+

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 18:46

Haha, herkenbaar. Echter heb ik dat probleem nog steeds. Meeste zadels heb ik niets aan, ik ben erg klein en heb ook nog eens korte benen.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 18:48

Ik ben nu ook nog niet zo groot, heb ook korte beentjes. Maar de meeste zadels kunnen wel kort genoeg. Ben de laatste tijd niks tegen gekomen wat te lang is in ieder geval.

Ik heb het wel nog met Engelse zadels gehad, dat de beugelriemen te lang waren. Ik heb liever een wat groter paard, maar daar worden dus vaak ook de langere mensen op gezet, met de langere benen.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 19:36

Als je de basis saai vindt worden, dan heb je denk ik geen leuke/goede instructeur/instructrice (gehad). :P
Want ik krijg les (gewoon basis western) en verveel me nooit! We doen de gekste figuren en wisselen veel af. Het is echt niet alleen rondjes rijden (juist niet!). Ik vind het juist best zwaar, omdat je heel bewust moet zijn van je houding/zit/ademhaling/hulpen/timing. Maar wat ik verder het belangrijkste vind (ongeacht welke "stijl" je rijdt), is dat je doet waar je plezier in hebt en tegelijkertijd een mooi soepel paard weet te krijgen/behouden.

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 08:52

Marlien: bij ons op stal loopt een kleine vrouw rond! Die heeft gewoon extra gaatjes in de beugelriemen laten maken, het past nog ook! Als je dat zadel zonder ruiter ziet denk je echt dat er een kabouter op gaat zitten :P als de eigenaresse erop zit lijkt het enorm mee te vallen. Heb zelf nog even voor de lol in haar korte beugeltjes gezeten, voelde me net een jockey :D

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 10:51

Wij doen ook nogsteeds geen spins of stops hoor en ik ben nu toch al wel een jaar bezig :') ja wel achterhand om de voorhand en andersom maar niet heel uitgebreid.
Sluit me aan bij Em verder, mijn lessen zijn ook echt niet saai. Ik werk me kapot :') weet je hoe moeilijk het is om een vierkantje in te draven en in dat vierkantje in draf te draaien en er weer uit te gaan met een iets te grote quarter? :Y)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:34

Ik ben ook al snel begonnen met de echte reining oefeningen. Ik heb nu een les of 7 gehad. Maar ik heb het idee dat ik de oefeningen erbij pak voor de afwisseling en om te kijken waar ik vooral bijgespijkerd moet worden. Spinnen gaat ontzettend traag, en de stops doe ik momenteel alleen vanuit galop op de volte, dus is geen echte sliding stop met rundown. Rollback doe ik wel veel in draf, voornamelijk om het paardebeest even wakker te schudden en oplettend te maken. En hij vind het leuk :)
Maar we zijn in de les vooral bezig met techniek, en dus de basis. Stelling binnen, buiten, schouder weg, achterhand weg, tempocontrole, ontspanning, volte vergroten en verkleinen, sturen met zit en benen. En rijden op zowel 1 als 2 handen.

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:37

Dinsdag mn eerste westernles, in de les bij sicayes.
Spannend! En gezellig!

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 14:39

Wat Judith zegt :p

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 14:40

Ik neem in de vakantie voor de afwisseling weer een uur les (heb ik wel verdiend dacht ik zo) :D jeeuj en daarna mag ik weer halve uurtjes xD

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 20:55

Vandaag Pino weer kunnen rijden wn gelukkig was hij rustig. Door m'n nachten weer 3 dagen niet gereden daar heb ik dan zo geen energie voor...

Nu merk ik een probleem op waarvan ik niet goed weer wat ik er mee moet. Misschien heeft iemand hier tips. Heb natuurlijk wel les maar die problemen vallen me natuurlijk altijd het meeste op als ik alleen rij :+

Op de rechter hand voelt hij zwaar in m'n hand en hij gaat zo scheef door de bocht, ik krijg hem gewoon niet recht. Is een probleem wat al lang speelt maar nog steeds niet op kunnen lossen.
Op links is hij veel lichter en is ie in vorm maar rechts is ie zwaar in de hand, een plank qua buiging en vind het lastig om laag diep rond te blijven.
Ik stap en draaf alleen. In stap gaat het wat beter.
Wat voor oefeningen kan ik doen?
Pino zat bij de osteopaat vooral rechts vast. Kan dit met elkaar te maken hebben?

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 20:57

Herkenbaar! :D Ik had dit met Silas ook! (nu nog een klein beetje) ga even een filmpje of iets zien te vinden kijken hoe ik het beste het kan uitleggen!

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 21:13

Oke ik ga het proberen uit te leggen... Als je me niet snapt... Vraag het :P Silas was in het begin ook super stijf. Wat we hebben gedaan is pionnen neer gezet (achter elkaar of in een driehoek). Kies een pion uit en maak er een cirkel om, je doet je binnen hand omhoog en naar binnen en legt je binnen been aan, zodra het paar buigt (en zakt met het hoofd) haal je je been eraf en ontspan je. Dit doe je ook via de andere kant. En zo ga je alle pionnen af. Heb je het rijtje gedaan dan doe je even een rondje door de bak om het hoofd even leeg te maken. Dit kan dus ook in draf en op een geven moment kan je veel verder vragen. :') Oh ik ben zo slecht in uitleggen... Ik zie al helemaal voor me hoe ik het doe maar het is zo moeilijk uit leggen, als je in de buurt woonde kwam ik graag langs haha!

Oja, dit kan je ook vanaf de grond doen, het paard laten buigen!

Heb hier wel enkele (oude) foto's waar silas dus ook in het begin stadium was...

Afbeelding

Hoop dat je er wat aan hebt :') En ik zal vast ook niet alles perfect doen hoor :P Maar dit heeft in ieder geval geholpen!

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 21:23

Ik begrijp je wel helemaal Lianne, misschien wel iets wat ik mee ga nemen in de training na de wedstrijd.