[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

filly

Re: [Centraal]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 21:50

Ik ben filmpjes van wedstrijden aan het kijken op youtube en heb nu echt heel erg veel zin in de wedstrijd van 1 maart :D

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 21:53

Of in hand trail.. Dat kan ook nog :D

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 22:40

Yay! Vandaag voor het eerst sinds tijden een buitenritje gemaakt! Stapritje op de Veluwe op de pony van een vriendin. Was erg fijn :j Ook voor het eerst op een boomloos "western"zadel gereden. Zat erg lekker.

Afbeelding

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 23:14

Ziet er gezellig uit Marlien! Heb er nog nooit een buitenrit gemaakt -helaas- maar kom vaak in een bepaald stukje Veluwe. 't Is er zo mooii <3

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 08:29

Leuke foto Marlien!

Ooohhh ik zit nog helemaal na te stuiteren van gisteren. Ik heb een reining jury cursus gehad!
Echt super! Mega veel geleerd en ook zelf nog gejureerd :D (wel van video's hihi) van de 5 had ik bij de winnaar hetzelfde aantal punten als echt gegeven zijn, bij de rest zat ik er steeds 1 puntje naast.
Duurde echt de hele dag dus flink moe gisteravond hahah.
Dus mochten jullie nog theorie vragen hebben over reining, misschien kan ik ze wel beantwoorden nu :D

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 09:06

Wat tof zeg! Hoe ben je daar zo bij terecht gekomen?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:22

Leuk Hedi!

En Marlien, leuke foto :)

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:04

Kon ik me voor inschrijven bij ons op stal :)

Jannekje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 22:55

Zooooo, pffff!
Enkele maanden geleden heb ik me hier gemeld omdat ik mn eerste les western had in Veldhoven.
Door verschillende omstandigheden vaak wat meer tijd er tussen, maar vanaf januari vrij regelmatig gelest.
Vandaag ook weer les gehad. Was denk ik les nr 8 ofzo? Vorige week voor t eerst een galopje gedaan. Dat was ff wennen. Lespaardje Smart galoppeert heeeeel ruim en was niet van plan me de galop cadeau te geven, dus ik stuiterde in eerste instantie alle kanten op :o

Maar vandaag les gehad en t ging ZO goed! Ik stond te kijken van mezelf en Smart! Ze was zo licht op de hand en op t been! Nou scheelt t ook heel erg dat ik een heel klein dressuurspoortje om had. Ze is gewoon gewend om met sporen gereden te worden en daar kon ik met mn kuit gewoon niet tegenop. Nu met klein spoortje, een wereld van verschil, zo licht! Ze liep ook heerlijk ontspannen, zelfs met de grote paarden in de bak (daar is ze bang voor, gek paard), galop ging super deze keer. Ook voor t eerst n stop gemaakt vanuit de galop, mijn God! Wat een kracht!
En voor de tweede keer spinnen geoefend en ook dat ging zó veel beter dan vorige keer!
Die rollbacks echter, moeten we nog een beetje op oefenen, pfoeh.

Echt, ik geloof dat ik t allemaal een beetje door begin te krijgen :D

Oh, edit: Ik ga promoveren van het paardje van haar zoons naar haar wedstrijdpaard :wow:
Ze vroeg of ik vandaag al wilde, maar wat ik er van heb gezien is dat best een pittig ding, dus ehm, nog ff een keertje veilig op Smartie :P

Whoeiii, ik vind t helemaal leuk! :D

Jannekje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 23:05

Even wat terug gelezen van jullie (een beetje...). Heerlijk bekkie heeft die van jou zeg Lianne! :D

En Joyce, wat een lieve vriend. Ik weet niet of mijn man dat een goed idee zou vinden hoor, een paard. Alhoewel, we hebben al twee auto's en een motor, dan kan één PK er ook nog wel bij toch??

Marlien, wat een leuk paard! Oud model haflinger? Ook ooit nog als verzorgpaardjes gehad. Heerlijk veelzijdig! Al waren die van ons vooral bossencrossers :D

Hedi, wat cool zo'n cursus! Waar stond jij ook alweer met je paard? In/bij Helmond zelf?

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 23:30

Jannekje: Ik heb geen paardje, ik rijd het paard van mijn instructrice. En die staat in Sterksel bij Starreiners :) leuk dat je een wedstrijdpaardje mag gaan rijden! Dat mag ik ook :D echt te gek, ik leer er enorm veel van.

Jannekje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 00:05

Oh, right, dat wist ik. Ben hier al ff niet geweest... Maar heel leuk dat jij ook een wedstrijdpaardje rijdt!

En ja zeg, ik vind t nogal wat, de helft van de tijd voelt t alsof ik maar wat aanklooi. Maar Sylvia zegt steeds dat ik t heel goed doe. Nou voelde dat vandaag ook echt zo, wat een héérlijke les :D
Maar t lijkt me ook ontzettend leerzaam! Vooral ook omdat hij me wel duidelijk zal laten weten als ik iets fout doe. Smartie is wat dat betreft veel vergevender :)

Oh, en t gaat er nu ook echt van komen dat mijn man zijn eerste paardrijles gaat krijgen. Hij wil heel graag, maar ik moet m nog ff over de streep helpen, hij vindt t volgens mij rete-spannend. Gelukkig rijdt ie motor, waardoor hij wel n goed evenwicht heeft. Maar dan zouden we vanaf begin maart eens moeten kijken of we 2 lessen achter elkaar bij Sylvia kunnen regelen :D

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 00:55

Leuk Janneke!
Ik heb vorige week ook nog les gehad van Silvia, ze is fijn en rustig. Nu nog niets gepland omdat pino naar de osteo is geweest! Kijk nu alweer uit nar de volgende les.. Wil hem niet weer helemaal scheef rijden.

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 01:07

Wat ik niet helemaal begrijp en dat is zeker niet aanvallend bedoeld naar de ruiters en instructeurs hoor, maar ik lees al meerdere keren dat er bij de 5e of 8e iig nog voor de tien lessen er al stops enzo gedaan worden. maar het lijkt me dat de basis van het western, het rustig rijden op zit en been enz. er dan nog helemaal niet goed in kan zitten bij de ruiter. Ik zelf zou dat niet willen, maar de echte beginners die nog nooit in contact geweest zijn met western kunnen dat natuurlijk niet weten. Ik vind dit best slecht van de instructeurs.

Hoe denken jullie daar over?

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 01:12

Ik doe dat nog niet. Ik heb les van de zelfde dame als janneke. Ik ben alleen nog maar bezig met in stap en draf de volte verkleinen en vergroten omdat hij echt wat stug is op het begin. En klein beetje achterwaarts en van hand veranderen zeg maar :P

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 01:18

Ik zelf ben totaal niet bezig met de reining hoor, dat kan ik niet met mijn knie blessure, maar al zou ik het wel willen gaan doen als leek in de westernsport dan zou ik toch eerst de basis heel goed onder de knie willen hebben en niet al na mijn 8e les al stops en alles gedaan hebben. mijn mening is dat je daar dan nog helemaal niet klaar voor bent.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 01:42

Ik wil eerst goed de basis onder de knie hebben inderdaad en daarna gaan kijken wat ik leuk vind om te doen.
Reining wordt hem sowieso niet, dat is niks voor ons

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 08:16

Ik denk dat de instructeurs echt wel kijken wie er al aan toe is. Sommige mensen leren sneller of passen zich sneller aan san vind ik dat je die personen niet ook 20 lessen de basis kunt geven dat gaat vervelen. En op zit rijden en been deed je toch ook al bij dressuur.

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 08:50

Ik ben direct begonnen met stops en spins (op zeer laag tempo) en ook op shank.
Nu ben ik voorheen 14 jaar dressuurruiter geweest en heb ik een goed evenwicht, ben zacht in mijn hand en rustig met mijn been. Ik les nu inmiddels een jaar en het gaat heel goed.
Ik zou niet weten waarom ik tussen de basis door niet een keer kan stoppen en als finish een rondje kan spinnen.. ik rijd een super leerpaard en ik ben wel zo snugger om haar niet op te hangen of tegen een muur aan te laten spinnen :)

Ik denk dat een instructeur goed kan beslissen of iemands zit en hand stabiel genoeg is om af en toe en leuk oefeningetje tussendoor te doen :) Ik heb Cash nooit pijn gedaan.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 08:52

Ik denk dat het vooral is om de ruiter tevreden te houden. Het scheelt wel als ze al kunnen rijden. Wat mij wel opvalt is dat heel veel Engelse Ruiters klapperen met hun benen... Ik ken wel een aantal paarden die daar verkeerd op reageren, nouja verkeerd, eigenlijk doen ze gewoon wat er gevraagd wordt. Maar zie dat klapperen maar eens af te leren...

Mijn zusje doet dat dus ook, al doet zij het wel het minste van de groep waarmee ze lest. DJ reageert daar best wel sterk op (en ik heb toch het idee dat hij haar ook in de maling neemt). Ik kan nog zo vaak zeggen dat ze haar benen stil moet houden, maar het lukt haar niet. Ze is trouwens niet helemaal onbekend met western hoor..

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 09:15

Je moet je benen ook stil houden bij dressuur dus snap niet wat je bedoelt met klapperen.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 09:17

Ik ben al sinds mei nog steeds met de basis bezich :+ ! Zo wel paard en ik, en soms pakken we wat trail onderdelen mee zoals hek open en dicht al gaat dat ook nog niet voor 100% hoe het hoort dus we doen meestal alleen hek open en als dat goed gaat stoppen we :')

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 09:17

Maar kunnen we niet beter over gaan op ons andere topic? xd

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 09:54

Het is inderdaad de bedoeling ja. Maar ik denk dat toch wel 60% dit niet doet, als het niet meer is.
Rijdt altijd zo'n vrouw na m'n zusje in de bak. Ziet er netjes uit, tot ze gaat draven... ;(

Jannekje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:01

filly schreef:
Wat ik niet helemaal begrijp en dat is zeker niet aanvallend bedoeld naar de ruiters en instructeurs hoor, maar ik lees al meerdere keren dat er bij de 5e of 8e iig nog voor de tien lessen er al stops enzo gedaan worden. maar het lijkt me dat de basis van het western, het rustig rijden op zit en been enz. er dan nog helemaal niet goed in kan zitten bij de ruiter. Ik zelf zou dat niet willen, maar de echte beginners die nog nooit in contact geweest zijn met western kunnen dat natuurlijk niet weten. Ik vind dit best slecht van de instructeurs.

Hoe denken jullie daar over?

Ik begrijp je vraag volledig! En ben t er mee eens ;)
Maar net als vele anderen, rijd ik al jaren en jaren. Mn eerste twee westernlessen heb ik ook alleen maar gestapt, omdat ik zó moest wennen aan de andere hulpen! Daarna in draf weer precies t zelfde. Maar ik heb een goeie, onafhankelijke zit en een heel rustige hand.
Ik heb in les 7 (ofzo, heb niet goed geteld, maar vorige week dus), mn eerste keer galop gedaan.

Ik vind het verloop van de lessen heel rustig en Sylvia kijkt goed waar ik aan toe ben. Maar ik denk zeker dat sommige mensen die overstappen van dressuur naar western teleurgesteld zijn dat ze niet de eerste of zeker tweede les als n cowboy door de bak kunnen galopperen. Nou heb ik daar zelf niet zo'n last van, en schrok vorige week dus ook een beetje toen ze zei dat ik een galopje mocht doen. Maar vond t dus ook erg leuk!
Oh, en spinnen gaat echt op slakkentempo hoor, Smartie moet dat zelf ook nog leren, ze heeft de neiging achteruit te gaan hangen, dus da's steeds voorwaarts en draaien en weer voorwaarts en draaien... rustigjes aan :)

Oh, en overigens, moet ik nu aan denken... dat er mensen op vakantie een buitenrit gaan maken terwijl ze nog nooit op een paard hebben gezeten. Of enkel een keer op een kermis. Mijn God. Je stapt niet op een fiets!