filly schreef:Wat ik niet helemaal begrijp en dat is zeker niet aanvallend bedoeld naar de ruiters en instructeurs hoor, maar ik lees al meerdere keren dat er bij de 5e of 8e iig nog voor de tien lessen er al stops enzo gedaan worden. maar het lijkt me dat de basis van het western, het rustig rijden op zit en been enz. er dan nog helemaal niet goed in kan zitten bij de ruiter. Ik zelf zou dat niet willen, maar de echte beginners die nog nooit in contact geweest zijn met western kunnen dat natuurlijk niet weten. Ik vind dit best slecht van de instructeurs.
Hoe denken jullie daar over?
Ik begrijp je vraag volledig! En ben t er mee eens 
Maar net als vele anderen, rijd ik al jaren en jaren. Mn eerste twee westernlessen heb ik ook alleen maar gestapt, omdat ik zó moest wennen aan de andere hulpen! Daarna in draf weer precies t zelfde. Maar ik heb een goeie, onafhankelijke zit en een heel rustige hand.
Ik heb in les 7 (ofzo, heb niet goed geteld, maar vorige week dus), mn eerste keer galop gedaan.
Ik vind het verloop van de lessen heel rustig en Sylvia kijkt goed waar ik aan toe ben. Maar ik denk zeker dat sommige mensen die overstappen van dressuur naar western teleurgesteld zijn dat ze niet de eerste of zeker tweede les als n cowboy door de bak kunnen galopperen. Nou heb ik daar zelf niet zo'n last van, en schrok vorige week dus ook een beetje toen ze zei dat ik een galopje mocht doen. Maar vond t dus ook erg leuk!
Oh, en spinnen gaat echt op slakkentempo hoor, Smartie moet dat zelf ook nog leren, ze heeft de neiging achteruit te gaan hangen, dus da's steeds voorwaarts en draaien en weer voorwaarts en draaien... rustigjes aan 
Oh, en overigens, moet ik nu aan denken... dat er mensen op vakantie een buitenrit gaan maken terwijl ze nog nooit op een paard hebben gezeten. Of enkel een keer op een kermis. Mijn God. Je stapt niet op een fiets!