[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Re: [Centraal]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 13:27

Wat goed en fijn Marlien!!

@Susannah: Hopelijk hou je het "droog" tijdens je les vanmiddag ;) :D Veel plezier alvast!

Ik heb vanochtend lekker gereden. De bak was nog leeg toen ik op stal kwam, dus eerst even lekker losgegooid (kon hij lekker rollen) en daarna aan het werk gezet. Ik mag niet klagen, hij ging best goed! Lekker ontspannen, hij komt al sneller en dieper naar beneden, alleen hij zit nog vast op links (paar weken gelede op rechts, dus het gaat een beetje heen en weer).

Qua paarden dromen: mijn vriend heeft gezegd dat hij stalgeld/onderhoud voor een paard wil betalen zodra we voldoende geld apart hebben gezet om onze bruiloft (voorjaar 2016) te kunnen bekostigen. Dus dat is eigenlijk best wel heel erg spannend! Ik had nooit gedacht de komende jaren voldoende geld te verdienen om een paard te kunnen onderhouden (ben heel erg in loon achteruit gegaan toen mijn toenmalige werkgever 3 jaar geleden failliet ging), maar nu mijn vriend opeens de kosten voor me wil betalen, lijkt een eigen paard opeens geen verre droom meer!

Susannah92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 13:43

Hahaha, Joyce, dat zou echt genant zijn :')

Fijn dat het zo lekker ging vanochtend :) Altijd fijn als de bak leeg is als je op stal aankomt.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 13:52

Meiden ik ben echt super druk zodra ik vrij ben lees ik even bij.

Vroeg me alleen af of iemand aan seatsaver heeft die ik kan overkopen. De kleur maakt me niks uit :)

Susannah92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 13:59

Wil je één met een bontje? Want die kan ik wel voor je maken tegen materiaalkosten :+

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 14:25

Waar haal jij je materiaal voor een bonte seatsaver susannah?

Ik heb net weer op Pino gezeten! *\o/*
Hij was braaf, alleen gestapt maar wel laag, diep rond en zo recht mogelijk :+
Morgen pak ik er een stukje draf bij.
Ik merkte dat hij wat zwabberde en losjes was dus nog niet te gek doen.

Oh en marlien wat goed dat je weer gereden hebt!!! Fijn dat het ook goed ging hashtag vertrouwenboost ;-)

Susannah92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 16:58

Via via contacten en vikingmarkten :P Ik zit een beetje half in het re-enactment wereldje dus kan redelijk goedkoop aan bontjes komen. Zowel schaap als andere beesten.

M'n les gaat weer niet door, ben ik weer beter is de eigenaresse ziek. Van het kastje naar de muur :P
Ga straks lekker even voor mezelf rijden

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 17:16

Ik heb je een pb gedaan Susannah!

@Sharron zag op fb dat je je western outfit hebt gescoord gaaf! Waar heb je geshopt?
@Marlou hoe gaat het nu verder met Pino? Die broek die ik van jou heb zit echt heerlijk! <3
@Joyce gaaf zeg! Als je je eigen paard krijgt ga je dan ook echt voor een quarter of paint?

Ik vind alle paardjes wel leuk, zeker met een mooi kleurtje... De enigste paarden waar ik niks mee heb zijn friezen :P Of paarden met té veel bloed erin.

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 17:39

Ik heb een echte schapen seatsaver, dus als je die over wilt nemen? Hij is donkerbruin €35 mag je hem hebben

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 18:09

@Lianne: Waarschijnlijk wel ja! Ik heb nog niet veel ervaring met western, maar het spreekt me nu in de basis al zoveel meer aan dan dressuur. Ik zou dan een leuke quarter of paint willen, all-round, die al iets meer ervaren is. Nu leer ik alles echt samen met het paard, wat super tof is, maar met een eigen paard is het ook wel lekker als ik daar wat makkelijker van alles mee kan doen (en van kan leren), ipv dat ik hem eerst zelf helemaal door moet rijden.

Ik wil serieus heel veel doen :D Grondwerk, buitenritjes (zowel alleen, als met anderen), zonder zadel rijden, misschien zelfs helemaal "tuig loos" rijden als dat ooit zou lukken, pleasure, trail, reining en eventueel andere dingen die op mijn pad komen! Wedstrijdjes vind ik ook erg leuk, maar ik zou geen paard kopen puur voor 1 tak van de sport, om mezelf naar de top te rijden ofzo.

Maar nu vermaak ik me nog heerlijk met het jonge Guppie!! Al vind ik het stiekem wel leuk om al een beetje paardjes te kijken :D Ik kan nog steeds niet geloven dat m'n vriend dit voor me wil doen, ik denk nog steeds dat hij straks zegt: "Grapjeeee!! Ik ga écht geen paard voor je betalen, dat je daar in bent getrapt zeg..."

@Susannah: Haha, schiet lekker op zo zeg!

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 18:14

Ik ben zelf vooral van de buitenritjes met en zonder gezelschap, mooi een beetje om me heen kijken :P En trail spreekt mij het meest aan. Al moet ik zeggen dat ik alles wel leuk vind :') Maar ik ben vooral een gezelligheidsmens. En hoop dat ik Silas ook zo ver krijg om heerlijk mee alleen naar buiten te kunnen!

Zou je vriend zulke gemene grapjes durven te maken? :P

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 18:26

Wow haha, geef mij d'r ook zo eentje die zegt het onderhoud van een paard te betalen!

Thanks allemaal voor de lieve reacties. Ik heb vandaag zelfs een beetje spierpijn in mijn binnenbenen. Haha, dat had ik niet verwacht :-)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 20:22

Haha, als hij zulke grapjes durft te maken, moet ik nog maar eens goed nadenken over of ik nog wel zijn verloofde wil zijn :D

Maar zonder dollen, het is echt ongelofelijk lief. Ik heb een redelijk pittige tijd achter de rug, tijdje ook geen paard gereden toen we verhuisden. Nu ik het rijden weer op heb gepakt, ziet hij heel duidelijk dat ik enorm relaxed en happy ben als ik bij de paarden ben, of als ik net terug kom van de paarden. Niet dat ik normaal niet happy ben hoor, maar ik ben niet altijd relaxed, vlieg altijd van hot naar her, haha. Van de week wist hij niet dat ik naar stal was geweest en toen hij thuis kwam vroeg hij gelijk "Ben je bij de paarden geweest vandaag..?" Dus ik vroeg waarom hij dat dacht. Zegt ie: "Ja, dat zie ik gewoon aan je. Je straalt dan op een bepaalde manier, die je alleen hebt als je bij de paarden bent, of bent geweest!". Hij roept nu al een tijdje dat als ik er het geld voor heb, echt voor een eigen paard moet gaan kijken. Maarja, dat geld is er nooit (of in elk geval, niet voldoende voor een paard :D ), dus ben ik gewoon verder gegaan met bijrijden.

En nu gaan we volgende jaar trouwen, waardoor we natuurlijk ook naar het totaalplaatje moeten gaan kijken (we hebben gekozen voor trouwen in gemeenschap van goederen). Daarbij heeft m'n vriend laatst ook nog eens een betere functie aangeboden gekregen bij zijn werkgever en toen zei hij dat hij altijd heeft gezegd dat hij nooit voor mijn hobby's wou betalen, maar dat hij ziet dat dit me zo gelukkig maakt, dat hij met liefde de kosten op zich wil nemen. Jullie begrijpen vast wel dat ik, voor zover mogelijk, nog meer van hem houd! hahaha

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:01

Ik ben vandaag weer bij de verzorgpaardjes geweest. Het recreatie westernpaardje reageerde best goed op de aanwijzingen. En bij het andere paard was het behoorlijk rumoerig dus kon niet echt met hem aan de slag, hij was echt super onrustig en ging steigeren in zijn stal omdat er kinderen door de stal schreeuwden. Heb gewacht tot ze in de rijbak niet meer bezig waren met opjagen van andere paarden anders was het nog erger geweest. Om te huilen gewoon hoe er met die paardjes omgegaan werd :n We hebben nog wel wat dingen kunnen doen en hij werd ook wat relaxter dus toch nog goed afgesloten :D

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:20

Joyce lief zo een vriend <3 Wat is de datum dat jullie gaan trouwens?
Domi je hebt dus 2 bijrijdpaarden? Super vervelend... Gaan de eigenaren ook zo met hun paarden om?

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:41

Ik ben trouwens goed bezich geweest! :)) (En silas ook). Vandaag kon ik haar zo uit de paddoc halen en liep ze achter me aan zonder dat ze in mijn ruimte zat, ze stopte als ik stopte en ging achteruit wanneer ik dat ook deed. Vervolgens in de stal waar geen enkel ander paard was (normaal word ze panisch en gaat ze rond draaien enz) kon ik haar gewoon los neer zetten en de deken afhalen! *\o/* En vervolgens in de binnenbak gelongeerd zonder touw, waar ze wel even door het dollen ging maarja vond ik geen probleem kon ze alle opgekropte energie eruit gooien haha :P En erna kon ik gewoon relaxed grondwerken, poetsen, deken weer op doen en ze sjokte weer achter me aan naar de paddoc! *D

Nu hopen dat dit zo door zet, dan word het echt top! En voor nu even een mooie foto van laatst, haar koppie toen ik aan kwam :P

Afbeelding

Susannah92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:42

Zo leuk, dat donkere koppie met een licht vachtje :D Fijn dat het allemaal zo soepel ging, Lianne :)

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 18:09

xLianneZorro schreef:
Domi je hebt dus 2 bijrijdpaarden? Super vervelend... Gaan de eigenaren ook zo met hun paarden om?

Ja ik heb 2 twee bijrijdpaarden, van verschillende eigenaren en ook op andere locaties. Ik rijd met beide niet op het moment, de een kan niet gereden worden hij flipt helemaal als er een ruiter opzit en de ander is eigenwijs en zou ik wel kunnen rijden maar wil op het moment gewoon aan de relatie werken en dat ze goed reageert op druk. Met dat ene paardje (waar dus niet opgereden kan worden) wordt helemaal niks gedaan, ik ben de enige die hem binnen/buiten zet en aandacht geeft. Zijn stal wordt wel uitgemest. En zo werd er dus ook met hem omgegaan, opjagen met de zweep of wat er in de buurt lag als de zweep niet te vinden is. Hij vertoont veel RBE gedrag, af en toe RBI. Het gaat steeds beter met hem, veel vaker ontspannen en rent ook niet meer als een maniak weg als hij iets spannend vind wel veel draaien natuurlijk. Ik ben echt een voorstander van natural horsemanship (parelli methode) dus kan er niet zo goed tegen als ik dan zie dat mensen het 'normaal' vinden om het paard op die manier ergens toe te dwingen. Verder zijn het echt harstikke aardig mensen hoor maar de omgang met paarden vind ik gewoon niet paardwaardig.

Geweldig Lianne dat het zo goed ging!

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 18:13

Ja knap koppie heeft Silas he :D!

Domi hoe vaak in de week doe je ze? :P Vind je dat niet ingewikkeld 2 paarden op 2 verschillende plekken? En knap dat je het durf met dat ene paard...

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 18:22

xLianneZorro schreef:
Domi hoe vaak in de week doe je ze? :P Vind je dat niet ingewikkeld 2 paarden op 2 verschillende plekken? En knap dat je het durf met dat ene paard...

Het ene paardje 2x per week, en de ander (die nog niet gereden kan worden) zo vaak mogelijk (als het lukt iedere dag). Nee heb gelukkig een auto haha dus ben er snel, wel vervelend als het bij de een mooi weer is en ik naar de ander ga en het in een keer regent.. Ik krijg hele goede begeleiding van mijn instructrice die komt iedere week om weer wat tips te geven en naar de volgende stap te gaan, dat scheelt heel veel :).

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:15

Super goed bezig Lianne!! Ik wil het ook een keer gaan oppakken. Dopey schijnt heel goed te zijn in horsemanship at halter (klopt dat wat ik zeg nu :') ?)

En leuk dat je er twee hebt xxdomiixx (wat was je naam ook al weer? :o ) gaat het met die ene ooit nog "goed" komen, dat er wat meer mee gedaan kan worden?
Vervelend dat er zo met paarden omgegaan wordt... bij ons op stal lopen er ook drie rond. Die zijn er vrij nieuw en eerste keer dat ik bij Dopey was, was er een aan t rijden en toen kreeg ik gelijk te horen "zoals hij doet hoort t dus niét ..." nuja dat kon ik zelf ook wel zien -O- werd ook wel wat van gezegd toen maar volgens mij heeft dat weinig effect gehad, gister was er ook eentje van weer bezig dat ik me in moest houden om die longeerlijn uit dr handen te trekken -:(-
kan me daar zooooo aan ergeren....

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:22

Dominique :p ja gaat zeker goed komen hoor, instructrice zei laatst dat het zeker gaat lukken dat ik hem ga rijden dus komt helemaal goed +:)+ Maar daar ligt mijn prioriteit niet, vind het wel leuk lekker zo bezig zijn en dat hij mij steeds meer gaat vertrouwen.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:23

Zwartvosje schreef:
Super goed bezig Lianne!! Ik wil het ook een keer gaan oppakken. Dopey schijnt heel goed te zijn in horsemanship at halter (klopt dat wat ik zeg nu :') ?)

En leuk dat je er twee hebt xxdomiixx (wat was je naam ook al weer? :o ) gaat het met die ene ooit nog "goed" komen, dat er wat meer mee gedaan kan worden?
Vervelend dat er zo met paarden omgegaan wordt... bij ons op stal lopen er ook drie rond. Die zijn er vrij nieuw en eerste keer dat ik bij Dopey was, was er een aan t rijden en toen kreeg ik gelijk te horen "zoals hij doet hoort t dus niét ..." nuja dat kon ik zelf ook wel zien -O- werd ook wel wat van gezegd toen maar volgens mij heeft dat weinig effect gehad, gister was er ook eentje van weer bezig dat ik me in moest houden om die longeerlijn uit dr handen te trekken -:(-

Ik ben gewoon bezich met wie is de leider :P En persoonlijke ruimtes enz allemaal onderdelen van grondwerk waardoor onze band dus hoogst waarschijnlijk ook beter gaat worden!

@Domi heb je foto's van beide paardjes?

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:26

xLianneZorro schreef:
@Domi heb je foto's van beide paardjes?

Ik weet niet of ik foto's mag plaatsen dus doe het maar niet uit voor zorg :) durf het ook niet te vragen of ik foto's mag plaatsen (angsthaas :') )

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 21:14

Zwartvosje schreef:

Showmanship at halter :) bij horsemanship zit je erop.

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 21:18

Hahah zie! Ik twijfelde al O:) bedankt voor de verbetering -:)