[WN] [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-19 22:01

Inmiddels alweer ruim 3 weken geleden sinds mijn laatste post.

Bedankt Yvettt02! Ik merk dat het Nova ook goed doet :j En mijzelf natuurlijk haha.

In tussentijd heb ik weer een paar keer hulp gehad op stal. Merries........ Ze heeft echt dikke moodswings :') Maar ze laat zichzelf nu wel steeds beter corrigeren. Ze kan echt zo onwijs boos worden / kreunen / zuchten als ze haar zin niet krijgt. Maar onder begeleiding gaat het gelukkig erg goed!

Ze is ook echt behoorlijk hengstig geweest. De afgelopen weken worden ze namelijk in de ochtend naar de zomerwei gebracht, en in de avond weer terug gezet in de winterwei. Van de week moest ik haar dus naar de zomerwei brengen, en op het pad daarheen kom je langs een aantal landjes met ruinen. Het hele pad heeft ze vol gepist :7 Ik heb nog nooit een merrie gehad dus dit is voor mij ook compleet nieuw :') Echter liepen we gisteren langs een weide waar een shetlanderhengst staat, en daar reageerde ze dan weer totaal niet op. Ik snap soms echt helemaal niks van haar. 8)7
Ik wil wel graag haar cyclus gaan bijhouden, altijd handig om te weten of het er weer aan zit te komen. Dus bij deze markeer ik alvast dat ze hengstig is geweest rond de datum van 25 april. Bij de volgende hengstigheid zal ik deze post quoten :j

Ook zijn we een fase door gekomen waar ze zich niet meer liet vangen. Zo'n twee weken heeft ze vervelend lopen doen met het brengen en halen van en naar de zomerwei. Man, man man, wat een trutje is het soms. Je ziet het meteen al aan de stand van de oren en haar ogen als ze een dag heeft dat ze zich niet wil laten vangen. Stalgenoten die buitenzet-beurten hadden hebben er erg veel moeite mee gehad op bepaalde momenten := En ik zelf ook. Op een dag heb ik het om- en af doen van het halster geoefend, wel 30 keer achter elkaar en steeds vanuit een andere invalshoek. Tussendoor ben ik af en toe even in het gras gaan zitten en observeren, om vervolgens weer opnieuw het halster om- en af te doen. Inmiddels laat ze zich weer gewoon vangen en is er niks aan de hand. Het zijn dus echt fases waar ze doorheen gaat :+

Ze is ook duidelijk aan het groeien, de schoft lijkt ineens een stuk hoger en ik moet nu mijn arm omhoog doen om over haar heen te leunen, terwijl ze eerst nog onder mijn oksel pastte. Dus qua schofthoogte komt het wel goed :D

Nog één wandelfoto van gisteren :D
Afbeelding

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 20:35

Vandaag voor de eerste keer een zadel erop *\o/*

Afbeelding

Het boeide haar totaal niet. Heb ook al een paar keer op een krukje ernaast gestaan en Mn been eroverheen gezwaaid (niet erop gaan zitten uiteraard) en af en toe over haar heen gehangen, ook dat interesseert haar niet. Ben erg blij dat ze hier zo luchtig mee is :D

joey2010

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 07:07

Ik moet zeggen dat ik haar steeds volwassener vind uit zien. Ze groeit mooi uit.
En ze heeft n groeispurt *\o/* .

Ze staat op de foto met het zadel alsof ze dit al jaren doet, helemaal relaxt , zelfs tijd voor n dutje lijkt wel :D .

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 20:24

Ahh zo knap is ze!! <3

Die herken je niet meer terug hoor over een paar maanden gras! *\o/*

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-19 10:28

Dat klopt! Ze zit inderdaad in een groeispurt :D maar ze staat nu ook 24/7 op de zomerwei dus dat komt wel goed dit seizoen denk ik haha.

Zadel vond ze echt totaal niet eng. Ik begin al echt heel erg uit te kijken naar volgend jaar om erop te gaan :+ maar nog even geduld hebben.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 07:39

Spannend zeg met zadel en idd ze krijgt een groeispurt.
Leuk je vorderingen te lezen en je tegenkantingen. Niet opgeven komt helemaal goed. Ze is me wel een specialleke hoor

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-19 13:51

Speciaal is ze zeker <3 En ik ben echt zo benieuwd hoe ze er volgend jaar uit ziet!

Vandaag hebben ze een nieuw stukje vers gras gekregen. Je ziet ook echt duidelijk dat ze een wat meer gevulde kont heeft :D Foto's van vanmorgen:
Linkerkant
Afbeelding

Rechterkant
Afbeelding

Afbeelding

Voorkant
Afbeelding

En dan te bedenken dat ze een paar maanden terug er nog zo uit zag (oktober 2018)
Afbeelding

Afbeelding

En in september 2018 zag ze er zo uit:
Afbeelding

Zien jullie ook verschil? *\o/*

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 16:31

Ze is flink gegroeid! Be careful what you wish for he... Straks pakt ze Joy als voorbeeld :+ }>

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 16:46

Je ziet duidelijk dat ze gevulder word en ook de hoogte in gaat.
Ze ziet er goed uit hoor!

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 18:39

Update!!!! Nooit gedacht dat ik nog kon zeggen: we hebben heerlijk buiten gewandeld zonder ook maar enige poging tot stout gedrag / steigeren / idioot doen. Ik kwam op stal aan en een stalgenoot vroeg: ga je mee het bos in? Dus ik zeg: nou ehhh... De laatste paar maanden is ze echt de duivel. Maar laten we het toch proberen.

GEEN STAP VERKEERD GEDAAN !!!!!!

Ik ben super verbaasd, maar ook super trots. Ze was de hele weg ontspannen. Ja, ze schrok een keer van een boom, en een keer van een stilstaande trailer, en een grote zwarte frieze hengst die we onderweg tegen kwamen. Maar dat was echt een seconde en daarna was het weer goed. Heb ik nog wel hetzelfde paard???? Kan het gewoon niet geloven :=

Foto's volgen nog. Maar kijk deze video even *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 18:41

Oh ja en deze video, wat ik dus regelmatig oefen: naast haar staan en een been erover :D super braaf!

ja geen cap ik weet het, maar ik zit ook nog lang niet := volgend jaar pas!

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 18:54

Ze is tog al een echt paard aan het worden he :D :D

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 22:49

Ja he <3 Ze oogt volwassener zowel in haar bouw als in haar gedrag!

De foto's van vanmiddag:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 23:14

Ah, wat is ze braaf! Zie je wel dat jullie het kunnen. :j En ook zo mega braaf met je been erover. Heerlijk voelt dat hè. ;)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 07:07

Geweldig. Komt helemaal goed. Je ziet dat ze idd volwassener aan het worden is zowel in gedrag als bouw. Ze is mooi aan het uitzetten ook.
Hoe groot is ze nu want of jij bent heel groot of ze lijkt me nog aan de kleine kant wel. Laatgroeier waarschijnlijk. Ze is ook wat ziek geweest dus dat moet ze dan weer inhalen.
Uinta zit nu aan 1.46-47 ongeveer dus loopt gelijk met zus. Nog paar cm komen daar bij.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-19 08:48

Ze meet nog steeds 1.34-1.35 op de schoft.. dus daar mag ze nog meer de hoogte in, ik ben zelf ook niet groot :D maar 1.69.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 08:52

Oh fijn nieuws! Echt een tank wordt ze al haha :D

Luna01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 11:08

Wat is ze braaf! (en een knapperd!)
Mooi foto's ook in het zand, gemaakt op Soestduinen?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 11:09

Wat goed!! *\o/*

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 14:24

Ik zei je toch met wat duidelijkheid en wat (meer) geduld gaan jullie samen je weg vinden met elkaar. Dit gaat echt goed komen.
Goed consequent bij haar blijven dan heb je straks een paardje dat alles voor je wilt doen.

Super je filmpjes +:)+

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 17:48

Emita schreef:
Ze meet nog steeds 1.34-1.35 op de schoft.. dus daar mag ze nog meer de hoogte in, ik ben zelf ook niet groot :D maar 1.69.

Hahaha je bent wel de volle 2cm groter dan mij :')
Laatbloeiertje dan waarschijnlijk. Hopelijk tikt ze die cmters nog snel aan. Voor mij hoeven ze wel niet te groot te zijn.

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 22:11

Ze is idd ineens veel volwassener qua uitzicht! Ze ziet er erg goed uit <3 Ook fijn dat ze in haar gedrag rustiger is geworden!
Weet je nog hoe groot ze was toen ze ong 1j was? Mijn paint wordt in juni 1 en is nu ong 125 cm. Ben benieuwd hoeveel hij nog gaat groeien. Gelukkig ben ik zelf 164 dus ook niet zo groot :P

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 22:59

Nova was met 1 jaar ongeveer 1.33, en nu is ze 1.35 dus het scheelt ook maar 2 cm in ongeveer 14 maanden tijd, maar goed := Het hangt ook heel erg van de bloedlijnen af, Nova is reining/cutting gefokt dus ze zal sowieso niet zo groot worden. Wat voor bloedlijnen zitten er achter jouw paint?

Leuke reacties allemaal, bedankt!! De foto's zijn inderdaad gemaakt op de Soesterduinen Luna01 :D

Vanmiddag is een stalgenoot met Nova naar buiten geweest, een vriendin van haar volgt een paardgerelateerde opleiding en die wilde wat met haar gaan uitproberen. Ze heeft welgeteld 0 keer stout gedrag getoond *\%/* En daarna hebben ze in de bak geoefend (toen was ik al weg, maar ze hebben het wel gefilmd dus ik krijg de video nog opgestuurd) en toen hebben ze haar zelfs over een plastic zijl heen gekregen! Dat was mij nog niet gelukt dus ik ben ook heel erg benieuwd naar de video := Die zal dus nog volgen in dit topic zodra ik hem binnen heb :D

Morgen ga ik zelf met Nova alleen naar buiten (bellethjeee van bokt gaat wel met mij mee voor mentale ondersteuning :P maar ik denk dat het wel goed gaat, aangezien het nu al 2x helemaal goed is gegaan). En na het uploaden van deze foto's op instagram kreeg ik een bericht van twee verschillende fotografen of ze Nova op de foto mogen zetten. Aankomende maandag komt er dus eentje, en volgende week zondag komt een ander. Erg leuk vooruitzicht dus!

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 23:52

Haha 2 cm op 1 jaar is niet veel idd! De mijne is reining gefokt, maar zijn ouders zitten allebei rond de 150cm dus ik had wel op zoiets gehoopt := Achja, we zien wel wat het wordt :)

Ooh fijn dat ze weer zo braaf was! Succes morgen! :D

Wat leuk ook van die fotografen! Zullen vast leuke plaatjes van komen :D

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 23:54

Oh ja, het stroom apparaat was kapot op stal dus Nova heeft de afgelopen dagen bij verschillende paarden in de wei gestaan :’)
Ik kwam op stal en een stalgenoot zei: “zo, jouw paard staat lekker te eten hè van dat mooie hoge gras”, en ik dacht: uhhhhhh.... :o?

Bleek ze onder het draad door gekropen te zijn. Ze was de eerste die door had dat er geen stroom op stond en elke keer vond ik haar in een wei met andere paarden, of kreeg ik foto’s doorgestuurd (“kijk je paard heeft nieuwe adoptieouders!”) :’) vervolgens ontdekten de andere paarden ook dat er geen stroom was dus we hebben behoorlijk wat kuddewissels meegemaakt. Gelukkig is alles goed gegaan en heeft ze geen vijanden gemaakt :D (het had natuurlijk ook slecht kunnen aflopen, maar we hebben geluk gehad!) inmiddels is er weer stroom en is Nova weer een avontuur rijker :=

Edit: sarah_fons dan zullen onze paarden wel ongeveer dezelfde hoogte krijgen denk ik :D