[WN] quarters of paints met pssm?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:37

Menen jullie dat? Dat jullie een gezond paard wortelen en allerlei muesli voeren?

Ik zelf heb me verder verdiept in ''goed'' voeren en ook voer verkocht. Ik probeer zelf zo gezond mogelijk te voeren, juist om veel problemen te voorkomen. Sommige problemen laten zich niet eens direct zien.

Dan heb je wel geen pssm paard, maar hij kan allerlei andere problemen krijgen.

Ik voer dus altijd gezond en op een stal is het mis gegaan door niet nagekomen afspraken. Mijn pony stond toen licht bevangen en heb hem daarna aardig op de rit gekregen.

Mensen vinden het wel naar dat ik 100x vraag of ze die van ons geen wortelen, appels, brood en snoep willen geven, maar ik zie de problemen die hun paarden hebben.
Ik zet er nogal veel beweging tegenover, maar ik zie paarden die bergen granen, wortels, appels, brood en snoepjes krijgen die veel vet hebben en of opgekropte energie wat zich dubbel uit door verveling.

Ik bedoel het totaal niet rot, maar ik zou ten alle tijden ''goed'' willen voeren, juist om problemen te voorkomen. Zo ook met weidegang of ruwvoer. Ik gebruik graasmaskers op de wei en laat ze altijd nog x aantal uren ''uitbuiken'' op de paddock.

Een aantal jaren dacht ik ook; wat oneerlijk, mensen die maar raak voeren hebben nooit wat met hun paard en ik doe het precies en heb hem licht bevangen staan.
Maar dat was dus duidelijk door niet nagekomen afspraken EN de paarden die raak gevoerd worden hebben wel problemen. Of de mensen hebben problemen met hun paarden.
Ik hoor en lees veel dat mensen allerlei smoesjes hebben om dan ook niks te doen. Paard beweegt bijv niet goed, maar dat komt door al het vet en veel teveel overgewicht.
Paard is zogenaamd lastig, maar krijgt veel teveel granen, wortels etc, dus stikt van de energie. Omdat iemand er niet mee om kan gaan, wordt er alleen maar minder mee gedaan.

Nu zitten hier echt mensen die beter weten, maar vroeg me gewoon echt oprecht af waarom je een gezond paard, ongezond zou willen voeren. Ik voel me niet schuldig dat ze nooit iets extra krijgen en moeten leven van ''goed'' voer.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:44

Ze krijgt bij mij na het rijden een kwart schepje muesli, wordt er niet gereden, dan krijgt ze ook geen muesli. Verder krijgt ze van de staleigenaar 2x per dag een kwart schep basisbrok en verder 4 keer per dag hooi/kuilgras.
Ik bedoelde het meer dat ik nu gewoon de goedkoopste, lekker ruikende muesli kan kopen zonder dat ik hoef te panieken om een aanval. Doet ze het er niet goed op dat komt er wat anders, maar ik zal haar echt niet dood voeren met dat max kwart schepje per dag... En ze krijgt 2 worteltjes per keer, dus ook geen kilo's hoor, maak je geen zorgen ;)

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:54

Superpony zou je misschien iets duidelijker weg willen zetten wat jij goed voeren vind?

En welke problemen jij dan zie bij de paarden die wel wortelen enz krijgen?
Is het ook niet zo dat als je altijd te veilig voer je paard op een gegeven moment veranderd in een kas plantje en ze ook niets meer kunnen hebben ?

Mijn paard krijgt zo af en toe echt wel een appel een wortel of brood. en ik zie niet het verschil tussen paarden die dit wel krijgen en niet.

mijn paard wat snel jo jo in gewicht hou ik nu sinds een aantal weken scherp in de gaten om te kijken hoe en wat maar om dan een graasmasker op te doen nee.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:09

superpony: ik bedoelde dat ook echt niet zo letterlijk als het er stond hoor, maar ik ben zo'n tijd bijna obsessief bezig geweest met dat voer. wat wel kon en wat niet en welke supplementen erbij en dan hoeveel van wat. dat het wel weer eens fijn zou zijn om een paard gewoon een schep biks of muesli te kunnen geven zonder zelf als een soort heks met potjes en poedertjes te staan toveren.

en af en toe een appel of een wortel kan imo niet zoveel kwaad. maar met alles geld dat overdaad schaad.

dus het is niet zo dat ik een nieuw paard vol ga proppen met suiker muesli en wortels en appels.. ik kies wel een gezond voer uit waar niet veel suiker in zit.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:15

Die van mij krijgen geen van allen biks, muesli of wortels. Ik heb daar in het verleden genoeg problemen mee gehad. Ze krijgen bij wijze van hoge uitzondering een keer een heel klein stukje wortel of een stukje appel als beloning (en Pepsi krijgt dat dus echt NOOIT!).

Het ging mij ook meer om het gevoel van Mister dat ik oh zo goed kan begrijpen. Dat je d'r een half schepje muesli in zou.kunnen.stoppen en dat het dan gewoon goed gaat. Hoera! Paard doet het nog! Dat dus meer ;-) .

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:18

Natuurlijk ga je een gezond paard niet ineens hopen wortels, muesli,mappels en ik weet niet wat voeren. Het is een beeld wat gegeven wordt van opluchting dat niet het allerkleinste dingetje wat je geeft al een reactie kan veroorzaken.
Als jij je paard eens in de zoveel tijd een stukje wortel geeft, hoef jij je daar geen zorgen om te maken, maar iemand met een pssm-er wel.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:27

ik kan me nu weer gaan inlezen over gezonde mueslies voor qh.
ik gaf Mister eerst altijd pavo nature's best, maar ben er nog niet zo zeker van of ik daar weer naar terug ga.
ik ben niet zo pavo fan.

en wortel is gewoon af en toe een stukje. nooit meer dan 1 en al helemaal niet elke dag.

ja precies Mac het gevoel van: hij doet het nog!!! *\%/* *\%/* *\%/* en dat na 1 kg muesli!!!!!! *\o/*

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:38

Haha echt he! De eerste keer dat ik die (kwart)schep muesli in de voerbak gooide moest ik mezelf bijna dwingen niet terug te trekken. Zo onnatuurlijk is dat geworden! Lena staat op dezelfde stal als Reddy stond, en al mijn stalgenootjes vragen ook steeds braaf: Mag deze wel een appel/wortel/boterham/whatever :') Arme schatten zijn nog helemaal getraumatiseerd van mijn paniek als ze al met een wortel naar Reddy wezen

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:44

Sannanasje schreef:
Haha echt he! De eerste keer dat ik die (kwart)schep muesli in de voerbak gooide moest ik mezelf bijna dwingen niet terug te trekken. Zo onnatuurlijk is dat geworden! Lena staat op dezelfde stal als Reddy stond, en al mijn stalgenootjes vragen ook steeds braaf: Mag deze wel een appel/wortel/boterham/whatever :') Arme schatten zijn nog helemaal getraumatiseerd van mijn paniek als ze al met een wortel naar Reddy wezen

_O- _O- _O-
bij mij op stal zal het ongeveer hetzelfde vergaan wanneer er een nieuwe zal staan.
ze weten bij mij inmiddels ook allemaal hoe panisch ik wordt wanneer ze met appels, snoepjes of wortels in mijn gezichtsveld kwamen als ik bij Mister was := := :=

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:13

Ik bedoel het ook echt niet kwaad. Door niet nagekomen afspraken is mijn pony bevangen geraakt en daar baalde ik flink van.

Ik gaf daarvoor zelf al heel bewust voer en was er erg precies in.

Wat ik goed voeren vind?
* Meerdere porties ruwvoer per dag. Liefst waarvan je weet wat de verhoudingen zijn in dit voer. Dat is vaak lastig, zo ook bij ons.
Als je wel specifiek weet welke vit/min er ontbreken, deze aanvullen. Anders een breed vit brok. Dat is bij ons force.
Mocht je paard meer werken, goed naar zijn lijf en algehele conditie kijken en daar naar voeren. Ik zou liever voor prestatie voeren, dan daarna, maar maak zelf nooit grote verschillen.

Ik vind zelf wortels, appels, brood, snoepjes etc geen paardenvoer. Misschien kan 1x geen kwaad, maar ze hebben het nooit nodig en wat niet weet, wat niet deert.

Die van ons zijn geen kasplantjes, totaal niet.
In de zomer krijgen ze eerst ruwvoer op stal, daarna wat ik klaarzet. Dan gaan ze op de wei. De 2 pony's WEL met graasmasker. Ze zijn daar totaal niet zielig om, maar ze kunnen daardoor langere tijd lekker grazen wat gezonder is. Ten eerste is het hun natuurlijke behoefte, ten tweede staan ze in een betere houding, en als laatst bewegen ze meer. Ze kunnen ermee drinken en kroelen.
Daarna gaan ze op de paddock. Op stal een klein plukje ruwvoer. Voor de nacht een net ruwvoer en nog een keer voer wat ik klaarzet.
Nu de weides te nat waren en er een paar die kapot rennen gaan ze op de paddock. Daar is een voerhuisje met ruwvoer. Daar ligt een rooster op. Dat geeft x aantal uren eten en daarna is het op. Het rooster zakt niet, dus ze gaan daarna wat andere dingen doen.
Op stal weer beetje ruwvoer en voor de nacht.

Ze hebben gezelschap, het werk is afwisselend zoals trainen, bosrit, vrijspringen, longeren, spelen, wandelen aan de hand. Ik zorg eigenlijk wel voor dagelijkse beweging.

De problemen die ik heb gezien en zie;

Omdat ik melasse vrij voer verkocht krijg je mensen die pas gaan zoeken naar goed voer als er al iets is of soms als ze goede dingen van anderen hebben gehoord.

Door het verkeerd voeren hebben paarden vaak last van zaken die later pas aan het licht komen. Mensen zoeken het heel vaak eerst in andere dingen. Ik weet genoeg vb van mensen die al speciaal beslag hebben gehad, fysio en osteopaat erbij hebben gehad etc om van hun probleem af te komen.

Vet zorgt er vaak voor dat paarden bepaalde oefeningen echt moeilijk vinden, bijv het buigen. Ook zie je paarden met slechte conditie en daardoor slechte hoeven, slechte vacht etc.
Gedrag van paarden komt vaak door de mens en aanpak, maar ook vaak door teveel opgekropte energie. Als paarden veel op stal staan, x aantal uurtjes op de wei mogen of een postzegel paddock en vol gegooid worden met biks of rijke muesli, is dat juist een saai leven waarin ze hun ei niet kwijt kunnen.
Paarden gaan gedrag vertonen en mensen kunnen daar niet altijd mee omgaan.

Ik weet stallen die meerdere luchtzuigers hebben staan, omdat ze slechts 2x daags ruwvoer geven, paarden 2 tot 4 uurtjes op een paddock staan van x m2 en verder 4x gereden worden.

Nu ziek ik een paard dat gevoerd wordt met iets wat ''makkelijk'' is, maar wel 1 bom granen. Hij krijgt daarbij vaak wortels, appels en of brood. Dat beest verveeld zich dood. Mag een stapritje maken en kan zijn ding niet kwijt. Dat loopt dus erg nerveus door de paddock, kan slecht met andere paarden omgaan etc.
Maar zo weet ik ook paarden die door overgewicht niet goed lopen en daardoor niet meer gereden worden.

Maar zoals ik al zei. Het was echt alleen een vraag. de meeste hier hebben zich uitgebreid verdiept in alles. Ik maak ook eten klaar en kreeg er laatst commentaar op, maar ik vind het maar een kleine moeite. Problemen komen soms pas jaren later naar voren, dus ik ga dat niet afwachten.
Zileig dat ze geen wortels, appels, snoep, brood etc krijgen zijn ze gewoon niet. Ze weten niet eens wat het is.. Ze krijgen de gehele dag door regelmatig eten, dus staan nooit te lang zonder en hebben vriendjes, beweging, afwisseling etc.
Voel me er dus ook totaal niet slecht bij om dat soort ''rotzooi'' niet te geven. Net als biks, ik geef het never niet en vind het ook niet per se makkelijk.
Heb nu onze oude quarter terug en die moest aankomen, maar alles met gewon goed en regelmatig voeren.
Pas als ze weer wat zou werken en ze valt in, zou ik het iets ophogen. Dan nog ga ik er geen bergen in gooien, want dat heeft een paard echt pas nodig bij grote prestaties.

Ik maak me er misschien teveel druk om, maar als mensen naar je toe komen met problemen en je hoort wat er al heel lang fout gaat of je ziet het dagelijks om je heen en je kunt niks, vind ik dat moeilijk. Met name als mensen liever naar ''vriendjes'' luisteren op stal en liever de makkelijkste weg kiezen.
Ik heb gewoon gehoord ergens dat iemand beweerde dat luchtzuigen een gedragsprobleem is, IR onzin is etc etc. Dat vind ik een kwalijke zaak. Maar ik snap dat het soms erg moeilijk is om het goed te doen, zeker in volpension. En ik snap ook dat mensen heel veel verschillende adviezen krijgen en je door de bomen het bos niet meer ziet.

Toch vind ik doen of voeren wat je vriendin geeft een slechte reden. Of de goedkooopste biks, het makkelijkste, omdat iemand maar 1x per dag op stal is of soms maar 3x pw etc.

Dit geldt uiteraard niet voor jullie!!!!!!!! Maar omdat er gevraagd werd waar het vandaan komt, daar komt het dus vandaan bij mij.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:15

ik snap je frustratie superpony!
en ik zie de voorbeelden die je noemt ook dagelijks bij mij op stal gebeuren. heel erg triest.
gewoon luiheid of desinteresse in je paard hoe mensen ermee omgaan.

qua krachtvoer heb ik nog geen idee, maar dat is ook puur paard gebonden vind ik wat je in meer of mindere mate gaat geven.

degene die ik op het oog heb is nu best dik, dus daar ga ik eerst alleen hooi met eventueel een vitamine koek instoppen om af te vallen en wel werken.
wanneer hij netjes op gewicht is en toch blijkt meer nodig te hebben ga ik dat tegen die tijd bekijken waar ik denk dat hij behoefte aan heeft.
ik ben niet van het zomaar een muesli kopen en dat gewoon maar voeren, ik lees me wel in en probeer er zoveel mogelijk over te weten te komen.

maar ik denk zeker dat de mensen die hier in dit topic mee kletsen toch wel heel serieus zijn wat betreft hun paard en door de pssm ook zeker wat het voer betreft.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:25

Voorbeelden genoeg idd van veel te vette paarden in dito weilanden of achter een dito bult kuil. En dat gaat dan goed, of in ieder geval: zo lijkt het. Best frustrerend vind ik dat soms :)) .
Ik vraag me wel eens af of Amerikanen sowieso niet heel gevoelig zijn voor voeding. Iig worden die van ons allemaal behoorlijk snel dik.

Het hebben van een PSSM-er maakt je iig wel heel erg bewust van alles wat met voer te maken heeft. Met een PSSM-er kun je je 0,0 laksheid veroorloven is mijn persoonlijke ervaring.
Waar ik met mijn hoefbevangengevoelige merrie al heel voorzichtig moest zijn, kan mijn PSSM-er nog veel minder hebben. Zelfs een grammetje melasse in een vitaminemengsel reageert ze al op. Je zou er compleet paranoide van worden ... ik denk dat de meesten van ons in dit topic dat stadium al bereikt hebben eerlijk gezegd :P . Ik wel, geef ik heel eerlijk toe :o . Ik heb jarenlang onze PSSM-er (dat klinkt zo stickeropplakachtig, maar dan is het iig duidelijk over welk paard ik het heb: Pepsi dus) als mijn hoofdrijpaard gehad. Nu ik intensiever met onze andere paarden aan de slag ben, moet ik echt schakelen in mijn hoofd. Zelfs nog voor ik wist dat ze PSSM had, heb ik mijn manier van werken aangepast aan wat Pepsi aan kon en dat was achteraf gezien niet heel veel :o . Ik moet me er dus voor behoeden te "flauw" te werken met onze andere paarden, die gewoon gezond zijn en in de bloei van hun leven.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:22

Sannanasje schreef:
Ze krijgt bij mij na het rijden een kwart schepje muesli, wordt er niet gereden, dan krijgt ze ook geen muesli. Verder krijgt ze van de staleigenaar 2x per dag een kwart schep basisbrok en verder 4 keer per dag hooi/kuilgras.
Ik bedoelde het meer dat ik nu gewoon de goedkoopste, lekker ruikende muesli kan kopen zonder dat ik hoef te panieken om een aanval. Doet ze het er niet goed op dat komt er wat anders, maar ik zal haar echt niet dood voeren met dat max kwart schepje per dag... En ze krijgt 2 worteltjes per keer, dus ook geen kilo's hoor, maak je geen zorgen ;)

Kom even uit mijn meeleeshoekje. San laat je staleigenaar die brok maar een tikkie omhoog gooien. Das net wat weinig voor dr. Helemaal omdat jij nu weer meer met haar rijdt. En voordat je er straks als een gek tegen moet gaan voeren.

En jeetje Superpony je hebt het hier nu juist tegen diegene die zo voorzichtig zijn met voeren. Vind je post dan ook wel heel erg ernaast. Ja er zijn erbij die veel te veel voeren, en waarvan de paarden veel te dik zijn, maar dat hoef je hier in het topic echt niet te roepen. Hier krijgen die pssm paarden echt geen overvloedig voer. En jeetje zeg opvliegen over een paar wortels.
Die kan je het paard van Sanne rustig geven, wel meer dan 2 zelfs. En appels precies hetzelfde. Lena is nl een paard met een hoge energieverbruik. Die is nooit niet te dik, je kan er eerder niet eens tegen voeren het dier op gewicht te houden. En ik kan het weten, ik heb 7 jaar lang dat paard op gewicht proberen te houden. En dat heeft me echt bloed, zweet en tranen gekost. Ik kan je foto's laten zien dat ze vol in de brok stond en nog steeds zo mager als een lat was.

Niet elk paard is gelijk bij een wortel dik.

Overigens nu ik toch uit mijn meeleeshoekje gekomen ben. Ik heb dan geen pssm paard, maar ik herken echt wel jullie gevoel van gaat het wel goed met het paard. En het kreupelkijken ben ik ook een ster in. Het duurt echt wel lang voordat je bij een nieuw of ander paard dat los kan laten. Mijn merrie Feline had het hoefbeen gebroken, en in de 5 jaar erna bleef ik maar kijken of ik niks zag, niks voelde er niet toch wat was. En ergens breng je dat over op je andere paarden. Dat paranoide waar je het over hebt Mac is voor mij echt heel bekend :j

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:38

Paranoïde? Ikke? Neeeeeeej, hoe kom je erbij?! :') ik heb paranoïde uitgevonden volgens mij. Maar ik hoor Lena nog niet klagen dat ik hele dagen op stal ben om haar in de gaten te houden, te knuffelen, mee te wandelen, rijden en dergelijken :)
Rina, ik zal brokjesverhoging doorgeven! Ze doet het goed nu hoor, iedere dag kuil bevalt haar wel volgens mij ;) maar ik rijd natuurlijk ook nog niet uren achter elkaar. Het rustig en voorzichtog opbouwen zit er nog wel heel sterk in bij mij, stress bij ieder zweetdruppeltje ook. Moet nog een beetje wennen dat Lena gewoon kan en mag zweten zonder dat dat mogelijk iets ernstigs betekent

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:52

Ja maar je rijd meer dan ik. Ik heb er de laatste maanden helemaal niet meer opgezeten, en toen was die halve zeg maar onderhoud bij stilstand ;) Ja voorlopig zal ze de kuil wel lekker vinden, maar wacht maar tot het voorjaar }> Dan weigert ze echt die kuil. Je bent alvast gewaarschuwd :D
En dat zweten ja dat zal ze best doen. Ze heeft niet echt een lange vacht maar hij is wel behoorlijk dik. Ik had dr vorig jaar gedeeltelijk geschoren. Mss een overweging.
Ik denk dat Lotta wel geniet van al die aandacht alleeeeeeeeen maar voor haar :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 23:14

@Rina, ten eerste was het geheel in het algemeen en ging het even over ''niet bang'' zijn om alles te mogen voeren.

Ik geef heel duidelijk aan dat ik het hier niet als aanval bedoel, was oprecht een vraag waarom men dat zou willen. En ik geef heel duidelijk aan dat ik weet dat mensen zich hier goed verdiepen in voer.

Iedereen reageerd ook netjes, dus ik zie nergens problemen.

Dat jij je aangevallen voelt, omdat iemand toevallig van jou een paard heeft, kan ik niks aan doen. Net als dat jij vindt dat zij moet aangeven dat er meer brok in moet. Ik vind het prima.

We hebben het erover dat ik heel veel problemen heb gezien en nog zie als men dus wel biks, wortels, appels etc voert.

Wij hebben een 20 jarige quarter terug gekocht die sterk vermagerd was en die moest ook behoorlijk op gewicht komen. Dat gaat super zonder haar vol te proppen. En we zijn gelijk begonnen met werk opbouwen. Echt vanaf 0.

@mac, ik begrijp de reacties van een pssm paard. Ik denk dat bevangen anders is, maar er schuilt wel het gevaar in dat een kanteling bijv niet altijd direct te zien of te merken is. Niet elk bevangen paard is acuut, dus op zich zou je ook elke dag goed moeten kijken en controleren. Ik voel bijv de hoeven, bekijk het algehele paard, voel de pols bij de koot etc. Ook durf ik hem niet stil te zetten bij weidegang. Maar ook nu met ruwvoer overdag op de paddock, hou ik het in de gaten, want het is weer een overgang.

@mister01, het is idd wel erg wat mensen hun reden is om niet goed te voeren; stal voert zo ( maar het is jouw paard, dus jij bepaalt en betaald ook ) het is goedkoop, de winkel raadde dat aan, iedereen voert dat, paard eet het goed/vind het lekker, ben bang dat ie te weinig krijgt etc.

Maar je ziet zoveel nadelen van zo voeren en te weinig mensen beseffen dat. Ik ben mijn voer aan het klaarmaken en dan zegt iemand; Dat deed ik eerst ook, maar vind het teveel werk. Nu krijgt paard gewoon een schep, lekker makkelijk. En als ze er slecht uitziet krijgt ze een vit spuit. Dat geeft ze wel 4 tot 6 xpj. Paard is erg onrustig, krijgt geen beweging etc. Komt wel buiten, maar zelfs dan........

Ik heb bijv in de afglopen 5 dagen 4 flinke ritten gemaakt. Ik geef echt weinig hardvoer en pony houdt het prima vol, want ik rij vrij pittig buiten. Ook wordt hij niet mager, want hij krijgt meerdere porties ruwvoer en dat zou voldoende moeten zijn. Ze lopen veel buiten met en zonder eten. Ik vind het erg fijn datz e na de weidegang nog op de paddock lopen en niet na de wei op stal staan ''op te slaan''. Of zoals nu na x aantal uren het ruwvoer op is, ze wat meer gaan rondlopen.

Natuurlijk is het ieder zijn eigen ding, maar ik schrik wel van reacties nog in deze tijd. Mensen kopen eerst allerlei supplementen, vaak aangeraden door stalgenoten, voor dat ze eens beter gaan kijken.

Ik denk dat mensen met pssm parden hier het NOGMAALS super doen en keihard hun best doen. Maar dat je er op wordt aangekeken dat je geen wortels of iets dergelijks bij je paard wil, zou niet moeten mogen. Mijn paarden zijn niet zielig en ik vind dat een ander nooit mijn paard mag voeren, ook geen snoepje. Ik doe mijn paarden JUIST een plezier door het niet te geven.
De mensen die het nu zielig of raar vinden komen er pas achter wat het is, als ze zelf problemen krijgen. En dat is niet alleen dik worden van snoep, wortel, appel, brood etc. Het gaat om wat erin zit.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 23:46

superpony schreef:
Ik geef heel duidelijk aan dat ik het hier niet als aanval bedoel, was oprecht een vraag waarom men dat zou willen

Waarom??? omdat MIJN paarden na 3 dagen hooi en paddoc me echt aan staan te kijken van alweeeeeeer hooi???? En dan gewoon weigeren te vreten. Daarom.

En waarom ik mij aangevallen voel. Omdat jou opmerking imo echt helemaal de plank mis slaat. De mensen hier moet en hoef je niet vertellen wat ze wel en niet moeten voeren. Dat weten ze, omdat ze een pssm paard hebben, donders goed. Als je dat soort dingen echt wilt roepen doe dat dan in een topic waar om voeradviezen wordt gevraagt. Als hier iemand zegt van yeahhh ik kan eindelijk een zak wortels erin kiepen is dat beeldspraak. En een zak wortels zal een niet pssm paard ook echt niet dood aan gaan.
Hier preken afsteken over voer is imo zover naast de pot piesen, dat wil je niet weten.

En nee ik voel me niet aangevallen omdat Sanne een paard van mij heeft. Jij scheert hier elk paard over 1 en dezelfde kam. En DAT kan je niet. Ik heb er hier nu 4 staan die allemaal hun eigen voerbehoefte hebben. Je zult gewoon individueel moeten voeren om het goed te doen. Niks meer en niks minder. En de ene doet het juist goed met die extra appel, peer of wortel. Daarbij je kan beter appels, peren en wortels voeren dan die paardesnoepjes of suiker.

superpony schreef:
We hebben het erover dat ik heel veel problemen heb gezien en nog zie als men dus wel biks, wortels, appels etc voert.

Ik voer al jaren biks, wortels, appels etc. en ik heb geen problemen met mijn paarden. Hier heeft er nog nooit 1 een slokdarmverstopping gehad, of is hoefbevangen geworden. Ja ik heb er 1 gehad die hoefbevangen is geweest, maar dat was al voordat ik haar kocht. Hier heeft ze nooit last gehad, ook niet met brok, appels en wortels in het voer. Wat nog gekker die stond gewoon op de wei net als de rest.

Het is waar dat er op de pensionstallen veelal makkelijk met de rest meegegaan wordt. Maar hier met de mensen die een pssm paard hebben is dat echt niet zo. Ik heb zelden een stel mensen meegemaakt die zo accuraat hun voer uitzoeken. En daarom reageer ik er zo heftig op. Ze weten echt wel hoe ze voeren moeten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 00:29

Ik vind het helemaal prima Rina. De rest heeft gelezen wat ik bedoel en het kan me verder weinig schelen wat 1 iemand vindt.

Mijn pony's kregen vroeger 3x daags een schep biks en een schep haver en 2x daags hooi, die werden 30+, dus tja..........

Je leest niet goed, ik heb hier niemand aangevallen, we hebben het gewoon ergens over. En ik heb meerdere malen gezegd dat ze hier heel goed zich verdiepen in voer, kwestie van goed lezen.

Ik hoef me niet de les te laten lezen verder.

Het was een oprechte vraag die ik duidelijk heb gesteld en waarop ik van mensen met WEL pssm paarden een heel normaal antwoord heb gekregen. Daar ging ik nog verder op in en dat was algemeen, omdat mij werd gevraagd wat ik goed voeren vind en wat ik zoals tegenkom. Puur en alleen daarop antwoord gegeven, dus nogmaals eerst goed lezen.

Verder zoals ik zei; het interesseert me verder echt heel weinig wat een ander ervan vindt, zeker als mensen elkaar verder helemaal niet kennen en beginnen te oordelen.
Prima wat een ander erin gooit. Problemen kunnen jaren wegblijven en ook niet zichtbaar zijn. Daarom zijn ze er vaak nog wel. Pas als mensen problemen hebben of kennen, gaan ze verder kijken. Voor die tijd 100 redenen om dat niet te doen.

Maar goed, verantwoord me niet verder, heb al 10x gezegd dat het niet om de mensen hier ging en het is hier goed gelezen en begrepen. Dat telt, een normale discussie.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 01:29

Ik zie dat toch anders. Als de rest hier zich al gaat lopen verdedigen met:

Sannanasje schreef:
En ze krijgt 2 worteltjes per keer, dus ook geen kilo's hoor, maak je geen zorgen

Of
hutch84 schreef:
mijn paard wat snel jo jo in gewicht hou ik nu sinds een aantal weken scherp in de gaten om te kijken hoe en wat maar om dan een graasmasker op te doen nee.

Of

Mister01 schreef:
superpony: ik bedoelde dat ook echt niet zo letterlijk als het er stond hoor, maar ik ben zo'n tijd bijna obsessief bezig geweest met dat voer.

Mister01 schreef:
en af en toe een appel of een wortel kan imo niet zoveel kwaad. maar met alles geld dat overdaad schaad. dus het is niet zo dat ik een nieuw paard vol ga proppen met suiker muesli en wortels en appels.. ik kies wel een gezond voer uit waar niet veel suiker in zit.

Of

Mac schreef:
Het ging mij ook meer om het gevoel van Mister dat ik oh zo goed kan begrijpen. Dat je d'r een half schepje muesli in zou.kunnen.stoppen en dat het dan gewoon goed gaat. Hoera! Paard doet het nog! Dat dus meer

Of

jottum schreef:
Natuurlijk ga je een gezond paard niet ineens hopen wortels, muesli,mappels en ik weet niet wat voeren. Het is een beeld wat gegeven wordt van opluchting dat niet het allerkleinste dingetje wat je geeft al een reactie kan veroorzaken.

Denk ik toch dat je "vraag" hier meer als aanval gezien wordt dan jij denkt. En het niet alleen maar ergens over praten is.

Hoe jij over mij denkt zal me eerlijk gezegt een biet zijn. En dan mag jij vinden dat ik je de les lees. Maar mss moet je zelf eens heel goed je eigen epistels lezen voordat je met zulke beschuldigingen komt. Imo kom jij nog veel meer beschuldigend over. Als je vraag zo oprecht is stel je hem nl echt op de verkeerde plek. Hier zitten vrijwel geen mensen die wortels oid zomaar aan hun paard voert. Dus hun vragen waarom je in de vredesnaam wortels zou voeren is een aap vragen naar de weg.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 07:55

nu we het toch over voer hebben en over gezond voer eens een vraagje aan jullie allemaal:

mijn aankomende nieuwe paard (heb er een op het oog, maar nog niet officieel) heeft geen pssm of andere enge dna ziekte, en ook geen artrose of spat of weet ik veel wat voor aandoening.
dus gewoon een leuk gezond paard :D

wat zouden jullie als voer advies geven?
in het begin zal ik niet zo heel veel kunnen doen, ivm mijn zwangerschap, zijn niet aanwezige conditie en overgewicht.
dus begin met opbouwen, hij moet afvallen.

maar daarna wil ik hem gewoon lekker gaan rijden en trainen. in de bak, flinke buitenritten maken, longe training, stukken fietsen en grondwerken of lange lijnen werk.

we hebben keuze van ruwvoer op stal: kuil, gewoon hooi of schraal hooi.
ik mag van alles geven zoveel ik wil, zolang net niet verspild wordt. en ben zelf een voorstander van het gewone hooi of het schrale hooi, het kuil wisselt erg van vettigheid.

maar voor erbij.... dus aan krachtvoer.
wat zouden jullie adviseren in eht begin en wat later wanneer hij slank en afgetraint is en wel wat meer nodig heeft?

ik ben heel benieuwd naar jullie adviezen!

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 08:23

Mister, als hij echt moet afvallen zou ik in het begin geen krachtvoer voeren, zeker niet als je er niet nee kunt werken. Tenzij er tegelijkertijd gevoerd wordt, als alle anderen wat krijgen en hij niet heb je kans dat hij voernijd ontwikkelt, maar dan is een klein handje brok oid genoeg om hem het idee te geven dat hij niet overgeslagen wordt.
Als hij aan het week gaat zou ik gewoon kijken naar wat hij nodig lijkt te hebben, gebaseerd op hoe snel hij daarvoor afvalt, valt hij snel af dan kun je iets meer voeren, duurt het lang, houdt het dan bij een half schepje bijv. Qua merk/ type vind ik dat je je gevoel moet volgen, als je pavo niks vindt moet je dat ook niet gaan voeren bijvoorbeeld. Maar als je er iets anders in koelt en paardlief draait zijn hoofd ervoor weg... Gewoon kijken wat werkt en je gevoel volgen. Wordt hij dikker, ga je minderen, wordt hij te dun, dan voer je wat bij

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 08:55

Mister: heel simpel gezegd zo veel mogelijk ruwvoer (ik zou gaan voor dat schrale spul) en zo min mogelijk krachtvoer. De enige sluitende manier om goed te voeren is je ruwvoer laten testen en dan aanvullen met die voedingsstoffen die onvoldoende in het hooi aanwezig zijn voor de hoeveelheden die je voert of in scheve verhoudingen aanwezig zijn. Als hooi testen niet mogelijk is, dan is het de moeite waard om uit te zoeken welke vitamines/mineralen/sporenelementen vaak ontbreken in het hooi uit jouw regio en dat pro actief voeren. Vooral magnesium en selenium willen in de Nederlandse bodem (en dus in het hooi) nogal eens onvoldoende aanwezig zijn. In onze regio is het seleniumtekort bijvoorbeeld zelfs zo ernstig dat paarden er ziek van worden. Ik heb het over bloedwaardes van in de 50 en 60 waar deze idealiter tegen de 200 zouden moeten zitten. Hier zou je dus eigenlijk standaard een seleniumsupplement moeten voeren.

Als je met hem aan het werk gaat idd kijken of hij tekort lijkt te komen. Goede kans van niet en zo wel, kun je olie overwegen of een olierijk voer/supplement.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:23

Na 28 pagina's alleen maar lezen, toch even een kleine opmerking.
Ik voer al wortels, appels, muesli en brok zolang ik paarden heb, en dat is al héééél lang en ook iedere dag. per week jaag ik er een hele zak wortels doorheen en als de appels van de bomen op zijn en te duur bij de super, dan gaan er twee zakken doorheen.
Lang geleden kregen mijn paarden alleen maar vers geplette haver, wortels, appels en een vitamine/minerale supplementje.
Altijd hadden ze gneog ruwvoer zoveel ze wilden. Overdag staan ze op het weiland.van.
De hoeveel brokken/muesli hangt af van het paard en van dat wat het doen moet aan werk. Ieder paard heeft hier ook een ander voerschema.

Brood ben ik persoonlijk op tegen. Dat kan inderdaad bij de paarden vervelende gevolgen hebben. Blijven steken in de keel o.a.
Lekkertjes? Zeldzaamheid. Liever een extra appel, vinden ze overigens zelf ook.

En ja, ik heb jarenlang ervaring met een PSSM paard, in een tijd toen er helemaal nog niets over bekend was. De DA's en holistische DA's hadden allemaal andere meningen over wat het paard nu wel mankeerde. Echter juist door de ervaring die ik ondertussen heb opgebouwd was het, paard direct van het gras halen, alleen maar hooi, veel lijnzaadolie, en als voer een speciale samenstelling die ik bij een voedermiddelfabriek in Zuid Duitsland bestelde. Geen suikers, geen koolhydraten. Paard vond het niet lekker. En toch kreeg ze van mij heel af toe een klein worteltje. Zeker op het laatst toen de zaak zo hopeloos werd en er niks meer aan te doen was, nadat ik alles en nog wat had geprobeerd. Ondertussen was er wel wat meer bekend over PSSM. Uiteindelijk was het hoog tijd haar te laten gaan. Ik heb al die jaren met haar geleden en er veel verdriet van, nog steeds. Ze was een heel dapper paard.

En mijn andere paarden die geen PSSM hebben en gezond zijn, krijgen dus gewoon appels en wortels, ook al is het wel eens een hele kilo.
Dat maak ik zelf wel uit, is mijn zaak. Wat andere doen moeten ze mooi allemaal zelf weten. Ongevraagde voeradviezen ben ik niet van gediend. En àls ik advies nodig zou hebben, dan vraag ik er wel om. Zo zou iedereen het moeten houden.

Prettige voortzetting van dit topic.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 10:41

@Superpony: Ik snap echt wat je zegt.Voel me niet aangevallen.Tot ee maand geleden hadden wij 1 niet pssm-er,die kreeg exact hetzelfde als de pssm-ers.En als er een nieuw gezond paard bijkomt die ook. Mocht ik ooit een besluit nemen over mijn pssm-ers,en er zou een gezond paardje komen,dan blijf ik hooi en luzernebrok met magnesium-oxide en vit.E voeren en weidegang. Af en toe een winterpeen kan dan wel weer,maar nooit muesli/mais en zeker nooit brood.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 11:31

Nou dat is het freeride: ik voel me ook niet aangevallen of zelfs maar aangesproken.
Door de jaren heen ben ik er proefondervindelijk achter gekomen waar onze paarden het het beste op doen en de PSSM-er had daarop eigenlijk slechts kleine aanpassingen nodig. Geen idee wat andere mensen van mijn manier van voeren zouden vinden, maar voor ons werkt het prima op deze manier :-) .