[WN] [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-21 20:13

Ja zeg dat. :+
Hopelijk loopt ie na de smid al wat beter...

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 20:25

*kruip weer even onder mijn meeleessteen uit*

Even een vraagje aan mijn mede westernruiters. Ik wil met Lucky gaan starten met het trainen op één hand. Ik rij Lucky nu op een Billy Allen snaffle.
Mijn vorige paard reed ik ook op Billy Allen Snaffle en als ik haar éénhandig trainde , gebruikte ik ook een shank met Billy allen mondstuk. Deze bitten heb ik echter meegegeven aan haar kopers.

Gezien ik toch een nieuwe shank moet kopen wil ik ook eens kijken naar andere opties.
Nu ben ik dus benieuwd naar de mensen die ook met shank trainen, welke shank gebruiken jullie?Waarom hebben jullie voor dat type shank gekozen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 20:37

Billy Allen shank. Omdat hij goed liep op een Billy Allen snaffle. :+
Aan mijn antwoord heb je dus niet zoveel :D

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 20:40

Ik gebruik geen bit bij mijn in hand onderdelen, en ik ken ook alleen de Billy Allen sorry :')

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 20:53

Is er hier iemand die ik via privébericht wat vragen mag stellen? Ik vind het zo gênant om mijn leken vragen open en bloot op bokt te zetten :+

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 21:08

Daihyo schreef:
Billy Allen shank. Omdat hij goed liep op een Billy Allen snaffle. :+
Aan mijn antwoord heb je dus niet zoveel :D

Hahaha jawel hoor, ben dus niet de enige die die keus heeft gemaakt en wellicht maak ik ook nu die keus weer.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-21 21:09

fenijro_tani schreef:
Is er hier iemand die ik via privébericht wat vragen mag stellen? Ik vind het zo gênant om mijn leken vragen open en bloot op bokt te zetten :+

Er zijn geen domme vragen hoor.
Wat mij betreft stel je ze hier gewoon. :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 21:09

Ik heb nog een myler geprobeerd. Snaffle en shank. Maar de mijne vindt die inwerking op de lagen niet prettig. Dus viel alles met een tongboog ook meteen af en zijn we bij de Billy Allen gebleven. Bevalt prima :j
Of nou ja, beviel prima….

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 21:29

Bellatrix schreef:
fenijro_tani schreef:

Er zijn geen domme vragen hoor.
Wat mij betreft stel je ze hier gewoon. :j

Dankjewel :)

Ik kom er maar niet uit (ik heb gewoon weer les binnenkort, maar wil tessie niet overvragen dus die is sowieso nog aankomende week training vrij). Ik moet beginnen met een backup en een turn in het proefje die ik heb gedaan, en ik weet dat ik niet mag overpakken, maar het voelt zo onnatuurlijk om de backup te doen vanuit mijn rechter hand, en dan niet voor haar te komen staan. Omdat ze zo klein is heb ik gewoon niet zoveel speel ruimte met ernaast staan en nog goed onder het hoofd te komen. Hoe zouden jullie dat aanpakken, soort schuin staan? (Is sowieso oefenen oefenen oefenen).

We hebben nu een basic leren halster van country mill, ik kan nergens een echt showhalster vinden in haar maat (veulenhalsters zijn snel te krap op de kin). Waar kan ik dat halen, Arthurs?

En ik werd op de wedstrijd aangesproken door de moeder van iemand op stal die ook startte dat ik niet met mijn showmanship blouse in de trail kon starten want dat staat niet. Enerzijds snap ik dat, maar er waren weinig starts en ik moet als eerste starten in beide klasses (09:00 starten, prijsuitreiking, 09:18 werd het parkour voor trail opgebouwd en om 09:33 van start) moet ik dan omkleden toch, is dat netter? Wat telt als trail blouse? Gewoon een effen kleur? Willen ze nog steeds een hengsten vlecht zien in de trail of juist los? (Ze heeft langere manen dus het moet een hengsten vlecht zijn volgens mij in de showmanship).

Ik heb nu mijn show blouse (of is het een slinky?) Ingestopt in mijn pantalon, dat is de bedoeling toch?

En een aantal basic vragen die niks met mijn pony te maken hebben:

Ik lees veel, las dat een reining zadel omhoog loopt, en zacht zit. En een trail zadel platter is. Maar maakt dat überhaupt echt uit, word je erop aangekeken als je in een reining zadel trail start of andersom?

Volgens mij wordt boomloos vaak niet enorm gewaardeerd in het western (of alleen op wedstrijd, of heb ik dat verkeerd?)

Wordt er zoals in het dressuur echt gelet op de bewegingen (bijvoorbeeld in pleasure) of maakt het op hoger niveau niet uit op wat voor paard je start (ik zie van leeuwen met een tinker en trekpaard L1 starten, echt zo ontzettend tof!) Zolang je maar echt correct rijd? Kan je dan show quarters eruit lopen of is dat op hoger niveau eigenlijk niet mogelijk?
Ik had hier een interessante discussie over, ben enorm benieuwd naar jullie standpunten hierin. Zou je met bijvoorbeeld een mini/shet naar het L1 kunnen (niet dat ik daar überhaupt over kan dromen). Of onder het zadel met een fjord, lippizaner, Welsh, kwpner etc, en dan ook nog mooie punten scoren, of is dat eigenlijk alleen een uitzondering voor paarden met een ander ras dan paint en quarter (en Alpenquarter en arabier :) ) en als het mogelijk is, is dat in elke klasse, of bijvoorbeeld niet in reining/pleasure door de specifieke bewegingen?

Wat is precies een metacame? En een Romal? En waarom gebruik je ze? Zijn ze verplicht?

En de get down rope?

Is het WRAN echt zoveel lager qua niveau als bijvoorbeeld het dawra of het aqha?

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 21:44

Ik rij op snaffle shank die ik bij Arthur's gehaald heb... Gentle loopt daar prima op :)

Mijn man heeft 2 weken vakantie dus die had ik vandaag meegesleept naar stal zodat ik eindelijk weer eens wat rij foto's kon krijgen....

Hier een kleine impressie:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daarna mocht onze kleine uk ook eens voor mijn lens verschijnen <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu 3 weken terug op stal en ze doet net of ze nooit weg geweest is :D

Helaas wel paar dingen die minder leuk zijn.... ze heeft 5 vullingen gekregen vorige week, ze had ipv mooie aansluitende (melk)kiezen een gatenkaas gebit |(

Gister is ze ontwormd want met het mestonderzoek kwam eruit dat ze flink wat wormeitjes had...

Geen wonder dat mn dametje zo schraal was en raar in dr vacht zat ;(

Röntgenologisch is ze helemaal goedgekeurd (allemaal 1tjes) dus wat dat betreft ben ik mega happy *\o/* <3

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 22:06

LuckyReining schreef:
*kruip weer even onder mijn meeleessteen uit*

Even een vraagje aan mijn mede westernruiters. Ik wil met Lucky gaan starten met het trainen op één hand. Ik rij Lucky nu op een Billy Allen snaffle.
Mijn vorige paard reed ik ook op Billy Allen Snaffle en als ik haar éénhandig trainde , gebruikte ik ook een shank met Billy allen mondstuk. Deze bitten heb ik echter meegegeven aan haar kopers.

Gezien ik toch een nieuwe shank moet kopen wil ik ook eens kijken naar andere opties.
Nu ben ik dus benieuwd naar de mensen die ook met shank trainen, welke shank gebruiken jullie?Waarom hebben jullie voor dat type shank gekozen?

Mijn vorige paard liep met een myler (level3?) shank een low port dat vond ze heel fijn
Ze had ook een high port shank daar heb ik ook jaren mee gereden, vond ze ook prima.
Ik ben geëindigd met een Billy Allen shank.
Die myler vond ik zelf het fijnste.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 22:07

Mooie foto’s Paint-lover. Maar je mag op best op voorgaande berichten reageren ipv alleen foto’s plaatsen :)

Vragen gewoon stellen hier hoor! Ik zou me in het begin niet te druk maken om je outfit. Netjes western gekleed volgens het regelboek is in het begin voldoende. Dat geldt ook voor je halster. Ik ben ook begonnen met een mooi leren halster.

Ik heb een Freemax zadel gehad. Dat is een boomlooszadel, maar ziet er wel anders uit als bijvoorbeeld een Barefoot. Zolang jij ook weer aan de regels voldoet mag je hier gewoon mee rijden.

Wat betreft het niveau: dat hangt helemaal van het onderdeel af. Reining is misschien meer voor de reininggefokte rassen. Maar trail, pleasure, horsemanship, ranch riding zijn onderdelen die je prima met een ander ras kunt. Ik reed met mijn haflinger bij de WRAN. Vooral in de ranch riding was hij super. Ik ben niet hoger dan de L4 gekomen omdat hij mentaal het wedstrijdrijden niet trok. Maar qua niveau reden we met clinics met de L2/L1 combinaties mee en daar deed hij niet voor onder :D

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 22:12

Paint_Lover schreef:
Ik rij op snaffle shank die ik bij Arthur's gehaald heb... Gentle loopt daar prima op :)

Mijn man heeft 2 weken vakantie dus die had ik vandaag meegesleept naar stal zodat ik eindelijk weer eens wat rij foto's kon krijgen....

Hier een kleine impressie:
[ [url=m/V51Feo.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Y2ysOX.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/fKNPDg.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/205BJe.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ZEgUJA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Daarna mocht onze kleine uk ook eens voor mijn lens verschijnen <3
[ [url=m/g3KCp2.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/V3j2W1.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/TLU7uZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/LEruLj.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Cn0vB9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu 3 weken terug op stal en ze doet net of ze nooit weg geweest is :D

Helaas wel paar dingen die minder leuk zijn.... ze heeft 5 vullingen gekregen vorige week, ze had ipv mooie aansluitende (melk)kiezen een gatenkaas gebit |(

Gister is ze ontwormd want met het mestonderzoek kwam eruit dat ze flink wat wormeitjes had...

Geen wonder dat mn dametje zo schraal was en raar in dr vacht zat ;(

Röntgenologisch is ze helemaal goedgekeurd (allemaal 1tjes) dus wat dat betreft ben ik mega happy *\o/* <3

Wat een gave paarden zeg!

Daihyo schreef:
Mooie foto’s Paint-lover. Maar je mag op best op voorgaande berichten reageren ipv alleen foto’s plaatsen :)

Vragen gewoon stellen hier hoor! Ik zou me in het begin niet te druk maken om je outfit. Netjes western gekleed volgens het regelboek is in het begin voldoende. Dat geldt ook voor je halster. Ik ben ook begonnen met een mooi leren halster.

Ik heb een Freemax zadel gehad. Dat is een boomlooszadel, maar ziet er wel anders uit als bijvoorbeeld een Barefoot. Zolang jij ook weer aan de regels voldoet mag je hier gewoon mee rijden.

Wat betreft het niveau: dat hangt helemaal van het onderdeel af. Reining is misschien meer voor de reininggefokte rassen. Maar trail, pleasure, horsemanship, ranch riding zijn onderdelen die je prima met een ander ras kunt. Ik reed met mijn haflinger bij de WRAN. Vooral in de ranch riding was hij super. Ik ben niet hoger dan de L4 gekomen omdat hij mentaal het wedstrijdrijden niet trok. Maar qua niveau reden we met clinics met de L2/L1 combinaties mee en daar deed hij niet voor onder :D

Dankjewel! Vond het zelf al overdreven om voor die paar wedstrijden een (paar) extra sets showblousen te kopen. Volgende keer zie je me gewoon weer in dezelfde 8-)

Freemax heb ik veel over gelezen inderdaad, klinkt als een fijn zadel! Heb je specifiek voor boomloos gekozen omdat het voor een haflinger moeilijker is om een passend boomzadel te vinden, of valt dat reuze mee?

Super gaaf! Ik heb haflingers altijd hele leuke beesten gevonden. Eigenlijk wou ik een haflinger, maar ben toch met een KWPNer thuis gekomen perongeluk. Terwijl ik een bezichtiging had gepland bij een haflinger :+

Bedankt voor je antwoorden, echt super fijn! :)

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 22:14

fenijro_tani- Maak je absoluut geen zorgen over je outfit. Lang niet iedere startende westernruiter heeft aparte blousjes voor verschillende disciplines. Sterker nog, ik denk dat er veel niet eens weten wat het verschil precies is :+ maar je gaat er echt niet gek op aangekeken worden. Ik heb ook gewoon 1 showblouse waar ik alles in doe :')

Zelfde met je zadel, zadels zijn duur. Zijn er maar weinig die in het begin een apart showzadel hebben van hun 'trainingszadel'. Don't worry :D

Wat betreft niveau; tussen NQHA en WRAN zit, vind ik, wel echt een verschil. Maar dat is absoluut niet denigrerend bedoeld. Dat komt denk ik vooral omdat NQHA/DPHC echt rastypische shows zijn. Manier van jureren is dan ook gewoon anders. Maar 'lager', tsja eh ik zou alsnog heel blij zijn om goed bij de WRAN te scoren hoor :+ is niks 'slechts' aan ofzo? Het is gewoon anders. Maar je rijd echt niet voor banketstaaf als je alleen maar WRAN (kan) rijd(en).

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 22:31

Sicayes schreef:
fenijro_tani- Maak je absoluut geen zorgen over je outfit. Lang niet iedere startende westernruiter heeft aparte blousjes voor verschillende disciplines. Sterker nog, ik denk dat er veel niet eens weten wat het verschil precies is :+ maar je gaat er echt niet gek op aangekeken worden. Ik heb ook gewoon 1 showblouse waar ik alles in doe :')

Zelfde met je zadel, zadels zijn duur. Zijn er maar weinig die in het begin een apart showzadel hebben van hun 'trainingszadel'. Don't worry :D

Wat betreft niveau; tussen NQHA en WRAN zit, vind ik, wel echt een verschil. Maar dat is absoluut niet denigrerend bedoeld. Dat komt denk ik vooral omdat NQHA/DPHC echt rastypische shows zijn. Manier van jureren is dan ook gewoon anders. Maar 'lager', tsja eh ik zou alsnog heel blij zijn om goed bij de WRAN te scoren hoor :+ is niks 'slechts' aan ofzo? Het is gewoon anders. Maar je rijd echt niet voor banketstaaf als je alleen maar WRAN (kan) rijd(en).

Fijn dankjewel :)

Dat geloof ik gelijk, volgens mij moet je echt enorm uitkijken met western zadels, aangezien je met een slecht passend zadel je paard enorm aan gort kan rijden, en dressuur en springzadels toch een heel stuk lager in prijs zijn. (Zou dat komen doordat er minder aanbod is in western, of omdat er veel meuk is?)

Mijn post is ook zeker niet denigrerend bedoeld naar het WRAN, vond het ontzettend leerzaam afgelopen weekend, veel deelnemers waren enorm kundig, kan ik veel van leren :) leuk ook dat er anders gejureerd wordt. Ik wil toch wel eens kijken bij een rassen wedstrijd.

Grote voordeel van staan op een western stal is het helpen op wedstrijden. Ik mocht speakeren afgelopen weekend, en aangezien mijn klasses het hek van de dam zette, mocht ik de rest van de dag alle combinaties van start zien gaan. Echt zo leuk.

Ik heb gelijk de speaker positie voor de volgende wedstrijd geclaimd :') mocht er nog iemand mee doen zal ik uiteraard extra enthousiast de aankondiging doen haha

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 22:40

@Daihyo, ik was bij aan het lezen om een uitgebreidere post te maken ;)

@benfan: nette prijs voor een leuk project! Ben benieuwd hoe die er straks uit gaat zien als je er klaar mee bent....

@Marlies sterkte met Kato, hopelijk is die snel weer beter! En paars, leuk kleurtje!!!

Op de vele vragen die er boven mij gesteld worden kan ik niet veel antwoorden omdat ik (nog) geen in hand onderdelen start of uberhaupt ergens lid van ben (mss volgend jaar). Maar vind het wel erg interessante vragen/antwoorden waar ook ik weer wat van kan leren :)

@fenijro_tani: Thanks :)

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 22:41

Een Westernzadel is ook niet zo goed 'aan te passen' als een Engels zadel. Ik weet er niet heel veel van, maar ik meen dat je een dressuurzadel hier en daar wel iets kan opvullen voor kleine verschillen? Met een westernzadel is dat gewoon niet te doen. Denk combi minder aanbod, veel meuk, veel slecht passend. En op maat gemaakt = heel duur!

Van 10 tot 12 september is er weer een NQHA show waar ik fotografeer, maar volgens mij is er nog steeds geen publiek toegestaan :(

Een goeie speaker is lastig te vinden, dus als je het leuk vind -zeker voor gaan! Ik kan me voorstellen dat je wel een droge mond hebt na een hele dag hahaah.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 23:04

Sicayes schreef:
Een Westernzadel is ook niet zo goed 'aan te passen' als een Engels zadel. Ik weet er niet heel veel van, maar ik meen dat je een dressuurzadel hier en daar wel iets kan opvullen voor kleine verschillen? Met een westernzadel is dat gewoon niet te doen. Denk combi minder aanbod, veel meuk, veel slecht passend. En op maat gemaakt = heel duur!

Van 10 tot 12 september is er weer een NQHA show waar ik fotografeer, maar volgens mij is er nog steeds geen publiek toegestaan :(

Een goeie speaker is lastig te vinden, dus als je het leuk vind -zeker voor gaan! Ik kan me voorstellen dat je wel een droge mond hebt na een hele dag hahaah.

Dressuurzadel kan je inderdaad opvullen en aanpassen, je kan als je een geschikte boom hebt deze bij de zadelmaker laten aanpassen zodat hij groter of kleiner wordt (de stevigheid en dergelijke daar gelaten, durf ik niets over te zeggen).
Volgens mij zie je niet de normale westernruiter in een zadelmarktzadel rijden, maar komt het nog wel eens voor bij bijvoorbeeld recreanten?

Jammer zeg, ik zie graag je foto's tegemoet dan hier op bokt, vond je dawra topic ook ontzettend boeiend :)

Valt gelukkig mee, krijg drinken van het huis :D
Ging de gehele dag redelijk vloeiend, behalve een keer in de pleasure, toen Ron extended jog vroeg, maar ik dat niet kon zien omdat we ongelukkig naar elkaar gericht stonden. Gelukkig kreeg ik de juiste instructie een seconde later door van de linten uitdeler die op een andere plaats stond :)

Ik vind Ron van den berg en Miranda Bouterse ontzettend leuke jury leden. Ben benieuwd hoe Peggy de Kraa is, volgende wedstrijd wordt door haar gejureerd. Gehoord van een stalgenoot dat ze leuke humor heeft, en erg vriendelijk is.

5 september doe ik nog mee aan een clinic van Miranda, zal vast enorm Leerzaam zijn.

Hier komt Barry Schuurman vaak lessen geven, maar heb hem nog niet zelf als instructeur gehad. Zouden jullie het aanraden om bij hem een les te volgen?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-21 07:09

Ron is super! Had je het interview gelezen dat ik met hem had?

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 07:25

Heel erg balen marlies. Hopen dat Kato snel weer goed loopt...

Luckyreining ik heb Bo nu nog op snaffle maar zodra die over gaat op shank zal het the sweet shank zijn van Don Boyd. En daarna the sweet start. In overleg met Don zelf. Die ziet meteen waar een paard wel of niet goed op reageert.

Mooie foto's van mooie paardjes PaintLover! <3

Wran en nqha heb ik weinig ervaring mee voor de allround onderdelen. Zelf start ik eigenlijk alleen nog nrha omdat dat het niveau is waar ik mij aan wil meten. (Op een virtueel uitstapje naar the cowgirls in de tussentijd na haha)

Oh en ik ga naar de Americana in Augsburg! Zo mega gaaf! Mijn baas gaat daar showen net als Niklas, mijn trainer dus dat word een leuk uitstapje. Er is daar ook heel veel koeien onderdelen te zien dus kijk er onwijs naar uit!
3yo diknek uitzicht haha <3
Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-21 07:33

Oh dat klinkt heel gaaf Kim!! :oo

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 07:46

Thx voor de tips tot nu toe wbt de shank. Ik ga even rustig op onderzoek uit.

Wat super gaaf dat je naar de Americana gaat Kimvicious. Dat evenement staat ook echt nog op mijn lijst waar ik nog graag heen zou willen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-21 07:49

Waar is dat eigenlijk?

Ik heb totaal geen verstand van shanks. :') Kato heeft een hoodfstel met snaffle (rij ik mee) en een hoofdstel met een shank maar daar loopt ie niet heel fijn op.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 08:32

Zo weer even bijgelezen :D

Beterschap met Kato Marlies, ik hoop dat hij snel weer opknapt!

En een nieuwe meekletser, wat leuk! Leuk ook om weer een totaal ander paard(je :D ) te zien verschijnen in het topic.

Shank vs snaffle, Feyre loopt voorlopig nog heel lang op haar Myler bitje. Mijn merrie heb ik ook heel lang gewoon op een snaffle op een hand getraind, dat beviel prima. Maar goed, ik startte haar verder ook niet.

Mooi project Benfan! Ben heel benieuwd wat je er van weet te maken! Misschien is het anders leuk om een volgtopic er voor te maken? Ik denk dat er best belangstelling voor is om de renovatie van zo'n zadel te volgen!

Gentle weer op de foto gezet, wat is het toch een knapperd! Hopelijk trekt je jonkie ook snel bij, gelukkig weet je nu wat er speelt.

Kimvicious gaat op pad, tof zeg!

Hier wat minder bezig met de paarden, ik heb mijn handen vol aan wat anders :=
Afbeelding

Afbeelding

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 08:36

Dat klinkt als een gaaf evenement Kim!!

Wat is Gentle toch prachtig uitgegroeid PL! En hopelijk knapt Frosty ook weer wat op nu dit aan het licht is. Wat heeft ze toch een prachtig hoofdje!

Shows heb ik geen kaas van gegeten :o bitten ook niet echt. Ik heb een Myler level 1 en level 2 en eigenlijk loopt hij al jaren fijn op level 1 en heb ik nog niet de behoefte gehad wat anders te proberen :+ mijn haflinger liep als een zonnetje op de level 2.