Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
sevke schreef:En waarom zou een non-pro zijn paard niet jong mogen inrijden ? Sta je toch ook al verder als je in de snaffle bit wil starten. Ik ben daar niet tegen. Ofwel speel je het spel mee, ofwel niet.
,Citaat:Zoveel mensen, zoveel meningen. Maar ik vind dan ook niet dat je moet gaan staan jubelen als een driejarige in de futurity een 74 loopt, als je eerst hebt lopen verkondigen hoe schandalig het wel niet is van zo'n jonkie in te rijden
Citaat:want als je zo'n ding NIET start op 20 maanden, haal je NOOIT dat niveau als ze 3.5 zijn...
Citaat:Dat hoeft allemaal geen probleem te zijn, als zo'n jong ding getraind wordt met verstand, bijstand door een dierenarts, en door iemand die weet waar hij mee bezig is. Wordt een ander verhaal als Janmetdepet ook gaat denken van even zijn veulen klaar te stomen voor de futurity, niet gehinderd door enige kennis van zaken. Dàt is het moment dat het mis gaat.
Citaat:Wij hadden vroeger renpaarden. Werden als jaarling al de eerste keer een zadel opgelegd, en gingen als 18 maanders al de renbaan op. Sommige van onze paarden hebben een behoorlijke rencarriere achter de rug, zowel in vlak als hagen, liepen dan een tijdje in de jumpingsport en daarna reden we er op 24 (!!) jarige leeftijd nog trektochten mee, en hebben al die tijd geen pas mank gelopen. En het gaat hier niet over één paard, maar verschillende. Dus zo dramatisch hoeft het allemaal niet te zijn.
Cer schreef:ja kms in de benen snap ik wel, ik snap ook dat de baan kms lang is.. ik neem aan dat de renpaarden geen voltes, korte stops, spins en veel cirkels lopen.. Overigens.. uiteindelijk ga je je 3,5 jarige langer rijden dan 20 minuutjes, als je naar de futuritys gaat, denk ik?
(wat zou die Tim McQuay wegen..?aahh sorry slechte grap)
Sachavdm schreef:Ik vind dat je er geen leeftijd op kan plakken. Het ene paard is er eerder klaar voor dan de andere. Ik ken paarden die op 2,5 jaar zadelmak zijn gemaakt, wat ik redelijk jong vind, maar die paarden waren er klaar voor. Andere worden pas zadelmak gemaakt op 5 jarige leeftijd. Ik vind dat je vooral moet kijken of je paard er klaar voor is en niet naar de leeftijd.