[WN] De leeftijd van het zadelmak maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:16

Het is zeker niet alleen het geld.
Het is ook de mening dat een paard op die jonge leeftijd veel makkelijker te trainen is en dingen beter oppakt en minder verzet laat zien. Zelfde idee als kinderen jong naar de kleuterschool te laten gaan om vast in een patroon van leren en werken te komen als ze nog flexibel zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:24

Eens, maar er is verzet voorkomen, of gewoon doorrijden.. :j
en ze moeten toch doorgereden worden anders halen ze de futuritys niet..

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:37

Worden genoeg paarden jong ingeredn die niet naar futuritys gaan of daarvoor bedoeld zijn bv hier of van non pro.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 17:06

En waarom zou een non-pro zijn paard niet jong mogen inrijden ? Sta je toch ook al verder als je in de snaffle bit wil starten. Ik ben daar niet tegen. Ofwel speel je het spel mee, ofwel niet. Zoveel mensen, zoveel meningen. Maar ik vind dan ook niet dat je moet gaan staan jubelen als een driejarige in de futurity een 74 loopt, als je eerst hebt lopen verkondigen hoe schandalig het wel niet is van zo'n jonkie in te rijden, (ik heb het hier niet tegen jou, hoor, quarterh), want als je zo'n ding NIET start op 20 maanden, haal je NOOIT dat niveau als ze 3.5 zijn...
Dat hoeft allemaal geen probleem te zijn, als zo'n jong ding getraind wordt met verstand, bijstand door een dierenarts, en door iemand die weet waar hij mee bezig is. Wordt een ander verhaal als Janmetdepet ook gaat denken van even zijn veulen klaar te stomen voor de futurity, niet gehinderd door enige kennis van zaken. Dàt is het moment dat het mis gaat.
Wij hadden vroeger renpaarden. Werden als jaarling al de eerste keer een zadel opgelegd, en gingen als 18 maanders al de renbaan op. Sommige van onze paarden hebben een behoorlijke rencarriere achter de rug, zowel in vlak als hagen, liepen dan een tijdje in de jumpingsport en daarna reden we er op 24 (!!) jarige leeftijd nog trektochten mee, en hebben al die tijd geen pas mank gelopen. En het gaat hier niet over één paard, maar verschillende. Dus zo dramatisch hoeft het allemaal niet te zijn.

dieselenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:43

tja.. onze appaloosa is in gereden op haar 10 omdat ze voor die tijd een fok merrie was hihi. onze andere appa is op zijn 6 ingerden inverbant dat op die leeftijd de botten pas hard worden

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 21:51

Botten zijn altijd hard. :roll:

dieselenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 22:12

ja dat wel maar als een veulen wordt geboren moeten de botten groeien bij een paard zit er dan nog geen wit laagje om het bodt dit krijgen ze pas als ze vier zij en is pas stevig als ze 6 zijn :) natuurlijk is hier voor in rijden niet zoon ramp maar als je pony zo als onze appaloosa zwakken boten heeft een een rug werfel mist is het beten pm hem pas op zij 6 de in te rijden. dit ook de rede waarom dde meeste paarden rond hun vierde in gereden worden! snap je?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 08:11

sevke schreef:
En waarom zou een non-pro zijn paard niet jong mogen inrijden ? Sta je toch ook al verder als je in de snaffle bit wil starten. Ik ben daar niet tegen. Ofwel speel je het spel mee, ofwel niet.

Mensen die het spel niet meespelen, moeten dat ook kunnen kiezen natuurlijk..

Citaat:
Zoveel mensen, zoveel meningen. Maar ik vind dan ook niet dat je moet gaan staan jubelen als een driejarige in de futurity een 74 loopt, als je eerst hebt lopen verkondigen hoe schandalig het wel niet is van zo'n jonkie in te rijden
,
Dan ben je echt schizofreen..zijn die mensen er?

Citaat:
want als je zo'n ding NIET start op 20 maanden, haal je NOOIT dat niveau als ze 3.5 zijn...

Dan blijft toch in basis de vraag zou een organisatie daar niet iets mee moeten doen?
Aan de andere kant, het enige bestaansrecht van paarden is het sporten, dus hoe sneu het ook is, ze moeten maar gewoon meedoen..

Citaat:
Dat hoeft allemaal geen probleem te zijn, als zo'n jong ding getraind wordt met verstand, bijstand door een dierenarts, en door iemand die weet waar hij mee bezig is. Wordt een ander verhaal als Janmetdepet ook gaat denken van even zijn veulen klaar te stomen voor de futurity, niet gehinderd door enige kennis van zaken. Dàt is het moment dat het mis gaat.

Laten we niet denken dat alle trainers weten wat ze doen natuurlijk ;-)
Dat is dan weer verheerlijking de verkeerde kant op (die verafgoding van trainers is echt verbazingwekkend soms.. :n )

Citaat:
Wij hadden vroeger renpaarden. Werden als jaarling al de eerste keer een zadel opgelegd, en gingen als 18 maanders al de renbaan op. Sommige van onze paarden hebben een behoorlijke rencarriere achter de rug, zowel in vlak als hagen, liepen dan een tijdje in de jumpingsport en daarna reden we er op 24 (!!) jarige leeftijd nog trektochten mee, en hebben al die tijd geen pas mank gelopen. En het gaat hier niet over één paard, maar verschillende. Dus zo dramatisch hoeft het allemaal niet te zijn.

Een renpaard met een reiningpaard vergelijken?
Belasting is helemaal niet verkeerd, botten moeten belast worden om goed te volgroeien, voor pezen geldt t zelfde..
maar renpaarden werken volgens mij voornamelijk op rechte lijnen (of ik kijk naar hele vreemde renbanen) en niet op korte voltes.. Om over het verschil van gewicht in tuigage en ruiters nog maar niet te spreken (de meest succesvolle reiningtrainers zien er fysiek nou niet echt superfit uit :') )

Ik denk dat dat dus verschil maakt, maar ik kan me vergissen :j

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 09:16

@cer : ja, die mensen zijn er :)
En ik heb ook geen probleem met mensen die ervoor kiezen om hun paarden pas op hun vierde of vijfde of voor mijn part helemaal nooit in te rijden.
En in weet niet of je verstand hebt van renpaarden trainen, maar zo'n trainng duurt gemiddeld anderhalf uur (stappen, baan rond draven, baan rond canteren en paar keer/week stukje vlucht, dit als je weet dat "onze" baan 3,6 km lang is, hebben die veulens wel wat kms in hun benen. Een trainingsjockey weegt ook algauw 60-65 kg). Een jonge reiner wordt bij ons max 15-20 minuutjes rustig gewerkt, en krijgt elke 6 md een volledige checkup van de DA, inclusief echo en rx. Is het ideaal ? Nee, zeker niet. Maar het systeem is nu eenmaal zo, en wij proberen er het beste van te maken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 09:50

ja kms in de benen snap ik wel, ik snap ook dat de baan kms lang is.. ik neem aan dat de renpaarden geen voltes, korte stops, spins en veel cirkels lopen.. Overigens.. uiteindelijk ga je je 3,5 jarige langer rijden dan 20 minuutjes, als je naar de futuritys gaat, denk ik?
(wat zou die Tim McQuay wegen..? :') aahh sorry slechte grap)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 10:34

@cer: geen slechte grap maar realiteit...

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 12:28

Die mexicanen zulle wel wat minder wegen...

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:21

Cer schreef:
ja kms in de benen snap ik wel, ik snap ook dat de baan kms lang is.. ik neem aan dat de renpaarden geen voltes, korte stops, spins en veel cirkels lopen.. Overigens.. uiteindelijk ga je je 3,5 jarige langer rijden dan 20 minuutjes, als je naar de futuritys gaat, denk ik?
(wat zou die Tim McQuay wegen..? :') aahh sorry slechte grap)

als 3.5 jarige wel, maar dat is dan ook een leeftijd dat ze al wat meer getraind staan, en dus ook gespierder/sterker.

maudjeuh_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:31

Sachavdm schreef:
Ik vind dat je er geen leeftijd op kan plakken. Het ene paard is er eerder klaar voor dan de andere. Ik ken paarden die op 2,5 jaar zadelmak zijn gemaakt, wat ik redelijk jong vind, maar die paarden waren er klaar voor. Andere worden pas zadelmak gemaakt op 5 jarige leeftijd. Ik vind dat je vooral moet kijken of je paard er klaar voor is en niet naar de leeftijd.

Mee eens!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 20:01

En wanneer is een paard 'klaar' in jullie ogen ??

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 08:05

Toevallig zag ik van de week een plaatje van een NLSE trainer op FB, met een tweejarige die voor t eerst voor de koeien ging.. Plaatje van een dier, hele leuke reacties ook :j
Of t nou spelenderwijs gaat of niet, ik vond t pittig..

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:39

Was is een nlse trainer?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:40

Ik gok op "Nederlandse" :D

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:11

Heb hem ook gezien, zelfde foto hier op bokt met een willekeurig persoon erop krijg je een stuk minder positieve geluiden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:18

Nou ik ben niet banketstaaf, maar ik vond dat wel een tikje ver gaan hoor.. :/ maar misschien was het een typfoutje :j

En dan nog, op SocialMedia zou ik daar ook een beetje mee oppassen.. voor je het weet word je gelynched.. en dat is nou ook weer niet nodig..

babet1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 01:00

Ik heb mijn paard (appaloosa) vanaf 2 jarige leeftijd en met 3 jaar zadelmak gemaakt en ben er nu pas mee aan het trainen (5 jarige leeftijd) Ik weet dat het in de western wereld veel eerder wordt gedaan, maar ik ben rustig aan begonnen, had er geen haast bij.

SanneWibier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:14

Ik heb geleerd dat het het beste voor je paard is als hij op 5 of 6 jarige leeftijd word ingereden omdat hij anders nog niet is uitgegroeid kan hij problemen met zijn rug krijgen dus mensen luister niet naar wat iedereen zegt zoek het eerst goed uit

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 19:46

Mijn twee jarige is laatst op de rx gezet om te zien of hij goedgekeurd was voor sport en fok. (ja we keuren onze paint en quarter hengsten. )Zijn groeischijven waren nog lang niet dichtgegroeid.. we beleren hier pas rond de drie jaar,en van uiterlijk vond iedereen dat hij er klaar voor was.. Maar bij rx heb ik toch altijd al gelijk gahad dat ze vaak op drie pas goed zijn.. en dan soms nog.. Liever een jaartje later beleren en lang plezier van mijn paard hebben. Ze zouden futurity een jaar later moeten starten en maturity een jaar langer.. Zou een hoop leed besparen..

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 07:30

Helemaal mee eens Savath.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 08:41

Futurity een jaar later doen, maakt voor de trainers die inrijden met twee niks uit.
Dan hebben ze nog een jaar langer om het paard te trainen, ze beginnen echt niet een jaar later ;)