[WN] Help, waar vind ik toch een bijrijder, Western ervaren

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lerna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:47

fanci_mike schreef:
Ik wil iedereen die nog steeds zoekt nog maar weer een hart onder de riem steken. Het valt niet mee. Ik ben nog steeds blij met mijn bijrijdster, ze is lief voor paardlief, laat zich niet door hem gekmaken en doet haar best om zo veel mogelijk te leren in zo'n kort mogelijke tijd. Morgen gaat ze voor het eerst alleen... spannend. Tot nu toe gaat alles best goed, weinig nadeel ondervonden van het (nog) niet western geschoold zijn. Dus ik zou zeggen, staar je niet alleen blind op westerngerichte bijrijdsters, soms kan er een gouden meid tussen de recreabea's en engelsen zitten die wel wil omscholen!

Je bent een wereldvrouw dat je dit zegt! Zoals mij nog een heleboel anderen die inderdaad graag omscholing willen maar hier de kans er niet voor krijgen. Er is niks mis met een goede Engelse ruiter op je westernpaardje te zetten. Zolang de ruiter bereid is te leren, zeg ik doen!

aikon

Re: Help, waar vind ik toch een bijrijder, liefst Western ervar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:07

Nou, mijn paardebeest vind de bijrijdster wel leuk, het klikt tussen ons ook. Hij was niet boos naar haar en maandag gaan we proberen of het met rijden ook lukt. Nu staat ie nog met een au pootje. Hoop dat het maandag beter is. Dussssssssssss het ziet er naar uit dat ik mijn berijder heb gevonden. (en dat om de hoek van waar ik woon!)

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:32

@fanci_mike, daar ben ik het ook helemaal mee eens en Lerna zolang een ruiter bereid is om dingen te leren en er voor open staat waarom niet. :j
Super Aikon en ook nog eens iemand die vlakbij woont beter kan haast niet *\o/*

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:37

Met grote auto met trekhaak. Nog mooier. :D

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:51

haha kan idd handig zijn.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:56

Weet wel wat ik zoek. :D Daarom ook GEEN minder jarigen. Hebben geen auto. ;)

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:56

mijn boven de 18 bijrijdster ook niet hoor! (ik haal ze braaf op, voor mij geen meter extra en voor haar een groot plezier). En eerlijk is eerlijk, ik vind het schitterend om die twee samen bezig te zien, hoe hij haar opleid. Moest even wennen maar nu... ik hoef ze niet perse kwijt, die bijrijdster!!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:31

Ik heb ook helemaal geen bezwaar tegen een Engelse ruiter die nog western moet leren, maar zelfs die is niet te vinden ;(
De enige voorwaarde die ik stel is dat je wel enigszins ruitergevoel moet hebben en fatsoenlijk kunnen rijden, anders veegt paard de vloer met je aan, of je nou Engels of western ruiter bent.
Dat heb je nou eenmaal bij een verder doorgeschoold karaktervol paard.... :D

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:36

Ben het wel met Cissy eens. En als je paard dan ook nog eens éénhandig gereden wordt, dan is dat voor een Engelse ruiter wel een heel erg grote overgang. Het kost toch wel moeite duidelijk te maken dat je de teugels niet zo op moet nemen dat je net zo veel contact hebt als met een trensje bij Engels rijden. Als ze dat gaan doen wordt mijn paard zowat opgehangen. Heb gemerkt dat dat er toch best moeilijk uit te krijgen is en er heel snel weer insluipt als ik er 'even niet bij ben'.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:39

tsja zo een heb ik ook nog staan, maar daar zoek ik ook maar gewoon geen bijrijder voor, die vind ik toch niet, haha! Denk dat bijrijders die hem goed kunnen handelen allemaal zelf al een eigen draakje hebben, en dus geen tijd voor die van een ander. (en dan heb ik het nog niet eens specifiek over western, haha!) Dus dat wil denk ik ook wel helpen, reeel kijken naar wat je aanbied, en hoeveel reactie je daar mogelijkerwijs al op zou kunnen krijgen. Op stal alleen al zegt men: ja mike zou ik wel durven, maar midje, daar begin ik niet aan. Terwijl Mid echt een lief paard is, maar je moet hem wel rijden... en Mike? die is precies zo, alleen toont hij het anders, en lijkt dus een stuk makkelijker...

Maar kunnen al die eenhandig gereden paarden dan niet terug op een (tiijdelijk) trensje zodat de ruiter kan bijbenen? Dat doe ik namelijk, bij mij loopt Mike veelal op een shank een eenhandige teugelvoering, met spoor. Bij bijrijdster op een trens met tweehandige teugelvoering zonder sporen. Daar leert zij het meest van, en hij kan prima omschakelen. Tis natuurlijk niet zo dat hij accuut al zijn niveau kwijt is als zij hem zo leert rijden. Vervolgens, als ze dit nu beheerst, kan ze over gaan stappen op ander bit. Ik heb ook ooit ergens moeten beginnen, op een ander zijn paard...

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:55

Dat is bij mijn paard helaas geen optie. Op trensje kan 1 keer, dan heeft hij het door en gaat ie met je spelen en lopen. Buiten is het sowieso geen optie, is met shank al lastig te houden en dat heeft echt niks met opvoeding te maken want hij is super braaf en 200% betrouwbaar, maar 't heeft te maken met alle energie die hij in zich heeft. Wil het liefst zo veel en zo snel mogelijk meters maken, en dat terwijl hij al 22 jaar is ;) Rijdt je hem in de bak is hij de rust zelf, maar hij heeft een hekel aan de trens, loopt zelf veel liever met het shank-bit

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 14:28

En een ongebroken trens dan? Of net wat voor een shank je erin hebt hangen? Dan is het mondstuk toch hetzelfde zou je denken?

Het is even omschakelen idd, maar met doorzetten kom je er wel. Ik moest ook leren de teugels niet mee te geven zodra het paard nageeflijk liep toen ik het paard van mijn buurmeisje reed. Bij mijn pony doe ik dat wel altijd. En met halthouden moesten de benen eraan blijven, dat was lastig :')

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 15:24

Het gaat niet om het mondstuk, het gaat juist om de werking van de shanks met de kinketting, zolang dat er niet aan zit heb je in no-time heel Nederland gezien. Geloof me, ik heb 'm al 15 jaar en vanalles geprobeerd waarbij -tig bitten van trens tot correctional en allerlei methodes, maar sommige paarden hebben nu eenmaal een heet karakter. Als ik 'm in zijn waarde laat en af en toe accepteer dat hij zijn hoofd leeg kan rennen is er niks aan de hand. Het is een gouden paardje en wil 'm voor geen geld kwijt.
Maar we gaan behoorlijk off-topic geloof ik... ;)

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 15:36

nee das meedenken ;-)
Als het niet wil zoals het moet, dan moet het zoals het wil, en in jouw geval is het dan balen dat er niet zoveel goedgetrainde westernbijrijdsters zijn... Jammer! Maarrrr. Wie weet waar je nog tegen aan loopt, wat niet is kan nog komen. Ik duim in ieder geval voor jullie mee!

Lerna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 11:19

YES!!! Ik heb een superlieve quarter merrie van 5 jaar gevonden op Kalverhoek. Donderdag eerste testritje. Eigenaaresse ook superaardig en een hele leuke stal met vriendelijke mensen. Duim voor me :)

doske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:20

@mabotje,waar woon jij dan in brabant?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:24

Lerna schreef:
YES!!! Ik heb een superlieve quarter merrie van 5 jaar gevonden op Kalverhoek. Donderdag eerste testritje. Eigenaaresse ook superaardig en een hele leuke stal met vriendelijke mensen. Duim voor me :)

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* wat leuk voor je........ik ga duimen :j

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:25

Proficiat! Zal voor je duimen hoor.

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 23:36

Zo ineens een aantal succesjes achter elkaar! Leuk hoor ^^
Ik ben zelf nog niet verder gekomen wat betreft hoofdstuk bijrijdpaard/verzorgpaard maar met lessen gaat het nog steeds goed! Heb donderdag mijn eerste groepsles gereden (met 2 anderen in de 'groep' waarvan een er voor het laatst was haha) en moet zeggen dat zo'n uur rijden toch wel heftig is.
Overigens ben ik wel gelijk begonnen met eenhandige teugelvoering met een shank maar ik sta dan ook onder constant toezicht aangezien ik les. Het is wel wennen om los te laten als paardlief onder je vandaan draaft en een andere oplossing te zoeken dan vast houden maar moet zeggen dat het iedere les beter gaat.
Maarja ik was wel al een tijdje gestopt met dressuur en had een tijd helemaal niet gereden xD

breakthelaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 10:23

doske schreef:
@mabotje,waar woon jij dan in brabant?

omgeving Einhoven geloof ik.... toch Mabotje?

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:12

Goh, ik heb toch wel geluk met mijn westernbijrijders.
Ik heb een jongetje die eerst een pony bij reed en nu mijn appaloosa en een meisje die mijn quarter helemaal alleen least.
Maar voorheen was het voor mijn engels gereden paarden eigenlijk moeilijker om een bijrijder te vinden.

Maar het is ook gewoon veel gezelliger om samen je hobby te kunnen delen.

We hebben op dit moment wel nog een trekpaard staan die basis western beleerd is en waar mijn vriend lang niet elke dag op rijd.
Dus mocht er iemand omgeving maas en waal een paardje zoeken pb maar. Hij kent overigens wel de stops aardig en de spin zijn we ook een beetje mee bezig.. :)

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:34

Idd. Heb al antwoord gegeven via PB

Lerna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 23:14

YES! Gelukt! Eindelijk na een dikke half jaar zoeken, een quarter die ik mag gaan bijrijden! Dankjewel voor t duimen jongens! Kan ik eindelijk eens na 16 jaar een stijve dresuurtutje te zijn geweest overgang maken naar een echte reiner :)

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 08:42

Succes en veel plezier!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 08:50

LEUK LERNA!!!!!!!!!!!!!

gefeliciteerd *\o/*