[WN] Craig Schmersal en Miss Lil Addy Tude, FEI World reininigcup

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:15

skippy1 schreef:
Helemaal mee eens CC! Als het publiek dat niveau wil zien, maar er zijn dit soort dingen voor nodig, dan moeten wij als publiek wellicht het niveau dat we willen zien, bijstellen...

quarterH schreef:
Wat jullie steeds vergeten.
Maar een paard dat bang is voor de ruiter en eigenlijk niet wilt pakt de ruiter terug in de proef. Dat zie je keer op keer.

Sorry QH, maar met kennis over het paardenbrein, leervermogens en gedrag zal je snappen dat dit echt onzin is! Paarden kúnnen simpelweg niet terugpakken omdat ze daar de geestelijke vermogens niet voor hebben. Als je proef niet goed gaat, ligt dat toch echt aan jezelf als ruiter en de signalen die je als ruiter overbrengt op je paard, even er vanuit gaande dat het paard in principe in staat is de oefeningen te kunnen uitvoeren.

zeker nog nooit een show gereden???

mééééééér dan eens zien gebeuren dat een paard een ruiter "terugpakt"

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:22

skippy1 schreef:
Jeetje... Ik krijg toch een naar gevoel bij t woord intimideren. Ik vind t juist geweldig sámen te werken met m'n paard en niet 'baas en slaaf' te spelen. Maar goed, da's waarschijnlijk de reden dat ik nooit topsport zal rijden...

inderdaad

heel eenvoudig je kan niet op gelijke voet "samenwerken" met een paard omdat een paard een sociaal kuddedier is en geen gelijken kent, enkel meerderen of minderen. ofwel domineert het paard jouw, ofwel jij het paard. één van beide.

als jij een goede, correcte en eerlijke leider bent krijg je veel terug van dat paard en zo kom je tot topsport. het is de kunst als ruiter goed te "domineren", oftewel leider te zijn zonder te intimideren en zo tot grootse prestaties te komen.

quarterH

Re: Craig Schmersal en Miss Lil Addy Tude, FEI World reininigcup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:31

mooi uitgelegd dofuzz

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:33

:j Het duurde ff 27 bladzijden ;)

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:34

Heel juist, dus gaat het vaak mis. Mensen zoeken een " maatje" in een paard, iemand met wie ze op gelijke voet staan.
Ik denk dan kun je beter naar een datingsite gaan..

Krijgen ze van het paard een keer een schop, geven ze nog de schuld aan hen zelf.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:40

Reeds!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:50

Domineren is imo niet intimideren maar gewoon een duidelijke leider zijn. En imo kun je prima samenwerken en toch ook net de leider zijn die je paard nodig heeft. :j

Dofuzz terugpakken zoals wij dat als mens zien, kán een paard gewwon echt niet. Daar is het te 'dom' voor... Paard heeft die cognitieve vermogens niet. Maar geloof wat je wil geloven, geldt trouwens voor iedereen. ;) Doe ik ook!

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:00

skippy1 schreef:
Domineren is imo niet intimideren maar gewoon een duidelijke leider zijn. En imo kun je prima samenwerken en toch ook net de leider zijn die je paard nodig heeft. :j

Dofuzz terugpakken zoals wij dat als mens zien, kán een paard gewwon echt niet. Daar is het te 'dom' voor... Paard heeft die cognitieve vermogens niet. Maar geloof wat je wil geloven, geldt trouwens voor iedereen. ;) Doe ik ook!

"net" de leider zijn bestaat niet, net zoals een beetje zwanger niet bestaat. je bent het of je bent het niet. en leider zijn in kudde betekend ook dat je iedere dag je leiderschap moet bevestigen. soms doet een paard in een kudde dat door te zorgen dat de kudde bij water komt in slechte tijden, soms door de rest van de kudde een stel rotschoppen te verkopen zodat ze niet langer weten of de zon of de maan schijnt. en dan blijven we zeuren over iemand die het bit bumpt, zonder dat het eigenlijk veel beweegt op 7 seconden na.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:00

Ge_Braadslee schreef:
Heel juist, dus gaat het vaak mis. Mensen zoeken een " maatje" in een paard, iemand met wie ze op gelijke voet staan.
Ik denk dan kun je beter naar een datingsite gaan..

Krijgen ze van het paard een keer een schop, geven ze nog de schuld aan hen zelf.

_/-\o_ _/-\o_

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:03

Mioet even naar mijn man.

Ge, ik word niet goed roept ie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:07

Dat vindt jij Dofuzz, ik heb n andere mening. ;) Overigens bedoelde ik met 'net' niet een beetje maar 'júist'. :)

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:11

skippy1 schreef:
Dat vindt jij Dofuzz, ik heb n andere mening. ;) Overigens bedoelde ik met 'net' niet een beetje maar 'júist'. :)

misschien moest je maar eens luisteren naar het zinnetje in je eigen profielquote

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:16

Hoezo? :?

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:20

skippy1 schreef:
Hoezo? :?

people with ambition worden hier wel erg snel afgebrand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:24

Ik heb een andere mening, maar heb respect voor andere meningen. Dat geef ik duidelijk aan. Als een andere meningen hebben al afbranden is, wordt de wereld er niet leefbaarder op. ;)
Ik heb overigens net zo goed 'ambition' maar ook die zal anders zijn dan die van jou en anderen. :j Is toch niet erg? Zou mijns inziens erg vervelend worden als iedereen t altijd met elkaar eens is en dezelfde ambities zou hebben... Saai!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:50

dofuzz schreef:
heel eenvoudig je kan niet op gelijke voet "samenwerken" met een paard omdat een paard een sociaal kuddedier is en geen gelijken kent, enkel meerderen of minderen. ofwel domineert het paard jouw, ofwel jij het paard. één van beide.
juist!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 23:32

dofuzz schreef:
skippy1 schreef:

misschien moest je maar eens luisteren naar het zinnetje in je eigen profielquote

Voor de een is ambitie op wat voor manier ook wedstrijden winnen (ik weiger het nog "top sport" te noemen :roll: ).

Voor de andere is een ambitie genieten van en met je paard, niet ten koste van alles.

Veel van ons hebben die eerste ambitie niet, maar dat wil niet zeggen dat we geen ambitie's hebben :)

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 00:06

Je bent pas een leider als je niet af hoeft te dwingen maar respect hebt verdient.
Domineren is wat anders als intimideren.
Fool'm school m' is niet zo ingewikkelt hoor,hoef je maar een beetje engels voor te kunnen begrijpen.
Soms krijg ik wel eens het idee dat er intelligentere paarden als mensen rondlopen,iig met een sneller begrijpertje.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 09:11

Doel van een paard trainen is dat ie zo los is door zijn lijf, dat ie zich totaal laat begeleiden door zijn ruiter en dat ie compleet wacht op wat er van hem gevraagd wordt en niet zelf initiatieven gaat nemen maar zo alert op zijn ruiter is en blijft op wat er komen gaat.

Ik leid mijn paarden, ik ben degene die bepaald wat er gebeurd, ik behandel ze met respect en met gevoel en ik KIJK naar mijn paarden, weet precies wat er in de kudde gebeurd, wie wie domineert maar te allen tijde ben ik degene die de baas is! En dat kan echt wel met liefde en gevoel, sterker nog, ik denk dat dàt alleen maar met liefde en gevoel kan, dan pas zal het samenwerken worden. Jammer voor degenen die nog steeds denken dat een paard je wil "pakken' als je bewust bezig bent met je paard en de kleinste signalen oppikt van hem komt het er niet eens van dat een paard je wil "pakken'. Hij zal je leiderschap accepteren.

En ja als mijn paard mij een trap geeft, krijgt hij met mijn liefde direct een trap terug, als ie je (moedwillig) een trap geeft heb je al heel wat signalen gemist van je paard en loop je achter de feiten aan.

Je kan met liefde en duidelijke leiderschap met je paard omgaan! ECHT!

@GE Braadslee (een van de meest ervaren reiners hier)
En nog steeds heb ik geen uitleg gekregen van de reiners hier WAAROM je dan zulke grove hulpen moet geven, wat is het doel van die hulpen, wat bereik je ermee????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 09:13

Mooi geschreven! :j

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 09:15

quote: Je kan met liefde en duidelijke leiderschap met je paard omgaan! ECHT!

ja tuurlijk kan dat! maar als je ze moet pushen tot het allerbeste van hun kunnen zoals in een topsport komt er nog meer bij kijken. dan red je het niet alleen daarmee.
en nogmaals, deze paarden lopen echt niet weg in de wei of duiken het hoekje van de stal in als ze gehaald worden om te rijden. ze staan net zo snel vooraan om hun aandacht en werk te krijgen als andere paarden.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 09:35

Citaat:
ja tuurlijk kan dat! maar als je ze moet pushen tot het allerbeste van hun kunnen zoals in een topsport komt er nog meer bij kijken. dan red je het niet alleen daarmee.
en nogmaals, deze paarden lopen echt niet weg in de wei of duiken het hoekje van de stal in als ze gehaald worden om te rijden. ze staan net zo snel vooraan om hun aandacht en werk te krijgen als andere paarden.

En dat weet jij omdat je bij Craig in de stal hebt gekeken?
Jij hamert er de hele tijd op dat het om deze topruiter gaat en dat we bij de feiten moeten blijven.
Dan neem ik aan dat jij meer weet over Miss Lil Addy Tude en hoe zij in de wei staat? :')

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 09:51

volgens mij waren we er al langer achter dat deze manier van rijden niet alleen bij craig zo is.
dus nee, niet bij craig.
ja wel bij andere trainers die op soortgelijke wijzes trainen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 11:11

Ben ik wel heel benieuwd wie dat dan zijn want de Nederlandse top was toch niet dit niveau?
Ik gok even BF? RK?
Maar goed, misschien ook wel erg flauw van mij,
het wordt echt een zeurtopic waar je toch niet van loskomt.
*zoekt vastgeplakte smiley*

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 11:19

[/quote]
@GE Braadslee (een van de meest ervaren reiners hier)
En nog steeds heb ik geen uitleg gekregen van de reiners hier WAAROM je dan zulke grove hulpen moet geven, wat is het doel van die hulpen, wat bereik je ermee????[/quote]

Wil ik ook graag weten.