[WN] quarters of paints met pssm?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 23:05

Freeride en Jottum, ik denk dat dat toch moeilijk te beoordelen blijft: hoeveel pijn heeft ze en wanneer is dat meer of minder?

Het feit dat de ene merre bijterig blijft voor langere tijd en de andere de dag na een aanval weer knuffelig, zegt naar mijn idee ook niet alles. Er zijn zat paarden/merries die gewoon bikkels zijn en ook bij verminderde pijn weer normaal gaan functioneren qua gedrag, simpelweg omdat de pijn weer minder is en ze met een bepaalde mate van pijn hebben leren leven. Zeker als je paard van zichzelf al een heel zachtaardig en gewillig karakter heeft, zal ze minder van pijn tonen naar jou als baasje toe.

Ik zou niet met zekerheid durven zeggen dat mijn merrie minder pijnlijke spieren heeft als ze lief is dan wanneer ze bijterig is. Want juist als ze zich niet fijn voelt zoekt ze mij op, gaat zelfs heel voorzichtig tegen mij aanstaan en duwt zachtjes haar neus tegen mij aan. Ze doet ditzelfde echter zowel als ze heel goed in haar vel zit, als wanneer dat dus niet zo is. (Ik zie overigens wel aan andere dingen het verschil, hoor). Om maar aan te geven dat lief gedrag niet altijd alles zegt.

Dus in allebei jullie gevallen denk ik dat het moeilijk inschatten is, daarvoor moet je je eigen paard heel goed kennen en op heel kleine signalen letten en dat vind ik dan soms toch nog moeilijk ....

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 07:42

Dat opzoeken ken ik ook Simodi. Ivy doet dat wel als ze pijn heeft, alleen wil ze niet dat ik haar aanraak. Ik moet er alleen bij staan.

Freeride, dat is nog geen gek idee, om dat eens te vragen van een paar drupjes in de mond.

Waar ik de grens leg? Tja, die is erg moeilijk. Ik weet dat het er aan zit te komen, en ik heb niet eens een duidelijke grens. Maar ik denk dat ik dat ook nog niet aan kan. Misschien egoistisch....

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:53

Helemaal niet egoïstisch, ik had ook geen duidelijke grens, maar op een gegeven moment voel je het gewoon. Dan heb je echt ineens zo'n knop: NU is het genoeg. Als die er nog niet is, is het nog niet jullie tijd om afscheid te nemen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:13

Sannanasje schreef:
Helemaal niet egoïstisch, ik had ook geen duidelijke grens, maar op een gegeven moment voel je het gewoon. Dan heb je echt ineens zo'n knop: NU is het genoeg. Als die er nog niet is, is het nog niet jullie tijd om afscheid te nemen.

Dat denk ik ook. :j

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:20

Ik had blijkbaar voor mijzelf ook nog die laatste bevestiging nodig voordat ik de knoop door kon hakkrn. En dat terwijl ik vabaf het moment dat ik de diagnose kreeg al ben begonnen met afscheid nemen. Niet bewust, maar ik heb het in mijn achterhoofd gehouden dat de kans groot was dat hij niet heel lang meer mee zou gaan.

maar voor iedereen ligt dat punt anders. En iedereen gaat anders met verdriet om.

ik ga straks naar paarden kijken om er eventueel een te kopen. En er zijn veel mensen die dat niet snappen. Die vinden het te snel.
maar ik ben niet op zoek naar een vervanger voor mistet. Die zalbik nooit vinden. Mister is een hoofdstuk apart waar ik heel erg van heb genoten en waar ik veel van heb geleerd. Een heel speciaal paard waaraan ik met veel liefde en een warm gevoel aan terug zal denken.

mijn tocht voor een nieuw paard is de zoektocht naar een nieuwe vriend waar ik een nieuwe relatie nee moet opbouwen en nieuwe herinneringen mee ga maken. En hopelijk ook zo'n sterke band mee op kan bouwen als die ik had met mister.
maar het is geen vervanging.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:35

Ik heb hier weleens gereageerd en lees regelmatig mee, omdat veel ook interessant is voor bevangen paarden bijv.

Mister01, sterkte nog en heel goed dat je die beslissing hebt genomen. Als het niet meer gaat, is het ook vreselijk om te zien. Wat heb je dan? Ook geen plezier meer lijkt mij.

Ik snap goed dat je naar een paard gaat kijken. ten eerste houdt jouw sport en hobby ook op als je geen paard hebt en als het je lust en leven is, wil je gewoon graag een paard om mee bezig te zijn en te rijden.
Daarnaast is je paard er niet meer en kan straks je nieuwe paard daar niks aan doen. Die leeft en die heeft recht op goede verzorging en jouw liefde en aandacht. Daar doe je je paard die er niet meer is ook totaal geen kwaad me.
Mensen die het te snel vinden of vreemd reageren, lekker laten kletsen. Je werkt er zelf voor, het is jouw leven, jouw keuzes.
Ben benieuwd waar je gaat kijken en of je wat leuks tegenkomt.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 20:09

Mister01 schreef:
Mijn tocht voor een nieuw paard is de zoektocht naar een nieuwe vriend waar ik een nieuwe relatie nee moet opbouwen en nieuwe herinneringen mee ga maken. En hopelijk ook zo'n sterke band mee op kan bouwen als die ik had met mister.
maar het is geen vervanging.

Dat is ook zo. Ik merk dat nu al bij Buzzy. Zij is er gelukkig nog en ik kan nog leuke dingetjes met haar doen in aangepaste hoeveelheid en aangepast tempo, en dat geeft niet. Maar daarnaast rijd ik ook veel op Preston. In het begin had ik daar wel moeite mee, net of Buzzy had afgedaan, maar nu probeer ik zo te denken (en meestal lukt dat ;) ): met Buz doe ik wat zij nog aankan en fijn vindt, het echte rijden met draven en galoperen doe ik met Preston. Juist de combi is prima. Ik hoef Buzzy niet te overvragen en Preston vindt het vast relaxed rijden met mij, want ik train hem niet zo als hubbie dat doet. :+ Voor beiden prima dus, en het is geen verraad ten opzichte van Buzzy, maar een goede oplossing! :j

Ik denk ook dat je prima weer van een ander paard kunt gaan houden. Na de dood van mijn eerste paard geloofde ik dat eerlijk gezegd niet. Maar het gebeurde toch met Buzzy, nooit gedacht dat ik zo'n klik met en liefde voor een paard kon hebben! En toen daarna Preston kwam en ik, zeker sinds vorig jaar toen ik veel ben gaan rijden, ook met hem een hele fijne band kreeg wist ik dat het kan. Dat doet niet af aan je liefde voor een paard dat er niet mee is of waarmee je minder/andere dingen doet, maar is een aanvulling.

Maar dit is natuurlijk hartstikke persoonlijk, ik kan me net zo goed voorstellen dat mensen door het verdriet om een overleden paard helemaal even geen paard willen hebben. Met zulke dingen moet je gewoon heel goed maar je eigen gevoel en hart luisteren. En daar kan een ander eigenlijk ook niet over oordelen. :n

Dus ik hoop dat je weer een nieuw fijn vriendje gaat vinden! :j :(:)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:23

simodi, dat is dus de vraag die ik mij constant stel, hoeveel pijn heeft ze? heeft ze pijn, of is ze enkel stijf? ze is een hele lieve zachte merrie, en niks lokt boosheid uit bij haar, enkel pijn, logisch ook. hoe dan ook, rijden met mijn meisje is uitgesloten, vanaf de derde dag dat ik probeer haar weer op te pakken onder het zadel( rondje stap op haar tempo en in de houding die zij wil), begint ze te stressen, haar hoofd recht omhoog te dragen en wil ze rennen, wegrennen van de pijn dus. Kan ik ermee leven om nooit meer te rijden? denk het niet. Kan ik ermee leven dat ze pijn heeft? zeker niet. Mijn merrie wordt niet oud, zoiets voel je, nu heb ik er nog een lastig punt bij; haar 18 maanden oude zoon, toen ik wist dat mijn merrie pssm had, was ze al 6 maanden drachtig, toen zei ik dapper: als haar veulen ook pssm heeft, laat ik die inslapen zodra de resultaten er zijn, had ik dat maar kunnen doorzetten....nu begint hij elke dag meer lid van de familie te worden, en wordt het alsmaar moeilijker. en als ik afscheid neem van haar, dan ook van hem. Naar een kliniek brengen om ze tegelijk te laten inslapen? ik weet het niet meer.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 12:37

Freeride, wat een afschuwelijke afweging... ;(

Ik begrijp je twijfel zo goed.
Sterkte met de besluitvorming

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 14:34

Freeride, moeilijk hoor .... :(:)

Kun je aan de jongste ook merken dat hij er veel last van heeft? Want er zijn natuurlijk ookwel pssmers die het met een goed regime nog best goed doen, dus hij hoeft dan niet per definitie opgegeven te zijn enkel omdat hij de diagnose pssm heeft. Of merk je nu al aan hem dat hij pijn heeft?

Sterkte hoor ....

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:42

Dat betwijfel ik persoonlijk,of er zijn die goed te managen zijn. Hij heeft nu 2x een attack gehad,door niks.hij is erg zacht van karakter,maar echt ook heel erg op zichzelf. Heb hem sinds een half jaar zeker,nooit meer zien draven of galloperen met zijn oren naar voren,gek doen doet ie ook nooit,hooguit stildtaand om zich heen bokken/slaan en soms een soort schijnaanvallen naar de grond...denk niet dat hij echt pijnvrij is,en ben er zeker van dat hij niet goed omgaat met pijn. Het is heel moeilijk,wil dolgraag onbevangen genieten van buitenritjes en dat soort dingen,maar ik weet dat dat nu met mijn schatjes niet gaat,als ik kon toveren....

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 16:13

ik ben er toch ook steeds meer van overtuigd aan het raken dat het bijna niet te managen is een paard met pssm. ja kan van alles proberen en overal rekening mee houden, maar wanneer er iets onverwachts gebeurt kan het gewoon zo foute boel zijn.

iemand hoeft je paard maar een paar wortelen te geven, want alle paarden eten wortelen, toch?
en jij zit met een paard wat de volgende dag bijna niet meer uit de voeten kan en je hebt een groot vraagteken boven je hoofd van waar dit in hemels naam vandaan moet komen. :o? :o? :o?

freeride: ik kan me niet voorstellen in wat voor soort hel jij zit om nu te overwegen wanneer je stopt en dan ben je ook nog eens allebei in een keer kwijt.
zoveel sterkte meis!

simodi: ik weet zeker dat ik weer van een nieuw paard kan gaan houden. hij/zij is weer een nieuwe kans en heeft niks te maken met wat voor ellende ik allemaal met mijn andere paarden heb mee gemaakt.
een nieuwe vriend waar ik hopelijk veel leuke dingen mee kan gaan doen en lol maken.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:00

Moeilijk hoor freeride. Kan me voorstellen dat als je de knoop doorhakt, je dat voor beide doet ...

Ik twijfel er eerlijk gezegd ook aan of een PSSM paard echt symptoomvrij kan zijn. En dan bedoel ik dat het nooit een enkel symptoom heeft gehad of gaat krijgen.

Hoe is het nu met Ivy jottum? En heb je nog iets aangepast in je voerbeleid? Hoe reageert ze er op?

Hoe is het nu Mister? En met je zoektocht?

Ik viel sowieso nooit op vossen. Dacht ik. En dus was mijn eerste paard en grote liefde een vos :D en haar twee kinderen (die ik nu nog heb) ook :D . Pepsi is de enige donkere hier. Sinds afgelopen zaterdag hebben we d'r nog een vos bij :P . Ik heb haar uiteraard laten testen voor ze bij ons kwam wonen en dat was nog best ff spannend aangezien ze zowel potentiele HYPP positieve lijnen heeft als potentiele PSSM positieve lijnen, maar ze is n/n across the board *\o/* .

Toen was het afwachten hoe dat met Pepsi zou gaan. Of dat niet te veel stress zou opleveren, een nieuw paard erbij. Maar het is heel goed gegaan. Zo heeft Pepsi een maatje voor als mijn man en ik samen een buitenrit gaan maken en werkt ze zich (hopelijk := ) niet in een PSSM aanval door de stress van het achter blijven :-) .

Overigens heb ik nu ook weer gemerkt hoe diep de PSSM beleving zit. Onze nieuwe merrie was natuurlijk nogal gestresst na aankomst en heeft zich behoorlijk in het zweet lopen rennen. Toen ik op een gegeven moment ook nog haar spieren zag trillen voelde ik mijn hartslag gewoon omhoog gaan := . Gelukkig was er (natuurlijk :roll: ) niks aan de hand met 'r , maar het geeft wel aan hoe diep het zit.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:48

Heel begrijpelijk hoor Mac. Je ziet nu overal pssm, zelfs als je zeker weet dat het er niet is.
Ennne, vos is mooi :D

Ivy gaat redelijk, dit warmere weer doet haar in ieder geval goed. Ze is niet helemaal symptoomvrij, maar geen zware symptomen. Ze heeft wel ander hooi op advies van DA, kort en groen zodat ze meer energie krijgt.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:18

Ik betrapte me zelfs op de gedachte "maar het kan ook nog PSSM2 zijn" 8)7 |o :roll: . Compleet absurd natuurlijk!

Zou kort en groen niet te rijk zijn dan := ?
Waar een "normaal" paard energie van krijgt, loopt een PSSM-er op vast ...

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:31

Dat is mijn zorg ook wel. Ik hou haar als een havik i de gaten.
Het blijft tenslotte lastig te bepalen wat een aanval veroorzaakt. Ik zag net wel dat ze haar buik weer optrekt...
Morgenvroeg opnieuw beoordelen en anders terug naar oude hooi.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:37

Oh Mac, wat fijn een merrie erbij, super dat ze n/n is getest, enne, als je eenmaal een pssm-er had, of zoals ik 1,5 pssm-er, zou je van minder al in de stress schieten, dus heel begrijpelijk en logisch. geniet er maar van!!!!( foto-topic foto topic !!!!)Trouwens, ik heb nu al bepaald als er ooit een ander paard komt voor mij, stick to your faith, kwilnenvos!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 08:16

Mac ik snap precies wat je bedoelt!!
ik kreeg na de diagnose ook af en toe bijna een bloedspuging wanneer ik Mister iets zag doen wat niet zo slim was. en hartslag gelijk tot skyhigh ongeveer.
ik ben er ook van overtuigd dat PSSM voor de eigenaren net zo slopend is als voor de paarden. je maakt je als eigenaar echt overal druk om.
ik moet ook eerlijk zeggen dat er echt een hele hoop stress en druk van mij af is gevallen nu Mister is ingeslapen. dat klinkt misschien gemeen, maar de lol van het hebben van een eigen paard verdwijnt als sneeuw voor de zon wanneer het niet goed gaat en je je steeds zo druk maakt over hem.

ik was van de week mijn voertonnen aan het uitzoeken en zei nog tegen een stal genootje dat het volgende paard gewoon een schep biks of muesli krijgt en niet 35 potjes met poedertjes en andere dingen die je allemaal moet aanvullen waardoor je geen gewoon voer kan geven.

wat gaaf een nieuw paard erbij! en gelukkig helemaal n/n!! echt super!

jottum: wat een apart advies van je DA! het klinkt als precies het gene wat een PSSMer niet moet krijgen :oo
wel heel fijn te lezen dat het redelijk goed gaat met haar!
enne vossen vind ik ook heel mooi hoor! maar de vossen die ik echt heel erg mooi vind lijken sprekend op Mister, die glans en die grote witte bles en die uitstraling, en dat wil ik gewoon niet.

Freeride: ja voor jouw is een vos precies iets heel anders als wat je nu hebt staan :D

met mijn zoektocht gaat het erg goed.
ik ben bij een paard wezen kijken wat eigenlijk aan al mijn eisen voldoet, maar er zit nog wel flink werk in. maar dat heb je denk ik bij bijna elk paard.
ik ga binnenkort nog een keer kijken, en wil graag zelf wat grondwerken met hem om een iets beter beeld van hem te krijgen. nu dat ik zwanger ben is het toch wat minder om op een vreemd paard te stappen, dus daar moet eerst wat meer gevoel voor zijn.
maar ik vind hem erg leuk, en hij mij ook :D
ik heb ook direct aangegeven dat ALS het klikt ik hem dna ga laten testen. en als hij daar helemaal n/n uit komt dan gaat hij door naar de volgende keuring, klinisch en rontgen.
pas wanneer hij HELEMAAL goed gekeurd is dan gaat hij met mij mee naar huis. :o

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:09

Haha freeride. Vossen zijn bepaald niet zeldzaam, dus dat moet lukken denk ik zo :P
OK, 1 fotootje dan. Omdat ze zo leuk is <3 :
Afbeelding
Sheza Barbie Doll, Paint (duh :+ ), 7 jaar, ex-fokmerrie, onbeleerd :))

Wat leuk Mister! Dat is al best wel ver gevorderd dan :-) . Ik hoop echt voor je dat dit paard het wordt en dan OP naar de winkel voor een zak heerlijk geurende muesli :)) .

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:17

wat een knapperd Mac!!!
dit is wel een vos die ik ook zou kopen, ze heeft een leuke uitstraling, maar lijkt niet op Mister. maar die zijn er maar heel weinig hoor!

ja het gaat eigenlijk idd best snel.
ik was nog helemaal niet serieus aan het kijken toen ik de advertentie van deze tegen kwam en hij voldeed eigenlijk gelijk aan zoveel eisen die ik had, dat ik maar een mail heb gestuurd met meer vragen. en ook hierop kreeg ik antwoorden die goed pasten in mijn lijstje.
en de foto's spraken mij ook zeker aan, het is een knapperd om te zien.
dus dan moet je ook maar gaan kijken natuurlijk.
ik ben helemaal niet dat ik de eerste de beste goed vind, maar dit is toeval.

hahahha ja precies! wanneer hij thuis staat direct naar de molenaar om muesli die ik zelf nog op zou eten :D

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:26

Haha, Mister, gewoon heerlijk wortels voeren en biks of muesli, zomaar es een snoepje geven of een appel.
Dat zal wennen zijn.
Ben benieuwd hoe het gaat lopen met het paard waarcje mee bezig bent. Ik duim voor succes. En vooral voor negatoeve panel test.
Begrijpelijk dat je geen vos meer wil, maar ja zoals al velen hebben geconstateerd, je kiest een paard uiteindelijk toch niet op kleur. Mijn favo zou zwart splash overo zijn, maar ja, dat wordt hem niet hé :+

Advies van DA werkt niet. Supernerveus paard, bijten in de lucht, aanraken mag nog wel, maar zie wel buikreactie, of eigenlijk meer de flanken en achterhand. Ze eet dus weer met de anderen mee

Mac, de achterburen vinden haar ook leuk :D

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:37

Snel weer terug naar je oude hooi dan jottum!

Toeval bestaat niet Mister ;-) . Zou toch geweldig zijn als dit 'm gewoon is??

De achterburen zijn nog steeds niet gewend aan al die leuke vlekkenpatronen :P

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:10

ohjee Jottum dat klinkt niet goed! :n
idd gelijk terug op haar normale hooi!
wat balen zeg.

ik vind verschillende kleuren heel erg mooi, maar val in eerste instantie op bouw. ik vind een compacte bouw mooi meteen set flinke billen erop :D
buckskin en champagne vind ik heel erg mooi.
deze is bay-roan, dus ook geen veel voorkomende kleur.

Mac: ik geloof inmiddels ook wel heel erg in dat er op je pad komt wat je nodig hebt.
ja het zou super zijn als dit hem is. dat zou mijn kortste zoektocht zijn die ik tot nu toe heb meegemaakt! :D

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:23

Ook al ben ik niet heel actief, ik lees wel steeds mee!
Freeride en Jottum, ik leef erg mee! Heel veel sterkte met het maken van eventuele keuzes.

Mac gefeli met je nieuwe aanwinst!

En Mister, Gefeli met je toekomstige baby! En wat spannend, misschien ook een nieuw paard.

Ik heb ook een mededeling... Ik heb 4 oktober mijn nieuwe aanwinst opgehaald. Zie: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=130&t=1733903

Het herinnert me wel ineens heel veel aan Reddy, ook al lijken ze helemaal niet op elkaar, het haalt toch de genezen gewaande wonden weer flink open. Maar ik geniet met volle teugen van haar! Ze is echt geweldig, ben zo ontzettend blij met haar. En idd, het eerste wat ik gedaan heb... een kilo wortelen erin gepropt en een zak appelmuesli gehaald :')
Maar wat Mac zei herken ik ook heel erg! Gelukkig is Lena niet heel springerig oid, maar als ze ontspannen in haar stal staat (lees hoofd naar beneden en oren opzij, echt gewoon slaperig dus) schiet ik in de paniek want zo stond Reddy als het niet goed ging! Had ze wel haar hoofd aanzienlijk lager en hals aanzienlijk meer gestrekt, maar toch...

Freeride heeft dat ooit eens mooi beschreven op mijn facebook en die houdt ik er maar in. Ik noemde het overbezorgd mama syndroom, zij zei: Always afraid they will get involved in a fatal broken manehair accident. Zooo herkenbaar!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:53

Sannasje: wat een prachtig paardje zeg!!
ik ben echt heel blij voor je dat je nu ook "zorgenloos" kan genieten en je niet m elk dingetje in de stres hoeft te schieten.
en sommige dingen vergeet je niet en moet je wennen aan het idee dat je die aanvallen met deze niet hebt.

zo ben ik, vlak voordat Mister naar huis kwam, met een paard over de kop geslagen doordat ze struikelde. wanneer Mister daarna struikelde kreeg ik helemaal het zuur en zag ik die val weer direct voor me.
ik werd dan ook direct boos op Mister en dan kreeg hij op zijn kop dat hij struikelde. :o
niet goed van mij natuurlijk, maar hij moet ook niet zo sloffen. maar hoeveel indruk iets op je kan maken dat je het later nog keer op keer kan herbeleven wanneer iets je bekend voorkomt.

ik hoop dat ik mijn nieuwe paard niet zo krampachtig goed ga proberen te houden, maar dat zal in het begin erg moeilijk zijn denk ik.