[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Warboel

Re: [Centraal]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:32

Ik wilde op m'n 18e nog niet lessen, ik was super opvliegend altijd en ik had niet voor mezelf ingestaan denk ik :+ nu ben ik daar wel een beetje overheen gelukkig.

Ziet er goed uit zeg met Silas! Denk dat het goed is voor jullie, grondwerken :)

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:48

Ahh ik wil ook <3 Superleuk filmpje!

Fijn voor je Joyce! Ik hoorde op 'mijn' pensionstal al dat Bo erg goed :Y)

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:08

Een hele week (door het slechte weer en de zieke kat) niet kunnen rijden en dan gisteren terug les.

Het begon al niet goed... Ik rijd netjes superrustig met de trailer richting stal (ben altijd OVER-voorzichtig met paardje erbij). Vindt er een Afrikaanse dame met een dikke BMW dat ze de baan moet opvliegen vlak voor mijn neus (ze moest hierbij dus ook nog een ander baanvak oversteken). Helaas zat er dus voor mij niets anders op dan te remmen... (Heb nog 'zo zacht mogelijk' geprobeerd, maar stond maar niptjes net niet tegen haar stil - ze trok dan nog niet eens op met haar wagen!) Naast mij op het andere baanvak schrok iemand anders zich hierdoor ook te pletter en die begon te claxonneren op die dame. Een kleine kilometer verder stond ze voor me in file stil (alle verkeer stond stil), ben dan snel even uitgestapt om te checken, alles leek ok. Heb de dame dan ook maar even gaan melden dat dit ECHT GEEN GOED IDEE WAS. (Vanbinnen was ik razend, maar ik verbaas me er nog steeds over dat ik zo vriendelijk ben gebleven. Ze bood haar excuses aan en zei dat ze daar al zo lang stond te wachten om over te steken en mij niet had gezien. YEAH RIGHT?!)
De hele weg heeft Dix zenuwachtig staan trappen (normaal staat ze superrustig) en daar aangekomen had ik een paard wat overal DRIJFNAT, schuimend stond te trillen op d'r benen. :-( ZO ZIELIG!
Even gecheckt en voor de rest (buiten erg nerveus) leek alles fysiek ok. Kwartier droogstappen en daarna was de rust teruggekeerd.
Toch nog gelest: eerste half uur ging erg goed, de spins waren weer wat beter, maar in de galop kreeg ze d'r kuren. Plots van niets wegspringen en er vandoor gaan (zelfs eens bijna TEGEN een dame aan de kant). Laatste 10 minuten heeft mijn instructeur haar gereden (ook bij hem probeerde ze haar truken uit te halen!) en daarna hebben we samen nog wat grondwerk gedaan, want ze heeft wat de neiging om over me heen te lopen. (Wellicht ook omdat ze een week niet gewerkt had.)
GELUKKIG (want daar vreesde ik voor) ging ze vrij vlot terug de trailer op.

Besluit na de les:
Zondag en de week nadien zaterdag heb ik alvast 2 lessen privé grondwerk aan huis vastgelegd (want vooral aan mij is er véél werk. Ik ben te weinig leider voor haar en zij heeft een heel correct iemand nodig of ze loopt zo over je heen.

Vandaag dus alweer wat grondwerk gedaan en de eerste 3 minuten gingen weer niet goed. Daarna heeft ze zich nog 20 min voortreffelijk gedragen.

We komen er wel...
Mijn instructeur drukte me nog even op dit:
AfbeeldingEigenlijk is deze nog beter...
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Annekexxx op 15-01-15 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:17

ziet er goed uit Lianne!

DJ reageert soms iets te goed op mij. ik wil uiteraard dat hij aan de kant gaat voor mij. maar soms als ik richting z'n kont loop draait hij z'n kont al weg van mij. Ik ben daar dus mee bezig, dat hij pas gaat als ik het zeg.

sommige mensen.. vind het knap dat je zo rustig bent gebleven. Gelukkig dat Dix niks ernstigs heeft.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:22

@Anneke: Gelukkig is het met een sisser afgelopen, maar niet fijn om zo je les in te gaan zeg.
Wel een mooi en toepasselijk plaatje trouwens! Goede les voor ons allemaal :D

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:06

Lianne wat een leuk filmpje!!

Ik heb vandaag ook weer goed gereden. Nu kan ik 3 dagen niet rijden en woensdag alweer les!

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:25

@anneke, hea bah.... wat is dat toch met al die aso's in 't verkeer altijd.... net als dat mensen op boerenwegen met groot licht rijden 's nachts... prima natuurlijk, maar óók tegenliggende scooters worden verblind door die lichten, niet alleen tegenliggende auto's 8)7 zeker met mijn nachtblindheid gigantisch irritant... heb 't weleens gehad dat ik even stil moest staan omdat ik echt niks meer zag...

Maar leuk, we gaan allemaal aan 't grondwerken, of niet? :D

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 21:04

@Anneke helaas heb je inderdaad altijd van die mensen er tussen zitten. Hier in de omgeving ook hoor bah!

Dank jullie wel voor de reactie's op mijn filmpje! :))

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 21:17

Ik deed laatst in plaats van knipperlicht per ongeluk m'n groot licht aan :o :o :o best wel gênant.

Maar Anneke jeetje zeg, super asociaal. Gelukkig is alles goed met Dixie en is er verder niks gebeurd. Wel balen dat ze zo deed in de les maar ze zal ook wel de schrik nog een beetje in de benen hebben. Dikke knuffel :(:)

In mijn theorie boek wordt trouwens best veel aandacht besteed aan paarden, en dat die kunnen schrikken enzo. Best netjes. Zou fijn zijn als mensen het dan ook daadwerkelijk over zouden nemen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 23:05

Joyce, fijn dat de les nu zo goed ging!

Mooi filmpje Lianne! Prachtig om te zien hoe Silas op de kleinste signalen al reageert. Ook grappig dat je in het begin zenuwachtig lijkt, denk door de camera. Aan het eind is dat weg en ben je helemaal op Silas gefocust :)

Bah, Anneke. Balen dat jouw paard dan zo gestrest raakt door andermans schuld... Gelukkig is er niks gebeurd!

En wat betreft grondwerken, dat doe ik altijd al. Weinig keus met 3 Shetlanders :P
Zegt niet dat ze zo mak zijn als een lammetje }> Maar ze kennen gelukkig wel hun grenzen. Zegt wederom niet dat ze daar nooit bewust overheen gaan :P

Mensen hebben de ballen verstand van paarden in het verkeer. Meeste mensen zijn wel zo aardig om af te remmen, maar het gebeurd maar al te vaak dat er zo'n aso voorbij komt op scooter, motor of auto zonder uitlaat en de boel flink laat knallen op het moment dat ze met (veel te) hoge snelheid voorbij crossen.
Ik bedank mensen altijd vriendelijk als ze afremmen voor mij en de paardjes.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 23:07

Haha klopt :') Vooral met het longeren... Nog een beetje de angst dat ze de lucht in gaat of dat ze op me af komt stormen... _O-

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 00:15

Als ik d'r over na ga denken...dan maak ik echt te vaak dat soort aso/dom gedrag in het verkeer mee...Toegegeven dat het ook vaak zat mijn fout is := Vergeten hoe haaientanden werken komt dan nog 't meest voor O:)

Trouwens, heb net een film gekeken waar paarden in voorkwamen, valt het jullie ook zo op dat die acteurs niet kunnen rijden en het tuig vaak veel te modern is? (Op zadels na, dat valt anders ook de leken op :+ )

En even ontopic: hoe kijken jullie tegen het cap-gebruik aan?
Ik denk dan nog steeds echt als een dressuurmuts en heb áltijd een cap op (behalve laatst voor een foto even die helaas mislukt is), maar in de western is dat eigenlijk uitzonderlijk := Zet me dan toch aan het twijfelen of ik later/over een tijd in de bak wel of geen cap blijf dragen :+

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 00:18

Ik heb ook altijd mijn cap op hoor.
Laatst nog tegen een boom aan gekomen. Nou ging dat niet hard en heb het ook niet gevoeld maar m'n cap was wel erg mooi groen

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 00:23

Mij zal je nooit zonder cap zien. Zonder cap was ik er nu niet meer. Of wel maar dan met rest verschijnselen ;)
Ik heb een bruine BR cap, best een mooie stoere, niet te gek of te kak, perfect!

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 00:37

Ik vind een cap zelf ook altijd belangrijk om te dragen hoor :o zal 'm dan ook niet af doen omdat ik anders voor banketstaaf loop, dan vind ik veiligheid belangrijker. Toch vraag ik me soms af of 't in de bak wel heel erg nodig is, vandaar de 'twijfel' nu ik zoveel mensen gekke stops zie maken met een 'bloot' hoofdje :+ Soms is het namelijk best lekker om gewoon even géén cap op te hebben...

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 00:54

ik denk soms ook wel aan het afzetten van mijn cap. misschien over 10 jaar western ervaring :') en dan alleen af en toe in de bak. Buitenrit altijd cappie

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 01:00

Ja buitenrit zowieso :j

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 08:37

Nee, ik rijd eigenlijk nooit zonder cap. Vroeger heb ik heel veel zonder cap gereden, maar ik heb dingen gezien en meegemaakt... Alsof je bij western minder kans zou hebben om ongelukkig te vallen dan bij dressuur! Als je bij dressuur altijd een cap droeg voor je veiligheid, waarom nu dan opeens niet meer?

De enige keren dat ik afgelopen jaren zonder cap heb gereden was met demonstraties en wedstrijden (dan reed het hele team verplicht met hoedjes), een keer om geheel onverwacht ff kort te voelen of ik een zadel fijn vond zitten en ik zou het voor een speciale fotoshoot ook doen.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 09:02

Ik heb eigenlijk altijd mij cap op... Maar dit vooral dat omdat Silas nog wel eens raar uit de hoek wil komen... :P Moet eerlijk toegeven op mijn vorige paard reed ik als het heel warm weer was altijd zonder cap... In de bak en in het weiland... Maar echt op een buitenrit niet :o

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 09:13

Ik heb meestal wel m'n cap op maar ik moet wel eerlijk zeggen dat als ik 'm vergeet in de kast ik het zo laat.

Hier dragen al die onsterfelijke cowboys allemaal geen cap.... Ik ben de enige.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 09:13

Lopen er ook leuke cowboys? <<) Of dat net weer niet? :')

Ik moet nu naar het werk en ben half 7 pas weer thuis, geeeeen zin! :(

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 09:18

Het aanbod valt een beetje tegen, Lianne :P

Succes op je werk! Ik moet zo voor een uurtje naar school. Gaan even wat bespreken maar ik reis 1,5 uur enkele reis _O-

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 09:38

ik ook altijd een cap op, voel me niet echt veilig zonder
beetje gordel idee in de auto

en vergeten lukt me niet hihi, ik doe altijd de cap op en dan pas hoofdstel in

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:01

Ik heb nu ook altijd een cap op.
Al heb ik vroeger ook wel eens zonder gereden.

Na 2 ongelukken waar ik gelukkig mijn cap wel op had, ben ik genezen van het zonder cap rijden.

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:44

Ik rijd ook altijd met cap op, oke ik spring ook wel eens gewoon op mijn knollie met het uit de weide halen. Op wedstrijden moet ik ook gewoon een cap op in de L4, dus dan is het beter om altijd met cap te rijden, dan vergeet ik hem niet met wedstrijden haha.