Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Suelza schreef:Wel hanteer ik 1 stelregel. Paarden jonger dan 3 maak ik per definitie niet zadelmak. Maakt mij niet of ze zgn. Vroegrijp zijn. Het skelet is gewoon nog niet af dus de kans dat je meer kapot maakt dan dat je het dier verbeterd is reëel aanwezig. En daarbij... Waarom niet gewoon even geduld hebben?
Ryder schreef:Het staat niet voor niks bij WN (en ging daarbij in eerste instantie specifiek over western gefokte paardenrassen, die volgens bepaalde discussianten op eerdere leeftijd ingereden kunnen worden wegens de specifieke lichaamsbouw).
Kuggur schreef:Ryder schreef:Jullie weten dat dit een westerntopic is he? De laatste pagina's gaat dit topic nml alleen maar over niet-western gefokte paarden.
En hoe verschilt het "western" zadelmak maken van dat van andere paarden/disciplines?
Ryder schreef:Lieve schat, daar gaat het niet om. deze discussie begon vanuit een insteek hoe oud je je westernpaard inrijdt, en staat daarom ook op WN. Nu is er veel gepost 'ik rijd mijn IJslander/Shetlander/KWPN-er in op 25-jarige leeftijd'. Knap hoor, applaus. Maar het gaat om westernpaarden en de leeftijd waarop die (kunnen) worden ingereden (tuurlijk kun je western rijden met elk ras, maar dat is niet het punt hier) omdat in de USA (en ook in Europa) veel westernruiters van mening zijn dat dit met die specifieke rassen al eerder zou kunnen dan met 3 jaar.
Snap je? Daarom is het irrelevant als je het hebt over een ander type paard of als je niet western rijdt. Open dan lekker een topic om jezelf te prijzen om je ongelofelijk fantastische manier van paardenhouden.
Suelza schreef:Ik zeg dat een Quarter fysiek niet heel veel eerder volgroeid is als een ander paard en dat dit wetenschappelijk is aangetoond. Dat zeg ik en dat is mijn punt. Wat jij daarvan vind, zal mij een grote pepernoot zijn
Ryder schreef:Lieve schat, daar gaat het niet om. deze discussie begon vanuit een insteek hoe oud je je westernpaard inrijdt, en staat daarom ook op WN. Nu is er veel gepost 'ik rijd mijn IJslander/Shetlander/KWPN-er in op 25-jarige leeftijd'. Knap hoor, applaus. Maar het gaat om westernpaarden en de leeftijd waarop die (kunnen) worden ingereden (tuurlijk kun je western rijden met elk ras, maar dat is niet het punt hier) omdat in de USA (en ook in Europa) veel westernruiters van mening zijn dat dit met die specifieke rassen al eerder zou kunnen dan met 3 jaar.
Snap je? Daarom is het irrelevant als je het hebt over een ander type paard of als je niet western rijdt. Open dan lekker een topic om jezelf te prijzen om je ongelofelijk fantastische manier van paardenhouden.