[WN] De leeftijd van het zadelmak maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:23

Per toeval stuit ik op deze discussie. Het africhten en trainen van (jonge) paarden is mijn vak. Alle soorten en maten krijg ik aangeboden. Vroegrijp, Laat rijp, moeilijk, makkelijk, pony of paard, maakt allemaal niet uit.

Bij dieren die heel Laat rijp zijn kijk ik naar het paard en op basis daarvan adviseer ik wel eens het dier nog een jaar weg te zetten. Ze moeten er wel aan toe zijn.

Wel hanteer ik 1 stelregel. Paarden jonger dan 3 maak ik per definitie niet zadelmak. Maakt mij niet of ze zgn. Vroegrijp zijn. Het skelet is gewoon nog niet af dus de kans dat je meer kapot maakt dan dat je het dier verbeterd is reëel aanwezig. En daarbij... Waarom niet gewoon even geduld hebben?

Er zijn nog zoveel meer dingen die je met je jonge paarden kunt doen naast longeren of erop zitten.

Zirano

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:52

Die van ons is nu 3 is met 2 jaar en 9 maanden gaan longeren en met 3 erop. Nu de hele zomer de wei op en in oktober weer oppakken.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 15:59

Suelza schreef:
Wel hanteer ik 1 stelregel. Paarden jonger dan 3 maak ik per definitie niet zadelmak. Maakt mij niet of ze zgn. Vroegrijp zijn. Het skelet is gewoon nog niet af dus de kans dat je meer kapot maakt dan dat je het dier verbeterd is reëel aanwezig. En daarbij... Waarom niet gewoon even geduld hebben?

_/-\o_ _/-\o_

kimevy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:51

jammer genoeg is mijn paard met 2,5 jaar al zadelmak gemaakt en wist ik eerst niet beter dan dat dit "normaal" was... heb haar met drie jaar gekocht. Maar daarna toch de rust gegeven en begonnen met grondwerk, heb er in totaal anderhalf jaar niet op gereden, maar gewoon grondwerk, kunstjes en wandelingen mee gedaan en gegroeid dat ze is! Ik merk ook dat ze veel meer lol heeft in het rijden :)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:00

Ik heb mijn paard vorig jaar als 3-jarige gekocht. Zogenaamd groen, maar we denken dat er toch al eens is geprobeerd hem te beleren.
Ben van april t/m juni in training geweest om hem te beleren, wat veel moeite heeft gekost maar uiteindelijk wel prima leek te gaan. Toch heb ik besloten weer 10000 stappen terug te doen en weer bij 0 te beginnen en meer voorwerk te gaan doen in het grondwerken, voordat ik weer onder het zadel verder ga.

We hebben wat pech gehad met zadels, waardoor hij alles wat met het zadel te maken heeft als totaal niet fijn beschouwd. Nu eerst zelf weer plezier krijgen met hem en weer vertrouwen krijgen, en ondertussen lekker trainen en lessen vanaf de grond om hem goed in z'n lijf te krijgen..
En pas als het weer oké voelt, langzaam aan weer met een prof. alles met het zadel weer oppakken.

Ik heb geen haast, hij oogt nog erg puppy en volgensmij is hij dat ook gewoon nog. :)

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:09

Helaas is het land anders uitgepakt. 3 weken geleden is meneer aan een spoedkoliekoperatie geholpen dus de komende maanden mag meneer goed gaan herstellen. en gaan we hem dan ook pas in eht voorjaar weer oppakken

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:37

heb mijn pony als 2,5 jarige hengst gekocht. Eerst laten castreren en toen begonnen met grondwerk, longeren, en aan ''enge dingen'' laten wennen. soms 2x per week soms 3 maanden niet. met 3,5 jarige leeftijd heeft een kennis van mij een beetje op hem gehangen en is er uiteindelijk op gaan zitten. Met enkel de basis (stap draf galop links en rechts sturen en HO) is hij mee gegaan op buitenrit. Veeel heel veel buitenritjes gemaakt. Inmiddels is hij 5 jaar en werd hij 1x per week gereden door een meisje met een beperking. Sinds gisteren hebben we hem voor het eerst serieus aan het werk gezet. Hij vond het leuk en blijkt een fijne pony te zijn (geworden). Hij wordt in maart 6 jaar oud. Veel mensen vinden dat ik hem wel erg veel rust gun. Maar mijn andere fjordenmerrie (nu 24) is heel erg in zichzelf. Ik moet echt heel goed zoeken om iets te vinden dat haar plezier geeft. Voor mijn ruin wilde ik het leuk houden zodat hij dat ontzettende lieve enthousiaste vrolijke paardje blijft. Ik ben wel erg benieuwd hoe hij zich nu we echt met hem gaan werken gaat ontwikkelen
Laatst bijgewerkt door Blon_D op 02-10-14 11:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:40

Jullie weten dat dit een westerntopic is he? De laatste pagina's gaat dit topic nml alleen maar over niet-western gefokte paarden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:44

Ryder schreef:
Jullie weten dat dit een westerntopic is he? De laatste pagina's gaat dit topic nml alleen maar over niet-western gefokte paarden.

En hoe verschilt het "western" zadelmak maken van dat van andere paarden/disciplines?

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:47

Ryder schreef:

ik rijd western met mijn niet western gefokte paard. mijn fjorden weten namelijk niet dat zij bosbouwponys zijn van oorsprong.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:52

Ik zou zeggen, lees het topic even door. Dan weet je dat dit een discussietopic daarover is ;) Het staat niet voor niks bij WN (en ging daarbij in eerste instantie specifiek over western gefokte paardenrassen, die volgens bepaalde discussianten op eerdere leeftijd ingereden kunnen worden wegens de specifieke lichaamsbouw). Inmiddels is dit niet meer geheel duidelijk, omdat het inmiddels vol staat met 'oh kijk mij eens ik rijd mijn pony pas in met 25'-reacties.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 12:30

Ryder schreef:
Inmiddels is dit niet meer geheel duidelijk, omdat het inmiddels vol staat met 'oh kijk mij eens ik rijd mijn pony pas in met 25'-reacties.

:') :') :D :+ _/-\o_

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:11

Ryder schreef:
Het staat niet voor niks bij WN (en ging daarbij in eerste instantie specifiek over western gefokte paardenrassen, die volgens bepaalde discussianten op eerdere leeftijd ingereden kunnen worden wegens de specifieke lichaamsbouw).

Een paard is een paard is een paard.
Het omgekeerde werd (wordt) beweerd van ijslanders, onderzocht, bleek ook onzin.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:47

Moderatoropmerking:
Houden jullie er rekening mee dat dit een topic op Western Algemeen is ! Ervaringen over het inrijden op een andere manier kan in de topics die daarvoor bestemd zijn. Hier dus weer ontopic.

ringelberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 11:09

Mijn nieuwe paard (quarter) werd al vroeg ingereden en er is geprobeerd om hem vroeg de sport in te krijgen wegens goede papieren.

Resultaat is dat hij totaal is gaan staken, niets meer wilde, omhoog ging en ging rennen. Na 5 trainers hebben ze besloten om hem uit de sport te halen.

Daarna is hij bij iemand geweest die hem vier jaar heeft buiteen gereden(wat bijzonder goed ging) en begin dit jaar kwam hij bij mij op stal.

Mijn instructrice (die hem gekocht heeft) is hem rustig op gaan pakken, osteopaat laten komen en hij heeft bioresonantie behandelingen gehad.

Nu na bijna een jaar is hij een geweldig lespaardje geworden en heb ik de kans gehad om hem te kopen. Hij is wel onzeker maar voor mij een gouden paard.

Ik geef niemand de schuld, want ik , zoals meer mensen, ga er ook vanuit dat je trainer het goed met hem voor heeft, alleen de trainers kunnen het ook wel eens mis hebben.

Wat ik wel merk is dat er steeds meer discussies komen over de leeftijd van het inrijden,vooral aan deze kant van de plas. En dat is goed denk ik, er word toch over nagedacht.

En verder.. volg je intuitie, voelt het niet goed, doe het dan niet, ook niet bij een gerenomeerde trainer.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:38

Ik denk dat ik net op tijd mijn Quarter gekocht heb.
Afgelopen zomer werd er op stal gezegd dat hij nodig aan het werk moest....hij was net 2 jaar oud!
Hij heeft goede papieren. Maar dat zegt mij niks. Hij is nog zo puppie soms.

Ik zit te denken om hem in het voorjaar van 2015 laat inrijden. Tot die tijd ben ik een beetje met hem bezig (grondwerk, schriktraining, singel, misschien een zadel ed.). Hij is net gecastreerd dus op het moment is het hoofdzakelijk stappen en de omgeving leren kennen (zo was hij bv nog nooit in een bos geweest en hebben we vorige week een stukje door het bos gestapt). Afhankelijk van hoe hij het inrijden oppikt, zet ik hem daarna een paar maanden op de wei.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:05

Kuggur schreef:
Ryder schreef:

En hoe verschilt het "western" zadelmak maken van dat van andere paarden/disciplines?

Precies! Feit blijft dat het verloop van de sluiting van de groeischijven bij een QH niet veel scheelt als bij een niet-QH.

Een hele vlotte heeft de schijven misschien een half jaar eerder gesloten, maar meer dan dat zal het zeker niet zijn. Eerder minder...

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:52

Lieve schat, daar gaat het niet om. deze discussie begon vanuit een insteek hoe oud je je westernpaard inrijdt, en staat daarom ook op WN. Nu is er veel gepost 'ik rijd mijn IJslander/Shetlander/KWPN-er in op 25-jarige leeftijd'. Knap hoor, applaus. Maar het gaat om westernpaarden en de leeftijd waarop die (kunnen) worden ingereden (tuurlijk kun je western rijden met elk ras, maar dat is niet het punt hier) omdat in de USA (en ook in Europa) veel westernruiters van mening zijn dat dit met die specifieke rassen al eerder zou kunnen dan met 3 jaar.

Snap je? Daarom is het irrelevant als je het hebt over een ander type paard of als je niet western rijdt. Open dan lekker een topic om jezelf te prijzen om je ongelofelijk fantastische manier van paardenhouden.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 16:30

Ryder schreef:
Lieve schat, daar gaat het niet om. deze discussie begon vanuit een insteek hoe oud je je westernpaard inrijdt, en staat daarom ook op WN. Nu is er veel gepost 'ik rijd mijn IJslander/Shetlander/KWPN-er in op 25-jarige leeftijd'. Knap hoor, applaus. Maar het gaat om westernpaarden en de leeftijd waarop die (kunnen) worden ingereden (tuurlijk kun je western rijden met elk ras, maar dat is niet het punt hier) omdat in de USA (en ook in Europa) veel westernruiters van mening zijn dat dit met die specifieke rassen al eerder zou kunnen dan met 3 jaar.

Snap je? Daarom is het irrelevant als je het hebt over een ander type paard of als je niet western rijdt. Open dan lekker een topic om jezelf te prijzen om je ongelofelijk fantastische manier van paardenhouden.

Noem jij deze manier van discussieren normaal? Ik denk dat er weinig bokkers door jou als 'lieve schat' betiteld wensen te worden. Dat is een redelijk denigrerende wijze van mensen aanspreken die jij niet kent.

Jij spreekt over dat veel mensen van mening zijn dat je dergelijke rassen eerder kunt inrijden, echter, meerdere wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat dit niet zo is.

En volgens mij spreekt niemand hier over het feit of ze wel of geen fantastische manier van paardenhouden hebben, dat maak jij ervan.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 17:43

Ik denk dat je het topic niet hebt gelezen, begin daar eerst maar eens mee ;) dan begrijp je wellicht wat ik bedoel. Succes!

Edit: jij zegt dat het is aangetoond, dit is dus precies het discussiepunt. Nogmaals, ga lekker lezen. Ik zeg overigens niet dat IK voorstander ben van vroeg inrijden, maar feit is dat meerdere Facebookpagina's van professionele trainers -met name in de USA- vol staan met foto's van 1,5 jarigen die ze inrijden. Dát is het discussiepunt hier (nogmaals: het staat op WN en niet op één van de honderden subfora hier waar je als Engelse ruiter kunt discussiëren over wat jij doet met jouw paard).
Jij kunt daarom heel leuk verkondigen dat het wetenschappelijk bewezen is dat het slecht is, maar inmiddels is er niemand aanwezig hier om met je te discussiëren. Mijn punt is dus, dat inmiddels iedereen hier roept dat zijn/haar paard later is ingereden. Bravo! De discussie is daarmee verworden tot een non-discussie.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 17:52

Ik zeg dat een Quarter fysiek niet heel veel eerder volgroeid is als een ander paard en dat dit wetenschappelijk is aangetoond. Dat zeg ik en dat is mijn punt. Wat jij daarvan vind, zal mij een grote pepernoot zijn :')

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 12:35

Suelza schreef:
Ik zeg dat een Quarter fysiek niet heel veel eerder volgroeid is als een ander paard en dat dit wetenschappelijk is aangetoond. Dat zeg ik en dat is mijn punt. Wat jij daarvan vind, zal mij een grote pepernoot zijn :')

Ik ben ook van die mening. Maar langs de andere kant zie ik het voordeel van het vroeg zadelmak maken en evt wat basic erop zetten ook wel in. Het is vooral hetgeen wat je nadien ermee gaat doen. Ga je gewoon wat bosritjes maken, rechte lijnen, dan denk ik niet dat het paard hier later veel hinder van gaat ondervinden. Ga je natuurlijk intensief beginnen rijden (met daarnaast geen goed beleid qua paardenhouden; opgehokt in stallen waardoor ze niet kunnen groeien), dan zullen alleen de sterkste het "overleven". In die zin dat er maar weinigen zijn die wanneer ze 12 zijn geen mankementen hebben.
En uiteraard...een paard dat op zijn 6 is ingereden kan op zijn 12 ook iets voorhebben, maar het risico op bepaalde dingen (artrose) is gewoon net iets groter.

Mijn veulen zal ook al vroeg kennismaken met het zadel. Eventueel met wat gewicht, maar die gaat eerst en vooral braaf moeten zijn aan de hand in verschillende omgevingen. Met op maat en met beleid wat werk zal hij zijn eerste spiertjes moeten opbouwen en tegen dat hij een jaar of zes is, beginnen we met de verfijning.

Ik wil gewoon veel plezier hebben aan mijn paard. Ik heb geen haast.

ringelberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 14:28

ik volg soms de denkwijze niet van mensen. Ik ben laatst gaan kijken met een dinnetje naar een kuising quarter/ haflinger. Echt een heel leuk paardje. Maar daar werd over gezegt dat ze met twee zich stond te vervelen in de wei en dat ze aan het werk wilde :? sorry, ik heb nog nooit een paard horen klagen over weide gang. En daar werd met 2,5 de eerste wedstrijd meegelopen. Omdat ze groot en breed was(1.48).

En als ik dan dit weekend kijk naar de futurety(schrijf ik dat goed?) en wat die jongfe paarden moeten doen, ik ben er zeer huiverig van.

Ook begrijp ik soms niet dat mensen zeggen"ja met tweeenhalf moet het zadel erop want anders word hij veel te sterk. Volgens mij leg je het altijd af tegen een paard qua kracht, hoe jong hij ook is.

Verder moet iedereen het voor zichzelf weten. En volgens mij hoeft dit topic niet noodzakelijkerwijs over alleen paints en quarters te gaan. Het staat op een westerntopic maar dat wil niet zeggen dat je er geen andere voorbeelden bij kunt halen, dat is juist discussie volgens mij

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 08:01

Ryder schreef:

Ik moest deze post even een paar keer lezen...
Is dat anno 2014 nog steeds een gangbare mening? Omdat ze het daar doen kan het hier ook?
Het gaat niet om op welke leeftijd ze "kunnen worden ingereden", het gaat bij de ruiters die jij aanhaalt om 'vanaf welke leeftijd kunnen ze geld verdienen'.. want dat is wat het is. Laten we het niet mooier maken dan dat :)
Niks mis mee voor die mensen, want de kachel moet roken, maar al dat soort nonexcuses kunnen gewoon niet meer. Zeg t gewoon zoals het is :j

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:35

Cer, ja, dat gebeurt nog steeds. Ik zag vandaag nog foto's voorbij komen op Facebook van een (bekende) Amerikaanse trainer die een jong paard (van 18 maanden) inreed...

Overigens, inhoudelijk eens met je post. Het gaat zeker om die schoorsteen die moet roken.