[WN] [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmsel

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 12:10

Ik ben benieuwd naar de bokt-ongeschikte foto. :o Ik heb overigens ook in mijn volgtopic een hang-filmpje zonder cap gepost. Met een touwhalstertje om haar hoofd. Was in een opwelling en was ook niet van plan om te gaan zitten. Dus het kan allemaal best. :+

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 12:22

Mijn weekend is woensdag, maar jullie zitten wat ver haha

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 12:25

Kimmsel schreef:
Ik ben benieuwd naar de bokt-ongeschikte foto. :o Ik heb overigens ook in mijn volgtopic een hang-filmpje zonder cap gepost. Met een touwhalstertje om haar hoofd. Was in een opwelling en was ook niet van plan om te gaan zitten. Dus het kan allemaal best. :+

En ik denk dat het ook wel een beetje afhankelijk is wie het post :Y) Jaren terug had ik een gigantische rel in mijn koeiendrijf-topic. Nu wordt dat met regelmaat gedaan en is er niemand die er nog over valt. Of in ieder geval, heel weinig mensen.

De één kan heel veel hier op Bokt plaatsen en de ander wordt met de grond gelijk gemaakt. Dus ik snap de voorzichtigheid wel .. al zou ik een ieder willen adviseren omdat in RL niet tegen te laten houden :D

Edit: En ik zie dat die van jou al 3 is of richting 3 jaar gaat :P

Ik heb vakantie maar ik durf nu nog niet zulke lange (vooral onbekende) stukken te rijden, dus dat gaat helaas niet. Maar je bent natuurlijk ook van harte welkom om een keer deze kant op te komen :D Maarja dat is wel even heel wat meer natuurlijk haha

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-19 21:10

Eigenlijk is het internet gewoon heel hypocriet... Maar goed :P Sommige mensen doelen gewoon op rellen. De foto is van het dochtertje van mijn stalgenoot die op Nova zit, ze wordt wel vastgehouden. Is een heel klein meisje en Nova reageert er totaal niet op. Dit was overigens gewoon in de wei in haar vertrouwde omgeving. In de bak zou ik dat niet aandurven, want daar is ze de duivel :+ Dat heeft ze me net nog een keer bewezen. Ik dacht: even een rondje bak lopen. Nou dat heb ik geweten. Als een complete idioot met vier benen de lucht in. Tijd voor een les denk ik...
Ik stuur de foto overigens wel in een PB Kimmsel :) Mochten anderen hem willen zien dan kan ik de foto versturen.

Waarom woont iedereen zo ver :+ Ik woon heel centraal in Nederland hoor O:)

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-19 21:17

Ik wilde trouwens ook nog even kijken hoe mijn hoofdstel zou staan bij haar. Wat vinden jullie ervan? :D
Afbeelding

Afbeelding

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 21:41

Hihi helaas woon ik in het uiteinde van Ned. Helemaal onderaan in het zuiden.
Joey zou wel het ideale wandelpaardje zijn want hij loopt altijd zo overal langs , zelfs groot verkeer of zwaar landbouwverkeer wat hem passeert doet hem niks.
Laatst waren ze in het bos bomen aan het kappen, dus een hoop gekraak en met die grote electrische zagen waren ze bezig en zelfs een hele grote grijpmachine en zo'n apparaat waar ze takken in gooien die dit helemaal vermaalt.
Dus ik rij hun allemaal tegemoet en Joey maakt zich dan wel groot om het allemaal te bekijken maar wel gewoon doorloopt. Opeens schrikt hij zich onnozel en galopeert een paar passen naar voren om zich daarna snel om te draaien , wat bleek kwam er een mountenbiker aan vanachter wat hij dus niet gehoord had of gezien door oa het kabaal aan de bomen, daar schrok hij zich dus rot van. _O-

Trouwens ik open nooit zelf een topic van Joey op bokt omdat ik geen zin heb om me te moeten verdedigen en verantwoorden waarom ik het op een andere manier aanpak dan de meeste. Dus Emita volg je eigen gevoel in wat je doet en plaats van bepaalde gebeurtenissen geen foto's want geheid word je topic "overgenomen " door flink wat negatieve reactie's en dat zou ik zonde vinden.

Een mooi hoofdstel! Staat haar goed!

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-19 21:55

Thanks! :) Daar heb je gelijk in hoor!

Het probleem met Nova is niet dat ze schrikt, want dat doet ze niet echt (ja, soms, maar ze is niet schrikkerig van nature). Het probleem met haar is dat ze gewoon heel dominant is / heel erg uitprobeert. Dit komt naar voren op het moment dat we de bak in lopen. Buiten de bak is er niks aan de hand. Maar wel vervelend want zoals het nu gaat, wil ik dit jaar niet met haar op wedstrijd :n

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 23:12

Ach je hebt ook mensen die overal commentaar op hebben. Ieder doet met zijn paard wat hij vindt dat goed is.

Blij dat Nova eindelijk van haar snot en hoest vanaf zal raken

Goed plan met nova. Heb je ze onlangs nog gemeten? Ik zie op de foto’s idd dat ze niet heel groot is maar sommige zijn laatbloeiers en groeien nog stuk door. Uinta is al heel groot vind ik maar dat was haar zus ook met 1m48 op twee jaar en dan nog 2 -3cm gegroeid tot haar vier. Het is ook beter als ze trager groeien maar ja kan er ook niks aan doen.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 08:10

Emita en als je eens op andere plekken wat grondwerk met haar gaat oefenen bv naast de bak of in n wei, zelfs met korte wandelingen kun je grondwerk oefenen.
Misschien dat jezelf onbewust al gespannen bent als je de bak inloopt en dat je onbewust gaat denken van als ze maar niet gek gaat doen. Ze kan dit heel goed aanvoelen en daarop inspelen.
Het is een slim dametje ;) .

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 08:35

Wat een portretje is het ook :')

Hoe doet ze het nu tijdens de parelli lessen? Zitten daar nog handgrepen bij ivm dat gedrag in er bak?

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 08:53

Ik heb tijdens mijn NH lessen geleerd dat er geen dominante paarden zijn, maar alleen paarden die de leiding gaan nemen als jij het niet doet. Ik zou inderdaad op alle andere plaatsen behalve de bak grondwerk gaan doen en dan langzaam naar debak toewerken.
Als ik haar karakter zo inschat ligt ze dicht bij mijn merrie en is ze heel slim en snel verveeld. Ik zou de trainingen heel kort houden met veel kleine vraagjes aan haar. Al is het maar 2 passen in de bak, en daarna weer uit de bak en 'gewoon' op hetverharde wat wijken voor druk.
En allerbelangrijkst tijdens alles: je ruimte claimen. Laat haar afstand houden en pas als jij dat vraagt naar binnen komen.

Zo leer ik nog eens wat op mijn opleiding. :+

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 09:30

Hihi ik woon vlak bij je in de buurt (denk ik), maar kan nog steeds niet echt lopen. Ook niet handig als je wilt wandelen :+ . Misschien als je een fiets hebt en een rondje wat ook fiets geschikt is..

Het hoofdstel staat haar goed!

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 13:00

Ik vergeet haar steeds te meten. Stond deze week wel op de planning, maar nog niet aan toegekomen :+

Maar ze doet het niet alleen bij mij. Bij iedereen die met haar een rondje in de bak loopt ontploft ze. Ik weet alleen niet zo goed hoe ik erop moet reageren, maar een stalgenoot wel dus daarom heb ik het even aan haar over gelaten.

Vandaag ging het wel goed in de bak! In de ochtend eerst even naar de poetsplaats gebracht en uitgebreid gepoetst. Daarna met heeeeeeel veel rust, onder begeleiding van stalgenoot, stapje voor stapje de bak in (ik heb het dus wel helemaal zelf gedaan!). En elke stap weer even stil zetten en rustig blijven. Ze heeft in de bak niet één keer gek gedaan. Daarna heb ik haar even los geklikt en "vrij" gezegd (ik wil er een commando aan koppelen als ze even los mag en gek mag doen). Toen ging ze even los. Daarna weer gepakt en uit de bak gehaald.

Toen gingen we het terrein af, dit heb ik wel even overgelaten aan stalgenoot. Langs de weg ging het redelijk, ze was wel wat rillerig maar dat is op zich niet zo gek. Vooral bij langsrijdende trekkers of harde geluiden verschoot ze even. Daarna een stukje het bospaadje op. In het begin ging dat super goed, tot ze ineens helemaal uit haar dak ging. Ik heb niet gezien wat de aanleiding was, want volgens mij was er niks aan de hand, maar goed. Het duurde echt wel even voordat ze weer wat normaal deed. Daarna zijn we weer terug gelopen. Op de terugweg ging het redelijk, wel nog even een keer kort lastig doen (zie video, ik heb de camera er pas bijgepakt toen het ergste voorbij was :+ ). Stalgenoot is hier met haar bezig.

Het komt op mij over alsof ze het allemaal nog heel spannend vind en dat ze niet weet hoe ze met die spanning om moet gaan.. Wat denken jullie?

We zijn trouwens niet zo ver geweest want er waren prikkels zat. We hebben in totaal zo'n 10 a 15 minuten buiten gelopen, en we zijn niet eens op de duinen geweest. Alleen langs de weg een een klein stukje bospaadje.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 13:07

Of denken jullie dat dit gewoon uittest gedrag is? :+ als je het geluid aan hebt hoor je ook wat voor geluid zij maakt

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 13:19

Dat heeft je stalgenoot best netjes gedaan. Nova ook trouwens.
Het ziet er zo voor mij uit als een combinatie van onzekerheid en weerstand tegen het strak gehouden worden eigenlijk :p .
Groot gelijk dat je het wandelen kort houdt! Liever een paar minuutjes braaf dan te lang doorgaan en weer meer weerstand krijgen.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 13:47

Duplo schreef:

Hoe doet ze het nu tijdens de parelli lessen? Zitten daar nog handgrepen bij ivm dat gedrag in er bak?

Had hier even overheen gelezen. Maar ik heb een tijdje geen les meer gehad vanwege het slechte weer en sinds we op deze stal staan moet ik ook reiskosten betalen dus het is bij elkaar allemaal erg prijzig. Maar heb wel begeleiding van iemand anders volgens de Chris irwin methode :) en dat werkt wel! Alleen als ik zelf in Mn eentje ben heb ik niet genoeg zelfvertrouwen om het toe te kunnen passen.

Met Elena wil ik nog wel af en toe lessen maar niet te vaak ivm kosten.

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 18:07

Oei. Ik krijg in het filmpje een beetje de ibdruk dat ze moeilijk doet en daar (uiteindelijk) gras voor mag eten. Ik zou voorzichtig zijn met het belonen met grazen.

Verder zou ik haar veel meer afstand laten houden. Ze is namelijk erg respectloos naar je stalgenootje haar persoonlijke ruimte dus zou ik de leadrope langer (en zonder spanning) houden en haar op afstand houden. Lopen en volgen met minstens een meter tussen jullie in.

Ze is zeker aan het mutsen daar, zeg! Nergens voor nodig. Juist omdat je zegt dat ze het ook in de bak doet denk ik niet dat je te 'voorzichtig' hoeft te zijn met haar. Grenzen zijn belangrijk. Dat klauwen met voorbeen is geeoon echt frustratie, daarop mag je gerust reageren met duidelijkheid. Afstand. En daarna rust.

Vanuit de Chris Irwin methode heb ik altijd geleerd de focus op jou te houden door het paard altijd lichtjes rondom jou te houden. (Buiging). Misschien is dat voor jou ook waardevol.
Dus zodra ze van je weg kijkt, focus rond de singelplek leggen (even wat druk met je hand of stick) tot ze weer op jou focust of iets onverwachts vragen.

Misschien heb je er wat aan! :)

Maar bovenal is ze heel mooi.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 18:33

Emita schreef:
Duplo schreef:

Had hier even overheen gelezen. Maar ik heb een tijdje geen les meer gehad vanwege het slechte weer en sinds we op deze stal staan moet ik ook reiskosten betalen dus het is bij elkaar allemaal erg prijzig. Maar heb wel begeleiding van iemand anders volgens de Chris irwin methode :) en dat werkt wel! Alleen als ik zelf in Mn eentje ben heb ik niet genoeg zelfvertrouwen om het toe te kunnen passen.

Met Elena wil ik nog wel af en toe lessen maar niet te vaak ivm kosten.

Ah wat jammer, ik zit met hetzelfde helaas. Dus nu ook overgestapt zodat ik toch wat vaker kan lessen. Als de basis er goed inzit wil ik Elena weer eens laten komen.

Wat blijft je stalgenoot mooi rustig zeg, Nova blijft daar wel mooi reageren ondanks haar gespring!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:16

Het is echt een pittige tante he! :=

Veel grondwerken toch maar als dat lukt. Joy was vorig jaar nog redelijk rustig, maar ze is nu op een leeftijd dat ze af en toe flink kan stuiteren. Ik zou dat met Nova zeker proberen voor te zijn.

Chris Irwin is inderdaad wel een fijne methode. Vooral ook omdat het erg gaat om de communicatie tussen jou en je paard.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:21

Ik denk persoonlijk dat het pittige wel heel erg meevalt maar dat er gewoon een stukje onduidelijkheid is wat betreft de grenzen. Er komt hier en daar toch wat onzekerheid kijken (en ook bij het meisje op de film zie ik onzekerheid) en als er dan wat spanning is dan is dat natuurlijk geen geweldige combinatie.

Is helemaal niet erg, ik weet zeker dat het een stukje elkaar leren kennen is. Elkaar duidelijkheid geven maar ook vooral durven geven. Ze mag echt best wel een keer op haar plek gezet worden en te merken krijgen dat wat ze doet not done is. Als je daar tegenover natuurlijk ook weer de vrijheid geeft om te kijken.

Kom ik zo nog logish over? :') We hebben het allemaal moeten leren en ervaren en bij de één duurt het zes stappen en bij de ander duurt het er drie .. voor je het weet dan weet je niet beter meer en dan staat een ander van, 'Ohjee wat doet ze nou?' en dan lig jij in een deuk van, 'Ach .. ' ;)

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 14:38

Ik heb even jullie reacties gelezen en zal hieronder uitgebreid reageren :)

Als eerst is het misschien handig om even uit te leggen hoe en wat, maar vooral ook wie. Ik ben de persoon die filmt, want ik ben zelf te onzeker om met haar buiten te wandelen als ze dit gedrag vertoont (daarom ging stalgenoot mee).

De persoon in de video die met Nova loopt, is stalgenoot. Stalgenoot heeft een keer cursus gevolgd bij Annemarie van der Toorn en probeert wat ze daar heeft geleerd toe te passen in deze video. Dat is onder andere: blijven lopen naast de schouder (want veilige zone), veel stil staan om de rust weer te pakken en het hoofd laag houden. Hier gaat het dus een paar keer mis omdat ze dan direct op het gras duikt om te eten - maar wij beseffen allebei dat het gras eten dus zeker niet de bedoeling was! Stalgenoot is niet onzeker en durft veel meer dan ik. Deze keer vroeg ik of ze met mij mee wilde naar buiten omdat ik graag weer een stukje buiten wilde wandelen met Nova. Zoals ze zich gedraagt in de video heeft ze zich eerder buiten nog niet gedragen - alleen in de bak. Ik baal er dus behoorlijk van dat ze dit nu ook op de wandelroute vertoont. Echter met het wandelen over het terrein van stal laat ze dit gedrag niet zien. Het is op het moment dat er een zachte (zand)grond onder haar voeten verschijnt. Het gedrag van Nova is absoluut respectloos en ik wil dit ook echt zo snel mogelijk oplossen!

Zoals eerder genoemd zouden jullie meer afstand houden - als ik zelf met Nova bezig ben doe ik dat ook, want ik vertrouw haar op dit moment even niet als ze te dicht in mijn ruimte komt. Echter heb ik buiten stalgenootje haar gang laten gaan, en het op haar manier laten doen :)

Dan is er nog een vriendin die mij af en toe helpt (dus geen les maar echt pure hulp), zij heeft haar eigen paarden volgens de Chris Irwin methode opgevoed. Deze persoon is dus niet de persoon in de video, maar weer iemand anders. Zij leest trouwens ook mee in dit topic (hoi :D), en alles wat Kimmsel beschrijft over Chris Irwin wordt toegepast als zij er is :j . In augustus/september heeft zij mij ook geholpen, want Nova vertoonde dit gedrag toentertijd ook met de training voor de showmanship (toen deed ze het alleen als ik met haar wilde draven, helaas doet ze het nu dus ook in stap). Dankzij haar hulp is het toen gelukt om dit gedrag eruit te krijgen en konden we gewoon op wedstrijd. In de winter heb ik helemaal niks met Nova gedaan, en nu we weer langzaam aan rustig willen gaan wandelen vertoont ze dit gedrag dus ook in stap, en voornamelijk dus in de bak - helaas nu ook op buiten wandeling.
Nova reageert super goed op de Chris Irwin methode en ik ben ervan overtuigd dat ik met de hulp van deze persoon Nova goed kan corrigeren, zonder haar had ik het immers ook niet aangedurfd om in september met Nova op wedstrijd te gaan. Dit betekent wel dat ik zelf super veel moet werken aan mijn houding en de signalen die ik Nova geef. Ik moet nog een hoop aan mijzelf werken ook :+ Aankomende vrijdag krijg ik weer hulp van deze persoon!

----------------------------------------------------------

Dan nog even iets anders, Nieuws uit Italië: het zusje van Nova is gisteren geboren! Dezelfde vader én dezelfde moeder, helaas geen vlekken maar ik vermoed misschien wel het overo-gen in verband met de vorm van haar bles en twee hoge witte benen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze lijkt qua gezichtsuitdrukking/vorm van het hoofd echt heel erg op haar grote zus. Nova toen ze net geboren was:
Afbeelding

Afbeelding

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 14:43

Vanmiddag trouwens een poging tot meten gedaan. Onsuccesvol, want kuddegenoot (de palomino quarter) schrok van het meetlint waardoor Nova er ook ineens bang voor was, en ze met de volledige kudde aan de kletter gingen :+ Maar ze zit qua schoft op ongeveer 1.35 :')

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 22:38

Wat een leuk zusje van Nova! Mijn voorkeur gaat dan toch wel naar de vlekjes, hoor. Nova is toch wel net iets knapper. :o

Staar je niet dood op 1 methode hoor. Pak gewoon lekker uit alle 'methodes' de fijne dingetjes mee en kijk wat werkt voor jou en Nova. Maar je zult uit alle methodes hetzelfde horen wat betreft je persoonlijke ruimte, dus daar kun je alvast op voortborduren. ;)

Waar ik zelf momenteel veel filmpjes van volg op youtube is de TRT-method. Kijk maar eens. Hij heeft een paar serie's hoe je een paar wat vrij hoog in spanning zit, terug naar jou kan halen en zelf de ontspanning kan laten zoeken. Het fijne aan hem vind ik dat hij het paard leert hoe het zichzelf kan 'handelen' in spannende situaties.

En uiteraard Parelli, Chris Irwin, Emiel Voest en de andere bekende namen. ;)

Ga lekker met haar aan de slag, laat je niet uit het veld slaan, en ga desnoods terug naar basics. Doe dingen die wél goed voelen met haar.

Bij twijfel zou ik je aanraden haar lekker los te doen in de roundpen of de bak en puur bezig te zijn met jouw ruimte claimen. Wil jij toevallig in de hoek staan waar zij staat? Claim de ruimte om je heen en loop doelgericht die kant op. Als ze dit braaf doet, prima. Oefening voorbij. Maar doet ze dit met attitude (Eyo doet dat ook nog veel, haha), dan herhaal je het een paar keer.

Zet altijd wel je hulp door. Gaat ze niet opzij? Begin bijtijds met je leadrope te draaien en bouw deze hulp op tot ze wél opzij gaat. Stop niet met de hulp totdat ze opzij gaat en loop (vastberaden) door.

Je gaat er gerust wel komen hoor! Waar een wil is, is een weg! Gewoon lekker genieten van de dingen die nu wel lekker gaan, en van de zomer zal ze ook wel weer wat tot rust komen. Ik ben ook niet zo te genieten met dit slechte, sombere weer. :+

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 00:26

Helemaal eens Kimmsel! Ik werk nog altijd het lekkerste met Joy los in de round pen/bak en aan een leadrope. Ik doe veel met CA (maar dat weet je al :o ) en we beginnen elkaar daarin steeds beter te snappen.

Inderdaad doorzetten en een sessie goed afsluiten is belangrijk. Dit gaat zeker goedkomen! :j

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 07:36

Ik ga geheel met Kimmsel mee. Ik heb toendertijd bij de mijne ook gezocht wat het beste werkt en dat was een combi uit de verschillende methodes.
Wel eerst goed de basis bevestigd van dit is mijn ruimte en daar mag je in komen als ik je uitnodig.
En met lopen niet naast je schouder maar er n stukje achter. En als ze tekort bij komt dan draai je met het uiteinde van je leadrope , daar loopt ze zich een paar keer tegenaan maar snel hebben ze in de gaten dat als ze een stukje verder naar achter blijven lopen dat dat irritante ding hun dan niet raakt..

En inderdaad de trt ( Tristan Tucker ) methode, deze leert hoe het paard zijn zijn lichaam anders gaat gebruiken zodat hij beter zijn spanning kan laten afvloeien.
Op tv bij Horse and Country worden afleveringen van hem uitgezonden.
Ik vind het in elk geval een fijne methode bij veel spanning van je paard.