Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. spicegirl schreef:alle amerikaanse paarden stammen uit europaze hadden daar nl. geen paarden.maar de spanjaarden zaten in zuid-amerika. de meeste paarden komen van de kolonialisten..
). 
sevke schreef:_Linda schreef:De QH is wel gelinked aan al die ziekten, maar van hoeveel andere rassen is het genoom zodanig onderzocht? Ik heb geen idee, maar omdat de QH toch wel een van de oudste gerigistreerde rassen in de US is, kan ik me voorstellen dat er meer onderzoek is gedaan naar QH dan welk ander ras dan ook... het kost veel geld dat genetisch onderzoek. Ik denk niet dat vanwege de 5 panel test geconcludeerd kan worden dat het ras genetisch niet helemaal ok is.
Dat 'oudst geregistreerde ras' moet je wel met een behoorlijke korrel zout nemen. De eerste als dusdanig geregistreerde quarter horses zijn terug te vinden rond de vorige eeuwwisseling. In feite kun je maar echt van een ras - met bijhorend stamboek- spreken vanaf de jaren '40, met paarden als Doc Bar en Skipper W, Leo en Poco Bueno die je zo ongeveer in elk quarterpapier tegenkomt als je ver genoeg teruggaat in de tijd. Die paarden voeren dan al heel wat Thoroughbred bloed, dus nog verder teruggaan zit je in het Volbloed stamboek. Dat wil dus concreet zeggen dat we met een zeer jong ras zitten, met nog een zeer smalle basis.
Een ras als de Volbloed, de Arabier en de IJslander, dat kun je een oud ras noemen, waar de eerste registraties al teruggaan tot de jaren 1600 - 1700 en zelfs nog veel verder.
Maar de Quarter Horse daarentegen is een erg jong ras. Zelfs de USA als dusdanig bestaat nog niet eens lang
De Appaloosa is al een veel ouder (zuiver) ras, ook al is er nog zo ver geen registratie, omdat de Amerikaanse Indianen, de Nez Percez, gebruik maakten van Appaloosas, ook al hadden ze geen studbook als zodanig.
De Quarter of a mile races zijn populair geworden ten tijde van de Grote Depressie in de jaren '30, en daarvoor hebben ze dan de Quarter gecreëerd. Stamboek is opgericht in 1940 met Wimpy als eerste geregistreerde QH. Dus een oud ras is het helemaal niet !