Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Aleeneh schreef:Hihi nou ja wat mij betreft wilde ik het stiekem al jaren, maar had ik er gewoon nooit de mogelijkheid toe... en toen kwam het ineens op mijn pad
Morgen ga ik weer eens een lesje rijden op mijn oude manege (dressuur dus). Ben ik wel heel erg benieuwd naar, hoe ik daar nu tegenaan ga kijken en of ik echt aan mezelf ook merk dat ik nu anders rij
Aleeneh schreef:Maar inderdaad, net wat jij zegt, xDenies, ik heb ook absoluut geen spijt. Ik heb bij het dressuur toch altijd dat gevoel gehad van dit is toch niet écht mijn ding en ik voel me er niet helemaal goed bij... en nu valt alles op zijn plek
Iolanthe schreef:xDenies schreef:Leuk om te zien hoe steeds meer mensen wisselen!
Dat viel mij ook al op! Misschien let ik er nu gewoon meer op, maar soms lijkt het alsof bijna iedereen plots western gaat rijdenDat zal wel alleen in mijn verbeelding zijn...
xDenies schreef:Ik ben van t western rijden een stuk zekerder geworden. Toen ik dressuur reed was ik overal bang voor.
Nu lig ik er om in een deuk.
Iolanthe schreef:Dit precies! Western is iets wat ik echt wil leren, goed wil kunnen, er alles over opsteken. Terwijl ik dressuur reed, nou ja, omdat ik van paarden hield en anders was er geen echt goede reden
JonneN schreef:xDenies schreef:Leuk om te zien hoe steeds meer mensen wisselen!
Mij valt het ook op dat vaak in een topic iets staat in de trant van: "... toen kocht ik een westernzadel en toen reed ik western"... alsof westernrijden niets meer is dan dressuren met een westernzadel. Dat vind ik jammer, ik begrijp ook niet waarom dat gebeurt. Want als je je er even in verdiept dan weet je dat het een compleet andere 'leefwijze' (eigenlijk is), er zitten totaal andere gedachtengangen en theorieën achter en de omgang met je paard is toch in de dressuur wel wezenlijk anders
xDenies schreef:JonneN schreef:Mij valt het ook op dat vaak in een topic iets staat in de trant van: "... toen kocht ik een westernzadel en toen reed ik western"... alsof westernrijden niets meer is dan dressuren met een westernzadel. Dat vind ik jammer, ik begrijp ook niet waarom dat gebeurt. Want als je je er even in verdiept dan weet je dat het een compleet andere 'leefwijze' (eigenlijk is), er zitten totaal andere gedachtengangen en theorieën achter en de omgang met je paard is toch in de dressuur wel wezenlijk anders
Ben het deels met je eens, deels niet.
Nee, een westernzadel is niet gelijk dat je western rijd. Ik heb zelf een poosje western gereden met mijn dressuurzadel, maar goed - wie ziet er dan iets westerns in? Toen ik mijn westernzadel had, vond ik inderdaad dat ik officieel western reed.
Uiteindelijk zit er in het begin niet zo heel veel verschil in het western rijden. Basis blijft basis. Ga je verder kijken, en er veder in - dan kom je een heel hoop verschillen tegen. Maar uiteindelijk blijft het doel toch hetzelfdeGymnatiseren van je paard en laten lopen op de meest kleine en lichte hulpen.