[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cinderella

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:59

Het is wel wennen van dressuur naar western, maar vind het wel heel fijn om met lossere teugels te rijden en meer op zit en commando te doen! (tenminste wat ik er vandaag van begrepen heb, coorect me if im worng! :D )

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:14

Wat super leuk!

Nou is losse teugels natuurlijk niet per definitie western rijden, want ook western ruiters rijden niet altijd met losse teugels. Maar ik vind het zelf ook zeer zeker een fijnere manier van rijden :)

Leuk om te zien hoe steeds meer mensen wisselen!

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 23:17

xDenies schreef:

Dat viel mij ook al op! Misschien let ik er nu gewoon meer op, maar soms lijkt het alsof bijna iedereen plots western gaat rijden :+ Dat zal wel alleen in mijn verbeelding zijn...

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:20

Hihi nou ja wat mij betreft wilde ik het stiekem al jaren, maar had ik er gewoon nooit de mogelijkheid toe... en toen kwam het ineens op mijn pad <3

Morgen ga ik weer eens een lesje rijden op mijn oude manege (dressuur dus). Ben ik wel heel erg benieuwd naar, hoe ik daar nu tegenaan ga kijken en of ik echt aan mezelf ook merk dat ik nu anders rij :=

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:21

Aleeneh schreef:
Hihi nou ja wat mij betreft wilde ik het stiekem al jaren, maar had ik er gewoon nooit de mogelijkheid toe... en toen kwam het ineens op mijn pad <3

Morgen ga ik weer eens een lesje rijden op mijn oude manege (dressuur dus). Ben ik wel heel erg benieuwd naar, hoe ik daar nu tegenaan ga kijken en of ik echt aan mezelf ook merk dat ik nu anders rij :=

Ja zeker eens doen! Je zal het heel anders ervaren :p

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:21

Dat had ik ook hoor, vier jaar terug. Ik dacht altijd dat het een droom bleef, dat het niet mogelijk was. Want ja - je wordt er eigenlijk niet mee opgegroeid.

Maar ben zo blij dat ik toen ben gewisseld!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:26

Haha ik denk ook dat het heeel anders gaat zijn! Ik ben zoveel meer met zit gaan rijden in de afgelopen tijd, en ook met hele andere hulpen enzo. Denk alleen dat ik gefrustreerd raak als die paarden er absoluut niet op reageren :') hihi. Want die zijn dat natuurlijk niet gewend. Wordt dus wel ff omschakelen.

Maar inderdaad, net wat jij zegt, xDenies, ik heb ook absoluut geen spijt. Ik heb bij het dressuur toch altijd dat gevoel gehad van dit is toch niet écht mijn ding en ik voel me er niet helemaal goed bij... en nu valt alles op zijn plek :j

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:27

Haha, ik wil het ook al een beste tijd, maar door tijdgebrek (grotendeels) nooit van gekomen. En nu kan het dus wel. Vind het vooral een hele leuke nieuwe uitdaging en denk ook dat het wel goed doet voor mijn dressuur/springstijl. Want dat ga ik er hoogstwaarschijnlijk wel gewoon naast blijven doen :)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 23:30

Aleeneh schreef:
Maar inderdaad, net wat jij zegt, xDenies, ik heb ook absoluut geen spijt. Ik heb bij het dressuur toch altijd dat gevoel gehad van dit is toch niet écht mijn ding en ik voel me er niet helemaal goed bij... en nu valt alles op zijn plek :j

:j Dit precies! Western is iets wat ik echt wil leren, goed wil kunnen, er alles over opsteken. Terwijl ik dressuur reed, nou ja, omdat ik van paarden hield en anders was er geen echt goede reden :')

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:32

Dressuur was bij mij een noodzakelijk kwaad, anders was springen niet echt een optie :')

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:46

Ik wilde ook heel veel opsteken over dressuur hoor... maar ik was het gewoon telkens niet met de filosofie eens. Was ook altijd in discussie met m'n instructrice dat ik het niet met dingen eens was :') en dat heb ik nu niet. Voel me stuk meer op mijn plek nu, nu heb ik veel meer het gevoel dat mijn ideeën bij de methode aansluiten, zegmaar.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 23:47

goldenarrow schreef:
Dressuur was bij mij een noodzakelijk kwaad, anders was springen niet echt een optie :')

Oeps, ik ben nu al bang voor eventuele sprongetjes als ik ooit mee doe aan een Extreme. Ik ben echt een schijterd in springen :o

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:54

Ik ben van t western rijden een stuk zekerder geworden. Toen ik dressuur reed was ik overal bang voor.
Nu lig ik er om in een deuk.

Zo dus ook 1m zonder zadel springen xd

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 09:07

Iolanthe schreef:
xDenies schreef:

Dat viel mij ook al op! Misschien let ik er nu gewoon meer op, maar soms lijkt het alsof bijna iedereen plots western gaat rijden :+ Dat zal wel alleen in mijn verbeelding zijn...

Mij valt het ook op dat vaak in een topic iets staat in de trant van: "... toen kocht ik een westernzadel en toen reed ik western"... alsof westernrijden niets meer is dan dressuren met een westernzadel. Dat vind ik jammer, ik begrijp ook niet waarom dat gebeurt. Want als je je er even in verdiept dan weet je dat het een compleet andere 'leefwijze' (eigenlijk is), er zitten totaal andere gedachtengangen en theorieën achter en de omgang met je paard is toch in de dressuur wel wezenlijk anders

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 09:24

xDenies schreef:
Ik ben van t western rijden een stuk zekerder geworden. Toen ik dressuur reed was ik overal bang voor.
Nu lig ik er om in een deuk.

Dat heb ik inderdaad ook. En niet alleen ik, ook Jim is een stuk zekerder van zichzelf. We versterken elkaar enorm, voorheen in de stress, nu juist in het relaxte. Echt super fijn!

Jim is trouwens aan het afvallen. Moest wel, maar niet handig, want nu kiept mijn zadel naar voren.
Ik ga nu eerst een pad met inlages proberen en hopelijk helpt dat. Anders moet ik een ander zadel en daar zit ik eigenlijk niet zo op te wachten :n :=

JonneN: inderdaad, dat zie je ook heel vaak. Wat betreft de omgang met paarden, dat is heel herkenbaar. Het grappige is dat ik nu niet anders met Jim omga dan voorheen. Blijkbaar deed ik in grondwerk en omgang al heel veel zoals ze in de western ook doen.
Alleen het rijden is voor mij anders. Niet heel anders, maar vooral de benadering, de denkwijze enzo inderdaad.

KimmetjeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 11:41

Ik ben blij dat ik uiteindelijk de stap heb durven nemen om te zeggen dat ik graag western zou willen rijden...
zoals velen hier zeggen dressuur is de norm en verder kijk je niet.
Nou kom ik er ineens achter dat er ook heel veel mensen in de buurt Western rijden, gek dat dat mij nog nooit opgevallen is.
Ik heb een ontzettende leuke instructrice gevonden en het gaat heel erg goed.
Ondanks dat Eve en ik nog maar een paar lessen gehad hebben kan ik met recht zeggen: Dit is ons ding! :D

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 12:30

vier jaar geleden kocht ik mijn jonge paint, en ben ik overgestapt op western. Twee jaar lang wat aangeklungeld door gebrek aan goed les. Toen de stap gezet om paard te verhuizen van een gewone pensionstal, naar een westerntrainingsstal. En nu, twee jaar later, heb ik pas het gevoel dat ik weet wat westernrijden is! Man, wat heb ik veel geleerd, en wat is het leuk. Ik heb nu echt het gevoel leren kennen, één te zijn met je paard, samen bezig te zijn, een team.
Dit had ik met mijn vorige paard, waar ik engels mee reed, echt nooit gehad. Daar reed ik zo, omdat het 'zo hoorde'. Dat was nog het tijdperk van het zagen in de mond :o , hulpteugels en zweepjes. Nee dankje, nooit weer! :n
Western voelt voor mij veel beter, het past gewoon beter bij mij *D

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:13

Zojuist ook weer heerlijk met Doesie gereden <3 Wat een flapdrol is het ook. Ik geniet zoveel meer van elke keer rijden dan vroeger. Maar Does had weer wat nieuws bedacht; in plaats van stoppen op mijn hulpen voor halthouden kun je ook wel...elke...keer...nog...net... een paar pasjes verder zetten :P dwars door m'n hulpen heen. Hij weet het best maar dan heeft ie gewoon geen zin :')

Ik vind het wel leuk om te horen dat zoveel mensen zo lyrisch zijn over het western rijden :)

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:43

Iolanthe schreef:
:j Dit precies! Western is iets wat ik echt wil leren, goed wil kunnen, er alles over opsteken. Terwijl ik dressuur reed, nou ja, omdat ik van paarden hield en anders was er geen echt goede reden :')

Zo herkenbaar! Je wordt als penny-kind natuurlijk gewoon in het engelse wereldje gegooid en ik vond het allemaal wel leuk enzo maar wedstrijden dressuur/springen vond ik niks aan en hoe de mensen met elkaar om gingen ook niet. (veel onderlinge strijd tussen ouders en hun kinderen) Had telkens het idee dat ik met mijn opvattingen net buiten de boot viel.

Ik heb nog maar 2 lesjes gehad maar dit voelt al zoveel 'natuurlijker' voor me dan engels rijden. Ik hoef ook niet anders meer :) Al zal ik vast af en toe nog wel recreatief een paardje huren.. qua lessen blijf ik lekker bij Western!

@Aleeneh Komt me bekend voor! Dit deed Donna afgelopen keer ook :+ dan moest ze maar weer even in de achteruit van me.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 17:31

Weet iemand nog een goed western boek? Ik hou van lezen.
Lees overal Go west, maar die is praktisch onvindbaar :')

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 12:39

JonneN schreef:
xDenies schreef:

Mij valt het ook op dat vaak in een topic iets staat in de trant van: "... toen kocht ik een westernzadel en toen reed ik western"... alsof westernrijden niets meer is dan dressuren met een westernzadel. Dat vind ik jammer, ik begrijp ook niet waarom dat gebeurt. Want als je je er even in verdiept dan weet je dat het een compleet andere 'leefwijze' (eigenlijk is), er zitten totaal andere gedachtengangen en theorieën achter en de omgang met je paard is toch in de dressuur wel wezenlijk anders

Ben het deels met je eens, deels niet.
Nee, een westernzadel is niet gelijk dat je western rijd. Ik heb zelf een poosje western gereden met mijn dressuurzadel, maar goed - wie ziet er dan iets westerns in? Toen ik mijn westernzadel had, vond ik inderdaad dat ik officieel western reed.

Uiteindelijk zit er in het begin niet zo heel veel verschil in het western rijden. Basis blijft basis. Ga je verder kijken, en er veder in - dan kom je een heel hoop verschillen tegen. Maar uiteindelijk blijft het doel toch hetzelfde ;) Gymnatiseren van je paard en laten lopen op de meest kleine en lichte hulpen.

Maar goed, mijn reactie was absoluut niet zo bedoeld, hoe jij hem uiteindelijk (+/-) omschrijft.

Hoe dan ook, blij dat ik western rijd. Alleen jammer dat die vooroordelen blijven. als ik op zoek ga naar een nieuwe stal bijvoorbeeld, moet ik maar hopen dat ze niet afschrikken bij 'western'. Ze denken alleen maar aan hun bak, maar niet aan mijn paard z'n benen XD

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 13:51

xDenies schreef:
JonneN schreef:

Ben het deels met je eens, deels niet.
Nee, een westernzadel is niet gelijk dat je western rijd. Ik heb zelf een poosje western gereden met mijn dressuurzadel, maar goed - wie ziet er dan iets westerns in? Toen ik mijn westernzadel had, vond ik inderdaad dat ik officieel western reed.

Uiteindelijk zit er in het begin niet zo heel veel verschil in het western rijden. Basis blijft basis. Ga je verder kijken, en er veder in - dan kom je een heel hoop verschillen tegen. Maar uiteindelijk blijft het doel toch hetzelfde ;) Gymnatiseren van je paard en laten lopen op de meest kleine en lichte hulpen.

Helemaal mee eens. Alleen heb ik zelf ervaren dat in de dressuursport dat doel vaak op een andere (voor mij minder prettige) manier wordt bereikt dan in de western. Strengere hulpen, anders reageren op dingen die je paard nog niet doet zoals jij dat wilt... het hele plaatje is in mijn ogen in de western veel relaxter (oké, niet in alle gevallen) en leunt meer op het denkvermogen/reactievermogen van het paard zelf en op ontspanning, in plaats van de focus op netjes aan de teugel lopen waardoor eigenlijk vaak juist teveel spanning ontstaat. Dat is ook wat ik bedoelde te zeggen met dat het niet klaar is met enkel een zadel. Op een westernzadel dressuurmatig naar dat doel toe werken is in mijn ogen nog steeds dressuur. Western rijden op een dressuurzadel is precies andersom...

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 14:02

Het leuke is dat je zelfs zonder zadel kan dressuuren of westernen. Dus tuig maakt niet uit. Ik had geen geld om direct een nieuw zadel te kopen.

Er zijn net als in de dressuur veel rotte appels die ook niet netjes rijden...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 14:04

Je onderschrift valt half weg bij mij. Je ITP kan ik niet goed zien.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 14:06

Onderschriften langer dan iets van 3 regels ofzo mogen niet, voor zover ik weet :)
Dan valt het weg.

Tuig is er idd alleen maar voor bedoeld om het beoefenen van een bepaalde tak van sport zo makkelijk mogelijk te maken, maar heeft niks met je eigen stijl van rijden van doen.