[WN] quarters of paints met pssm?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 18:12

Mister, wat verdrietig...

Geen woorden om te troosten. Heel veel sterkte met het gemis.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:20

Jeetje wat is dat snel gegaan dan ineens |( .
Heel veel sterkte met het gat dat hij ongetwijfeld achter heeft gelaten :(:)

__Suzanne__

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:42

Hele dikke knuffel....

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:17

Mister, wat vreselijk verdrietig, heel dapper van je .... Heel veel sterkte gewenst .... :(:)

Dit komt zo akelig dichtbij .... ;(

judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:39

Jemig Mister, dat is snel... heel veel sterkte met dit gemis een plekje geven!

slootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 21:34

Ach wat naar...heel veel sterkte!

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 22:40

Hier nog een meelezer.
Mister, heel veel sterkte met dit enorme verlies. Ontzettend moeilijke keuze heb jij gemaakt, maar voor je paard wel de beste.

dalawestern

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 09:32

Heel veel sterkte!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:23

Dankjulliewel voor de lieve berichtjes!

het is heel vreemd om voor de eerste keer in 7 jaar paardloos te zijn. Maar het is goed zo. Ik heb de juiste beslissing gemaakt.

Ik kocht 7 jaar geleden een heel stoer en vooral trots paard en dat heb ik jiet kapot laten maken door die rot ziekte. Hij is trots gegaan.

het is heel snel gegaan. Maar ik kreeg kort achter elkaar zoveel bevestiging dat het gewoon niet langer meer ging zo.
en zeker toen ik hem gelijk zo moeilijk zag lopen nadat hij een half uurtje snoep en kuil had mogen eten, was het kleine spoortje twijfel ook weg.

ik heb hem heel veel leed bespaart. En daar hou ik me aan vast.

breakthelaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:24

Tranen in mijn ogen en een brok in mijn keel.
Maar wat een moedige beslissing.
Heel erg veel sterkte Mister01.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:25

Mister wat vreselijk... heel veel sterkte met het gemis van je grote vriend... ;( Een moeilijke beslissing maar je had geen keus meer. Respect!
Knuf!

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 08:07

Afgelopen weekend heb ik een uitgebreid gesprek gehad met de DA. Was erg fijn om eens goed door te praten wat je allemaal tegenkomt en hoe de zorg ook een wissel kan trekken op jezelf.
Tevens adviezen gekregen, want natuurlijk heb ik dat allemaal zelf uitgezocht, maar het is fijn om een bevestiging te krijgen dat ik op de goede maniet bezig ben.
Daarnaast heeft ze me toch overtuigd om weer te proberen heel voorzichtig weer wat vetten te geven in de hoop dat ze weer wat energie krijgt.

Ik ben blij dat er toch dierenartsen zijn die zich wel in de ziekte willen verdiepen. Leuk was nog dat zij Marco van Wolvega als expert in NL noemde op pssm gebied. Nu weet ik zeker dat ik zijn opmerking destijds verkeerd heb opgevat.

Het gaat alweer een paar dagen slecht met Ivy, ze probeert zelfs te bijten van de pijn, en omdat ze te gehoorzaam is om mij te bijten, bijt ze in de lucht, wat er ernstig debiel uit ziet. Zo gauw de deken ligt is het ook wel klaar, maar alle aanrakingen zijn haar teveel.
Maar ze eet nog en loopt nog , dus een pijnstiller injectie is nog te vroeg

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 08:21

jottum wat vervelend!
ja hoeveel pijn ze hebben vind ik wel altijd heel lastig om te bepalen hoor. ik heb ook het idee gehad dat Mister de laatste keer een "kleine" aanval had, maar zijn bloedwaardes vertelden toch een heel ander verhaal.

ik zou al wel pijnstilling hebben gegeven.

eten en lopen blijft elk paard doen, dat is de natuur. pas als ze echt echt echt niet meer verder kunnen stoppen ze met lopen, dus dat vind ik niet zo'n goede graad meter.
maar het is jou paard en jij kent haar het beste.

wel fijn dat je een bevestiging hebt gehad van de DA over hoe je bezig bent.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:48

Mister, ik vind het erg moeilijk om te beoordelen wanneer ze een pijnstillershot nodig heeft, want ik wilt het ook niet te gauw doen. Bij een vorige aanval wilde ze niet eten en lopen, vandaar dat ik daar ook op let. Dat was natuurlijk overduidelijk. Nu twijfel ik...
Want dit gedrag heeft ze, op een periode van 3 week na, om de 2 weken vertoond de afgelopen maanden. Dan zou ik haar dus 2 x per maand een injectie moeten laten geven. Wat zijn daar dan weer de gevolgen van?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:29

ik zou persoonlijk geen pijnstilling nemen door te spuiten, want elke keer dat er een naald in gaat wordt er weer spiermassa kapot gemaakt, en dat is juist al zo'n hekel probleem.
ik heb speciaal gevraagd om pijnstilling die ik gewoon in de mond kan spuiten. Metacam is daar een voorbeeld van, maar sommige paarden reageren daar behoorlijk op met maagklachten.
er zijn nog meerdere soorten pijnstilling die je via de mond kan geven.

maar wat ik me na jouw berichtje wel af vraag is waaraan die DA afleest dat je paardje het zo goed doet op dit moment?
want als ik dat zo lees over dat bijten dan lijkt mij dat dat ze pijn heeft en dat ze dus heel vaak pijn heeft als ze dit zo regelmatig doet.

het lijkt ook wel dat merries over het algemeen gaan bijten bij pijn, en ruinen toch een andere manier hebben van tonen.

heeft die DA bloed getrokken om aan te tonen dat het goed met haar gaat? want dat is eigenlijk de enige manier om dat hard te maken.

ik wil niet gemeen over komen oid, maar ik lees hele tegenstrijdigheden in je berichten.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:41

mister ik ben het wel met je eens hoor. maar omdt ik geen pssm er heb durfde ik eigenlijk niet zo goed dat weg te zetten
wat ik uit jottem haar bericht denk te lezen het bijten met een deken op of aan doen lijkt duidelijk aan te geven op pijn

het werd door mijn dierenarts als duidelijke pijn gezien en ook de masseur en de osteopaat zagen het als pijn.
de mijne kan ook niet tegen metacam wegens zijn maag en daarvoor krijg ik reumacam is het zelfde maar dan op een andere basis

mister hoe is het nu met je na deze rot week en je dappere beslissing ?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:59

het gaat wel goed naar omstandigheden eigenlijk. ik ben er kalmer onder dan ik had verwacht.
ik heb echt de juiste beslissing genomen, en heb ondanks groot verdriet geen spijt.

ik heb heel veel prachtige herinneringen waar ik op terug mag kijken met een fantastische vriend. en we hebben zoveel lol gehad samen. hij had zoveel humor.

we hebben elkaar echt nodig gehad, en hebben elkaar zoveel goeds gegeven.
ik heb hem vertrouwen in de mens terug gegeven en hij heeft mij geduld geleerd te hebben en dingen niet zo zwaar te nemen.

ik ben ook al aan het rondkijken voor een ander paard, puur omdat dit een way of life is en ik niet zonder paard kan.
het wordt geen vos, dat plekje is bezet met Mister en ik weet ook niet of dat ooit nog vrij komt. maar gelukkig zijn er nog andere kleuren.
hahahah en dat terwijl ik nooit een vos wilde hebben.

als ik nu aan hem denk krijg ik tranen in mijn ogen en een glimlach om mijn mond, dus we gaan de goede kant op.
ik heb hem op het juiste moment laten gaan met zijn waardigheid en trots, hij is gegaan zoals hij kwam, arrogant kijkend en glanzend als een spiegel. en dat is mij heel veel waard!

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 16:32

Ik ervaar het niet als gemeen Mister, maar als meedenken in belang van mij en mijn paard ;)

Mijn DA heeft niet gezegd dat het zo goed met Ivy gaat, maar dat ik het qua verzorging goed doe, dus daar viel niet echt iets te veranderen. Dat bedoelde ik met ze zegt dat ik het goed doe.
Daarintegen zegt ze ook weer dat ze al spierterugval ziet en heeft daar adviezen over gegeven, zoals heel voorzichtig olie gaan geven ( vind ik dus weer eng). Ook heeft ze bloedtest gedaan en die is zeker niet in orde. Omdat dat te verwachten was heeft ze zich gericht op de dingen waar we misschien wat aan kunnen doen, zoals vitamine en magnesium.

Metacam ben ik huiverig voor omdat ik van andere pssm ers heb gehoord dat ze er negatief op kunnen reageren, en Ivy tot nu toe op alles verkeerd reageert, ook op de dingen die goed moeten zijn voor pssm.

Het bijten in de lucht doet ze als ze niet aangeraakt wil worden of met deken opdoen enzo.

Erg dapper zoals je met het verlies van Mister omgaat. Snap dat way of life helemaal, dus ook dat je weer op zoek gaat.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:48

Mister01 wat verwoordt je dat mooi! :j
Zul je zien dat je straks tegen een vreselijk lieve en mooie vos aanloopt ..... ;)

Is dat trouwens zo, dat merries bijterig worden als ze meer last hebben? Ik herken dat wel.

Jottum, moeilijk hoor .... ik snap trouwens ook je metacam-afweging. Met pijnstilling is het telkens afwegen van voors en tegens. Ik geef Buzzy regelmatig Devils Relief van NAF, dat werkt goed (is een natuurlijke pijnstiller), maar is wel weer in siroopvorm wat eigenlijk niet goed is. Hetzelfde geldt voor Neutradex tegen verzuring.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:03

Ik heb vaker gehoord dat merries bijterig worden wanneer ze pijn hebben. Dit bij pijn door verschillende aandoeningen. Ook door pssm.

waar dat vandaan komt zou ik niet weten.

simodi: de echte vossen die ik mooi vind lijken sprekend op mister, en ik wil niet dat er ook maar een greintje vergelijk zal zijn. Een nieuw paard betekend een nieuwe vriend leren kennen en wil ik niet hebben dat ik vergelijk met mister.
en zeker wanneer je dezelfde kleur ziu doen is die kans denk ik wel aanwezig, puur omdat mister zolang in mijn leven is geweest.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:55

Snap ik hoor, dan gewoon niet gaan kijken bij vosjes! :n

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:00

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:15

Ryder schreef:
Ik zag dit product voorbij komen en ik vroeg me af of het interessant kan zijn voor jullie (paarden). Hoewel het van suikerbieten is gemaakt zit er weinig suiker in, ik kan nieteens terugvinden hoeveel precies.

http://www.pavospeedibeet.nl/over+speedibeet?func=spec

Lief dat je er aan denkt, maar eigenlijk kunnen wij het beste helemaal zonder suikers voeren.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 17:44

Succes Mister met de verwerking en het vinden van een nieuwe vriend voor het leven.
Ik begrijp zo je gevoel van het vergelijken! Ik heb sinds vorig weekend een nieuw paardje, en heel af en toe betrap ik mezelf erop dat ik denk Reddy deed dat niet, Reddy deed dat anders. Maar het is een geweldig paard waar ik ontzettend veel plezier aan beleef, nu al! En uiteindelijk zullen zij en Reddy naast elkaar een plekje in mijn hart gaan krijgen

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:53

Om eens echt te kijken hoe erg pijn jouw paard beinvloed Jottum,kun je benamine vrgen aan je DA, wel om oraal wat druppels te geven.Als je dat geeft kunnen de spieren niet verkrampen of verzuren.dan heb je gelijk je antwoord. Als mijn merrie aanhoudend zulk gedrag zou vertonen is het voor mij klaar. Nu heeft ze 2x een serieuze aanval gedaan van de pijn,maar is de volgende dag weer knuffelpaardje.ik vind persoonlijk eten en lopen geen garantie dat het wel gaat:denk altijd aan een fokmerrie met een gebroken heup die ik ooit ontmoette,de eigenaar zei toen ook;ze eet en loopt nog,dus kan ze dienen. Niet ter vergelijking met jou hoor,maar hoe zie jij de grens voir je vzn wat big kan en wat nuet?