[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zwartvosje

Re: [Centraal]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 23:11

Hihi dat vind ik nou ook :D

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 23:12

Ziet er idd leuk uit!

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 23:12

Oh dat is echt een knapperd! :))

Susannah92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 23:13

Aaaaaah wat een leukerd!

Lianne, altijd zenuwen voor niets. Kan het supergoed vinden met de eigenaresse dus snap ook niet zo goed waar ik me elke keer zo zorgen om maak. Maar goed, ben en blijf een zenuwpees :P

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 23:17

hier op stal staat er eigenlijk nooit iemand te kijken. Vaak ben ik de enigste op stal en 9 van de 10 keer ook in de bak. soms komt er wel eens iemand longeren.

ik wordt heel erg vrij gelaten door de eigenaar, wat ik erg fijn vind, niet telkens iemand die op alles let. als ik een probleem heb met iets dan kan ik hem wel altijd vragen, dan maakt hij wel tijd vrij. toch wil ik niet altijd alles aan hem vragen omdat hij het ook druk heeft met z'n eigen zaak. daarom heb ik dan ook nog les bij iemand anders.

toch is les wel anders, dan vraag je eigenlijk om commentaar. als er mensen gewoon staan te kijken niet.

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 23:46

Mijn ouders huren ongeveer een hectare aan land zoon 10 minuten fietsen bij mijn huis vandaan. We staan daar nu 2 jaar. We hebben er zelf stallen op gebouwd en 20 bij 40 aan land afgezet als bak. Helaas is die grond te hard geworden dus nu mag ik bij een kennis van ons gebruik maken van de bak. dat is een paar minuten lopen vanaf het land. Staan bij die kennis nog een paar mensen, een met een eigen pony en de andere twee rijden de ponys van die man. Er staat dus eigenlijk nooit iemand te kijken alleen de eigenaar van de bak als ik er net ben en zo af en toe om even om te kijken of ik er nog op zit.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 23:48

van de zomer hielden ze bij mij altijd de fiets in de gaten :+ als die weg was dan was het goed gegaan :')
ze lieten me gewoon mijn gang gaan, er was dan iemand die daar klusjes deed, maar die kwam niet bij de bak.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:40

Okee terug lezen, en onthouden wat je wil typen werkt niet, dus dan maar in een aantal wijzigingen tekstje typen.

@filly, 2e hands is ook zeker een optie voor mij, ga ik ook aangeven dat ze die ook zeker wel mee mag nemen. In principe is tooling nog niet eens het belangrijkste, maar voor de "af" zou het wel fijn zijn.

@Cindy, Ik heb nu een boomloze, ondanks dat ik er toch bijna 4 jaar met veel plezier mee heb gereden wil ik nu toch de overstap maken.

Ik zou in eerste instantie afgelopen zaterdag les hebben, maar i.v.m. met de wind hebben we dit verplaatst naar volgende week. Voor mij had dit niet zoveel uitgemaakt, aangezien ik op de stal sta waar we les krijgen. Maar er komen ook 2 met de trailer, en de staleigenaar die ook les heeft had een verjaardag. Dus kwam zo ook wel mooi uit. Nu dus deze week even weer verder trainen, aangezien hij vorige week ook ruim een week stil heeft gestaan.

@ warboel, dat is altijd leuk om te horen. Ook fijn dat anderen het zien dat jou werk niet voor niets is geweest.

@quibje en Marlies, hoe gaat ie nu?? Wat leuk voor je Quibje dat je een hondje hebt geadopteerd
(foto?)

Welkom zwartvosje, wat een leuke manier om de western in te rollen :). Ga je ook lessen nemen? of alleen de lessen van de dochter van de eigenaar? Maar wat een ontzettend leuke merrie en die naam _/-\o_ .

@ Joyce, ik sta een beetje op een allround stal. Het is een manege/pension/pensioen stal. Er staan 2 oudjes op rust, voor de manege zijn er (uit mijn hoofd dus kan er een beetje naast zitten) 10 pony's en 3 paarden. Op maandag is er altijd menles, dit is voornamelijk met eigen paarden. Op dinsdag tot en met vrijdag zijn er manege lessen. Deze beginnen vaak rond 5 uur en de langste dag is dinsdag tot 9 uur. de rest van de dagen is half 6, 8 en half 8. Hier worden afwisselend dressuur en springlessen gegeven. Er is dus niet echt een spring les of alleen maar dressuur les, maar dit wordt in je les zelf afgewisseld. Heel af en toe doen ze echt iets anders. Dan rijden ze dressuur en loopt er 1 paard bij waar afwisselend voltige op wordt geoefend. En 1x in de 2 week hebben wij dus western les, van stal is dat alleen ik en de staleigenaar, en er komen nog 2 van buitenaf. Voor de rest zijn er een paar eigen paarden die alleen voor de kar lopen, maar merendeel krijgt dressuur les van een trainer van buitenaf. en 1 springruiter, maar die traint ook wel in de dressuur. Eigenlijk alle takken van de sport wel.

Zelf ben ik alleen nog maar bezig met de basis, maar trail en reining lijkt mij heel leuk om te doen. Al wil ik ook nog een keer tussen de koeien werken.

@ warboel, Herken je verhaal heel goed. Ik ben zelf ook onzeker en mijd het liefst veel mensen met het rijden. Als ik aankom en ik zie veel auto's en fietsen staan dan duurt het poetsen en opzadelen extra lang, net als het instappen dan extreem lang duurt. Ben sowieso al een lange in en uitstapper, maar met mensen erbij wordt dit extra lang. De galop vermijd ik dan al, aangezien we daar nog heel veel aan moeten werken. En met de draf doe ik alleen aan doorzitten, aangezien ik zelf nog steeds aan het prutsen ben om te kijken of ik op het juiste been zit. En dan ook nog met mijn hulpen erbij. Dit gaat wel steeds wat beter, en ik heb een klein groepje waar ik me open opstel, en ook gewoon hun vraag of ik bijv. op het goede been zit. Met lessen had ik dit ook, ik wist dat er heel wat aan MIJ gesleuteld moest worden. Dus toch nog best wel lang zitten twijfelen. Gelukkig gaat het nu wel steeds beter en begin ik steeds meer te wennen aan het idee dat er mensen kijken. Maar het rijden gaat dan ook steeds makkelijker. Gelukkig sta ik dan nog wel op een relatief kleine stal, dus geroddeld wordt er hier niet echt.

Zo volgens mij ben ik nu ook weer helemaal bij.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 11:56

dat heb ik ook hoor dat extra lang instappen en niet galopperen. galopperen doe ik dan niet omdat ik niemand omver wil rijden. DJ wil vaak hard en is lastig te sturen. is ook niet erg want hij kent het allemaal nog niet zo goed. maar ik oefen het dan liever als ik alleen ben in de bak zodat ik verder niemand hinder.

Susannah92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 11:59

emmaudb schreef:
dat heb ik ook hoor dat extra lang instappen en niet galopperen. galopperen doe ik dan niet omdat ik niemand omver wil rijden. DJ wil vaak hard en is lastig te sturen. is ook niet erg want hij kent het allemaal nog niet zo goed. maar ik oefen het dan liever als ik alleen ben in de bak zodat ik verder niemand hinder.

Dit heb ik ook. Ik stap hééél veel als er andere mensen in de bak zijn, puur en alleen omdat ik dan de beste controle over Babe heb. Ligt niet aan haar, maar puur aan mij omdat ik echt nog een leek ben. Ik draaf dan ook vrij weinig, en als iedereen dan weg is doe ik een galopje beide kanten op. Als ik les heb van de eigenaresse dan stap ik altijd af zodra het een tijdje goed gegaan is, en dan laat zij nog even Babe d'r energie eruit rennen. Arm paard staat tot aan de knieën in de blub in de paddock, dus kan eigenlijk op dit moment alleen maar in de bak d'r beentjes strekken.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 12:01

Ik sta gewoon op een klein schalige pension stal met dressuur Ruiters maar er zijn er maar een paar heel fanatiek. Op een western stal staan lijkt me super leuk maar dat zit er nu even niet in.
Ik heb ook nog maar 3 lessen gehad dus ik weet nog helemaal niet wat ik leuk vind om te doen maar trail vind ik er altijd spannend uit zien!

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 12:02

Zo, ben ik weer even. Had flink de pest erin, want toch echt verschrikkelijk veel pijn in mijn onderrug/stuitje na de val. Niet meer op stal geweest, kan ook niet autorijden. Ook nog niet begonnen met mijn nieuwe klus. Vanmiddag ga ik voor het eerst 4 uurtjes bij mijn nieuwe opdrachtgever werken. Ben heel benieuwd hoe dat zal gaan. Zit wel te denken om ook nog even naar de dokter te gaan aangezien de pijn erger lijkt te worden en met alleen paracetamol is het toch wel erg pijnlijk. De afgelopen dagen ook Ibuprofen erbij genomen, maar het werkt allemaal maar matig :-(

Lesley staat ook op een westernstal. Toen ik begon met leasen had ik precies hetzelfde; ook weleens opzoeken wanneer er weinig mensen zijn en heel bang dat er over me geroddeld zou worden. Er rijden boel mensen op (in mijn ogen) hoog niveau en de paarden zijn ook zo goed getraind. Terwijl zowel lesley, als ik nog veel moesten leren. Gelukkig kwam ik er toch al snel achter dat iedereen dat wist en ze ook allemaal wel weten wat voor draak Lesley kan zijn. Ik heb toen ook aangegeven dat ik echt beginner ben en ze best wel tips mochten geven. Ik moet het ook nog leren per slot van rekening. Het duurde even, maar eigenlijk was iedereen gewoon heel lief, ondanks dat ik inderdaad weleens tegen iemand was opgereden :-)

Ik weet nu nog niet zo goed wat ik verder ga doen met de paarden. Lesley is afgelopen week een paar keer gelongeerd. Dit ging de eerste paar keren echt niet goed. Erg dominant en afkomen op de mensen en echt streken. Maar ik geloof dat het gisteren, of zaterdag wel even goed ging met wat grondwerk. Misschien gaat mijn instructrice aankomende week er weer eens op om te kijken wat er gebeurt. Ze vermoeden nu dat het gewoon een merrie/appaloosa streek is geweest en dat ze gewoon erg dominant is. Ik weet het zelf nog niet echt wat ik ervan denk, zo jammer dat ze niet kunnen praten he ;-)

De eigenaars hebben in ieder geval aangegeven dat ik ook gewoon een andere pony mag pakken als ik wil. Ze zijn heel lief. Maar eigenlijk durf ik nog even niet op een paard te gaan zitten zonder begeleiding en moet ik echt even wat minder pijn hebben. Of gewoon aankomend weekend even een rondje gaan uitstappen op een paard ofzo :-)

Susannah92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 12:09

Marlien, misschien de huisarts om diclofenac vragen? Dat heb ik een keer gekregen toen ik m'n rug zwaar gekneusd had omdat ik van een paard op de bakrand werd gelanceerd. Ik hoop echt dat je je snel weer beter voelt :) Wacht het rustig af en maak geen overhaaste beslissingen, komt allemaal wel weer goed :) Er zijn hier genoeg mensen, waaronder ikzelf, die hun brave paard aanbieden om je vertrouwen een beetje terug te krijgen ;)

Marlou, je rijdt een Haflinger toch? Vind dat westerntuig haffies altijd zo goed staan <3

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 12:10

draven doe ik dan wel, in het begin niet, maar hij is nu gewoon braaf.
DJ kan z'n energie buiten wel kwijt maar zoals van het weekend met die wind dan is hij gewoon wat opgefokt. nou ben ik de enigste op stal die echt rijdt dus ik heb bijna altijd de bak voor mezelf.

DJ is sinds juli onder het zadel. met tussenpauze van een maand. Daarbij kan ik gewoon niet zo veel rijden als ik zou willen. Het gaat dus allemaal wat langzamer. maar ik kan er prima opstappen als hij een week "stil" heeft gestaan.

DJ fokt zich helemaal op als we hebben gegaloppeerd en hij mag van mij niet draven of galopperen als hij niet rustig doet. zondag was hij wel rustig dus ook nog even de andere kant op gegaloppeerd, dat ging goed hard.... :=

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 12:52

Mag ik mij hier ook melden? :)
Ik heb altijd dressuur gereden, op maneges en later prive paarden gelest, de overgang is er eigenlijk door mijn eerste eigen paard gekomen. Zij is 3/4 paint 1/4 arab en komt van een westernstal. In het begin reed ik met haar nog gewoon recreatief dressuur gericht, maar na een jaar besloten toch de overstap te maken.
Nu wil ik beginnen met lessen, dus ben ik opzoek naar een goede lesgever, regio Oost Vlaanderen :)

Jammer genoeg zijn er in mijn omgeving niet echt mensen die serieus met western bezig zijn, waardoor ik niet goed weet waar te zoeken en alles zelf maar een beetje moet uitzoeken :P

Ik hobbel al wel ongeveer 2 jaar rond met mijn merrie in westernoutfit, maar daar is het tot nu toe ook bij gebleven. Daar wil ik nu dus verandering in brengen, alles iets serieuzer oppakken, al weet ik nog niet echt welke richting van de sport ik uit wil gaan, eerst wil ik alles een beetje proberen en kijken wat mij en Stella het beste past :)

Edit: sorry er ging in eerste instantie iets mis met het plaatsen van mijn bericht :o
Laatst bijgewerkt door Poeky op 12-01-15 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 13:00

Leuk Poeky! Ik kom niet uit je regio, dus kan je helaas niemand aanraden.

@Marlien: Wat vervelend zeg... Ik zou voor de zekerheid gewoon nog even naar de dokter bellen, dan hoor je snel genoeg of ze je nog even willen zien.
Als ik jou was zou ik pas weer op het paard stappen als je geen pijn meer hebt en dan gewoon iets doen waar jij je goed bij voelt. Dus als dat bij wijze van spreken een zitles aan de longeerlijn is, op een braaf paard (ik zeg maar wat), dat gewoon doen.

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 13:24

@Poeky Leuk! Kun je niet misschien een westernstal in de buurt vinden? Ik dacht altijd dat er in mijn omgeving niks was, maar mijn bijrijdpaard staat op een best grote westernstal (vind ik) en heb onderhand al veel meer namen van stallen gehoord (okey, 1 kende ik wel al, maar daar staan ook dressuurpaarden :+ ) :=

@Marlien Klinkt niet best. Inderdaad misschien even naar de dokter. Ik ben jaaaren terug van een paard gedonderd en kon toen wekenlang amper mijn knie bewegen, kon wel, maar dat deed ontzettend veel pijn. De dokter heeft dat toen afgeschreven als groeipijn (ik was 11), maar mijn knie is altijd een zwakke plek gebleven en "tsja, achteraf had er misschien wel een haarscheurtje kunnen zitten die niet naar voren kwam op de foto's" -O- Niet leuk ;(

Edit: Ik merkte trouwens dat tijdens het rijden mijn schouders pijnlijk worden. Ik moet ze dan een aantal keer naar achteren 'rollen' om met wat gekraak weer los te komen. Blijkbaar zet ik mezelf dus vast in mijn schouders. Bij de dressuur had ik hier nooit last van.... Heeft iemand daar tips voor?
Laatst bijgewerkt door Zwartvosje op 12-01-15 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Susannah92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 13:26

Welkom Poeky! Heb even in je profiel gespiekt en wat een gave bles heeft je paard. Heel tof <3

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 14:21

Susannah klopt Pino is een haflinger! Zonder papieren wel maar laatst te horen gekregen dat zijn moeder een stermerrie was, super leuk!

Welkom poeky!

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 14:33

Welkom Poeky, ook ik zit niet in jouw regio, dus kan je niet echt iemand aanraden.
Vindt het wel een ontzettend gaaf paardje wat je hebt, inderdaad een hele leuke aparte bles zoals Susannah al zei.

@ Marlien, misschien toch even naar de huisarts. Ik heb nog steeds last van mijn neus, rechter pink en knie. Nadat ik dus veelste laat naar de huisarts ben gegaan, en ze dus niks meer konden doen.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:33

sanne1992 schreef:
Okee terug lezen, en onthouden wat je wil typen werkt niet, dus dan maar in een aantal wijzigingen tekstje typen.

@filly, 2e hands is ook zeker een optie voor mij, ga ik ook aangeven dat ze die ook zeker wel mee mag nemen. In principe is tooling nog niet eens het belangrijkste, maar voor de "af" zou het wel fijn zijn.

@Cindy, Ik heb nu een boomloze, ondanks dat ik er toch bijna 4 jaar met veel plezier mee heb gereden wil ik nu toch de overstap maken.

Ik zou in eerste instantie afgelopen zaterdag les hebben, maar i.v.m. met de wind hebben we dit verplaatst naar volgende week. Voor mij had dit niet zoveel uitgemaakt, aangezien ik op de stal sta waar we les krijgen. Maar er komen ook 2 met de trailer, en de staleigenaar die ook les heeft had een verjaardag. Dus kwam zo ook wel mooi uit. Nu dus deze week even weer verder trainen, aangezien hij vorige week ook ruim een week stil heeft gestaan.

@ warboel, dat is altijd leuk om te horen. Ook fijn dat anderen het zien dat jou werk niet voor niets is geweest.

@quibje en Marlies, hoe gaat ie nu?? Wat leuk voor je Quibje dat je een hondje hebt geadopteerd
(foto?)

Welkom zwartvosje, wat een leuke manier om de western in te rollen :). Ga je ook lessen nemen? of alleen de lessen van de dochter van de eigenaar? Maar wat een ontzettend leuke merrie en die naam _/-\o_ .

@ Joyce, ik sta een beetje op een allround stal. Het is een manege/pension/pensioen stal. Er staan 2 oudjes op rust, voor de manege zijn er (uit mijn hoofd dus kan er een beetje naast zitten) 10 pony's en 3 paarden. Op maandag is er altijd menles, dit is voornamelijk met eigen paarden. Op dinsdag tot en met vrijdag zijn er manege lessen. Deze beginnen vaak rond 5 uur en de langste dag is dinsdag tot 9 uur. de rest van de dagen is half 6, 8 en half 8. Hier worden afwisselend dressuur en springlessen gegeven. Er is dus niet echt een spring les of alleen maar dressuur les, maar dit wordt in je les zelf afgewisseld. Heel af en toe doen ze echt iets anders. Dan rijden ze dressuur en loopt er 1 paard bij waar afwisselend voltige op wordt geoefend. En 1x in de 2 week hebben wij dus western les, van stal is dat alleen ik en de staleigenaar, en er komen nog 2 van buitenaf. Voor de rest zijn er een paar eigen paarden die alleen voor de kar lopen, maar merendeel krijgt dressuur les van een trainer van buitenaf. en 1 springruiter, maar die traint ook wel in de dressuur. Eigenlijk alle takken van de sport wel.

Zelf ben ik alleen nog maar bezig met de basis, maar trail en reining lijkt mij heel leuk om te doen. Al wil ik ook nog een keer tussen de koeien werken.

@ warboel, Herken je verhaal heel goed. Ik ben zelf ook onzeker en mijd het liefst veel mensen met het rijden. Als ik aankom en ik zie veel auto's en fietsen staan dan duurt het poetsen en opzadelen extra lang, net als het instappen dan extreem lang duurt. Ben sowieso al een lange in en uitstapper, maar met mensen erbij wordt dit extra lang. De galop vermijd ik dan al, aangezien we daar nog heel veel aan moeten werken. En met de draf doe ik alleen aan doorzitten, aangezien ik zelf nog steeds aan het prutsen ben om te kijken of ik op het juiste been zit. En dan ook nog met mijn hulpen erbij. Dit gaat wel steeds wat beter, en ik heb een klein groepje waar ik me open opstel, en ook gewoon hun vraag of ik bijv. op het goede been zit. Met lessen had ik dit ook, ik wist dat er heel wat aan MIJ gesleuteld moest worden. Dus toch nog best wel lang zitten twijfelen. Gelukkig gaat het nu wel steeds beter en begin ik steeds meer te wennen aan het idee dat er mensen kijken. Maar het rijden gaat dan ook steeds makkelijker. Gelukkig sta ik dan nog wel op een relatief kleine stal, dus geroddeld wordt er hier niet echt.

Zo volgens mij ben ik nu ook weer helemaal bij.

Overstap naar boomzadel bedoel je dat? Of juist naar boomloos?
Ik heb een medium oil zadel met tooling te koop, zie onderschrift.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:40

Ik bedoel de overstap naar boomzadel. Heb dus al ruim 3 jaar boomloos gereden.
Op zich ben ik wel tevreden met mijn zadel, maar het mist gewoon iets.
Kan er alleen niet mijn vinger op leggen.

Maar als ik op het zadel van mijn stalgenoot rij, voelt dat gewoon anders aan. En heb ik toch hetzelfde contact.

Heb wel even je adv. gekeken. Niet precies het zadel wat ik zoek. Sowieso is de zitting net wat te klein. Ondanks dat ik zelf nu ook maatje 38 ben. Rijden er ook wel eens stalgenoten mee met maatje 42/44.

Daarnaast ben ik meer opzoek naar een round skirt of butterfly skirt zadel. Voorkeur gaat daarin uit naar de butterfly skirt.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:44

vervelend Marlien, ik zou idd ook maar even naar de huisarts gaan. kan nooit kwaad.

Welkom Poeky!
Ik zit ook niet in jouw regio, dus weet ook niet echt iemand, sorry.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:49

Wij hadden vandaag op school een alternatief programma vanwege de aanslag in Parijs afgelopen week. Ik studeer aan de kunstacademie dus dat is dan best actueel. We konden vandaag vrijwillig allerlei workshops volgen. Ik heb de workshop Mural Design gevolgd, dus een (deel van een) muurschildering gemaakt. Ik heb ervoor gekozen het niet over Parijs te doen. Ben er wel trots op dus ik wilde 'm hier toch ook even laten zien _O- de verhoudingen zijn echt poedersuiker maar we hadden maar een uur de tijd :')

Afbeelding

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 16:05

Ik vindt hem best wel heel gaaf. Verhoudingen hoeven niet altijd te kloppen om een mooi beeld te scheppen :).