Tijdje niet online geweest, en nu net alles weer bij gelezen (al ben ik niet zo goed in het onthouden wat ik gelezen heb vandaag).
Quibje & Marlien in ieder geval heel veel sterkte,
Jammer dat Bellatrix gestopt is. Hoop dat je snel weer verder kunt met de western.
Daarnaast iedereen natuurlijk nog de beste wensen (hoorde van mijn trainer dat het deze week nog mag haha).
Zelf de afgelopen 3 week wel wat getraind, maar ook helaas een hele week ziek geweest. Chen heeft dus 1.5 week vakantie gekregen. Ga vanavond weer rijden dus ben heel benieuwd. De laatste keer gewerkt aan onze inside en outside arc. En dit ging de laatste keer echt heel goed. Hij begint steeds losser en soepeler te worden en werkt fijn mee. Dus spannend hoe het naar ander half week gaat. Hij heeft dus 24/7 steeds op stal gestaan. Vorige week zondag heeft hij 1 uurtje buiten gestaan en maandags ruim 3 uur in de wei. De overige dagen steeds ruim een half uur in de buiten of binnenbak. Gisteren was het feest voor hem. Eerst 's middags met 2 vriendjes de buitenbak onveilig gemaakt voor ruim 1 uur. En 's avonds nog ruim een half uur zelf in de buitenbak gespeeld, en daarna nog eens even een kwartiertje met mij in de binnenbak gestoeid.
A.s. zaterdag heb ik weer les. Weet alleen nog niet hoe laat, maar dat hoor ik dan wel weer. Chendo zit in ieder geval nog wel lekker in zijn val, en is vrolijk. Het op stal staan valt mij dan ook best nog wel mee. Had al wel wat duivel streekjes verwacht.
Quibje, moeilijke dag voor jou vandaag. Wij denken aan je. :-(
Auch, Marlien, klinkt absoluut niet fijn. Hopelijk ben je snel weer beter!
Hier ook minder fijn dierennieuws. Vannacht rond 1 uur kreeg mijn lieve kater Spinky (Bryce Julius is zijn echte naam) plots ademnood. Hij maakte reutelende geluiden en had het ontzettend benauwd: pompend ademen, soms met zijn mondje open. Het was waar ik al langer voor vreesde: Hij is HCM positief (al jaren) en deed het altijd goed op zijn medicatie 2x/dag, maar nu krijgt hij de klappen. Dit zijn de symptomen voor de volgende stap 'bergaf'. :-( Vanmorgen meteen naar de dierenarts: Acuut longoedeem, meteen een injectie met vochtafdrijvers gekregen, zodat ie weer terug wat normaler kan ademen... Zijn medicatie is aangepast en opgedreven. Hopelijk komt ie er door.
Straks heb ik les in Destelbergen (Ll*yda) met Dixie, maar ik heb eigenlijk helemaal geen zin nu. Mijn nichtje heeft ook les en rijdt met mij mee... Dus als ik niet ga, kan zij ook niet lessen. Ik hoop dat het snel wat betert met mijn lieve vriendje Spinky. Ik vraag alvast (als het wat beter gaat) of mijn ma kan komen 'cat'sitten voor die tijd.
Annekexxx. Jeetje dat is ook schrikken. Hoop dat je toch nog een beetje fijn kan lessen. En voor de rest heel veel sterkte met Spinky!. Hoop niet dat dit een trend gaat worden met alle dieren.
Vandaag met Pino wat aan de hand geoefend. Achterwaarts, omkeren, keertwending om de achterhand. Ik weet de western termen er nog niet voor echt irritant haha. Morgen weer lekker rijden!
Ach maakt niet uit hoe je het noemt zolang er maar begrepen wordt wat je bedoelt, toch?
Heb ik afgelopen weekend ook gedaan. Achteruit doet hij super, kreeg ik later nog van een stalgenootje een compliment over. Om de voorhand draaien doet hij ook goed, alleen om de achterhand
Bij draaien om de achterhand is het vooral belangrijk dat je je paard omduwt in plaats van trekt. Dus als je naar rechts wilt draaien, leg je je linkerbeen aan en linkerteugel tegen de hals, rechterteugel opzij maar vrij losjes. Zelf goed meekijken en iets meer op rechts zitten want je wilt ook dat het rechter/binnenachterbeen blijft staan. Het makkelijkste is het om te eerst vanaf de grond te leren. Dan erop gaan zitten en het hek gebruiken als begrenzing.
Eigenlijk het enige verschil tussen sidepass en draaien om de achterhand, is dat ik allebei het linkerbeen aanleg, maar voor sidepass met de rechterteugel begrens en voor draaien met de linkerteugel.
Onder het zadel gaat het bij mij juist makkelijker. Maar hij vindt het sowieso nog lastiger, ook aan de hand heeft hij wel goede momenten hoor. Hij heeft het ook nog nooit geleerd dus is ook niet erg, komt allemaal wel
filly
Geplaatst: 07-01-15 19:36
Mijn moeder en ik hebben hier net zo hard om zitten lachen haha
Wij houden wel een beetje van zulk soort humor haha.
Draaien om de achterhand is hier nog een flink gevecht, maar er zit wel verbetering in.
Ik gebruik meestal m'n spoor om bij dat soort dingen iets meer door te duwen. Zelf ben ik niet echt krachtig in m'n benen dus dit is dan wat makkelijker voor mij en wat duidelijker voor hem. Normaal stuur ik met m'n kuit (ookal heb ik m'n sporen aan, ik gebruik ze dan niet), nu heb ik nieuwe sporenriempjes die wat te lang zijn, sporen blijven dus niet goed op de plek zitten. Daarom een paar keer zonder gereden (heb vandaag spur tie downs binnen gekregen), maar ik vond het zo grappig toen ik hem vroeg om om z'n achterhand te draaien. Gelijk enorm geconcentreerd en gaan! Omdat hij het lastig vindt vraag ik nu meestal nog niet eens een rondje. Als ik merk dat hij een slechte dag heeft dan meestal nog minder, maar hij moet het wel goed doen, want zover is hij nu wel dat hij z'n achterhand kan laten staan en over kan stappen
Pffff de sterkte die jullie me vandaag gewenst hebben kon ik goed gebruiken We hadden het zo geregeld dat mijn ene hond werd ingeslapen en dat mijn andere hond een gebitsreiniging kreeg en werd geholpen aan zijn kaakontsteking En dat als de ene uit de narcose kwam dat hij nog afscheid kon nemen van de andere Alleen bleek het geen ontsteking te zijn maar een erg agressieve tumor Een waaraan hij binnen 4 weken aan zou bezwijken met pijn We hebben dus ook voor hem gekozen om niet te lijden Met als gevolg dat ze vandaag allebei zijn ingeslapen Wat een rotdag
Wow, dat zijn zeer moeilijke en emotionele besluiten Quibje! Heel veel sterkte met die enorme verlies. Ik vind het ontzettend knap dat je voor hun welzijn gekozen hebt.
Ja ik doe draaien om de achterhand ook op de grond, hij kan het allebei wel maar ik heb tot vorig jaar fanatiek grondwerk gedaan en dat merk ik wel onder het zadel. Nu moet ik onder het zadel wel wat minder druk op de teugels geven want dat doe ik nog te veel. Maar ach we zijn pas net bezig
Marlien5
Geplaatst: 07-01-15 22:02
Awwww Quibje, wat verschrikkelijk zeg Ik wens je heel veel sterkte
Ik kopieer hier maar even wat ik net op Facebook heb gezet, want geen puf om het allemaal weer te vertalen en opnieuw te schrijven:
So, this happend... First off all; I'm allright, thankfully
Yesterday I fell off my horse, she went completely crazy and I fell really nasty on my back, on my tailbone. Another girl got on the horse afterwards and the same thing happened, within a minute she was on the ground.
I couldn't stand-up straight away and had problems walking, but decided on not going to the hospital. I did however told my parents what happend, and they made me go to the doctor today. I was sent to the hospital and after telling what happened and a first check, they decided I wasn't allowed to move my neck anymore and strapped me to the bed. Also a neurologists looked at me because of some tingling feeling in one of my legs.
Photo's of my back and neck were taken, and also a CT Scan was made. They suspected a broken pelvis after the first round of photo's, but thankfully after five hours laying like this and being rolled through the hospital from room to room, they could sent me home! With a very sore and bruised body, but thankfully nothing broken!! \o/ The tingling feeling in my leg should go away in the next couple of days.
Een vriendin met een bomproef paard heeft al aangeboden dat ik, zodra het weer genezen is, wel even op haar paard weer mag proberen met rondjes stappen enzovoorts om weer wat vertrouwen terug te krijgen. Dat vind ik wel heel fijn, want was toch wel geschrokken. Gisternacht bleef het maar door mijn hoofd gaan allemaal. brrr