[WN] De leeftijd van het zadelmak maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 10:30

met dat laatste totaal mee eens.
vind dat de organisaties meer moeten samenwerken de dierenartsen.
dan zullen ze tot de conclusie komen, dat jong inrijden, lichamelijk klachten geeft.
geestelijk kan je erover debatteren, daar zullen de meningen altijd over verdeeld blijven.

feit....tot 4 jaar niet volgroeid, en tot 7 jaar niet bevestigd!

dat is bij mensen ook zo, tot 21 jaar, niet volgroeid, op je 25e ben je lichamelijk op je top, vanaf je 26 ga je de ouderdom in!

gr
an(highwood)

marloesv

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 18:25

Mijn verzorg paard is op 3jarige leeftijd beleerd en ze hebben een paard die op 7jarige leeftijd pas is beleerd..

Niallover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:41

Ik denk dat 3 à 4 jaar de bete leeftijd is

Colorance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:48

Als 3 jarige zadelmak maken daarna wei in en als 4 jarige weer beginnen is het beste

xdanieijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 12:21

Niallover schreef:
Ik denk dat 3 à 4 jaar de bete leeftijd is

mee eens! :o

Romeetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 18:22

mijn paard is ingereden toe ze 2,5 was :o

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 18:57

Romeetjuhh schreef:

Wat was de reden daarvoor? Heb je dat zelf gedaan?

Romeetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 22:16

Narita schreef:
Romeetjuhh schreef:

Wat was de reden daarvoor? Heb je dat zelf gedaan?

nee zeker niet, toen ik haar kocht was ze al 5

Clown_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 17:21

Ik vind licht longeerwerk vanaf 2jaar kunnen maar het rijden vanaf 3 a 4 jaar.sommige kunnen t best al met hun 3deven andere zijn wat later en dan ga je er met hun vierde pas op.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 23:35

Clown_14 schreef:
Ik vind licht longeerwerk vanaf 2jaar kunnen maar het rijden vanaf 3 a 4 jaar.sommige kunnen t best al met hun 3deven andere zijn wat later en dan ga je er met hun vierde pas op.

Persoonlijk denk ik dat zelfs licht longeerwerk minder goed is voor een jonkie dan rechte stukjes onder het zadel rijden.. ik begrijp het wel ivm veiligheid en dergelijke maar volgens mij zijn voltes niet per sé goed voor het opbouwen van balans en voor de spieren/gewrichten.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 01:10

Mijn dierenarts vertelde mij dat ik mijn fjorden hengst van toen 2,5 aan t werk moest gaan zetten want 'hij is er allang klaar voor''. Ik wil hem nu hij 3,5 is nog niet te erg aan t werk hebben hij gaat soms mee op een buitenritje onder begeleiding van mijn oude dame maar het echte werk onder het zadel duurt nog even. Ik begin nu eerst met het showmanshipen en in hand trailen etc. Omdat ik hem nog steeds te puppy vindt.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 09:05

Ik volg dit topic al geruime tijd. Vorige week was het voor mij zover. Voor het eerst een rondje stappen met mijn 3,5 jarige :) . Het eerste winterseizoen poetsen, netjes voetjes geven, wandelen, half jaar het land in. Tweede winterseizoen keertje aan de lijn, freestyle, bitje erin, zadeltje erop en weer een half jaar de opfok in. Oktober weer opgehaald. Omdat ze iedere keer van en naar het land in de trailer ging en dat alle keren goed ging is dat ook positief bevestigt. Ze pikte alles van het jaar daar voor prima op. Alles weer herhaald en een tandje erbij, en vorige week was de eerste keer dat ik er echt opzat. Wel een super leuk gevoel hoor na 3,5 jaar tutten wandelen poetsen en geduld hebben. Maar wat een verschil nog van een baby die in het voorjaar het land inging tot het paard wat ik er na een half jaar weer uithaalde. Ben blij met mijn "eigen" manier van aanpak. Ik heb een paard wat cool en relaxt is en waarvan ik nu denk dat ze aan de volgende stap toe is. Klikje, kusje, easy en whoa kent ze vanaf de grond, ben benieuwd hoe het vanaf de grond gaat verlopen. April mag ze alles weer een half jaar overdenken in het land.

MeneerMicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 21:19

Mijn paard is ook 3 jaar oud maar hij is een kruising tinker, daarom al veel steviger gebouwd etc. Een vriendin van mij heeft een paard dat een maand jonger is maar dat is echt een heel iel paardje. aan haar merk je ook dat ze er gewoon nog niet klaar voor is om veel te doen. dus het verschilt inderdaad heel erg per paard. mijn paardje ga ik nu af en toe op maar nog niet te vaak en te intensief aan de slag want het kan zijn dat hij nog groeit, soms schiet zijn kont nog ineens omhoog en anders stopt hij met de groei en dan heb ik een scheef paard dat later waarschijnlijk problemen krijgt en allemaal omdat ik niet zou kunnen wachten. Maar daarom alles rustig aan en kijken hoe hij het opvangt etc

RC86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:49

Ik denk dat het inderdaad per paard heel verschillend kan zijn, maar sowieso niet voor de 3 jaar als je het mij vraagt. Ik kreeg mijn paard toen ze nog net een paar dagen 3 was, die was net aan het idee gewent van een zadel op haar rug.

MeneerMicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:39

Ik ben nu dus sinds 28 juni bezig met het 'inrijden', wat stappen, draven, halthouden, afwenden en weer afstappen. ik denk dat ik op zijn hoogst steeds 10 minuten echt erop ga. En de hele winter krijgt hij weer de tijd om nog paard te zijn en alles te verwerken, dan als volgend voorjaar de bak weer te doen is ga ik echt verder met het inrijden, nu is het meer om het wennen en het begin leren van overgangen en wenden etc. gewoon de basis hulpen en nooit zwaar en lang aan het werk. :)

Suusj91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 07:14

Vanaf 3 jaar, jaartje langer wachtend nooit verkeerd

SophieDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:08

Toch maar best beginnen met inrijden vanaf 3 jaar, grondwerk kan je al eerder starten dan is het echte zadelmak maken zo gefixt. Ik heb net een merrie van twee en een halfjaar gekocht, we starten na de winter maar er is echt nog nix met haar gebeurd buiten wat geborsteld en lekker bol gegeten :D nuja niet te bol natuurlijk. Ik wil ook wel graag longeren maar hoor dan weer dat het slecht is voor de knieën :?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:35

Wij rijden paarden het liefste in als ze 4,5 tot 5 of zelfs 6 jaar oud zijn.
En dan tussendoor als ze even een wat drukkere periode gehad hebben, krijgen ze regelmatig 1 tot 3 weken vakantie (zeker in de zomer als ze lekker de wei in kunnen) Wij hebben hier altijd goede ervaringen mee.
Paarden zijn lichamelijk en geestelijk een stuk sterker als ze wat ouder zijn.

echter wil het geval wel eens anders lopen.
Wij hebben nu hengstjes binnen staan voor de keuring (NF).

Als deze niet door de eerste bezichtiging heen komen. (eind november) kunnen ze helaas niet terug de wei in (midden in de winter, geschoren). Dus deze gaan we dan toch zadelmak maken (dus als ze bijna 3 zijn).

Erg tegen ons principe in, maar ze op stal laten staan en laten niksen daar is het te duur voor. Dan zorgen we er liever voor dat ze vast wat kennen (dus zadel, opstappen, stap draf en galop zo'n 2 tot 3 keer per week een kwartiertje).
Dan worden ze maart/april gecastreerd en gaan ze de wei in tot ze 4,5 jaar oud zijn.
Komen ze wel door, dan zullen ze ook zadelmak gemaakt worden voor het vervolg traject (overige bezichtigingen)

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:36

Waarom meteen beginnen met longeren? Wij zijn gestart met grondwerk zodat hij sterker wordt in buik en rugspieren. Sinds een paar weken is hij onder het zadel en gaat mijn dochter als dummy op hem zitten terwijl ik samen met hem onze grondoefeningen doe.

MvBeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:15

Ik ga de winter gebruiken om te grondwerken en te wandelen. Haar overal aan laten wennen en dan dit voorjaar erop. Ze is nu twee en een half.

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:13

wat is de ideale leeftijd om te beginnen met en westernzadel? en om er een aan te schaffen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:16

5 a 6 jaar. Dan is je paard uitgegroeid en heb je hooguit te maken met drachtige merries die uit vorm raken :D

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 00:27

En voor die tijd een engels zadel gebruiken om western aan te leren? Nah het is een ruin dus drachtig worden zal die wel niet :')

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 09:57

Baileysdream schreef:
En voor die tijd een engels zadel gebruiken om western aan te leren? Nah het is een ruin dus drachtig worden zal die wel niet :')

Gewoon meteen met westernzadel beginnen. Is helemaal niet nodig met engels zadel. Zeker ook de stijgbeugels los laten hangen. Ken genoeg paarden, eerst met engels zadeltje zonder stijgbeugels. Dat gaat dan zo goed... tot dat ze er stijgbeugels aan hangen, kunnen ze van voor af aan beginnen.
Of nog erger, dan stappen ze op (want het paard is zo braaf met zadel) en ineens krijgt dat paard die benen langst zijn zijkant, paniek alom!
Westernbeugels kletsen ook minder dan engelse beugels. Dus gewoon westernzadel erop, beugels er laten aanhangen. In het begin bokken ze er meestal wel even op maar dat is normaal en kan geen kwaad. Zeker niet stoppen dan, gewoon laten lopen en na een paar minuten zijn ze het al gewoon (allé, het doorsnee paard toch :D ).

Sachavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:13

Ik vind dat je er geen leeftijd op kan plakken. Het ene paard is er eerder klaar voor dan de andere. Ik ken paarden die op 2,5 jaar zadelmak zijn gemaakt, wat ik redelijk jong vind, maar die paarden waren er klaar voor. Andere worden pas zadelmak gemaakt op 5 jarige leeftijd. Ik vind dat je vooral moet kijken of je paard er klaar voor is en niet naar de leeftijd.