Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Romkabouter schreef:Tja, je kan ook gewoon zeggen dat reining slecht is voor je paard en dat er maar weinig paarden tegen bestand zijn.
Het is maar welke bril je op (wilt) zetten.
hollywood86 schreef:Maar het beeld wat nu geschetst wordt, waarbij er geen enkel paard te vinden is welke wordt goedgekeurd, is mijns inziens overtrokken.
hollywood86 schreef:Over de jonge kapotte quarters. Ik zal wel verkeerd kijken, maar zoveel kom ik daar niet van tegen. Maar goed, ik koop ook niet echt regelmatig paarden.
hollywood86 schreef:En over alle erfelijke ziektes. Gelukkig hebben we nu de 5-panel test, waarmee eigenaren makkelijk kunnen testen. De meeste van deze ziektes staan echter los van alle beenproblemen waaraan gerefereerd wordt etc. Een OLWS, HERDA, HYPP zijn vreselijke aandoeningen, maar hebben niet zoveel te maken met de kwaliteit van de quarter in zijn bewegingsapparaat.
.Gisela schreef:Jawel die ziekte *kan* er dan wel uitgefokt worden. Het is namelijk zo dan het kruizen van een drager met een schone ook gewoon een schone kan geven (ipv een drager)(dit voor herda, GBED, pssm).

_Linda schreef:De QH is wel gelinked aan al die ziekten, maar van hoeveel andere rassen is het genoom zodanig onderzocht? Ik heb geen idee, maar omdat de QH toch wel een van de oudste gerigistreerde rassen in de US is, kan ik me voorstellen dat er meer onderzoek is gedaan naar QH dan welk ander ras dan ook... het kost veel geld dat genetisch onderzoek. Ik denk niet dat vanwege de 5 panel test geconcludeerd kan worden dat het ras genetisch niet helemaal ok is.