[WN] kwaliteit van de quarterhorse is erg bedroevend ...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: kwaliteit van de quarterhorse is erg bedroevend ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:55

Vind ik niet. je moet niet alles naar het negatieve verdraaien is mijn mening. En helemaal niet als je zelf zegt gek te zijn op het ras!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:49

Ik vind QPA's geweldige paarden en ik denk niet dat je snel iets anders achter mijn huis zult zien lopen, maar het feit dat de 5 panel test bestaat geeft natuurlijk wel aan dat er genetisch iets niet helemaal tof is met die rassen ...

Vwb beengebreken vind ik het minder duidelijk hoe erfelijk die zijn; dat kan ook met opfok, voeding, training, management etc. te maken hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:52

Vaak is de aanleg genetisch wel bepaald maar komt het er eerder uit (als een probleem) bij verkeerde opfok, voeding, training, management etc.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:59

Da's waar :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:27

Interessant feit, in de nrha reiner stond een tijd terug een onderzoek. Daaruit kwam dat 80% van de blessures rechtstreeks terug te voeren waren op een slechte bodem.

Ik denk dat er maximaal 10 geschikte bodems in Nederland liggen, waarvan een aantal eigenlijk enkel voor privegebruik.
Uit dat licht bezien is het niet zo heel vreemd dat er weleens wat blessures zijn.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:04

Tja, je kan ook gewoon zeggen dat reining slecht is voor je paard en dat er maar weinig paarden tegen bestand zijn.
Het is maar welke bril je op (wilt) zetten.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:05

rapido schreef:
Vind ik niet. je moet niet alles naar het negatieve verdraaien is mijn mening. En helemaal niet als je zelf zegt gek te zijn op het ras!

Gelukkig voor iedereen verschillen meningen,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:23

Romkabouter schreef:
Tja, je kan ook gewoon zeggen dat reining slecht is voor je paard en dat er maar weinig paarden tegen bestand zijn.
Het is maar welke bril je op (wilt) zetten.

Elke sport is schadelijk voor een paard. Wij kunnen enkel zorgen dat de omstandigheden optimaal zijn om te presteren, zoals geschikte bodem, goede hoefsmid, correcte training, goed onderhoud etc. Maar je hebt gelijk, het minst risicovol is ze om ze helemaal niet te trainen, in welke discipline dan ook.

De discussie hierover heeft weinig zin, omdat we het toch niet eens worden :)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:57

Je kan het toch niet met me oneens zijn dat reining één van de zwaarste disciplines is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:24

Rom; Reining is zeker een van de zwaardere disciplines. Namelijk, net zo zwaar als alle overige disciplines, welke in (top)sportverband worden uitgeoefend. Dressuur, springen, western, het levert allemaal een verhoogd risico op blessures bij intensieve training. Het ''vinger-wijzen'' naar andere disciplines maakt de reining niet beter, maar we moeten ook niet doen alsof reining de enige zware sport is.

We kunnen hier een zeer principiële discussie gaan voeren over het al dan niet ethische aspect van de gehele paardensport. Mijns inziens gaan we elkaar daar echter niet mee verder helpen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:53

Je draagt een NRHA onderzoek aan als "bewijs" dat het veelal de bodem is voor blessures.
Maar dat gaat niet op voor de andere onderdelen en de paarden die nog niet zijn getraind.

Dat er blessures uit de reining naar voren komen door slechte bodems of zware training geloof ik wel en lijkt me zelfs meer dan logisch, maar je bericht heeft verder geen relevantie van de tekortkomingen van de QH imo.
Als je je bericht niet bedoelt hebt als relevant bericht, dan is je bericht geloofwaardig als feit an-sich.

Het feit dat er nu steeds meer bekend wordt over allerlei erfelijke ziektes (in dat kader ook de 5 panel test), zegt toch wel iets over de algehele gezondheid van de QH vind ik.
Ongeacht of dit ook bij andere rassen zo is, want daar gaat dit topic niet over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 22:29

Maar natuurlijk is dit relevant! Als er wordt gesteld dat er allemaal oudere paarden ''rot'' zijn en van jongs af aan stuk, omdat het ras verdorven is, dan mogen er ook weleens andere omstandigheden worden belicht. Kijk alleen eens naar het aantal mensen wat rijdt op een volstrekt ongeschikte tot een matig geschikte reining bodem, dat is aanzienlijk. Dat er dan blessures komen, komt dan alleen niet door het ras. Natuurlijk zullen er ook weleens slechte paarden bij zitten, dat geloof ik zeker. Maar het beeld wat nu geschetst wordt, waarbij er geen enkel paard te vinden is welke wordt goedgekeurd, is mijns inziens overtrokken.

Over de jonge kapotte quarters. Ik zal wel verkeerd kijken, maar zoveel kom ik daar niet van tegen. Maar goed, ik koop ook niet echt regelmatig paarden.

En over alle erfelijke ziektes. Gelukkig hebben we nu de 5-panel test, waarmee eigenaren makkelijk kunnen testen. De meeste van deze ziektes staan echter los van alle beenproblemen waaraan gerefereerd wordt etc. Een OLWS, HERDA, HYPP zijn vreselijke aandoeningen, maar hebben niet zoveel te maken met de kwaliteit van de quarter in zijn bewegingsapparaat.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 09:04

HW86 : in de bosdreef zeiden ze dat beenproblemen meer dikwijls voorkomen bij jonge quarters dan bij andere rassen. Jong als in : "nog niet onder het zadel". Dat betekent dat ik het heb over jaarlingen, achttienmaanders en volgens de professor zetten ze nu ook al veulens op de foto om die reden. Hier ging het dan over HKO, arthrose en vooral erg veel spat. Hetzelfde zei hij ook tegen te komen bij de Friezen, waar het blijkbaar ook niet erg goed gaat met de gezondheidvan het ras, maar dat doet hier nu niet terzake.
De professor zei dat hij zich over oudere paarden niet uitsprak, omdat je niet weet wat die dieren al meegemaakt hebben in hun training. Die kunnen idd kapotgereden zijn, maar een jaarling niet, lijkt mij.
Over die erfelijke ziekten hebben we het niet eens gehad...

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 09:20

hollywood86 schreef:
Maar het beeld wat nu geschetst wordt, waarbij er geen enkel paard te vinden is welke wordt goedgekeurd, is mijns inziens overtrokken.

Daar ben ik het wel mee eens, maar alles ophemelen heeft net zo weinig zin.

hollywood86 schreef:
Over de jonge kapotte quarters. Ik zal wel verkeerd kijken, maar zoveel kom ik daar niet van tegen. Maar goed, ik koop ook niet echt regelmatig paarden.

Ik kom er ook niet veel tegen, maar ik kom sowieso geen jonge QH's tegen.

hollywood86 schreef:
En over alle erfelijke ziektes. Gelukkig hebben we nu de 5-panel test, waarmee eigenaren makkelijk kunnen testen. De meeste van deze ziektes staan echter los van alle beenproblemen waaraan gerefereerd wordt etc. Een OLWS, HERDA, HYPP zijn vreselijke aandoeningen, maar hebben niet zoveel te maken met de kwaliteit van de quarter in zijn bewegingsapparaat.

Tuurllijk staan die los van het bewegingsapparaat, maar dat komt er dan nog extra bij als risisco van het ras.

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 19:30

De QH is wel gelinked aan al die ziekten, maar van hoeveel andere rassen is het genoom zodanig onderzocht? Ik heb geen idee, maar omdat de QH toch wel een van de oudste gerigistreerde rassen in de US is, kan ik me voorstellen dat er meer onderzoek is gedaan naar QH dan welk ander ras dan ook... het kost veel geld dat genetisch onderzoek. Ik denk niet dat vanwege de 5 panel test geconcludeerd kan worden dat het ras genetisch niet helemaal ok.

Beenproblemen bij veulens zijn denk ik ook vaak oorzaak van genetische aanleg, waarbij die problemen eerder naar voren komen bij een niet optimale opfok. (Ook in de mens bestaat bijv. familiaire artrose.) Ze weten waarschijnlijk alleen (nog) niet naar welke genen ze moeten kijken die bepalend zijn voor een defect in het bewegingsapparaat, en mogelijk is het ook te complex en spelen er meerdere genen een rol die tot dat defect lijden.

In oudere dieren, die bereden zijn, heb je inderdaad grote kans iets te vinden, maar het kan zo klein zijn dat als het paard de rest van z'n leven reining blifjt doen er nooit last van zal hebben. Zoals sevke zegt is het zeer begrijpelijk dat die professor daar niets over kan zeggen, wie weet wat ze hebben meegemaakt.

Verder zijn er in n-amerika ook genoeg backyard fokkers, en van tussen de goede quarters zit ook heel heel veel troep. En ik zie hier met regelmaat mensen fokken met merries die drager zijn van een van de genen die gelinked zijn aan ziektes...djah zo wordt die ziekte nooit eruit gefokt.

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 19:46

Jawel die ziekte *kan* er dan wel uitgefokt worden. Het is namelijk zo dan het kruizen van een drager met een schone ook gewoon een schone kan geven (ipv een drager)(dit voor herda, GBED, pssm).

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:16

en dan zijn er ntl. ook nog de mensen, die gewoon 2 OLWS dragers( beiden frame overo ) bewust bij elkaar zetten :roll:
onder het mom van ; er gebeurd toch niks. en als ik diegene waarschuwt, word er gereageerd ; bedankt voor het meedenken...
met zulke lui ben je verder van huis. en dat soort mensen zal er helaas ook altijd wel blijven.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:54

Gisela: zou daar nog graag aan toevoegen dat schone paarden fokken uit HERDA of GBED dragers minder risicovol is dan uit PSSM dragers. Dragers van 1 HERDA of GBED gen zijn nl. niet aangedaan door de ziekte/afwijking. Een drager van 1 PSSM gen wel. Het kruisen van een drager x niet-drager van 1 HERDA of GBED levert dus geen gevaar op voor de gezondheid van het veulen (het kan hooguit weer drager worden); het kruisen van een drager x niet-drager van PSSM kan een PSSM drager en DUS lijder opleveren.

Met PSSM positieve paarden moet je dus gewoon helemaal NIET fokken, tenzij je een embryo transfer doet en het embryo laat testen zodat je zeker weet dat je niet nog een drager op de wereld zet. Ik vind eigenlijk dat de QPA stamboeken dat ook zo in hun beleid moeten opnemen :o .

Voor HYPP geldt overigens hetzelfde als voor PSSM

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 23:58

Gisela schreef:
Jawel die ziekte *kan* er dan wel uitgefokt worden. Het is namelijk zo dan het kruizen van een drager met een schone ook gewoon een schone kan geven (ipv een drager)(dit voor herda, GBED, pssm).

Theoretisch gezien 'kan' het inderdaad wel, maar statistisch gezien zal het nooit eruit gefokt worden. Niet-drager op een drager heeft 50% kans om het alsnog door te geven. Dan hou je het gen er wel in, waar ik geen voorstander van ben, en dan voornamelijk niet bij de dominante genen zoals bij HYPP, MH en PSSM.

Ik denk eigenlijk dat het onrealistisch denken is om de recessieve aandoeningen eruit te fokken, er zijn toch tophengsten drager zijn en waarmee gefokt wordt. Hopelijk fokken de hengsten eigenaar of merrie eigenaar bewust en zoeken ze genetisch de juiste match erbij, en dus geen drager met een drager kruisen (waarbij 25% kans op uiting van ziekte).

Des te meer we leren over aandoeningen des te meer genen die gelinked worden aan bepaalde aandoeningen...op een begeven moment is het geen 5 panel test maar misschien wel een 15 panel test.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 09:32

Het kan er wel degelijk heel simpel uitgefokt worden als het stamboek de juiste maatregelen neemt; geen opname van dieren die geen negatieve 5-paneltest hebben.
Voor veel fokkers zal dit betekenen dat ze niet meer fokken met drager-dieren met de kans op een drager-veulen, wat dan direkt voelbaar wordt in de portemonnee.

Een negatief bij-effect zal zijn dat er nog meer QPA's zonder papier (voor een laag bedrag) op de markt komen waar veel kopers-zonder-kennis instinken, aangezien niet iedereen wedstrijd-ambities heeft.
Dus zal er een wettelijke maatregel nodig zijn die er in voorziet dat paarden zonder raspapier niet verkocht mogen worden.

Beide gaat dus niet gebeuren.

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 12:45

Je hebt gelijk dubbeldun. M'n hersens lieten me even in de steek gisteren. Pssm had er niet bij moeten staan.
Ik persoonlijk heb er geen probleem mee als een paard drager is van een recessief gen. Zolang je zelf met een niet drager zou fokken is er geen risico en als je zou verkopen moet je zo eerlijk zijn om het erbij te vermelden zodat een potentiële nieuwe eigenaar ervan weet.
Laatst bijgewerkt door Gisela op 22-11-13 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 12:45

Je hebt gelijk dubbeldun. M'n hersens lieten me even in de steek gisteren. Pssm had er niet bij moeten staan.
Ik persoonlijk heb er geen probleem mee als een paard drager is van een recessief gen. Zolang je zelf met een niet drager zou fokken is er geen risico en als je zou verkopen moet je zo eerlijk zijn om het erbij te vermelden zodat een potentiële nieuwe eigenaar ervan weet.

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 12:48

Door alle dragers te elimineren verklein je je genenpoel enorm waardoor er misschien wel weer iets nieuws de kop op steekt. Goede informatie en een goed beleid heb je, denk ik, meer aan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 13:09

@gisela: ik vraag me serieus af hoe klein die poel zou worden, gezien de aantallen QPA's die er rondlopen. Het zijn geen Friezen tenslotte :D
En ook het ontstaan van nieuwe genetisch overdraagbare nare dingen blijft koffiedik kijken. Dat risico heb je altijd. Zaak is om daar adequaat mee om te gaan.
Verder is het inbreeding bij de QPA's nooit zo'n probleem geweest (anders hadden we nu misschien die problemen ook niet - of minder).

Door als fokker een wat bredere blik te houden en je niet blind te staren op moderne presterende -maar geïnfecteerde- lijnen zal het aanbod aan 'vers bloed' de poel groot genoeg houden.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 10:49

_Linda schreef:
De QH is wel gelinked aan al die ziekten, maar van hoeveel andere rassen is het genoom zodanig onderzocht? Ik heb geen idee, maar omdat de QH toch wel een van de oudste gerigistreerde rassen in de US is, kan ik me voorstellen dat er meer onderzoek is gedaan naar QH dan welk ander ras dan ook... het kost veel geld dat genetisch onderzoek. Ik denk niet dat vanwege de 5 panel test geconcludeerd kan worden dat het ras genetisch niet helemaal ok is.

Dat 'oudst geregistreerde ras' moet je wel met een behoorlijke korrel zout nemen. De eerste als dusdanig geregistreerde quarter horses zijn terug te vinden rond de vorige eeuwwisseling. In feite kun je maar echt van een ras - met bijhorend stamboek- spreken vanaf de jaren '40, met paarden als Doc Bar en Skipper W, Leo en Poco Bueno die je zo ongeveer in elk quarterpapier tegenkomt als je ver genoeg teruggaat in de tijd. Die paarden voeren dan al heel wat Thoroughbred bloed, dus nog verder teruggaan zit je in het Volbloed stamboek. Dat wil dus concreet zeggen dat we met een zeer jong ras zitten, met nog een zeer smalle basis.
Een ras als de Volbloed, de Arabier en de IJslander, dat kun je een oud ras noemen, waar de eerste registraties al teruggaan tot de jaren 1600 - 1700 en zelfs nog veel verder.
Maar de Quarter Horse daarentegen is een erg jong ras. Zelfs de USA als dusdanig bestaat nog niet eens lang ;)
De Appaloosa is al een veel ouder (zuiver) ras, ook al is er nog zo ver geen registratie, omdat de Amerikaanse Indianen, de Nez Percez, gebruik maakten van Appaloosas, ook al hadden ze geen studbook als zodanig.
De Quarter of a mile races zijn populair geworden ten tijde van de Grote Depressie in de jaren '30, en daarvoor hebben ze dan de Quarter gecreëerd. Stamboek is opgericht in 1940 met Wimpy als eerste geregistreerde QH. Dus een oud ras is het helemaal niet !