[WN] [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 22:38

Mooi daar :j
En gelukkig inderdaad. Ze kunnen daar wel zitten.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 19:30

Nog een beginnende western ruiter hier! Vorig weekend een westernzadel gekregen van mijn vriend (red rock, super fijn zadel) voor mijn Irish cob snelkookpan (tinkertje). Ik en paard waren het dressuren zat en willen totaal wat anders gaan doen. DUS! het begin is gezet. Hoe blij ik was dat mijn paard het extreem chill opneemt allemaal, heerlijk relax en toch die typische werklust van haar. Ze lijkt het zelfs fijner te vinden allemaal.

Ze is een ex-probleem-pony. Erg sensibel. Toen ik met haar begon in 2013 was er bijna geen land met haar te bezeilen. Aanraken voorbij de ribben was een BIG NO NO, erop rijden kon wel, maar been aanleggen en ze was direct uit haar doen. Ben toen eerst met horsemanship begonnen en dat vond ze doenbaar, hiermee echt heel veel weten te behalen met haar. Merk toch dat ze het dressuren goed oppakt, het 'kort houden' en 'gedwongen' rijden echt niet haar ding is. Omdat ik niet 'beter' wist ben ik blijven dressuren maar begon toch het idee op te spelen dat haar karakter er gewoon niet geschikt voor is. Ze doet het super hoor!!! Maar state of body, is state of mind. Oftewel, hoofd hoog, en mevrouw word hyper, hoofd laag en mevrouw is rustiger. ze is echt hyper intelligent, wat soms tegenwerkt omdat ze heel snel direct doet wat ze denkt dat je wil, zonder echt te luisteren naar wat er word gezegd. Ze is wel heel snel uit haar doen (staken, boos, zwaar beledigt) Neck-reining vond ze in het begin al prettiger, en merk dat ik heel snel er naar toe terug kan, vandaag liet ze zich heel netjes rondsturen met de minste druk. Ze lijkt toch minder gestrest.

Maar goed western is niet een nieuw zadel en lange teugels.. dus ben ik opzoek gegaan naar iemand die les kan geven (omgeving Emmen) Hier op bokt kwam ik er niet op uit, de lijst met maneges en instructeurs is erg.. emm.. gedateerd. Dus kreeg ik van de persoon waar ik het zadel had gekocht, Barry Schuurman aangeraden, die woont hier in de buurt. Hij moet kwa les goed bij mijn paard passen. Heel benieuwd!

Afbeelding

Afbeelding
(moet even passende pads hebben. Deze is net wat te lang)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 19:45

Waarom begin je met een shank (of een bit met scharen)? Je mag ook gewoon een snaffle of trensje pakken hoor in het western.

En wat is er mis met die pad? Ik hou wel van ruim liggende pads. Het enige wat mogelijk bij deze pad het geval kan zijn is dat het een zgn. build up pad is (lijkt erg op 1 die hier op stal ligt en dat is een buildup). En dan wil je een gewone pad bij een passend zadel. De pad lijkt verder niet van vilt te zijn. Mogelijk vind je later vilt toch fijner. Maar als dit een gewone pad is en niet te dun of build up, dan kun je er in mijn ogen prima mee beginnen.

Verder is het leuk hoor. Het is enerzijds hetzelfde als Engels rijden, maar met een ander zadel, anderzijds is het toch net even anders. Veel is gelijk, niet alles. Gewoon lekker mee bezig gaan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 19:54

Welkom hier. Pad is prima hoor. Ik hou altijd 5cm aan voor- en achterkant aan :j

Ik ben supertrots op mijn paardenkind <3
Liep gewoon achter me aan de trailer op. Bak muesli voor haar neus en vreten maar :+
Na een paar happen achteruit er af, dat was de vorige keer nog best moeilijk. Maar nu keurig naar achteren!
Daarna weer er op, weer eten en weer er af en klaar. Alsof ze het al jaren deed!
Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-21 19:57

Welkom! :)
Hopelijk kan je een instructeur vinden die bij je past!

Knappe Noura!

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 20:01

Wat goed Daihyo! Liefde van 't paard gaat door de maag haha :P zo heb ik het Bo ook geleerd en die loopt nu in principe zelf al erop :)

Welkom Benfan. Ik heb ook mijn vraagtekens bij het bit wat je aan het hoofdstel hebt, aanleren van hulpen etc of het nu met zadelmak maken of omscholen is, gebeurt eigenlijk altijd op gewoon trensje.

Even plaatje van Bo in een prachtig avondzonnetje
Glimworm is niet eens gepoetst :P
Afbeelding

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 20:05

germie schreef:
Waarom begin je met een shank (of een bit met scharen)? Je mag ook gewoon een snaffle of trensje pakken hoor in het western.

Hier reed ik al mee, is een super zacht bit van het merk trust. Je kan hem dubbelvouwen als je dat wil zonder enige moeite.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 20:06

Ja na 1 met een trailertrauma en een laadprobleem dacht ik: kan niet vroeg genoeg beginnen. En ze is gek op eten (waar je mee omgaat word je mee besmet denk ik :)) ), dus dat kan ik goed gebruiken.
Volgende stap is het schot laten staan en dan er op. Dat stond nu nog breed.
En dan een keer stang er achter.
Stapje voor stapje. Ik kan oefenen met een trailer op stal, dus elke 2-3 weken doen we dit een keer.

Zeker een glimworm die Bo. Ziet er goed uit!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 21:25

Benfan schreef:
germie schreef:

Hier reed ik al mee, is een super zacht bit van het merk trust. Je kan hem dubbelvouwen als je dat wil zonder enige moeite.

Dat het een Trust is zie je aan het logo. Maar omdat je schreef dat je het dressuren zat was dacht ik dat je het speciaal voor western gekocht hebt. Maar het is gewoon je standaardbitje, haha. Dan kan ik me de shank of scharen voorstellen.

Enne, veulens leren laden betekent later vaak geen problemen meer. Dus nooit verkeerd. Deed ik met mijn veulen ook en die was als 3 jarige gewoon alleen te laden.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 23:11

Hi Benfan! Welkom :D Barry Schuurman ken ik, werk heel vaak samen met hem tijdens de NQHA shows. Onwijs leuke vent dus dat moet goedkomen.

Slimme Noura! Heerlijk als het zo gaat.

Bo ziet er goed uit!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-21 23:32

Barry was idd ook jury bij de Paint Show.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 07:04

Welkom Benfan :wave:

Gezellig, er komen er steeds meer bij :Y)

Vraagje,
Weet iemand of je in de HUS ook met bruine veterlaarzen mag starten? Ik zie op foto's overal zwarte maar ik kan er in de regelboeken niks over vinden dat ze persé zwart moeten zijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 07:35

Wat is de HUS? :o? :o

Wij hebben sinds kort een camera hangen. Kijk nou. Beter dan tv <3
Afbeelding

Afbeelding

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 07:59

Noisy schreef:
Vraagje,
Weet iemand of je in de HUS ook met bruine veterlaarzen mag starten? Ik zie op foto's overal zwarte maar ik kan er in de regelboeken niks over vinden dat ze persé zwart moeten zijn.

Ja dat mag. Bij de AQHA tenminste, de rest weet ik niet.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 11:04

HUS = Hunter Under Saddle :)

Ik had inderdaad ook bij de AQHA gekeken en las alleen dat het field boots moeten zijn maar niks over kleur. Maar nadat ik foto's had opgezocht begon ik toch te twijfelen want ik zie alleen maar zwart zwart en nog meer zwart

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 11:14

ik geloof wel dat zwart het meest gewenst is, of hoe zeg je dat. Weer zo'n ongeschreven "regel" die dus helemaal niet in het regelboek staat.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-21 11:31

Afbeelding

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 19:27

@Daihyo, Op welk zender zit paardtv? :P
@Germy, we hadden dit bit eerst voor springen alleen. Maar ze reageerde er veel beter op dan haar trens bit (zelfde materiaal) dus ben ik hem blijven gebruiken. Ik snap dus de verwarring :P

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 19:28

Welkom benfan!

Super leuk dat paard-tv! :D

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 22:56

Bellatrix schreef:
Ja! Ik mag van Isabelle Jamy lenen en zij neemt dan Millie mee voor aan de hand.

Gaaf!!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 07:03

Paardtv is echt leuk <3
Zoekplaatje van vanochtend vroeg.
Afbeelding

En nu. Jim staat binnen denk ik.
Afbeelding

Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 08:18

Fijn zo'n camera. :D

Ik heb zo om 11 uur les op Kato. Zal vragen of ze wat filmpjes maken.

Muisssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 08:23

Bellatrix schreef:
[ [url=m/JHy1BU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zag hem al, nu wel op tijd met inschrijven.
Dus wij doen de 15de mee, ben benieuwd!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 08:26

Ahh leuk! Veel plezier alvast!

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:59

Fijn zo'n camera :)

Hier even een baalmomentje...
Ik heb het met de stalhouder erover om dat stuk gras om te laten zetten zodat we een bak kunnen creëren, moet hij er nu ineens eerst over nadenken en overleggen met zijn vrouw. Bovendien werd het dan ook duurder want ja hij zorgde nu ook al voor ze en dan moest hij nog meer doen. Even voor de goede orde, ik heb niks aan hem gevraagd voor de verzorging, hij doet het uit zichzelf. Ik zei al dat ik de kosten voor de loonwerker zelf betaal en hij verder niks hoeft te doen maar ja, nu moest hij er toch eerst over nadenken :(
Toen we het er in het begin over hadden was het geen probleem en nu ineens wel. Waarom kunnen mensen niet gewoon duidelijk zijn pfff _-:(