[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:10

Hey Meiden sorry een tijd niet echt actief geweest, iedereen nog een gelukkig nieuw jaar en de beste wensen!

@_Dressage Heel lastig... Wat zegt je gevoel? Kan je niet voor je oude merrie een leaser zoeken?

-
Ik zit even in een dip, sinds 14dec toen had ik les, heb ik erna niet meer kunnen rijden ;( . In die les ging het al minder... Ze probeerde van alles om overal onder uit te komen. Erna heb ik één keer nog thuis kunnen rijden maarja dat was een paar rondjes dribbelend en druk stappen en toen ben ik er maar af gegaan. Laatst weer een poging gedaan, maar ik kreeg de deken niet eens af op ze plette me tegen de muur aan... Nu vandaag weer geprobeerd en weer mislukt, ik had haar helemaal opgezadeld... En toen ik de stal uit liep richting de bak werd ze helemaal gek :( Eenmaal in de bak rond gestapt aan de hand wat ik altijd doe, begon ze te steigeren... En ja... Dan word ik bang. Steigerende en bokkende paarden heb ik zo een hekel aan en dat maakt mij onzeker, dus ik heb haar weer op stal gedaan... Misschien komt het ook wel door het weer... Maar ik mis het rijden en tutten nu zo erg :')

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:17

Lastig _Dressage, ik zou ook niet weten wat ik dan zou doen in jouw situatie.

Wat naar lianne! Snap dat je daar niet vrolijk van wordt. Krijgt ze verder nog beweging?
Ik denk dat je er gewoon even doorheen moet met rijden (dan wel met les). Misschien dan al helemaal vanaf het begin met opzadelen en naar de bak dat er dan al iemand bij is.
Hoop in ieder geval dat het snel weer goed komt!

Vriendin is vandaag mee geweest naar DJ en ze heeft wat foto's gemaakt, ben benieuwd dus.

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:19

Het is wel belangrijk dat je door zet Lianne ook al ben je bang, want nu leert ze dat als ze maar gaat steigeren of bokken dat ze niet hoeft te werken. En dan gaat ze het blijven doen. Het beste is om haar gewoon te straffen als ze dat doet en dan gewoon te gaan rijden. Al is het maar 3 rondjes stappen, want dan doet ze wat jij wil en begrijpt ze op den duur dat het geen nut heeft om er mee door te gaan.

en idd zoals emmaudb zegt, vanaf het begin begeleiding er bij.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:23

Ja maar ik heb dus niet eens gereden wat ik kwam er niet op :+ ! En de eigenaar heb ik ook al een aantal keer gevraagd één keer is ze naar onze afspraak niet komen opdagen en vandaag had ze weer afgezegd..

emmaudb

Re: [Centraal]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:28

Kan je je lesgeefster/lesgever niet een keer langskomen of iemand anders van stal?
Wel vervelend dat ze telkens niet komt, want lijkt me dat je gewoon wil dat het goed gaat met verzorgster en paard.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:39

xlianneZorro: Is het geen optie om eerst even te longeren?

Susannah92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 20:21

Inderdaad even de energie eruit laten rennen aan de longe? En er dan pas op stappen? Desnoods rij je maar 10 minuutjes, zolang het maar gecontroleerd is en jij met een goed gevoel weer af kan stappen. Ik voel met je mee :(:)

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:37

Klinkt wel als een paard met veel energie, maar misschien helpt het je ook als je meer op je eigen ruimte past op de grond? Mijn ervaring is dat wanneer je op de grond al een paard met zijn schouder tegen je indraait, het erg helpt wanneer je let op je yields met grondwerk. Dan let ze al meer op jou, en gek genoeg is de tempo controle onder het zadel dan ook vaak beter.

(Met yields bedoel ik wijken voor druk, bijvoorbeeld schouder opzij, heup opzij, achteruit etc.)
Misschien helpt dat ook met je zelfvertrouwen?

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 01:08

Och erg vervelend, Lianne..,
Krijgt je paardje wel genoeg 'buitenloop'?
Ze moeten uiteraard ergens hun energie kwijt kunnen. Zo'n dier is niet gemaakt om hele dagen opgehokt te staan.
Als ik de mijne een paar dagen zonder werk op stal zet, moet ik er ook niet zomaar weer opkruipen zonder een brok gekkigheid en energie onder me te krijgen. (Wat ik hen niet kwalijk neem.)
Ze moeten natuurlijk wel respect voor je hebben.
Regelmatig enkele uren op de weide of in de paddock én grondwerk, lijken me een goede start...

annetjee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 02:04

Hallo allemaal, dat is weer echt een tijd geleden. Mijn vriend heeft dinsdag een paar foto's geschoten van mij en mijn paard in de bak. Fanatic is een 7,5 jarige amerikaanse x franse draver. Na mijn verhuizing hem weer opgepakt in de baktraining. Rij denk nu 1 a anderhalf jaar western. hebben jullie tips? (ik weet het van mijn handen die dicht zouden moeten zijn, hij kan van achter wat meer kracht, ronder. Hij gaat ook snel te diep lopen) . Het is alweer een tijd geleden dat ik les heb gehad, september de laatste keer. Dit ivm kosten die even wat belangrijker waren ivm verhuizen e.d. Dit hoop ik zo snel mogelijk weer op te kunnen pakken. Hieronder wat foto's.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alleen zonder cap voor de foto's :P

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:05

Ik vind het zelf nog niet eens zo erg als ze wat te laag lopen, als dat neusje er maar wel uit is. Ik zou het wel eens willen zien als jij je teugels iets langer hebt. Heb het idee dat hij dan laag wil lopen (en dat ook doet), maar dat je de teugels daarvoor eigenlijk net iets te kort heb, dan kan hij z'n neusje iets maar er uit houden. Maar dat kan ik fout hebben, is ook lastig te zien vanaf foto's.

Erg leuk paardje!

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 17:33

Gisteren met Frizzle de horsemanship getraint. Eerst lekker ingereden en dus het rail work ook mee genomen. Toen ik begon met het oefenen van het pattern zakte de moed mij wel even in de laarzen. Juist aanspringen was een ramp en van de voltes maakte frizzle vierkanten. Ze dramde door mijn buiten been heen. na nog 5 keer het pattern geoefend te hebben ging het super en kreeg ze het spelletje door. Ik kon haar met alleen been en zit de volte rond sturen. We moeten alleen nog de rem bevestigen en dan zijn we klaar voor de horsemanship.
Heerlijk het nieuwe jaar ingegaan dus op paarden gebied.

Binnenkort even iemand vragen om te filmen.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:03

Fijn dat het goed ging filly!
Ga je ook echt wedstrijden rijden?

Ik heb vandaag niet gereden. DJ z'n weidemaatje is overleden in de wei begin van de middag, waarschijnlijk een hartaanval. De eigenaresse heeft er de hele middag bij gezeten, ben er dus ook nog even naar toe gegaan. Ze had zo'n spijt dat ze gisteren niet was gaan rijden, dus ik ben nu ook niet gaan rijden. Is niet leuk voor haar als ik langs kom met een opgezadeld paard.

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:14

emmaudb schreef:
Fijn dat het goed ging filly!
Ga je ook echt wedstrijden rijden?

Ja, 1 maart heb ik mijn eerste wedstrijd. 2e western wedstrijd in totaal met Frizzle. De eerste wedstrijd was toen zij ongeveer 4 jaar was en dat was een ramp. Nu is ze tien en hebben we wel wat dressuur en spring wedstrijdjes bij de club gereden, maar verder niet echt officieel ofzo.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:22

Gaat in ieder geval helemaal goedkomen! Je hebt ook nog even om te oefenen

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:29

ja dat zeker. we zijn er ook al wel klaar voor. 1 maart is meer om te kijken van oke wat doet zij, hoe ben ik, hoever zijn we al en waar moeten we nog aan werken. Vanuit daar gaan we echt verder trainen en uiteindelijk een doel voor op wedstrijd stellen.

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:03

Emmaudb: wat triest van het weidemaatje van DJ. :-(

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:14

Ja. Het is ook maar een kleine stal, met nu nog 8 paarden en 4 eigenaren. Dus je kent elkaar en de paarden ook echt goed.

Er waren ook zo veel mensen om de eigenaresse te steunen en om afscheid van het paard te nemen.

Volgens mij wordt hij ook pas maandag opgehaald. Hij ligt dus nog wel even in de wei.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 23:50

Jesus wat naar dat het er nog minstens een dag moet liggen zeg :n

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 00:13

Jeejtje wat naar emmaudb. vrezelijk dat het paardje er minstens nog een dag moet liggen. dat is voor niemand fijn.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 00:41

Ik heb er verder opzich wel vrede mee, had er geen naar gevoel bij toen ik bij hem stond vandaag. maar dat is natuurlijk makkelijker omdat het niet mijn paard is en hem nog niet heel lang ken en hem alleen maar af en toe aaide en wel eens uit de wei haalde.
De andere paarden waren ook gewoon kalm, al weet ik niet hoe het was toen hij net was overleden

Ik denk dat ze het ene weiland afgesloten houden morgen en dat DJ en de andere 2 alleen in het ene deel mogen. Ik denk ook wel dat ze hem helemaal afdekken

annetjee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 00:42

emmaudb schreef:
Ik vind het zelf nog niet eens zo erg als ze wat te laag lopen, als dat neusje er maar wel uit is. Ik zou het wel eens willen zien als jij je teugels iets langer hebt. Heb het idee dat hij dan laag wil lopen (en dat ook doet), maar dat je de teugels daarvoor eigenlijk net iets te kort heb, dan kan hij z'n neusje iets maar er uit houden. Maar dat kan ik fout hebben, is ook lastig te zien vanaf foto's.

Erg leuk paardje!

Thnx voor je reactie! Ja hij loopt mooier als ik hem meer los laat maar dan is hij wel flink voorwaarts en dan loopt hij erg laag. Mn instructrice gaf toen aan dat dat niet erg was en dat ik hem ook op die manier meer op zn eigen benen gaat en leert lopen. Hihi, ik blijf het lastig vinden :P

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 16:06

JEE!!
Net vers onder de douche vandaan, na mijn eerste western les. Oh wat is dit fijn zeg, ik had halverwege al zoiets van JA! Dit past bij mij! Wel lekker vlot rijden, en ook wel weer het oude fanatieke gevoel van puntjes op de i willen zetten en dingetjes verbeteren, maar zonder het gemier (als jullie begrijpen wat ik bedoel). En ook in de kantine, mensen die snappen wat je bedoeld als je praat over grondwerk, en dat je ontspanning (voor jezelf én het paard) het allerbelangrijkste vind.

Vriendinnetje dacht er gelukkig precies zo over, dus we hebben ons samen opgegeven voor wekelijkse lessen. Superleuk, ook om dit te kunnen delen met iemand.

Ik zit me alleen wel te bedenken dat ik op de paardjes waar ik normaal gesproken mee rijd, wel Engels rijd. Nu is dat al (als het kan) met lange teugel e.d. in het bos, maar toch. Maar ach dat laat ik maar los. Ik rijd daar ook al op mijn eigen manier, misschien hebben ze daar ook nog wat aan mijn lesjes :-P

Voor nu huppel ik nog lekker even verder vandaag!

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 17:44

@swartbeessie fijn dat je zo genoten hebt! Heerlijk is dat :D Wel leuk dat je vriendin er net zo over denkt!
@Emma naar van dat paard zeg :( Zeker als het zo een close groepje is.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 17:51

Wat leuk zeg Swartbeessie! Waar heb je gelest?