[WN] Opbinden van westernpaarden, nut?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke

Re: Opbinden van westernpaarden, nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:15

DubbelDun schreef:
Maar die angst komt dan voort omdat het waarschijnlijk op slidingijzers staat en het dus weet dat het bij een te snelle wending onderuit kan gaan.
Als dit paard los zou lopen zou het dus zijn beweging aanpassen, alleen onder de ruiter krijgt het daar dan kans niet voor.

Die angst heeft hij ook zonder ruiter en past zich dus zelf aan. Blijft hij toch bang voor de bodem.
Een ruiter moet zijn angst herkennen en hem niet straffen voor zijn angst, maar je aanpassen aan de situatie. Daar komt je horsemanship om de hoek kijken, en dat is wat heel veel mensen missen.

Adrienne, dat slaat natuurlijk ook nergens op! Dat zei ik ook. Een paard is niet kreupel omdat hij bang is voor de bodem
Maar ik geef alleen aan dat een paard wel bang kan zijn voor een bodem. Ach gut

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:24

Adrienne schreef:
Ik wil alleen nog maar toevoegen
Helaas is deze Quote van DubbelDun
DubbelDun schreef:
Zeer duidelijk OK dan! Maar -zoals met alles- je moet het wel willen zien Knipoog

hier overduidelijk van toepassing! We kunnen dus argumenteren tot we blauw zien maar als mensen het niet willen begrijpen of zien is dat totaal zinloos!

Idd en dáár zit hem nu net de knoop! Ik zei al eerder: iedereen heeft gelijk vanuit zijn/haar visie! Je kunt een gelovige echt niet overtuigen dat god niet bestaat volgens jou visie, want volgens hun visie IS dat gewoon zo, punt! Als iemand maar genoeg overtuigd is van zijn/haar gelijk breng je hem/haar niet zo maar op andere gedachten, wat de argumenten ook zijn.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:31

Dit bedoel ik met 'het topic is inmiddels uitgekauwd'. Iedereen heeft zijn mening kunnen geven, de vraag van de TS was slechts of het opbinden enig nut heeft .... Nou, het nut er van lijkt me toch op zijn minst zeer discutabel en de vraag is waar de balans doorslaat van 'nuttig' naar 'schadelijk' bij deze methode?!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:36

Het is een discussie mensen die aan het discussieren zijn kunnen zelf wel bepalen of het uitgekauwd is of niet Lachen
Verder kan je inderdaad een mening hebben, maar dan moet de argumentatie op zen minst medisch, morfologisch correct of zinnig zijn

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 12:47

simodi schreef:
Dit bedoel ik met 'het topic is inmiddels uitgekauwd'. Iedereen heeft zijn mening kunnen geven, de vraag van de TS was slechts of het opbinden enig nut heeft .... Nou, het nut er van lijkt me toch op zijn minst zeer discutabel en de vraag is waar de balans doorslaat van 'nuttig' naar 'schadelijk' bij deze methode?!

Ik heb dit topic gemaakt om persoonlijke meningen te vragen, logisch dat er een discussie ontstaat? Dan is het onderwerp nog niet uitgekauwd...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 16:24

Prima hoor!

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:31

dofuzz schreef:
en toch anya kom ik met meer paarden in de showpen dan je denkt. en het percentage van mijn paarden dat de showpen haalt is méér dan 90%, maar ik ben dan ook geen professioneel trainer. ik waak er wel constant voor dat ik goed begeleid wordt door mensen die het type paard dat ik op dat moment rijd ook goed aanvoelen (m i klik niet elk type paard met iedere ruiter).

een andere reden die me te binnen schoot is dat ik enkel met pleasure gefokte paarden aan western pleasure doe, en enkel met (talentvolle) reinig of cutting gefokte paarden reining of cutting (laat) rijd(t)(en). dus ik ga niet in de blubber op een off-road parcours met een formule 1 ferrari proberen te rijden, of met een jeep in een formule 1 race.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:38

Moniek schreef:
boonbar schreef:
wat een drukte om helemaal niets
ik denk dat het gros van de futuritytrainers deze methode gebruikt (niks mis mee)
bij sommige paarden (dat zijn er echt heel weinig) werkt opbinden niet "verzet ed; oplossing teruggeven aan de eigenaar
zo'n paard gaat nl nooit een 75 lopen
iedere pro zal beamen dat alles draait om de hoeveelheid druk die een jong paard kan verdragen
dus kan een paard geen druk(opbinden) verdragen "teruggeven: amateurpaard"
daarbij komt ook nog dat een slim paard binnen de "minuut zal nageven en niet zo slim of angstig paard zal in verzet komen. dan is meteen duidelijk dat met zo'n dier niet hoeft te worden doorgewerkt
en Marieke een beetje zwanger bestaat niet!!!! dus een beetje opbinden ook niet.
en dat is dan weer het verschil tussen een slim" en een intelligent" mens.. een slim" mens redt zich uit situaties waar een "intelligent mens nooit in terecht zou komen. Haha!

Ik ben het hier niet zo mee eens
Ik geloof niet dat dit de enige methode is om te kunnen bekijken of een paard wel of niet genoeg Trainability in zich heeft.
Een slim koel paard dat willen ze graag hebben en daar kan je om vele andere manieren achter komen.
En ja geen bang nerveus paard maar een paard wat er niet van schrikt om wat harder doorgereden te worden wat niet bang een hoek staat als hij eens flink op zijn donder krijgt.
Een goed westernpaard is een een paard wat dapper is en erg zelfverzekerd,omdat te zien heb je geen opbindingsmethode nodig.
Ik ga begin volgend jaar een maand naar brian bell deze man heeft ook veel bereikt en is zeker geen voorstander van deze methode.

mag ik u eraan herinneren dat Brian Bell vorig jaar (of het jaar daarvoor) voor bepaalde tijd geschorst werd door NRHA vanwege het gebruik van excessief geweld en mishandeling in de showpen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 20:22

Volgens mij hebben zowel JessieJanes als Marieke dat al verteld Haha!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 20:22

Moniek schreef:
Ik geloof niet dat dit de enige methode is om te kunnen bekijken of een paard wel of niet genoeg Trainability in zich heeft.
Een slim koel paard dat willen ze graag hebben en daar kan je om vele andere manieren achter komen.
En ja geen bang nerveus paard maar een paard wat er niet van schrikt om wat harder doorgereden te worden wat niet bang een hoek staat als hij eens flink op zijn donder krijgt.

Een goed westernpaard is een een paard wat dapper is en erg zelfverzekerd,omdat te zien heb je geen opbindingsmethode nodig.
Ik ga begin volgend jaar een maand naar brian bell deze man heeft ook veel bereikt en is zeker geen voorstander van deze methode.

Een slim en koel paard heeft het niet nodig harder doorgereden te worden (ik dacht dat het bij westernrijden ging om de fijngevoeligheid, zowel van de ruiter als het paard) en ieder paard zou bang worden als hij eens flink op zijn donder kreeg. (bij dit laatste krijg ik trouwens een heeeeeel raar gevoel) Trouwens, je spreekt er over dat men een paard wil dat hier niet bang voor is, en dit kan je alleen bereiken door wennen, dus wat je eigenlijk zegt is dat deze paarden regelmatig op hun donder krijgen!?

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:35

Moniek schreef:
boonbar schreef:
wat een drukte om helemaal niets
ik denk dat het gros van de futuritytrainers deze methode gebruikt (niks mis mee)
bij sommige paarden (dat zijn er echt heel weinig) werkt opbinden niet "verzet ed; oplossing teruggeven aan de eigenaar
zo'n paard gaat nl nooit een 75 lopen
iedere pro zal beamen dat alles draait om de hoeveelheid druk die een jong paard kan verdragen
dus kan een paard geen druk(opbinden) verdragen "teruggeven: amateurpaard"
daarbij komt ook nog dat een slim paard binnen de "minuut zal nageven en niet zo slim of angstig paard zal in verzet komen. dan is meteen duidelijk dat met zo'n dier niet hoeft te worden doorgewerkt
en Marieke een beetje zwanger bestaat niet!!!! dus een beetje opbinden ook niet.
en dat is dan weer het verschil tussen een slim" en een intelligent" mens.. een slim" mens redt zich uit situaties waar een "intelligent mens nooit in terecht zou komen. Haha!

mag ik u eraan herinneren dat Brian Bell vorig jaar (of het jaar daarvoor) voor bepaalde tijd geschorst werd door NRHA vanwege het gebruik van excessief geweld en mishandeling in de showpen[/quote]

u mag dat vertellen en nee dat wist ik niet,dat is niet zo mooi ik had juist een heel ander beeld vanhem maar bedankt.
misschien is mij gedachten over hem dan niet zo terecht.
Ik ga er nog steeds heen mij vlucht is immers allang geboekt en ik hoop veel te leren.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:37

Lara_Silver schreef:
Moniek schreef:

Een slim en koel paard heeft het niet nodig harder doorgereden te worden (ik dacht dat het bij westernrijden ging om de fijngevoeligheid, zowel van de ruiter als het paard) en ieder paard zou bang worden als hij eens flink op zijn donder kreeg. (bij dit laatste krijg ik trouwens een heeeeeel raar gevoel) Trouwens, je spreekt er over dat men een paard wil dat hier niet bang voor is, en dit kan je alleen bereiken door wennen, dus wat je eigenlijk zegt is dat deze paarden regelmatig op hun donder krijgen!?

nee dat zeg ik niet .
Ik bedoel eigenlijk dat een paard wat koeler is in zijn hoofd vaak wat beter is in een zware training die zijn niet eronder te krijgen zeg maar.
En nee ik ben juist geen voorstander van deze methode.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 22:45

Moniek schreef:
Lara_Silver schreef:

nee dat zeg ik niet .
Ik bedoel eigenlijk dat een paard wat koeler is in zijn hoofd vaak wat beter is in een zware training die zijn niet eronder te krijgen zeg maar.
En nee ik ben juist geen voorstander van deze methode.

Als je het zo formuleerd ben ik het wel met je eens, idd een heethoofd zou veel eerder gaan stressen.
Dat laatste zeg ik nergens hoor, dacht ik ook niet. Knipoog Ik gaf alleen maar argumenten. Lachen

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 23:10

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 00:41

Hier word ik ook minder vrolijk van.......
Imo word een paard hier nooit beter van. op zo'n manier overwonnen te worden.Quick ficks for the time being...
Maw,wat doet dit paard als ie weer een week thuis is?
Predator/prey games bouwt volgens mij niet echt een vertrouwens relatie op,en geen vertrouwen in de ruiter zal je vroeg of laat opbreken.

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 23:04

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:19

Toch wel fijn te lezen in BIT van deze maand dat er een 2 tal ingezonder stukken waren die het geheel oneens waren met de methode van Karin v Bekkum zoals in BIT van vorige maand stond beschreven. Ja

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:22

Jeddah schreef:
Toch wel fijn te lezen in BIT van deze maand dat er een 2 tal ingezonder stukken waren die het geheel oneens waren met de methode van Karin v Bekkum zoals in BIT van vorige maand stond beschreven. Ja

Gelukkig begreep de eerste schrijfster (gedragdeskundige) dat dit niet DE westernmethode was. Helaas de tweede (fysiotherapeut) niet, die schreef wel dat hij hoopte dat dit niet de methode was. Dus dat geeft toch aan dat voor een groep lezers het artikel wel degelijk opgepakt wordt alsof dit DE westernmethode is. Maar inderdaad goed dat er reacties op komen. Ook die reactie van die mevrouw op het antwoord van Offereins over dat paard met die afwijking waavan ik niet op het woord kan komen (iets met fixatie geloof ik) waarbij hij aan gaf dat het paard beter dressuurmatig dan western gereden kan worden vond ik positief. Ze gaf netjes aan dat je een paard ook western kunt rijden, western is immers niet alleen stops en spins zoals schijnbaar nog altijd door veel mensen gedacht wordt. Dit werd dan ook bevestigd en recht gezet. Kortom, positieve goede reacties bij de 'bit-brieven' dit keer.
Eigenlijk zou een andere western-zadelmak maker moeten reageren met de manier waarop het ook kan en aangeven dat die methode uit de bit niet de standaard methode is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:33

@Jolande: bedoel je patella-fixatie ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:34

De reactie daarop van Offereins vond ik erg raar! Alsof westernrijden alleen maar spinnen en stoppen is!

Die gedragsdeskundige ken ik goed en heeft absoluut gelijk. Zij rijdt zelf sinds kort ook [discipline]. Die fysio neemt t voor zoete koek aan, da's jammer!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 12:14

Jammer dat er geen reacties instonden van andere westerntrainers of -ruiters. Deze reacties warne toch min of meer van de zijlijn en van mensen die niet zelf western rijden en trainen ...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 12:16

Trainers zullen hun vingers er niet aan willen branden, verder denk ik dat de BIT maar een beperkt aantal reacties plaatst en dan liever van mensen met een 'achtergrond' als van 'pennies' Haha!

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:15

DubbelDun schreef:

Dat zou het zomaar eens kunnen zijn ja Haha! Heb het Bit hier niet bij de hand dus kan het niet opzoeken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:22

Dit is het op slot schieten van de knie.
Je hebt ook Patella Luxatie, dat is het tegenovergestelde; het te makkelijk bewegen van de de knieschijf.

Op Bokt is er ook veel over te vinden en anders WIKI eens raadplegen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:25

Jolande schreef:
DubbelDun schreef:

Dat zou het zomaar eens kunnen zijn ja Haha! Heb het Bit hier niet bij de hand dus kan het niet opzoeken.

Dat was het inderdaad. In deze bit zei hij ook dat ie vooral de spins en stops bedoelde. Hij kan er, imo, niets aan doenb dat ie denkt dat dat alles is wat Western is. Blijkbaar ligt er nog een hele taak vanuit "onze wereld" om het tegendeel te laten zien.