[WN] De leeftijd van het zadelmak maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 14:41

OMG.. Wat een verschrikkelijk filmpje.. Ik ben normaal niet zo gevoelig met dingen, maar tjezus.. Die slow-motion van dat gebroken been.. Verschrikkelijk.. Ben hier echt even stil van!

Edit: Een vraagje.. Is dit iets wat zuiver komt omdat de gewrichten nog niet volgroeid zijn e.d. of is dit gewoon iets door de snelheid wat dus bij een ouder paard ook voorkomt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:19

Bij renpaarden vaak een geval van vele microfracturen in het bot waarvan er 1 opeens doorscheurt onder extreme krachten. Ik denk dat jonge paarden hier in het algemeen wel gevoeliger voor zijn, omdat de beenderen nog niet op volle sterkte zijn.

miszymel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:22

Paardenracen zijn sowieso gevaarlijk, ook als je een niet te jong ingereden paard heb. Zieke sport, vind dat ze dat moeten afschaffen, maar dat terzijde. Die mensen hebben ook geen respect meer voor paarden, het gaat alleen maar om winnen, racen en geld en bla bla bla.

Maar het geeft wel goed weer dat je beter een jaartje extra kan wachten met het inrijden van je paard/pony

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:55

wij doen altijd met 2,5 de quaters beleren! met mijn eigen haf heb ik gewacht tot ze 4 was, ze was nog heel jong in haar hoofd

boyzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 14:20

dat filmpje is gewoon niet leuk meer om na te kijken!
maar toch zo krijg je wel de gedachten van,
is je paard al helemaal volgroeid en sterk genoeg..
ben zelf met mijn paardje op z'n 3 begonnen met zadelmak maken
hij is nu 4,5 jaar en rij er 2 keer in de 2 weken op dus dat vind ik dan nog niet echt schadelijk..

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:28

Die van mij was drie en werd 1 keer in de week opgepakt. En maar goed ook want ze leert veel te snel. Ze is nu 4,5 en rij haar nu ongeveer 3 keer in de week en kan alle oefeningen tot en met het M al. Nog geen wedstrijden uiteraard. Dus lekker rustig aan hoor.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:38

@kempkes... we zitten hier op t westerngedeelte ;)

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 16:05

Ik vind 3.5jaar een mooie leeftijd om rustig aan te beginnen.
Heyoka heb ik gekocht in juni als 5jarige en heeft 5 jaar in de wei gestaan en kent verder niets (hengstje)
Half juni 2011 ben ik met hem begonnen en ik heb nog steeds niets ondervonden van problemen met hem dus wat mij betreft vind ik het zeker niet erg om maar te starten als ze 5jaar zijn.
Nuja veel wedstrijd ruiters (denk dan vooral op vlak van reining voor futurity) worden vaak heel jong zadelmak gemaakt en door sommige ruiters net wat teveel doorgetraind dan wat de paarden hun lief is ;-)
Hierdoor komen er dan ook allerlei mankementen en problemen net zoals dat horror filmpje op de vorige blz.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:17

Tsja, wie heeft meer kans op letsel bij gewichtheffen? Iemand van 18jr die plotseling elke dag 50 een uur kilo tilt of iemand bij wie het gewicht en de lengte van training langzaam is opgebouwd?

Iedere flapdrol snapt dat je met zware belasting op jonge leeftijd vraagt om problemen lijkt me.

En ik denk dat de mythe dat westernpaarden eerder volwassen zijn komt uit de vs. Een paard dat veel heeft gelopen oa als handpaard en een ijzeren conditie heeft door ellenlange galoppades in de prairie is dat wellicht ook. Maar ik sprak een kennis in de vs die een engels volbloed veulen voor het eerst onder het zadel mee naar buiten nam toen ze (schrik niet) 18 maanden oud was. Toen werd ik ook wel even boos ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:38

sallandval schreef:
Tsja, wie heeft meer kans op letsel bij gewichtheffen? Iemand van 18jr die plotseling elke dag 50 een uur kilo tilt of iemand bij wie het gewicht en de lengte van training langzaam is opgebouwd?

Wie heeft er meer kans op letsel:
- iemand die vanaf 18jr 4 uur per dag straten gaat maken
- iemand die vanaf 28jr full time straten gaat maken

Ik heb het voorbeeld staan dat de tweede sneller last krijgt van blessures. Mijn pony is pas met 12! jaar oud ingereden. Gewoon rustig aan met 3x per week een kort buitenritje. 2 jaar later stond ze met gallen op de benen terwijl ze bij aankoop gekeurd was en geprezen door de DA op de droge benen.

Moreel van dit verhaal: Op jonge leeftijd met mate belasten geeft het lichaam de mogelijkheid om zich aan te passen aan arbeid en hierin mee te groeien. Een volwassen lichaam kan dit veel minder en zal bij belasting dus sneller mankementen gaan vertonen, omdat het lichaam anders gebruikt moet gaan worden dan waarvoor het ontwikkeld is -> in de wei lopen en grazen.

Ik wil het te jong inrijden hiermee absoluut niet goed praten. Maar met deze ervaring op zak zou ik een nieuw jong paard inderdaad met een jaar of 3 rustig oppakken en het lichaam met beleid voorbereiden op toekomstig werk.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:42

Oke, via de zoekfunctie geen nieuwer topic gevonden hierover, dus reageer ik hier in dit topic, correct me if I'm wrong please, mods .

De vergelijking van iemand van 18 die 4 uur per dag zwaar werk doet met iemand van 28 die fulltime zwaar werk doet is een beetje scheef, vanaf 18 jaar zijn mensen practisch uitgegroeid, dus in paardentaal spreek je dan over een jong paard van 6 a 7 jaar en de 28 jarige mens kun je dan vergelijken met een paard van 10 jaar.

Dat legt voor mij niet uit waarom je op een paard moet gaan zitten voordat het 4 jaar oud is, ik ben ervan overtuigd, net als eigenlijk iedere deskundige/da,onderzoeker, dat je er niet op mag voordat ze 4 jaar zijn, tenzij het heel rustig gebeurd, opbouwen vanaf 3 tot 3,5 enkel buitenstappen met een lichte ruiter erop, vanaf 3,5 een beetje draven erbij in de bak werken, max 2x pw een klein half uur en vanaf 4 jaar pas een beetje opbouwen.
helaas zijn veel paarden in de western en andere takken van sport klaar voor wedstrijden als ze " zijn, omdat de organisaties dit goedkeuren, en er eigenlijk ook naar streven, futurity, jonge paarden proeven, hengstenkeuringen etc.

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:57

ik vind paardenraces echt ziek, hoe oud de paarden ook zijn !
maar ik heb mijn paardje toen hij 3 was ingereden en hij lijkt geen klachten te hebben,
een ander paardje hij ons op stal word ergens in maart 2 en ze willen haar al gaan inrijden maar dat beestje is van binnen en van buiten nog een veulen, ze is zo iel en smal gebouwd ! is snap niet dat ze even wachten en dit jaar gewoon poetsen en grondwerk doen !!

ZieJeWel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:10

Ik ben een voorstander om ze op 4 jarige leeftijd zadelmakl te maken... De meesten paarden zijn dan wel volgroeid.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 20:49

ik ben nu al een hele tijd bezig met mijn jonge merrie (juni 2009)
sinds veulen gaat ze mee aan de hand de straat op, heeft alles wat een paard vanaf de grond moet kennen.
toen ze 1.5 was ben ik begonnen met eens een bitje en een zadel op te doen, lekker spelenderwijs (gewoon los in het weiland)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WY8LFRX4.jpg
daarna zijn we dan direct een stapje hoger gegaan, nl zijgangen
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IEJEQU7Q.jpg
nee, serieus :D
dus gewoon blijven spelen, blijven wandelen, desensibiliseren op geluid boven,naast en onder haar, desensibiliseren op touwen tussen haar benen, plastic zakjes, etc
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KA7ZRLON.jpg
nu zijn we lichtjes begonnen longeren (lees : 1 X per week, paar rondjes stap en draf links en rechtsom, als ze het zelf aanbied een galopje), alles lekkr spelenderwijs. (het longeren zelf was niet zo moeilijk, daar ze aan de hand al had leren rond me te stappen, dichter komen en van me weg te gaan.
met als gevolg dat ze na een keer of drie aan de longe na 5 minuutjes zo loopt :
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DZMFNXOE.jpg

ik hou voor mezelf wel de minimumleeftijd van 3 jaar aan voor we echt aan het werk gaan, en hiermee wil ik zeggen: vooraleer we erop gaan.
de bedoeling is om ze ruitermak te maken, stap en draf links en rechtsom erop te zetten in de piste, buitenritjes erop te zetten, en van de zomer zo rustig aan eens per week een ritje te maken (weide, op de manege, dus ernaartoe met trailer, of buitenritje)
volgende winter zal ze dan wss niet echt veel moeten doen wegens het weer en tijd, en de zomer dat ze 4 is mag ze dan eens echt aan de bak (dan is haar moeder 17, die mag dan beginnen afbouwen denk ik)

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 19:21

ze probeerden die 2 jarige bij ons op stal te longeren, nou, 2 keer door de stal gerend, helemaal trillen enso

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 19:22

Tja, dat heeft niet zo gek veel met de leeftijd van het dier te maken maar meer met het gebrek aan kennis van de longeerders..

heidibeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:00

Sassy4barrel schreef:
Sorry ik wou niemand misselijk maken of laten schrikken met het posten van het filmpje, maar wel laten zien wat de gevolgen kunnen zijn van paarden te vroeg inrijden... dit wil toch niemand zijn dier aan doen. Jonge paarden zijn als baby´s en daar moeten we voorzichtig mee zijn

Nou, het is ook niet jou schuld, het staat gewoon op youtube namelijk, maar bij dat gebroken been dacht ik eerst, ooh alleen dan mens flikkert er af (boeiend :o ) maar toen in slow motion kon ik wel janken.. zo verschrikkelijk!

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:23

troi schreef:
Tja, dat heeft niet zo gek veel met de leeftijd van het dier te maken maar meer met het gebrek aan kennis van de longeerders..

ja, maar ze hebben nooit wat met die pony gedaan, en dan gaan ze longeren, dus die pony snapt er niet veel van en is best sterk ...

blauwemaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:12

Wat een vreselijk filmpje! :\

MOONH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:45

Mijn paard is op 2-jarige leeftijd ingereden, dat heb ik zelf niet gedaan en ik ben er ook geen voorstander van, maar als je het rustig aanpakt denk ik dat het niet veel kwaad kan. Ik ben ook van mening dat je een paard pas rond zijn 4/5 jaar intensief kunt gaan rijden, want dan zijn de botten bijna volgroeid. Maar zolang je niet te zwaar bent voor je paard en je niet teveel van hem/haar vraagt, denk ik niet dat het veel kwaad kan om wat vroeger te beginnen met inrijden.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 08:23

mijn fjorde ruin van bijna 3 kan inmiddels wel gewoon zijn rondjes lopen met een zadel op zijn rug. 1x heeft er een kleine 5 min een lichtgewicht ruiter opgezeten reageerde hij niet verkeerd op. Ondanks dat wil ik hem overal langzaam aan laten wennen. Ik oefen dus nu wel met sturen aan de lange lijnen enz wedstrijden gaan we pas rijden als hij 5jaar is. We gaan wel in hand trail enz doen. Dat lijkt mij wel een goede voorbereiding. Zadelmak maken is imo enkel het tuig mee kunnen nemen. Ruitermak is een stap verder en daarna volgt inrijden?

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:09

Alle paarden zijn verschillend, hebben verschillende maatstaven, grenzen en opvattingen, dus ik geloof niet dat er een specifieke leeftijd is die juist is voor alle paarden. Zolang je een paard goed kan aanvoelen en het paard de grenzen op de grond niet meer continu opzoekt, kun je het proberen onder het zadel. Het ene paard is al op dat niveau op zijn 2e, en ander paard is daar pas op zijn 4e. Elk paard denkt en groeit anders, dus elk paard heeft een andere aanpak nodig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 09:10

Narita schreef:
Elk paard denkt en groeit anders, dus elk paard heeft een andere aanpak nodig.

Helaas is allang bewezen dat elk paard lichamelijk gelijk groeit. Dit is niet ras gebonden. En ondanks dat er wellicht kleine onderlinge verschillen zijn is een paard nog steeds tot een bepaalde leeftijd niet geschikt om gewicht te dragen.
Neem even de moeite om in mijn profiel te kijken :)

Jliiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 14:30

Mijn paard werd zadelmak gemaakt op haar 2.5, door de vorige eigenaars.
Ik vind dat veel te vroeg. Ik heb haar gekocht toen ze net 3 was.
Ze kon de basis reining al, snel dus.
De vorige eigenaar verkochten haar omdat ze niet snel genoeg reageerd, dus ni goed genoeg was voor wedstrijden.
Ik heb haar door een Osteopaat laten testen en het bleek dat haar bekken helemaal vast zaten door de stops.
Gelukkig is dat opgelost :)
Ik ben toen stilletjes met haar begonnen, geen stopt en spins meer.
Rustig aan elkaar wennen door te loungeren 2 a 3 keer in de week max een 30min rijden(vooral stappen), in het bos kleine wandelingetjes maken.
Na de winter ben ik begonnen met les te nemen, wat intensiefer te rijden.
Ik vind dat ze het momenteel heel goed doet, ze is ondertussen bijna 4.
Ze snapt alles wat ik vraag, haa conditie verbeterd.
Ik rij maar 2keer in de week intensief(wat ik vooral doe is haar wat soepel maken in heup en schouder en korte stukjes verzameld lopen)

sontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 09:11

Laat 1 ding duidelijk zijn zo lang het nog steeds toegestaan is om op zeer jonge leeftijd te starten.
Zullen er altijd deze discussies blijven . En altijd paarden zijn die dus op veel te jonge leeftijd rijklaar zijn. :j