[WN] kwaliteit van de quarterhorse is erg bedroevend ...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Re: kwaliteit van de quarterhorse is erg bedroevend ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 15:58

Die eerste foto is bijzonder onflatteus, maar als je dat hunterpaard ergens in zijn eentje neer zou zetten en zijn hoofd even buiten beschouwing laat :P denk ik dat hij nog verrassend veel raskenmerken vertoont hoor . Ben wel benieuwd naar het hele plaatje eigenlijk :-) . Weet iemand hoe dat hunterkanon heet?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 17:03

Ik vind die ruggen meestal niet zo, zeg maar... :\

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:39

leuke foto! duidelijk wel beide quarter maar beide naar een andere tak gefokt.
(waarbij het goed kan dat bij het unter paard wat TB erin is gefokt, bepaalde TB's zijn goedgekeurd voor de QH fok zoals bv Indian Artifacts).
als je goed naar de bouw kijkt, kont, hals, rug, benen... zie je echt wel quarter nog terug.

maar nu gaat het NOG meer off-topic :-)

volgens mij is het heel simpel:
ongeacht hoe goed een papier op papier (bloedlijn + overige zaken) is, ze kunnen altijd wat mankeren. ook die met de beste opgroei.
maar, de kans dat ze iets mankeren kun je wel beïnvloeden door een goed fok en opfok beleid gevolgd door een goed trainingsbeleid.

er zullen altijd uitzonderingen zijn naar beide kanten (en hele gezonden HTK-er of een bijzonder verrot duur wedstrijd paard).

gebruik je gezond verstand en ben reëel in wat je verwacht.

dat een 20K paard altijd 100% gezond moet zijn is natuurlijk ook onzin.
als dat paard normaal 100.000 waard is, en nu 'maar' 20 kost omdat hij iets heeft waarmee hij nog gewoon kan lopen... kan dat nog steeds een koopje zijn.
je moet alles in zijn verband zien.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 07:59

Gezien de vorige fotos is er aan de ene kant eigenlijk weinig echt rastypisch aan dé quarterhorse (qua maat, uitstraling en zelfs kleur (op teveel wit na dan) en een aantal dingen dan weer wel (bespiering, overbouwd (laat ik het even zo noemen) en te kleine voeten voor teveel massa...

Overigens, quarterH, dan is er dus eigenlijk weinig te zeggen over prijs, en hoeft de TS dus niet perse naar de 20K paarden te kijken om een gezonde te hebben (wat volgens mij eerder in dit topic wel beweerd werd, want hoe kan je nou iets goeds verwachten voor weinig geld.. :roll: )

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 08:12

ik heb niet het hele topic gelezen, maar volgens mij heeft onderzoek ook aangetoond dat de QH niet echt goed uit de verf komt.
Tuurlijk zijn er gezonden QH te vinden, maar het is wel vaak kwestie van goed zoeken.
Ik zou ook niet een berg geld uitgeven aan een paard wat meer dan een bemerking heeft, en 2 jarige met beginnend spat en artrose, liet ik ook staan hoor.
Je hoeft niet op elke slak, zout te leggen, maar bewust aan een probleem beginnen lijkt me ook verre van verstandig.

Succes met je zoektocht!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 09:11

Cer: jij vind het leuk om zaken een beetje te verdraaien he? :-)
ik zeg dat prijs niet per definitie aan gezondheid vast hangt. maar, dat een goede fok, opfok, training zeker bijdraagt aan gezondheid. jouw conclusie is erg kort door de bocht dus.

daarnaast vind ik het jammer dat je alles met een negativiteit brengt om de quarter heen ('te' kleine hoeven 'overbouwd'). beetje stemming maken. je kan ook voor andere benamingen kiezen.
de eerste zaken die je noemt (kleur, maat) hebben imo weinig met ras te maken. als je kijkt naar de bouw en de zaken die volgens de aqha rastipisch zijn herken je dit in beide paarden.

JoyFordogs: ik ben erg benieuwd naar dat onderzoek dan waar de quarter als ras zo slecht uit de verf komt vergeleken met andere rassen? ben er zeer benieuwd naar.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 09:19

Het perfecte paard bestaat niet, en er is op elk paard wel iets aan te merken, en als je dan een gezonde gevonden hebt, moet je hopen dat hij dan niet showsmart is oid, maar het moet wel een bemerking zijn waar je mee kunt leven. Met spat kan ik niet leven. De betreffende tweejarige is trouwens geinfiltreerd en in de coulissen verdwenen. Wellicht zien we hem toch nog in de ring terug later. En als hij het als driejarige goed doet, kan hij dan netjes uit de sport teruggetrokken worden en mooi de dekdienst in. :=
Ben toch blij dat ik hem niet gekocht heb. Er is al niet over op een gezond paard, laat staan dat je met een paard begint wat al stuk is van bij aanvang.
Ik vind de foto wel leuk trouwens. :D
En als je vind dat een QH dit en dat en dat mankeert op conformatie, koop dan gewoon een ander ras. Ik vind quarters mooi en tof, maar er zijn er heel veel tussen die kapot zijn. Naar mijn gevoel (en naar het zeggen van de professor in de kliniek) veel meer dan bij andere rassen. En dat vind ik erg jammer voor een paard wat ooit als gebruikspaard gefokt werd.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:42

quarterH schreef:
Cer: jij vind het leuk om zaken een beetje te verdraaien he? :-)

Nee hoor, ik ben meestal de zgn advocaat van de duivel.. :j

Citaat:
ik zeg dat prijs niet per definitie aan gezondheid vast hangt. maar, dat een goede fok, opfok, training zeker bijdraagt aan gezondheid. jouw conclusie is erg kort door de bocht dus.

En ik zeg ook niet dat jij dat zegt, maar het zweefde wel een beetje door het topic heen :j

Citaat:
daarnaast vind ik het jammer dat je alles met een negativiteit brengt om de quarter heen ('te' kleine hoeven 'overbouwd'). beetje stemming maken.

Dat is maar net hoe je het wil lezen.. Ik vind persoonlijk zelf dat er met qh fokken op een aantal zaken niet gelet is, zoals in mijn optiek met name teveel bespiering voor dunne benen en kleine voeten,en ik heb al heel wat qh gezien die daar problemen mee hebben. Uiteraard niet allemaal, dat benadruk ik. Maar dat zijn zaken waar ik me jarenlang over verbaasd heb..
Dus dat is geen stemming maken.. maar ook de negatieve kanten benoemen. Want het is ook niet de andere kant op, allemaal halelluja natuurlijk..

Citaat:
je kan ook voor andere benamingen kiezen.
de eerste zaken die je noemt (kleur, maat) hebben imo weinig met ras te maken.
Bij dit ras niet, bij andere rassen weer wel.. ik probeerde kort aan te geven wat de QH typisch QH maakt (waarbij mij de negatieve punten storen, dus die noem ik). Andere rassen hebben ook de rastypische positieve, maar ook negatieve kanten natuurlijk..

Citaat:
als je kijkt naar de bouw en de zaken die volgens de aqha rastipisch zijn herken je dit in beide paarden.
dat denk ik ook (waarbij ik bij allebei de rug niet zo mooi vind, maar dat ben ik, en zo belangrijk ben ik niet, dus dat mag ik best vinden :) ) Ik vind het wel leuk dat een ras zo divers is (zie je, zo negatief ben ik echt niet :D )

En mensen die voor een qh willen gaan, hebben de positieve punten en negatieve punten naast elkaar gelegd en een keuze gemaakt. En dat is toch helemaal prima :j
Ik vind t ook een leuk ras, en als ik ooit de staatsloterij win, zal ik heus wel een qh kopen :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 16:46

...stemming makerij ja......

gelukkig zijn er ook velen die heel veel plezier met het Amerikaanse ras beleven en het ras en hun tak van sport die ze er mee bedrijven een warm hart toe dragen!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 17:19

Want ik vind ze niet leuk?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 17:48

Nou echt reclame voor het ras maak je niet nee....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 17:58

Dat hoeft toch ook niet.. en ik kan me niet voorstellen dat 1 roepende in de woestijn een verschil maakt.. :)

Ben wel benieuwd wat voor paard de TS strakjes vind :j (om niet teveel offtopic te gaan, want dat is ook niet de bedoeling )

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 18:09

TS heeft allang een geweldig paard gevonden.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 18:09

Zie onderschrift TS ;-)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 18:54

Oh nice +:)+
#gaat uit topic :')

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 19:32

Maar de discussie staat nog hoor :P

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:07

Tjee zeg, maar je nu niks negatiefs meer zeggen over de QH ofzo?
Wat een onzin zeg.

De titel van het topic impliceert wel dat het gaat over de makken van het ras en niet dat het allemaal zo fantastisch is.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:02

Jawel maar als je alleen maar negatieve dingen kunt melden die voor een groot deel gebaseerd zijn op smaak en niet op feiten vraag ik me af wat je hier doet. Als quarters zo poedersuiker en per definitie veel te duur zijn volgens mensen raad ik ze aan vooral bij andere rassen te blijven.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:09

Als Quarter leek moet ik zeggen dat ik het juist wel heel interessant vind. De mooie en goede dingen zie je (ik dus) toch wel. Hierdoor word ik juist scherper op de dingetjes die ik niet in eerste instantie zie of die helemaal niet zichtbaar zijn maar waar ik wel op moet letten.

Daarbij, een blik in de profielen van de mensen die hier hun mening geven, zegt mij wel dat iedereen het ras wel kan waarderen. :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 00:11

Het gaat hier om de quarter, maar elk ras heeft ''dingen''. Wij hebben 3 verschillende rassen en ( ff afkloppen ) met alle 3 goede ervaring en veel mazzel.

Maar men kijkt hier erg veel naar negatieve dingen. Er zijn ook heel veel oudere quarters die nog heel leuk een rondje lopen of als leerpaard dienen. Dat mag ook weleens gezegd worden dan.

De vanaf prijs ligt hier wel hoger dan in Amerika, maar daar zijn ook meerdere redenen voor.

Het is ook zo dat Nederlanders kritisch lijken te zijn hoe en waaraan ze hun geld uitgeven en dat is hun goed recht. Maar ik denk dat het hier meer is dan elders.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 09:10

Cer schreef:
Ik vind die ruggen meestal niet zo, zeg maar... :\

Wat is er mis met hun ruggen voor jou?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 09:16

Voor de geinteresseerden : ik heb ondertussen een fantastisch paardje gevonden, en zal erstdaags eens wat fotos plaatsen ( zie onderschrift).
Maar de discussie mag gerust dooraan, hoor. Ik heb al interessante invalshoeken gelezen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 10:23

quarterH schreef:
Jawel maar als je alleen maar negatieve dingen kunt melden die voor een groot deel gebaseerd zijn op smaak en niet op feiten vraag ik me af wat je hier doet. Als quarters zo poedersuiker en per definitie veel te duur zijn volgens mensen raad ik ze aan vooral bij andere rassen te blijven.

Ik vind het totaal irrelevant of mensen zelf wel of niet een QH willen om mee te doen aan de discussie.
De mening of een QH per definitie wel of niet te duur is, is voor beide kanten gebaseerd op smaak.

En nogmaals ging het topic oorspronkelijk over de tekortkomingen van het ras, niet over alle goede dingen.
Want ook de positieve dingen zullen net zo gebaseerd zijn op smaak, of juist niet, dat is maar hoe je het bekijkt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:46

Klopt, positieve dingen zijn gebaseerd op smaak maar mogen ook zeker, juist!! vermeld worden!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:42

Dat is dan net zo zeer stemmingmakerij he :D

Is niet erg hoor, maar loop dan niet een ander daarvan te beschuldigen :Y)