[WN] quarters of paints met pssm?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hobbelheks

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 13:32

Was mij van de week opgevallen. Heb ze gemail maar nog geen reactie gehad

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 13:34

Ben jij al eens met Buzz naar Wolvega geweest? Hoe is hun kennis op het gebied van pssm?

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 15:14

Wolvega is mijn standaard kliniek. Buzzs wordt daar begeleid door Marco de bruijn hij is ook degene die mij wees op het bestaan van pssm en weet er redeljk veel vanaf.
Destijds heeft hij ook de hoopt gedaan en doet het periodieke bloedondrzoek

dalawestern

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 15:25

Maar denk er om....... Mijn ruin heeft de 5/pennel test glansrijk doorstaan.
Maar heeft wel PSSM(2)!!!!!

Dus staar je niet blind op die test, maar kijk naar het hele plaatje van je (aan te schaffen) paard : gedrag, achtergrond ouders, broers/zussen, enz,enz.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 15:48

uiteraard dala, het geeft een bepaald beeld en je sluit iig eea uit
maar om nou elk paard een biopt te nemen om p2 uit te sluiten voor je gaat kopen gaat wel wat ver :D

dalawestern

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 15:53

Natuurlijk mee eens dat je niet meteen een biopt laat nemen. hobbelheks, maar zoals ik al zei staar je niet BLIND op de test......

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:18

HH, ik was aan het twijfelen geraakt over de kennis van Marco, nadat hij tegen Arie zei dat luchtwegen aandoening veel erger iets was dan pssm. Maar misschien moet ik die hele opmerking wel in een totaal ander licht zien.
Dat was trouwens naar aanleiding van voerbeleid

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:21

Hobbelheks: jij had toch ook een hele goede "allesdokter" die jullie op de juiste weg heeft geholpen?

Lekker suf van van Haeringen :x
Skippy had daar al eens een email over gestuurd, toch?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 18:01

Ik heb vanmiddag de bloedwaardes terug gekregen:

ck waarde 6371
normaal max waarde 260

ldh waarde 789
normaal max waarde 400

got/ast waarde was goed 364 moet tussen 75 en 600
calcium waarde was ook goed 3.1 moet tussen 3.6 en 3.4 zitten

dus ondanks de vrij vage symptonen geeft hij wel een serieuze aanval gehad en ben ik blij dat ik mijn paardje zo goed jen en hij nu meracam krijgt.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 19:15

Onze hengst is n/n getest voor GBED en HERDA, ik wil hem nu nog laten testen voor PSSM, waar kun je dat het beste laten doen? Bij UC Davis zie ik geen PSSM test en Haeringen heb ik persoonlijk niet zoveel vertrouwen in ivm een foutief testresultaat HYPP in het verleden...

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 19:22

Www.animalgenetics.com

Klopt Mac dat is Amber koppen uit ter apel www. Equiscio.nl zij is echt de redding voor buzzs

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:39

Tssss...ik heb idd contact gehad met Van Hearingen...ze hebben dus allen toegevoegd dat een drager symptomen kan hebben....dat een drager in de regel geen symptomen heeft, stond er al... lekker dan! Ik ga er nog eens achteraan bellen! :n
;(

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 08:03

Behoorlijke blunder van Van Haeringen :n . Lekker dan om als enige NLse testmogelijkheid dit soort foutieve informatie te verspreiden :n .
Animal Genetic dus storrum :j :D . Super dat je hem laat testen +:)+ !

Die CK waarde is idd behoorlijk Mister :\ ...

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 08:29

ik kreeg van de da op een gegeven ook te horen dat hij zijn vraagtekens zetten bij of ik nog wel door moet gaan met Mister.
wanneer hij al zulke waardes heeft na een half rondje bokken, dan is rijden of spontaan eens iets doen helemaal uitgesloten.

net alsof ik dat nog niet wist. maar wel fijn dat een Da ook eens eerlijk zijn mening geeft ipv maar wil dat je door blijft gaan.

hij was verder niet zo bekend met pssm en zou zich er meer in gaan verdiepen beloofde hij.
dus wie weet kan hij ook andere paarden en klanten wel helpen met deze kennis.

wel heel apart van Van Hearingen om zulk soort teksten te verspreiden. geeft een slecht beeld! ik hoop dat ze het snel aanpassen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 08:37

Ik kan dat wel waarderen dat een da zo eerlijk is. Soms zit je er zelf te diep in om dingen nog in het juiste perspectief te zien.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 08:57

Mac schreef:
Ik kan dat wel waarderen dat een da zo eerlijk is. Soms zit je er zelf te diep in om dingen nog in het juiste perspectief te zien.

ja dat vind ik ook!

ik ben altijd de eerste die tegen anderen roept dat ze niet moeten doormodderen en duidelijk een grens stellen en zich daar ook aan houden, en bovenal het paardwaardig houden.
maar wanneer je opeens zelf uit het niks je in dat schuitje bevind is het toch wel even anders.
er komt nu ineens zoveel tegelijk dat ik het overzicht een beetje kwijt ben en dingen misschien wel rooskleuriger in zie dan ze daadwerkelijk zijn.

ik krijg het wel enorm benauwd bij het idee alleen nog maar dat hij er niet meer zou zijn. |(

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:34

storrum schreef:
Onze hengst is n/n getest voor GBED en HERDA, ik wil hem nu nog laten testen voor PSSM, waar kun je dat het beste laten doen? Bij UC Davis zie ik geen PSSM test en Haeringen heb ik persoonlijk niet zoveel vertrouwen in ivm een foutief testresultaat HYPP in het verleden...

Laboklin.de
http://www.laboklin.de/index.php?link=l ... eiten.html

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:35

storrum schreef:
Haeringen heb ik persoonlijk niet zoveel vertrouwen in ivm een foutief testresultaat HYPP in het verleden...

En OLWS

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 19:04

Wie dat ze daar fouten in maken is erg pijnlijk zeg....

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:59

Over het trailerrijden: in een gemiddelde trailer,zonder pullman vering, is en half uur voor een paard even intensief als 20 minuten stappen en draven in een mulle bak.
Dit komt omdat ze enerzijds continu spieren gebruiken en anderzijds minder zuurstof binnenkrijgen.Daarbij kun je stellen dat hoe minimaal ook voor sommige paarden, trailerrijden altijd stress geeft.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 07:13

eens een vraagje: hoe vaak laten jullie het hooi testen?
en hebben jullie hooi van eigen land of kopen jullie het op?

wij hebben op dit moment een mengeling tussen wat wij graszaadhooi noemen en weidehooi (het graszaad is bij ons normaal heel schraal, en het weide hooi kan soms net zo vet zijn als kuil)
de lading is nu bijna op en als het goed is krijgen we allebei de soorten er weer voor terug ipv deze mengeling.
nu zit ik te denken over het hooi te laten testen.

maar doe je dat gewoon 1x wanneer het van eigen land komt en is dat dan ook geldend voor volgende jaren wanneer je van hetzelfde land hooi trekt? of moet je dat voor elke lading opnieuw laten doen?

freeride: ja ik wist wel dat trailerrijden heel zwaar is voor een paard, maar zo zwaar wist ik niet.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 07:35

Freeride, wat is Pullman vering? Nooit geweten dat het zo intensief is. Alhoewel ik wel heel logisch vind.

Mister, in jou geval zou ik dan de voorkeur geven aan het schrale hooi. Kan de leverancier het niet testen?
Beste test moment is na 8 weken als het geoogst is, natuurlijk blijven die waardes niet jaren hetzelfde. Vermoedelijk is het na eennhalf jaar al wel wat gewijzigd, afhankelijk van opslag e.d.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 07:50

jottum dankjewel! ja ik heb ook de voorkeur voor het schrale hooi. maar aangezien er af en toe weleens andere dingen beweerd worden over het hooi lijkt het me wel eens de moeite waard om het zelf maar te laten testen zodat ik gewoon zeker weet waar ik mee te maken heb ipv dingen moet aannemen.

is pullman vering niet die trailers met die wielen heel ver naar achter en daardoor veel rustiger op de weg ligt?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 08:56

Als je 1 grote partij hooi hebt, test je die het beste door uit verschillende balen plukjes te halen, dan krijg je een zo representatief mogelijke uitslag voor het hele perceel. Aangezien dat met hooi uit plastic niet altijd mogelijk is heb je met 1 plukje uit 1 baal al een goed idee voor de rest van de partij. Hooi in plastic verandert niet zo veel in waarde. Gewoon hooi wel iets.

Vooral vwb suikergehalte zal hooi van hetzelfde perceel niet elk jaar hetzelfde testen, maar sommige elementen zul je wel elk jaar terug zien, zoals bijvoorbeeld een seleniumtekort als de grond seleniumarm is.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:17

dankjewel mac!!!
ja wij hebben allebei de hooi soorten onverpakt. dus ik kan wel van verschillende balen een plukje pakken.

maar als je van hetzelfde stuk land weer hooi haalt lijkt me toch niet dat de suikerwaarde enorm veel hoger of lager is dan het jaar er voor of kan dit wel?