Zo, dat ziet er een stuk netter uit dan bij mij haha. Wat een knapperd is pino trouwens.
P.s. wat voor bit heb jij?
Iets nuttigs kan ik er niet echt op zeggen, vindt het er netjes uit zien. Het sloffen vindt ik ook nog wel mee vallen, vooral het stukje terug en daarna vertrekken vond ik er heel netjes uitzien. Ze vertrekt mooi van achter naar voor.
Ziet er helemaal niet gek uit hoor! Voorwaarts is inderdaad wel een aandachtspuntje. Ik zou proberen iets meer in tempo te wisselen en vooral heel consequent te zijn. Dus zorg dat je altijd reactie krijgt op je hulp. Nu zitten er stukjes tussen dat jij best wel flink drijft, terwijl pino in hetzelfde tempo doorloopt.
Idd! Dat is ook een aandachtspunt want ik blijf drijven maar ik moet hem even met een zweep bij tikken als hij niet reageerd terwijl ik 1 keer drijf. Dat zit er zo ingebakken. En dat naar voren zitten voel ik ook, ik weet alleen nog niet zo goed hoe ik hem dan het meeste ruimte moet geven voor. Mijn handen helemaal naar voren doen?
gaucho
Geplaatst: 18-12-14 20:35
Je rijdt met shank toch? Uitgangspositie: jouw handen net voor de knop van je zadel, je ellebogen langs je lichaam. In die positie zorgen dat je teugels zo lang zijn dat je daar geen druk hebt als je paard de juiste hoofd-halshouding heeft. Je pakt vanuit deze positie iets druk op door je handen op te tillen.
Hier bedoel ik:
Marlou_
Geplaatst: 18-12-14 22:32
Ja ik rij met shank. Ja, ik denk dat ik daardoor iets te ver naar voren zit, omdat ik probeer om een houding te vinden. Bedankt!
Ik vind het er ook al netjes uitzien. Pino lijkt wel vrij gemakkelijk wat na te geven, handig.
Voor de rest zie ik wat bij mezelf ook verbeter-/werkpuntjes zijn... Activeren en stuwing geven, zodat de achterhand er meer onder komt en ze hun rug bol maken. Allemaal mooi in theorie... de praktijk is iets moeilijker.
Hier ligt het voorlopig zooo ontzettend nat, na daaaagen regen, dat ik thuis niet kan rijden. Woensdag ging de les wel heel erg goed, dus dat was ook een fijn lichtpuntje. Morgenochtend komt de smid en nemen we voor het eerst sinds mei terug sliding plates, zodat we tijdens de les kunnen oefenen op de stops. Spannend . Zondag of maandag nog even op verplaatsing bij vrienden in de binnenpiste gaan oefenen en dinsdag alweer les. (En zaterdag mijn eerste clinic... woehoew!!)
Bedankt voor de tips ik neem ze mee! Dat van het been geven tegelijk met oppakken denk ik nog niet zo aan dus dat ga ik proberen. Volgende keer zal ik m'n camera kantelen
Leuk dat filmpje, zou ik ook eens moeten doen Gisteren in de les voor het eerst in de hele les op 1 hand gereden. Eerste paar minuten waren zo clumsy en wennen, maar daarna ging het eigenlijk heel goed in alle gangen. Het voelt ook wel heel erg stoer hoor, moet ik zeggen, zo met 1 hand in galop de cirkels door. Voelde me net een echte cowboy. :-p
Susannah92
Geplaatst: 22-12-14 16:07
Ik mag vanavond weer! Heb er nu al helemaal zin in. Voor het eerst ook alleen, want de eigenaresse kan niet mee, dus spannend.
Marlien, gefeliciteerd met je verjaardag!
Marlien5
Geplaatst: 22-12-14 19:32
Dankjewel!
En spannend Susannah, ik vind het ook nog steeds spannend om vrij te rijden.
Vanmiddag is mijn vriend mee geweest en die heeft wat foto's gemaakt tijdens het rijden. Paardje vind het allemaal nog erg moeilijk, dus ben niet zo streng met nageeflijkheid. Het is ook nog wel een vak apart zeg, die foto's maken van het rijden. En dan ook nog eens goed erop zien te staan Ben benieuwd wat jullie ervan vinden in ieder geval
En ziet er netjes uit Marlien5. Ontzettend leuk paard! En gefeliciteerd met je verjaardag!
gaucho
Geplaatst: 22-12-14 19:53
Wat een leukerd Marlien Je staat er goed op
Het lijkt dat ze nog wat moeite heeft met de balans in de galop. Probeer haar een beetje te helpen door zelf vooral goed te gaan zitten, armen aan je lijf en houd je buitenteugel er vooral bij, binnenteugel los laten. Wat meer kracht / balans kun je krijgen door tempowisselingen rijden (begin maar met draf eerst) en ook achterwaarts en zijwaarts meepakken.
Marlien5
Geplaatst: 22-12-14 20:13
Thanks!!!
Ja, die balans is moeilijk nog inderdaad. Af en toe gaat het even goed, maar dan valt ze weer weg. Ze is anderhalf jaar uit de running geweest en loopt nu een paar maandjes weer. Komt ook bij dat ik zelf natuurlijk nog beginner in het westernrijden ben, dus heel erg bedankt voor de tips gaucho! Wil nog zoveel leren, dus hulp is altijd welkom. (twee keer p/w lessen heb ik een tijdje gedaan, maar dat werd toch wel erg prijzig )
Ook blijft het lastig om net ff goed te zitten en het juiste te doen als er geklikt wordt, hier galoppeerde ze net pas aan. Wel voor mij ook superleerzaam om te zien hoe ik nou eigenlijk zit in de galop op haar.
Tempowisselingen lukken in stap en draf gelukkig redelijk prima, al wil ze wel altijd galopperen bij een uitgestrekte draf Galop is nog moeilijk om gecontroleerd te houden in het begin, dat duurt altijd even voordat ze de ontspanning heeft gevonden. Ik ga eraan werken in ieder geval
Laatst bijgewerkt door Marlien5 op 22-12-14 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt
gaucho
Geplaatst: 22-12-14 20:17
Tip qua lessen: probeer daar dan zo veel mogelijk uit te halen. Bedenk waar je aan wil werken de komende tijd, bij jezelf en bij het paard, en/of overleg dat met je lesgever. Je kunt niet aan alles een beetje werken, daar schiet je niets mee op. Ga daar mee aan de slag en zorg dat je huiswerk mee krijgt om zelf doelgericht mee aan de slag te gaan, vooral ook als je zelf aan het rijden gaat. Probeer tijdens je lessen heel bewust te voelen hoe het voelt als je lesgever zegt dat het goed gaat, zodat je dat zelf ook kunt voelen als je zelf rijdt.
Ik ben weer terug, misschien moet ik mijn vriend ook maar even strikken om foto's te maken, haha!
Ging op zich vrij goed. Had iemand privéles naast me, dus heb daar stiekem een paar oefeningen van meegepikt en verder vooral naar mijn eigen gevoel geluisterd. Ik vind het allemaal nog een beetje onwennig, dus heb wat pionnetjes neergezet in de bak en lekker wezen slalommen en aan tempowisselingen gewerkt. Krijg na de kerst weer les, dus tot die tijd doe ik rustig aan; vooral geen gekke dingen. (Ben veel te bang dat ik dingen fout doe, en het heeft allemaal geen haast)
Marlien, ik vind Lesley zo leuk en die pad is echt wauw