[WN] [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 12:17

Oh die bestaan ook? Dat is wel handig! Ik zie vooral die met 2 oogbollen gaas voorbij komen.
Maar lijkt me prettig spul :j

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 12:32

Ja, ik heb ze hier vandaan: https://www.facebook.com/lycravliegenmaskers/. Kun je helemaal naar wens, en zelfs op maat, laten maken. Neusflapje, oren, franjes, wel/geen uitsparing voor voorpluk, en ook keuze uit verschillende soorten gaas.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 12:38

Dan is het alleen de vraag of het heel blijft bij een bijtende ruin. Die bijt overal in. En nu heb ik wel Cribox zodat dekens heel blijven, maar ik wil dat liever niet rond het hoofd. Dat is toch min spul.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 12:51

ik denk dat een bijter alles stuk krijgt, dus ook deze.

noows

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 13:28

Ik heb wel de ervaring dat een lycra masker (in een goed aansluitende maat en zonder sluiting en neusflapje) beter blijft zitten tijdens spelen/met andere slopende paarden in de kudde. En hij is ook makkelijker onder de naaimachine te leggen ;) Het masker van afgelopen jaar is gewoon een heel seizoen meegegaan wat echt lang is voor Sjef, heb alleen de oogbollen een paar keer weer vast moeten zetten. Dat is namelijk de enige plek dat andere paarden het masker vast kunnen pakken.

@Noisy, mooi plekje! Veel plezier toegewenst :D

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 13:51

Nieuwe baby <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 13:57

:+:

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 14:51

Daihyo, heb je voor mij een voorbeeld hoe jij ze hebt zonder halster. Bij ons staan ze ook zonder halster.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 14:55

Zeker!
Ik heb deze net voor mijn jaarling besteld: https://www.agradi.nl/pfiff-vliegenfrontriem-zwart.htm
En dezelfde maar dan van een ander merk had ik al voor mijn haflinger.
De keelriem moet je dan wel aansluitend aan de keel vastdoen en niet als bij een hoofdstel, anders zit hij te los en is hij zo af. Vorig jaar heeft hij 'm 24/7 op gehad in de zomer en dat ging prima :j

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 16:32

Daihyo schreef:
Lekker plekje hoor! Mooi! Heb je ze nu in 2 groepen staan als ik het goed begrijp?

Ja klopt, mijn merrie is nogal op haar vriendin gesteld zeg maar. Als ik daar haar irritante zoon bij zet is het oorlog. Al die onrust is niet goed voor onze krakkemikkige oudjes. Maar ruimte zat dus wat dat betreft geen probleem. We hebben bijna 1 hectare in totaal.

Hier valt het nog mee met de vliegen maar anders krijgen ze ook zo'n franjeding, dat werkt naar mijn idee het beste.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 16:47

Heerlijk hoor. En ook fijn dat je ze in hun eigen groepje kunt zetten :j

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 17:22

Bombs <3
Afbeelding
Afbeelding
Twee druppels de blik van zijn papa.
En ons meisjemeisje Rosie

Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 17:23

Heerlijk dat kleine spul! <3

Ik ga met een groepje in juli weer bij de Mill Ranch rijden. Al meer dan een jaar niet meer gedaan dus wordt wel weer eens tijd.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 06:54

Leuk dat kleine spul.

Ik heb gister weer een lekker lesje gehad. Gelukkig in de avond. Redelijk te doen qua temperatuur.

Leuk was ook dat er 2 vreemde paarden in de bak kwamen (sta op een privé stal en rij eigenlijk altijd alleen in de bak), dat was een mooie oefening.
Eerst vond ze er wat van (zoals van alles) maar al snel was ze er weer bij.

noows

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 07:13

Wat een mooie babies Sevke!

Ik zit een beetje op een roze wolk. Gisteravond na een laaange dag in het lab nog even met Flip wezen afkoelen. Stoere kleuter ging zelfs voor een heuse zwempartij! Ik vind het zo tof dat hij zo ontspannen is en we zo lekker plezier kunnen maken. En dan te bedenken dat hij pas 2 is :+:. Eventjes een slechte kwaliteit screenshot uit een filmpje er bij:
Afbeelding
Ik moet nog eventjes de handigste manier vinden want hij zwemt echt heel snel (als een flink drafje zeg maar) dus ik probeer hem nu maar vooruit te sturen net als in de trailer en er dan zo snel mogelijk achter aan te spartelen :Y) Bij Sjef laat ik me altijd mee slepen maar die zwemt ook een stuk langzamer en is natuurlijk wel wat gewicht gewend.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 07:23

Oooh wat gaaf noows!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 07:50

De vliegenfrontriem zit weer aan het halster (wat ze altijd om heeft in de wei, wil stalhouder graag). Dus dat scheelt veel.
Helaas was de jonge ruin schrikkerig en heeft me er af gebokt. Hoewel ik heel mooi wegrolde volgens iedereen kan ik nu niets, ribben zijn gekneusd. Ik heb tot 2 keer toe gezegd dat de ruin aanvoelde of ik toch eerst moest longeren, hij was wat kijkerig en schrikkerig. Nee, dat zou wel meevallen met onweer in de lucht en de warmte. Helaas, dus niet. Het was ook niet op mij gericht, maar ik klapte met het schaambeen op de horn en toen had ik zoiets van ik ga niet meer proberen te blijven zitten. Heb het bit dwars door de mond getrokken onder het mom van altijd teugels vasthouden zoals geleerd is en toen stond hij er bij van oh sorry, heb ik je pijn gedaan. Het is eigenlijk zo'n lief paard, maar gewoon nog jong en jolig. Eigenlijk is hij best ver voor het aantal keren wat ik er op gezeten heb.
Dus de longe gaat er weer aan de volgende keer en dan ook eerst het springzadel er maar op. Duurt nog wel enige weken vrees ik.

Mijn bijrijder reed mijn merrie, die kijkt nergens van op. Zelfs toen de buurjongens met een crossmotor in het land er naast bezig gingen was ze wel wat kijkerig, maar niet gemeen. Zitten wat opvoedingsjaartjes tussen ;)

Ik heb in principe volgende week weer les, moet zien of ik dat ga halen nu.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 07:56

Wat dat betreft heb ik geleerd altijd naar mijn eigen gevoel te luisteren wat paarden betreft. Ik luisterde ook teveel naar anderen, en dan ging het altijd precies zoals ik voorspelde. Dus voortaan gewoon het eigen gevoel volgen.
Zeker met zo'n jonkie geen risico nemen als het niet hoeft.
Sterkte met je gekneusde ribben. Dat kan flink pijnlijk zijn :(:)

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 08:05

Oei Germie, dat is niet fijn.
Helemaal niet wanneer eigenlijk je gevoel bevestigd wordt.

Sterkte met je ribben, ellendig om die te kneuzen!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 08:30

Inderdaad, je moet je gevoel volgen. Ik zei al met opzadelen omdat hij wat draaide en mijn merrie zich niet zo gemakkelijk liet pakken (dan weet ik vaak al dat het weer anders is, normaal komt ze direct) van het weer is anders (klopt, onweer op de achtergrond). Maar het was 26 graden. Toen steeg ik op reed naar de bak. Toen bijrijder op mijn paard wilde stappen en even aan de beugels van het zadel rommelde (stonden nog op mijn maat), toen schrok hij al een keer. Daarna reed ze in stap en ging draven. Ze klakte een keer met de tong en de ruin schrok weer. Dus dat was al moment 2. Dus ik zei nogmaals van ik heb het idee dat ik beter even kan longeren. Maar ben er op gebleven, en toen mijn merrie in een hoek wat zag deed meneer zijn hoofd tussen de benen en ging met 4 benen tegelijk de lucht in. Het waren maar 2 bokken eigenlijk, maar ja, net mis dus.
Hij is niet gemeen en eigenlijk is het een softie, maar ja, hij kan vreselijk bokken, ook als ik niet op zit. Echt een jonge knul. En dan changeren van links naar rechts en terug, terwijl onder het zadel de linkergalop soms wat moeilijk is. ;) Maar het is een jong dier. Anderen durven er niet op, degene van wie het paard is heeft nog nooit op zijn eigen paard gezeten.
Hij moet alles nog leren, maar loopt al over balkjes in draf, ik kan al achterwaarts tussen balken, ben al 2 keer de 400m oprijlaan afgereden (terugweg wel afgestapt wegens honden die losliepen van anderen, mensen zien de oprijlaan, een openbare zandweg als losloopgebied), dus het gaat eigenlijk niet slecht. Maar dit is wel een deuk in het vertrouwen bij mij.
Vond het wel sneu dat ik een grote bitring in zijn mond getrokken had, maar hij leeg er geen last van te hebben toen ik het teruglegde. Ben daarna aan de hand nog wat gaan stappen. Maar nu moet ik weer wachten voordat ik er weer op kan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 08:33

Had je er geen kinriempje aan?
Maar het is een jonkie inderdaad. Klinkt ook niet als een gemeen paard, maar gewoon energie kwijt willen en jolig zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 08:53

Daihyo schreef:
Had je er geen kinriempje aan?
Maar het is een jonkie inderdaad. Klinkt ook niet als een gemeen paard, maar gewoon energie kwijt willen en jolig zijn.

Nee, een gewoon Engels hoofdstel met gesloten teugels en neusriem. Dan is een kinriem niet nodig. Hij heef nog geen western hoofdstel van mij gekregen. En de maat van mijn merrie past hij niet (heel klein koppie ondanks dat hij over de 1.70 hoog is).

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 09:53

Hoe oud is hij Gernie?

Het is altijd oppassen geblazen met die jonkies. Joy is nu 5, heeft nog nooit een pas fout gezet en ik ken haar door en door, maar ik hou altijd in mijn achterhoofd dat ze kan "puberen".

Gister weer bij de tandarts geweest. Haar gebit gaat nu super! *\o/* Mag ook wel na alle gekkigheid die we gehad hebben. Tandarts vond het niet nodig weer over 9 maanden te komen.
Afbeelding
Afbeelding
Ze moet nog 1 snijtand wisselen. Guppie <3

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 10:50

Dat ziet er zielig uit zo met die tandarts, maar goed, we weten allemaal dat het af en toe moet.

Die ruin is 5, en het is dus niet mijn paard. Ik mag hem rijden en heb hem zadelmak gemaakt (eerste 9 keer had ik hulp, daarna niet meer). Het is gewoon een pubertje. Veel energie en dat kan hij niet inhouden soms. Met een heel klein hartje. Het probleem is alleen, en daar kan ik echt niet tegen, is dat ik vroeger elke bok uit kon zitten en nu kennelijk niet meer. Ik baal daar zo van. Ik heb enorm veel paarden zadelmak gemaakt tot een jaar of 10 terug. Toen had ik nog mijn eigen ruintje gedaan en daarna heb ik me alleen op mijn eigen paarden gericht. De ruin verkocht, merrie gehouden. Kennelijk hoort dat bij ouder worden, maar ik heb er echt geen vrede mee.
Ik heb gisteren na de val vooral gehuild omdat ik het gewoon niet meer uit kon zitten. Dat vind ik het ergste. En ook dat ik dus gewoon dan meteen iets heb, terwijl je vroeger niets had dan. Iedereen zei van je rolde zo mooi weg, ja, dat deed ik, maar nu is het echt een drama met bewegen. Dat was vroeger echt niet zo.
En dan denk ik nu na over een opvolger voor mijn merrie, lees, een eigen veulen fokken. Maar gisteren zei ik van dit is mijn laatste paard. Terwijl ik dat eigenlijk ook niet wil.
Het vervelende is ook nog dat ik doordat ik mijn eigen paard dus verder heb kunnen opleiden handiger geworden ben in de verdere scholing na het zadelmak maken en dat ik dat dus mee kan pakken met de ruin (zijgangen bijvoorbeeld), maar dat je dan wat bokken niet meer uitzit, daar baal ik wel van. En het is ook geen gemenigheid van hem. Hij was gewoon even te vrolijk.
Volgende keer toch je gevoel volgen dus.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 16:43

Super van Joy *\o/*

Hoe is het nu germie?