[WN] Opbinden van westernpaarden, nut?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sarah1984

Re: Opbinden van westernpaarden, nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 00:22

Dat heeft er niks mee te maken, maar sommige mensen denken dat een paard van nature op de achterhand loopt

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 00:23

sarah1984 schreef:
Ah, maar heb je weleens een paard gezien (zonder ruiter) dat met contrastelling op de volte galoppeerd?

uhm jep
ik hbe zelfs een paard (rarebier) gehad die zijn hoofd tijden het lopen op de volte rondgooide(en nee dat was geen lichamelijk gebrek maar zijn manier van aangeven dat hij fris was)
schijnen meer arabieren te doen zag ik later op het arabieren forum Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 01:31

sarah1984 schreef:
Dat heeft er niks mee te maken, maar sommige mensen denken dat een paard van nature op de achterhand loopt

Nou, ik niet hoor Knipoog
Er zijn idd mensen die dat denken en die moet je dan even wijzer maken, ja Lachen

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 09:47

sarah1984 schreef:

Dat klopt ook, daarom hebben ze 4 benen. Kunnen ze op de voorhand EN op de achterhand lopen Ja

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 09:51

We dwalen een beetje af Bloos .... wat maakt het uit welke kant het paard op loopt als hij is opgebonden? Al zou ie alleen op zijn achterbenen gaan lopen ... Knipoog ... waar het om gaat is dat hij niet de vrijheid heeft om op zijn eigen benen weg te kunnen lopen als hij schrikt en zeker niet om zich heen kan kijken!

Eigenlijk denk ik dat het onderwerp wel zo'n beetje uitgekauwd is (of niet?).
Het blijft gewoon jammer dat er in het artikel in Bit de suggestie gewekt wordt dat het zo gebeurt met de training van jonge westernpaarden en niet anders. Nergens staat vermeld dat dit een methode is, wat de risico's zijn en hoe het anders kan. Idd, het bevestigt wederom de eenzijdigheid van dat tijdschrift ...
Ik moet in elk geval aan engelse ruiters op stal die het hebben gelezen wel degelijk gan uitleggen dat dit niet standaard is, dus die uitwerking heeft het artikel op niet-westernruiters wel!

Dat Karin lesgeeft op Deurne zegt mij niks, er zijn wel meer trainers die hoog aangeschreven staan, maar bij wie ik mijn paardje nooit in training zou zetten. Er blijft verschil tussen de verschillende wijzen van aanpak en het resultaat. Het resultaat is hetzelfde (een paard dat netjes nageeft), maar de weg er naar toe vind ik minstens zo belangrijk!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 09:53

simodi schreef:
Ik moet in elk geval aan engelse ruiters op stal die het hebben gelezen wel degelijk gan uitleggen dat dit niet standaard is, dus die uitwerking heeft het artikel op niet-westernruiters wel!

Dit is inderdaad een behoorlijke kwalijke zaak voor de westernsport. Heel jammer Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:06

Ik vroeg mij even af...gaat er al een brief richting de BIT? Ik wil best mijn medewerking verlenen aan t schrijven van een brief, als 1 of 2 mensen mij erbij kunnen helpen...

Vrees idd dat dit artikel onder de niet [discipline]-rijders een verkeerd beeld schetst, bij ons op stal ligt het blad ook...

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:13

sarah1984 schreef:
Dat heeft er niks mee te maken,

Fijn dat je het daar mee eens bent. Clown

Een brief richting de BIT zou een goed idee zijn ja. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:20

Heeft al iemand hulp aangeboden! Gaat wel lukken! Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:23

Ik vind persoonlijk niet dat het gedaan word als standaart, gewoon één van de manieren en dat is het ook. Maar je hebt altijd van de personen die iets zien en als algemeen aannemen, maar dat ligt meer aan die personen dan een artikkel Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:36

katiavl schreef:
Ik vind persoonlijk niet dat het gedaan word als standaart, gewoon één van de manieren en dat is het ook. Maar je hebt altijd van de personen die iets zien en als algemeen aannemen, maar dat ligt meer aan die personen dan een artikkel Lachen

Helaas bestaan er veel van dit soort personen, die iets lezen, niet zelf nadenken en het voor waar aannemen. Scheve mond

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:41

skippy1 schreef:
Heeft al iemand hulp aangeboden! Gaat wel lukken! Knipoog

OK dan!

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 11:34

Ik wil alleen nog maar toevoegen
Helaas is deze Quote van DubbelDun
DubbelDun schreef:
Zeer duidelijk OK dan! Maar -zoals met alles- je moet het wel willen zien Knipoog

hier overduidelijk van toepassing! We kunnen dus argumenteren tot we blauw zien maar als mensen het niet willen begrijpen of zien is dat totaal zinloos!

Ik kreeg een aantal jaar geleden ook aanhangers van een bepaalde andere trainer er niet van overrtuigd dat een paard niet kreupel gaat lopen omdat het bang is van de bak bodem. Als de trainer zegt dat dat klopt kun je daar niks tegen inbrengen. De discussie hier loopt tegen zo'n zelfde muur vast.

Pannenkoek, ik wil ook graag een bestelling plaatsen. Ik wil ook meer tijd voor mezelf krijgen, waar ben ik toch al die jaren al mee bezig?!?!?? Rolleyes Nors opkijken
Laatst bijgewerkt door Adrienne op 02-11-07 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 11:35

WAT?????
Wat waren daar in godsnaam de argumenten bij Adrienne?

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 11:38

Daar viel niet over te praten Anya. Ik zag dat gewoon verkeerd, "dat paard was gewoon niet kreupel het was bang van de bodem", Punt einde discussie!

yerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 11:40

Pannenkoek schreef:
Ik heb trouwens sinds kort een handeltje waar ik nu rete druk mee ben........ ik verkoop Doe-Het-Zelf pakketten om paarden te laten luisteren! Het wordt in een neutrale verpakking thuis gestuurd en bevat een stuk touw (en de luxe uitvoering teugels....), een vacuüm verpakte, verse halve haas, 4 Senseo koffiepads of 4 zakjes Winter Thee en verse stroopwafels (dit om de tijd te volbrengen als het paard alleen rond probeerd rond te lopen).

Dank zij Bokt loopt het echt storm..............

ehmmm... kan ik ipv de haas ook een halve kip krijgen???? dan kan ik dit bereiden tijdens het doorworstelen van dit forum.....HIHAAA!!! Haha! Haha! Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 11:42

Adrienne schreef:
Daar viel niet over te praten Anya. Ik zag dat gewoon verkeerd, "dat paard was gewoon niet kreupel het was bang van de bodem", Punt einde discussie!

Nou heb ik veel gestoorde dingen gehoord, maar dit slaat alles. Dit is geen zaak meer van een discussie over of iets wel of niet werkt. Dit is een debiel statement.

Bang van een rooster in de weg. Dáár kan ik me wat bij voorstellen. En ook argumenten voor verzinnen. Maar daar worden ze ook al niet kreupel van.

Kaak zakt echt op de grond hier.
En dat was een gerenommeerde trainer????

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 11:46

Is wel een goeie voor een hoefsmid,neuh het paard is goed beslagen,hij is BANG VOOR DE BODEM.... Koe Gestoord

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 11:48

Adrienne schreef:

Er zijn duidelijk mensen die het geloven, dat was al eerder in het topic voorbij gekomen, dus zoals je zegt het is een kwestie van willen geloven. Ben ik blij met mijn opleiding, dat ik alles uit perspectief kan analyseren en ook de medische kwestie erbij gaan halen. Kom je minder snel in de eeuwige circel van jan met de pet beweerd dat dus het is waar Sigaar

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 11:50

Adrienne schreef:

*proest* wat voor bodem hadden ze daar in de bak?? Een moeras??

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 11:53

MartineOsuus schreef:
Haha is een volte recht uit Haha! nee dus sarah1984 wint

Citaat:
Gelukkig zijn we hier grote mensen met een beetje niveau, dus winnen is hier niet van toepassing

MartineOsuus schreef:
Zeggen mensen die heel kinderachtig over iemand zitten te roddelen terwijl ze ook bij de betreffende persoon hun beklacht kunnen doen. Wat hier gebeurt is alleen maar mensen afkraken die al zo veel gepresteerd hebben en waar iedereen toch stiekem wel jaloers op is. Nu zal er wel gezegd worden '' ja maar dit is een discussie forum'' nou volgens mij sta je bij een discussie open voor ander mans mening en moet je alle feiten en alle informatie weten. Maar veel plezier nog met het afkraken van deze vrouw.

Please Grow up.

p.s. En een paard omgebogen zal nooit rechtuit kunnen lopen en over dat winnen was een grapje voor de gene die dat nog niet Bloos begrepen had.

Niet veralgemeniseren svp... Vind het erg jammer dat er weer die ''oneliner'' jullie zijn jaloers moet geplaatst worden. Dat duid er op dat je eventjes geen goede argumenten te verzinnen had is het niet? Knipoog

Ja ik ben er toch zoooo vreselijk jaloers op dat iemand zijn paard op die manier in gevaar brengt, ja daar ben ik echt heel jaloers op. Er zijn genoeg andere ruiters die met rust en geduld hetzelfde resultaat bereiken. Dat vind ik stijl, dat is vakmanschap, opbinden niet, de trainer kan nog zo geprezen zijn, als hij/zij het nodig vind zulke praktijken toe te passen kan die van mij heeel snel ophoepelen. (en geloof me zo denken meer mensen)

En om maar even te zeggen, ik ben geen wedstrijdruiter, ik heb ook nog even geen zin het te worden dus ga geen uitspraken doen over mensen waarvan je het referentiekader en de ambities niet in het oog hebt. (en nu spreek ik niet alleen over mezelf maar ook op iedereen anders die je ''beschuldigt'')

Als je trouwens de oorsprong van dit topic hebt gelezen (duidelijk niet) was je er mischien achter gekomen dat ik dit topic geopend heb met een algemene vraag. Trek dan eens een logische verbinding en je zult zien dat het niet uit te sluiten is dat er trainers aan bod komen die deze methode gebruiken.

Grow up zegt iemand die het in een discussie over winnen heeft. Nors opkijken En ja het kwam ook echt over als een grapje. ik lach me te pletter
En een omgebogen paard kan niet rechtuit lopen? Ow dan heb ik wel een rare pony zeg... Die kan dat namelijk wel! Wow! Slapen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:00

Eigelijk zou je eens een paar cervicale wervels moeten vastnemen en buigen zoals het vastzetten gebeurd en dan kijken wat voor stress er op die wervels komt

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:04

Paarden kunnen wel degelijk bang zijn van een bodem, alleen gaan ze daar niet kreupel van lopen.
De bodem kan bijvoorbeeld te glad zijn (te snel kan je het ook noemen) waardoor het paard niet durft te stoppen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:06

Maar die angst komt dan voort omdat het waarschijnlijk op slidingijzers staat en het dus weet dat het bij een te snelle wending onderuit kan gaan.
Als dit paard los zou lopen zou het dus zijn beweging aanpassen, alleen onder de ruiter krijgt het daar dan kans niet voor.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:11

Dit dier was stok kreupel Marieke!

Wacht even met je kaak oprapen Anya anders klapt hij nu weer op de grond. Dit waren aanhangers van een bekende ruiter.