[WN] De leeftijd van het zadelmak maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 21:53

quarterH schreef:
en dan kom je dus uit op....
juist, 2,5 en vanaf 2 lichte werkzaamheden zoals krantjes rondbrengen :-)

En vanaf 0,5 al naar de kleuter school (afspenen), met 1 al rekensommen en woordjes leren, met 2 lichte arbeid, met 3 de olympische spelen winnen. (In het geval van een chinees paard met 2 al theoretisch de olympische spelen kunnen winnen }> )

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:59

HumbleTalent schreef:
quarterH schreef:
en dan kom je dus uit op....
juist, 2,5 en vanaf 2 lichte werkzaamheden zoals krantjes rondbrengen :-)

En vanaf 0,5 al naar de kleuter school (afspenen), met 1 al rekensommen en woordjes leren, met 2 lichte arbeid, met 3 de olympische spelen winnen. (In het geval van een chinees paard met 2 al theoretisch de olympische spelen kunnen winnen }> )

Nou zou wel een hoop ellende op school schelen als de ouders daar al lekker vroeg mee begonnen!!! Pffffff....

HumbleTalent

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:59

hm ik reken in paardenleeftijd he.. dus de normale mensen leeftijd in paardenleeftijd..

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 00:49

rekenen is schijnbaar moeilijk

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 09:27

Ja, en is dat dan mentaal of fysiek?

Brumbies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 22:25

Lekker grondwerk doen en aan de hand het bos in, langs de weg enz... tot een jaar of 5! Zo doen wij dat:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:10

Ik heb inmiddels al flink wat jonge pony's voor een fokker zadelmak gemaakt, allemaal in het voorjaar/zomer van hun 3de jaar.

Zelf ben ik in het bezit van een Mangalarga Marchador van 14 jaar (geb. mei 1996). Door omstandigheden heeft zij pas op haar 11de een halster om gekregen (voor die tijd alleen maar in de kudde gelopen) en is door mij op haar 12de zadelmak gemaakt. En dat heeft wel degelijk een negatieve uitwerking gehad, zowel lichamelijk als geestelijk.

Het is een verschrikkelijk zachtaardig paard met een extreme will-to-please maar het is wel een heel sensibel geval. Van nature is ze heel nuchter maar in de omgang met mensen is ze terughoudend en reageert overgevoelig op nieuwe prikkels. Dit wijt ik voor 100% aan het gebrek aan menselijk contact in die cruciale eerste paar jaar (0 tot 4 jaar). Tot zover het geestelijke aspect.

Ze staat niet fanatiek in training (2 buitenritjes per week van 1 tot 2 uur en 1x licht bakwerk) en is correct gebouwd. Bij aankoop op 12 jarige leeftijd is ze klinisch gekeurd en was de DA zeer te spreken over het gortdroge beenwerk, dat zag hij nog maar zelden. Nu 2 jaar verder heeft ze gallen boven de kogels.

Ik ben dus van mening dat het zowel lichamelijk als geestelijk goed is om een jong paard licht en verantwoord te belasten. Dan krijgt hij de beste voorbereiding op het echte grote paarden leven.

Mocht ik een jong dier aankopen dan zou ik met 2,5 beginnen met licht aanrijden, lees; zadeltje erop, bitje erin, ruiter erop, 1x in de week een 15 minuutjes bakwerk en 2 x in de week een buitenritje van 30 minuutjes (mits verantwoord in de omgeving). Dat 3 maandjes volhouden en vanaf april t/m augustus het land op met incidenteel een buitenritje. In september en oktober het rijden rustig weer oppakken om in de winter weer terug op het land te zetten. In het voorjaar dat ze 4 worden kan je ze door gaan rijden. Bij een echte slungel of baby tussen de oren begin ik een half jaartje later.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:18

Juliette86 schreef:
Bij aankoop op 12 jarige leeftijd is ze klinisch gekeurd en was de DA zeer te spreken over het gortdroge beenwerk, dat zag hij nog maar zelden. Nu 2 jaar verder heeft ze gallen boven de kogels.

Ik ben dus van mening dat het zowel lichamelijk als geestelijk goed is om een jong paard licht en verantwoord te belasten. .

En die uitspraak doe je nav een slechte ervaring bij één paard wat op oudere leeftijd is ingereden ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:36

DubbelDun schreef:
Juliette86 schreef:
Bij aankoop op 12 jarige leeftijd is ze klinisch gekeurd en was de DA zeer te spreken over het gortdroge beenwerk, dat zag hij nog maar zelden. Nu 2 jaar verder heeft ze gallen boven de kogels.

Ik ben dus van mening dat het zowel lichamelijk als geestelijk goed is om een jong paard licht en verantwoord te belasten. .

En die uitspraak doe je nav een slechte ervaring bij één paard wat op oudere leeftijd is ingereden ??

Nee dat niet. Maar ik kan me vinden in de theorie van de voordelen van jong 'beleren' en heb dus ervaring met jong en (extreem) laat inrijden. Aan de hand daarvan heb ik de mening om jong maar met mate te beginnen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:43

Op basis van 1 ervaring met maar 1 paard kun je weinig zeggen lijkt me. De gallen kunnen ook ontstaan door de leeftijd (daar heeft het paard nu immers precies de leeftijd voor) en wie weet zijn de dingen die jij omschrijft wel gewoon het karakter van het paard. Zelf word ik altijd een beetje nerveus als mensen beweren dat een paard 'door omstandigheden' pas laat is ingereden. Meestal betekent dat in mijn ervaring (toch een keer of 3 meegemaakt iig) dat dat betekent dat het ze niet gelukt is om het paard jong in te rijden wegens een toch wat ingewikkelder karakter van het paard/onkunde van degene die het paard zou moeten inrijden.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:46

ik herken de ervaringen van juliet.
heb paarden meegemaakt die jong en die laat zijn ingereden en herken exact de nadelen die zij ervaard van laat inrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:50

Wendy schreef:
Op basis van 1 ervaring met maar 1 paard kun je weinig zeggen lijkt me. De gallen kunnen ook ontstaan door de leeftijd (daar heeft het paard nu immers precies de leeftijd voor) en wie weet zijn de dingen die jij omschrijft wel gewoon het karakter van het paard. Zelf word ik altijd een beetje nerveus als mensen beweren dat een paard 'door omstandigheden' pas laat is ingereden. Meestal betekent dat in mijn ervaring (toch een keer of 3 meegemaakt iig) dat dat betekent dat het ze niet gelukt is om het paard jong in te rijden wegens een toch wat ingewikkelder karakter van het paard/onkunde van degene die het paard zou moeten inrijden.

Met mijn paard is 101% zeker weten nog nooit iets gedaan. Ze komt bij een grote fokker uit Duitsland vandaan die al behoorlijk op leeftijd kwam en lichamelijk niet eens meer in staat was zijn paarden fatsoenlijk te voeren. Haar moeder en 2 volle zussen staan inmiddels ook in Nederland, zo groen als gras. Het is een klein wereldje en iedereen kent iedereen dus het zou algemeen bekend zijn als er ooit iets mee gedaan zou zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:55

Ik deel de ervaringen ook. Ik ken meerdere paarden die later zijn ingereden en dat blijf je aan van alles merken. Er zitten paarden tussen waarbij het jong al eens was geprobeert, merries die zgn lastig waren en dan maar eerst veulens moesten krijgen, maar ook gewoon uit onkunde of tijdgebrek verkeerd is gegaan of niks mee is gedaan.
Ik zeg niet dat je jong moet beginnen, maar een bepaalde opbouw in opvoeding en opleiding is toch wel heel belangrijk
Er zijn ook zat 4 jarige onder het zadel die dat ook hebben gemist en nog steeds amper met ruiter kunnen lopen.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 15:55

Juliette86 schreef:

Nu niet om te zeggen of je een paard jong of oud moet inrijden. Ik heb er hier een staan waar ze op 2,5 jarige leeftijd mee begonnen zijn en als ik wil heb ik zo gallen boven de kogels. Weet ook heel goed hoe deze te voorkomen of weg te krijgen maar daar gaat het niet om. Om nu te zeggen dat je paard gallen heeft gekregen omdat ze zo laat is ingereden vindt ik niet geheel terecht. Denk eerder dat er een andere oorzaak gezocht moet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:00

Funnygirl schreef:
Juliette86 schreef:

Nu niet om te zeggen of je een paard jong of oud moet inrijden. Ik heb er hier een staan waar ze op 2,5 jarige leeftijd mee begonnen zijn en als ik wil heb ik zo gallen boven de kogels. Weet ook heel goed hoe deze te voorkomen of weg te krijgen maar daar gaat het niet om. Om nu te zeggen dat je paard gallen heeft gekregen omdat ze zo laat is ingereden vindt ik niet geheel terecht. Denk eerder dat er een andere oorzaak gezocht moet worden.

In mijn ogen is het 1+1=2. Paard heeft tot haar 12 0,0 gedaan, komt in lichte training en staat binnen mum van tijd met gallen. Waar zit jij aan te denken als mogelijke oorzaak?

edit; qua stalling is ze gewijzigd van uitgeteerd op een kaal weiland in Duitsland naar overdag buiten en 's nachts binnen met veel oud hooi.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-12-10 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:02

Ik heb mijn merrie van nu 3,5 jaar (April 2007) ingereden begin maart begonnen, nu pas 18 keer opgezeten. Van de zomer nog twee maanden stil gestaan. Dus we doen heel langzaam, zeker omdat ik nu zwanger ben, gaat het allemaal niet met zo'n jong dier. Dus 1 persoon op stal rijd mits het weer toelaat haar 1 keer in de week. En ze vindt het prachtig als ze aan het werk mag, ze leert heel snel en spelenderwijs, ben dus van mening dat het zo ook kan. Langzaam opbouwen. Gewoon een beetje recht toe recht aan. En het belangrijkste het paard heeft veel plezier erin.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:37

Lastig te zeggen. Ken het paard niet en verder de omgeving niet. Een mogelijk oorzaak aanwijzen wordt dus in mijn ogen moeilijk. Weet alleen dat die van mij het krijgt van de peesbeschermers omdat haar benen dan te warm worden. Heb dit al een aantal keren gehad en als ik de peesbeschermers er dan af laat heeft zij hier gaan problemen van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:47

Funnygirl schreef:
Lastig te zeggen. Ken het paard niet en verder de omgeving niet. Een mogelijk oorzaak aanwijzen wordt dus in mijn ogen moeilijk. Weet alleen dat die van mij het krijgt van de peesbeschermers omdat haar benen dan te warm worden. Heb dit al een aantal keren gehad en als ik de peesbeschermers er dan af laat heeft zij hier gaan problemen van.

Ik rij nooit met beenbescherming, omdat ik weet dat die warmte niet goed is voor de pezen en mijn pony nu ook niet echt risicovol werk zoals slidings of spins hoeft te doen.

Ik weet dat er veel oorzaken kunnen zijn voor gallen en overvulling van gewrichten maar dat is vaak toch gerelateerd aan arbeid, teveel op stal staan. Enige wat ik anders nog kan verzinnen is dat ze van extreem schraal (in Duitsland DB waardig) naar goed gevoed is gegaan, en momenteel iets te veel naar mijn mening (maar helaas heeft de pensionhouder een zwak voor haar :(:) ). Maar hier hebben we zeker 2 jaar voor nodig gehad. Bespiering komt nu de laatste 1,5 jaar weer een beetje terug.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:51

ik kwam deze video tegen over het gevaar van jong inrijden in dit geval bij racepaarden

jarytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 21:01

Ik vind gewoon, tot z'n 2 2,5 lekker in de wei, en zo nu en dan, beetje aan de longe, zonder singel ofzo, en gewoon lekker veel poetsen en pony laten zijn. :j

En dan over die dingen, ik ben bijna 15, en ik werk op zaterdag van half 7, tot half 2.
en ik gooi op donderdag een uur kranten.
Is dat ook zo veel dan ?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 09:48

AAAH!! ik ben MISSELIJK! ik heb dat filmpje gestopt bij het breken van dat been! mijn maag is omgekeerd!! my god!

Dat is ff wat anders dan dat ik 10 min op het thempo van mijn 3 jarige rondstap! BRRRRR

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 11:23

Klijntjuh schreef:
AAAH!! ik ben MISSELIJK! ik heb dat filmpje gestopt bij het breken van dat been! mijn maag is omgekeerd!! my god!

Dat is ff wat anders dan dat ik 10 min op het thempo van mijn 3 jarige rondstap! BRRRRR

|(
Ik ga me verder niet uitspreken over de leeftijd van het zadelmak maken, maar idd...dit filmpje was zo erg..

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:09

dat filmpje heb ik niet kunnen afkijken dacht dat mijn lunch terug kwam, en dan verklaren ze me voor gek dat ik mijn 5 en een half jarige nog niet bereden heb, nou die is wel klaar met groeien eer ik daar op kruip

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:36

Sorry ik wou niemand misselijk maken of laten schrikken met het posten van het filmpje, maar wel laten zien wat de gevolgen kunnen zijn van paarden te vroeg inrijden... dit wil toch niemand zijn dier aan doen. Jonge paarden zijn als baby´s en daar moeten we voorzichtig mee zijn

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:52

Wij zijn hier toen ze 3 jaar zijn geworden begonnen met zadelmak maken en inrijden. Toen weer even niets en tegen de 4 jaar verder ingereden voor de reining.
Maar eigenlijk reden ze na hun 4e, tegen hun 5e jaar pas echt lekker en waren alle puberstreken weg. Met 1 van de 3 jarige ben ik er ook een keer gigantisch afgeknald, en dat was niet leuk.

3 jaar vind ik zelf vroeg genoeg, maar ik zelf denk dat er geen vaste regel voor is, elk paard is anders, ook geestelijk is de een op een bepaalde leeftijd verder dan de ander.