Boomloos western zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Re: Boomloos western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 16:38

op plaatsen waar het niet gewenst is,maar wel minder druk daar waar het wel van nut is

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Boomloos western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 23:26

Vanavond weer eens naar de Level1 video van Parelli gekeken; práchtig voorbeeld van een knap wat te lang zadel. Zéker 10 cm. te ver naar voren en nog meer naar achter.
Lekker lage gemiddelde druk. In theorie. In de praktijk is het met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat een te lang zadel een brug op schouders en lendenen vorm, op vier kleine oppervlakken draagt, dus met hógere druk en bovendien het paard een stijf 'corset' op de schouders geeft met nóg hogerderder (b.b.) drukpunten bij bochtenwerk....

Even snel: bijna vierkante Quarter van 150 schouderhoogte, 155 lang - 80 cm. zadel = 75 : 2 = 37½ cm. voor front en kont????
Echt, er is niet zoveel ruimte voor het zadel tussen 5 cm. achter de schouder en voor de 1ste lendenwervel. Helaas, om die plek kun je niet voor het paard straffeloos heen.

Heeft iemand al getekend en gemeten?

ieks
Berichten: 271
Geregistreerd: 27-11-03

Re: Boomloos western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 23:41

hmmm juist van parelli en dan vooral linda heb ik tijdens de savvydays in duistland het nodige geleerd over zadel positionering zei heeft aldaar laten zien wat de juiste positie is , teken een lijn na de rand van het schouderblad pak vervolgens het been en trek dit gestrekt naar voren zet dan weer een lijn en deze lijn is de lijn waarachter het zadel komt te liggen.

De twee paarden, die niet bekend waren met dit systeem ,waarbij ze dit demonstreerde(zadels hadden trouwens wel de nodige extra padding onder het zadel nodig vooral aan de voorkant) liepen echt extreem veel beter.

Ze liet bij deze paarden ook zien waar de nodige valse bespiering , schouder achterhand etc ,zat als gevolg van de slechte zadel passing .

Linda parelli rijdt zelf trouwens op een balance zadel waar geloof ik binnenkort ism parelli een western versie vanuit komt.

DubbelFun

Berichten: 88896
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Boomloos western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 23:48

Huertecilla schreef:
... In de praktijk is het met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat een te lang zadel een brug op schouders en lendenen vorm, ...
Dat is niet alleen bij te lange zadels, maar ook bij zadels die niet gelijk zijn aan de vorm van de rug.

Het ene zadel met boom heeft meer 'rock' dan de ander: bridging is niet goed, maar teveel rock ook niet.

Hoef je bij boomloos allemaal niet over na te denken Clown

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Boomloos western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 00:23

ieks schreef:
hmmm juist van parelli en dan vooral linda heb ik tijdens de savvydays in duistland het nodige geleerd over zadel positionering zei heeft aldaar laten zien wat de juiste positie is , teken een lijn na de rand van het schouderblad pak vervolgens het been en trek dit gestrekt naar voren zet dan weer een lijn en deze lijn is de lijn waarachter het zadel komt te liggen.

De foto's op de vorige pagina gemist?

Het zadel op de video is op het betreffende paard te lang. Als ze beter weten is dat nóg triester, want zo krijgt de kijker niet het goede plaatje....

Verder zeg ik: teken en meet Haha!

ieks
Berichten: 271
Geregistreerd: 27-11-03

Re: Boomloos western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 08:57

ja foto's gezien Haha!

die video die je hebt is waarschijnlijk van voor de hele ontwikkeling van het fluidity concept want daarin is dit geheel opgenomen

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Boomloos western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 10:51

Mijn G*d, nóg een marketing-term erbij; tis gewoon Deel 1. Heel nuttig als basis en we laten het daarbij, want gaan met een andere manier van rijden verder.

dustin
Berichten: 1
Geregistreerd: 05-05-06

Re: Boomloos western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 19:27

[edit Romkabouter]commerciele post verwijdert[/edit]

Rosita

Berichten: 2001
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: Rhenen (achterberg)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 21:24

ik ben benieuwd Dustin, misschien wil je een eigen topic openen of in dit oude topic foto's plaatsen?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 21:29

oud topic