[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 20:10

Ik hoop wel dat woensdag de wei niet meer zo blubber is als 2 weken terug :+
Toen was het echt niet grappig meer :') paarden helemaal achteraan in de wei (en natuurlijk niet reagerend op roepen ofzo), zakten weg in de blubber tot een centimeter of 20 ofzo (met schoenen, geen laarzen) en iedere pas gleed je bijna onderuit omdat je in het pikdonker niet zo goed zag waar je liep (had gelukkig wel zaklamp op mobiel, anders was het al helemaal een ramp en zoog je iedere keer vast met je schoenen in de blubber). Heel leuk, paardrijden, hahaha

Heb dr wel weer veeel zin in :D
Wil wel een xtje een paardje wat een uitdaging is, tot nu toe alleen maar op brave paarden gereden, of nja die het bij mij iig goed deden en makkelijk te rijden waren, zowel met hoofdstel als met neckrope xD Hoewel dat misschien ook wel een goed teken is O:)

sabriina0001

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:00

Bedankt voor jullie reacties!! *\o/*

Funny heeft inderdaad wat leuke vlekjes in zijn hals aan beide kanten;) en 2 grote vlekken op zijn onderbuik ook aan beide kanten...grappig he!:D

Het is een super fijn paardje.. erg braaf. Dus ook heerlijk als leer paardje voor mij als beginnende western ruiter :P 8-)

Als er nog iemand een filmpje heeft??
Altijd leuk!:D

SmartBH

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:30

Wat een leuk paard :D en leuke naam :p

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:20

1234, wees gerust je zal nog genoeg uitdagingen krijgen de volgende maanden en jaren tijdens je western training.
En en over de paarden kan ik alleen maar zeggen zoals Sinterklaas "Er zijn geen stoute western paarden". :)

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:25

Haha ja dat is waar :D
Helaas moet k eind januari wel stoppen met rijden :(
Dan ben ik een maand niet meer in Arnhem (k rijd in Duiven, das daar in de buurt), dus dan ist niet meer te doen, en daarna ben ik 2,5 maand in het buitenland en daarna ook niet echt meer in Arnhem, heb mn kamer vanaf februari niet meer xD Maar als ik volgend schooljaar ergens anders ga studeren ga ik zeker weer kijken naar een western manege :D K wil niet meer dressuur gaan rijden voorlopig.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:53

Gisteren weer lekker een privelesje gereden. Vanaf volgende week ga ik de groep in.(Spannend := )

Ik vind het wel leuk om zoals de afgelopen keren een paardje te hebben dat niet alles helemaal op de automaat/halve hulpen doet.

Ik stuntel bij sommige oefeningen natuurlijk nog wel eens, wat me heel erg doet denken aan de eerste keer autorijden en alles 'alleen' doen. (kijken, eh schakelen, oja koppeling..richtingsaanwijzer..), en zoals gisteren.. dan doet het paard het gewoon niet als ik iets niet of voor de helft doe/vergeet.

Maar als ik dan goed met m'n gedachten erbij blijf en alles goed uitvoer, DAN doet ze het. En dat is dan gelijk een soort complimentje aan mij. 'Inderdaad, zo moet het. Braaf mens.' -:)

Het bevalt me in ieder geval super, ik kan het iedereen aanraden.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:55

Met hoeveel mensen zijn bij jullie de groepslessen eigenlijk? Dat vraag ik me wel eens af, hoe dat bij andere stallen gaat. Ik was zeer verbaasd toen ik bij deze stal kwam waar ik nu rijd, dat ze gewoon max. 4 mensen per les hebben, meestal minder. Dat was ik niet meer gewend in vergelijking met de gewone maneges waar er gemiddeld 8 a 9 in een les zaten.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:00

Ik rij volgende week in een groepje van 5 mensen :) volgens mij rijden ze max met 8 tenzij het ECHT niet anders uitkomt. (Bijvoorbeeld mensen die een les moeten inhalen en alleen op die avond kunnen o.i.d.)

Een heel verschil.. toen ik nog Engels reed, reden we vaak met 10-12 kinderen :=

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:04

Ja! ik vind dit zooo veel relaxter. Zeker omdat we nog alles moeten leren qua western rijden.
Had een x dus in mn eentje gereden omdat er gewoon niemand anders in de les was die dag. Gewoon privéles. Op mn oude maneges zouden ze zeggen, sorry de les gaat niet door, te weinig mensen, of ga maar bij een andere les erbij rijden. :')

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:20

Dat ben ik met je eens! Daarnaast is het ook niet soort van 'doelloos' (tenminste, dat was toentertijd mijn ervaring) figuurtjes achter elkaar aan rijden.

Iedereen krijgt eigen opdrachten in het overkoepelende 'thema' waar we dat kwartaal mee bezig zijn. En omdat de groepen een stuk kleiner zijn, heb je ook genoeg individuele aandacht. Dat heb ik tenminste gezien bij de andere lessen, ik moet het zelf nog ervaren.

Wat duurt zo'n week dan lang :=

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:23

Ik heb geen andere lessen gezien hier bij deze manege xD Op woensdag hebben ze maar 1 les hahah Ze hebben sowieso maar heel weinig lessen. Alleen dinsdag (2 lessen) ,woensdag (1 les) ,donderdag (2 lessen waaronder 1 eigen paard-les) en zaterdag 3 lessen xD Dus echt weinig. Maar das juist fijn omdat de paarden dan niet overwerkt worden. Western is best zwaar natuurlijk voor ze, zwaarder dan alleen rondjes stappen/draven en wat galopperen.
Maar de vele individuele aandacht is heel fijn. Wij hebben geen thema's trouwens. Gewoon dingen oefenen, leren omgaan met het western rijden en steeds iets meer leren.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:55

@ Sicayes: ik vind het superleuk dat je het zo naar je zin hebt bij "ons" :D

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:59

Ik heb er zelf 2 (en een half?) gezien, eentje voor kinderen, eentje van de masterclass, en gedeelte van de les waar ik zelf in kom. Alle drie erg verschillend maar de basis is natuurlijk hetzelfde. Hoeveelheid lessen heb ik eigenlijk nog niet naar gekeken! Maar op het oog/als ik zo op de leslijst spiekte was het beduidend minder dan menig manege waar ik vroeger heb gereden.

De thema's vind ik bij ons wel een leuke toevoeging, elk kwartaal komt er een andere discipline aan bod waar dan de oefeningen op gericht zijn. (Op dit moment is dat trail) en deze worden afgesloten met onderlinge wedstrijden waar je aan mee kan doen.

Wat ik ook echt heerlijk vind is dat iedereen gewoon lekker normaal is en dat het welzijn van het paard centraal staat. Ik ben nog geeneen keer met een schuin oog aangekeken en iedereen is erg behulpzaam. Geen snobs. *\o/*

@Rumpleteaser Haha, jullie zijn ook allemaal zo aardig en enthousiast :j het is dat ik op een gegeven moment mezelf maar weg schop anders zit ik om 10 uur nogsteeds achter iedereen aan te hobbelen :')

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:02

Bij ons is het echt alleen privé-lessen, aangezien ze op de op de eerste plaats een pensionstal zijn. Volgens mij hebben wij ook niet echt een echte western-manege in de buurt.

Moest trouwens wel lachen om dat filmpje van die les. De opmerking 'Binnenhand hoger' klinkt erg bekend. Ik heb echt het gevoel alsof ik al met mijn handen ter hoogte van mijn schouders zit, terwijl dat dus nog lang niet zo is.

Volgende keer mijn ouders maar lief aankijken of ze mee willen om te filmen.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:05

@Sicayes: Hahah bij ons doet ook iedereen normaal tegen elkaar maar hier is bijna niemand op stal :') alleen degenen met wie we rijden, maar das vaak maar 1 of 2 anderen, en 2 a 3 stalmeisjes en instructrice, meer mensen zijn er niet hahaha

Maar ik rijd alleen wanneer ik tijd/zin heb. En ik rijd niet iedere week ivm dat ik een beetje geld wil sparen. In de winter rijd ik alleen als iemand anders ook meekan.

En dat met die binnenhand, dat had ik in het begin ook, nu is het al een gewoonte xD :D Bij dressuur moest je je handen natuurlijk naast elkaar houden.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:20

Hihi ik vind het ook echt wennen hoor, die andere teugels en teugelvoering, alhoewel ik het idee heb dat ik het nu wel aardig doorheb. Heb heel lang gehad dat ik uit automatisme mijn pink onder de teugels door deed, maarja daar krijg je met westernteugels echt last van natuurlijk, haha.

Ik heb nog nooit eerder privéles gehad, en ik vind dat stiekem toch wel een genot hoor. Wat veel meer leer je daarbij dan in een gewone les, zeg! Wel een opschrijfboekje mee dat ik alles na de les meteen kan neerschrijven want anders vergeet ik gewoon de helft van haar tips gedurende de maand :')

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 13:24

Bedoel je dan als je op één hand rijdt? Want ik doe gewoon mijn pink onder de teugels :o (ik rijd op twee handen, met een "dubbel" stuk in het midden), en mijn lesgeefster heeft er nooit iets van gezegd... En ik heb er ook geen last van...

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:25

Nee, ik rij met twee handen. Maar de teugels zijn best dik en het zijn losse dus je hebt er natuurlijk twee in elke hand :+ dus als ik mijn pinken eronder hou zitten ze heel vervelend en na een poosje gaat dat echt pijn doen.
Laatst bijgewerkt door Sadira op 26-11-13 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 13:26

Ach zo dan. Bij zijn het meestal gewone, smalle teugels en dan gaat dat best :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:29

Ja dan is dat wel te doen denk ik ja. Ik mis het best wel, haha, ik vind het echt vervelend zitten als ik dat niet kan. Wat kunnen gewoontes er door de jaren heen insluipen zeg.

Valt me allang mee dat het verder zo goed gaat om mijn houding en hulpen te veranderen. Ik dacht echt van dat gaat nog 100 keer fout... maar in die paar maandjes dat ik nu 1-2x in de week rij is het toch best rap gegaan!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:29

Ik rijd ook op twee handen en heb mijn pink tussen het uiteinde van de ene teugel en de andere teugel :)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 13:34

Zo doe ik het ook! (Denk ik toch, vreemd dat ik dat niet weet, best dat er hier niemand is die mij allerlei rare standjes met mijn handen ziet proberen :'))

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:35

Zijn er mensen die net begonnen zijn die wel al op 1 hand rijden dan?
Paardje en ik zijn echt nog lang niet zo ver dat ik dat al zou willen, daarvoor moeten alle hulpen nog véél beter bevestigd worden. Ben allang blij dat hij snapt dat we moeten halthouden bij bepaalde hulpen, als hij niet zo afgeleid is dat hij er dwars doorheen loopt :') maarja, is nog maar een jonge gup he.

Ik weet eigenlijk niet precies hoe ik het doe met teugelvoering haha. Ik ga er wel eens op letten.

Zaterdag met de les trouwens ook echt, hilarisch. Af en toe dan hield hij ineens uit het niets halt, ging z'n hoofd naar beneden en dan slaakte hij een diepe zucht. Echt zo van "Jongens, ik snap er echt niks meer van, heb je even een momentje?" En dan stond hij daar even sullig voor zich uit te staren, en dan ineens schudde hij z'n hoofd en ging hij gras eten, van "okay, verwerkingsmomentje over!"
Het is ook zwaar he Does :(:)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 13:37

Haha, was waarschijnlijk grappig om te zien :) Maar het toont wsl wel aan dat hij ontspannen is :)

Op één hand rijden lijkt mij ontzettend leuk, maar voor het begin inderdaad nog op twee handen :j

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:38

Bij ons willen ze dat nog wel eens doen bij beginners. Is maar net hoe het gaat. Als het echt niet lukt op 2 handen, dan kan één hand nog wel eens helpen vanwege de mindset.
Scheelt ook dat ik op paarden rijd die alles al kunnen en die het hele kunstje al vaker hebben gedaan.

Herkenbaar Eline, haha. Na mijn les stond het paard waar ik op reed ook helemaal met zijn hoofd naar beneden en een blik in zijn ogen van 'Ik heb ZOO zwaar moeten werken, pfoeh!' :')