[WN] quarters of paints met pssm?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Arie

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:12

Ik heb gisteravond gechecked, maar had nog niet het idee dat de metacam al iets deed. Hij moest met de 3 rondjes die ik met hem door de bak heb gewandeld nog 2x stil staan en bijkomen of stretchen.

gelukkig zag ik vanmorgen wel duidelijk verschil!
maar sloeg hij gelijk weer een beetje door naar de andere kant. Hij liep te dribbelen en te springen onderweg naar de paddock.

als het goed is krijg ik morgen de bloeduitslagen binnen. Ben benieuwd hoe ze zijn tov van de vorige keer. Dat was een paar weken na een zware aanval.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:20

Reddy heeft 1 keer ook een bloedneus gehad, ik kan me alleen niet herinneren of ze daarvoor of daarna een aanval heeft gehad, maar aan de andere kant, Reddy had er zoveel dat het haast niet kan dat het niet gerelateerd was aan een aanval.
Reddy kon ook de dag na een aanval alweer normaal lopen, hoe dat qua spierwaardes zit weet ik niet, mijn dierenarts is het bloed 'kwijt geraakt' op transport... En daarna was ik wel een beetje klaar met het bloedtesten iedere keer en keek ik gewoon naar hoe ze zich gedroeg.
Met normaal lopen bedoel ik dan gewoon soepel stappen, draven en galloperen in het longeerbakje, allemaal op eigen initiatief (met mij er flippend naast PAAARD DOE TOCH VOORZICHTIG MET JEZELF!!)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:02

Mac schreef:
Wat ik me afvraag is hoeveel spierschade er met kleinere aanvallen optreedt, dus geen complete bevangenheid, maar meer dat koliekerige, of stijfheid, of trillingen. Hoe lang is het herstel daarvan?

Dat vraag ik me dus ook af .....

Fijn dat het met Pepsi weer beter gaat! :j

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:04

Mister01 schreef:
Ik heb gisteravond gechecked, maar had nog niet het idee dat de metacam al iets deed. Hij moest met de 3 rondjes die ik met hem door de bak heb gewandeld nog 2x stil staan en bijkomen of stretchen.

gelukkig zag ik vanmorgen wel duidelijk verschil!
maar sloeg hij gelijk weer een beetje door naar de andere kant. Hij liep te dribbelen en te springen onderweg naar de paddock.

als het goed is krijg ik morgen de bloeduitslagen binnen. Ben benieuwd hoe ze zijn tov van de vorige keer. Dat was een paar weken na een zware aanval.

Dat is altijd een beetje het risico van metacam, daardoor voelen ze zich gelijk weer een hele piet! Wel mee oppassen dus of de dosering omlaag brengen. Hij moet wel enigzins nog zijn pijngrens herkennen. :j

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 21:31

Simodi ja daar ben ik ook altijd als de dood voor. Dus morgen gaat de dosis idd gelijk omlaag. Dan maar een beetje meer pijn maar dan weet hij wel wanneer hij te ver gaat.

zijn bij jullie ritjes met de trailer ook uitgesloten sinds jullie weten van de pssm? Omdat het een stress trigger kan zijn.
mister hoef ik nooit meer op een trailer te zetten. Vroeger ging het super makkelijk, maar er is een keer iets gebeurt en sindsdien is het echt foute boel. Een trailer op het erf wordt al liever vermeden. Dus zeker nu ik weet van de pssm ga ik dat nooit meer doen.

het vermoeilijkt wel sommige dingen hierdoor. Voor xray foto's zou ik normaal altijd naar een kliniek rijden, maar dat zou ik nu niet meer doen.

hoe doen jullie dat?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 21:42

Mijn merrie moest vier maanden geleden ook op de trailer, omdat we van stal verhuisden.
Terwijl ze net behoorlijk bevangen was geweest en nog aan het herstellen was.
Toch heb ik daar geen specifieke reactie van gemerkt daarna, het ritje was ook maar 5 minuten en ze laadt heel gemakkelijk.

Waarom geeft dat nu bij jou zo'n stress, als hij altijd makkelijk te laden was?

Veel DA's maken nu foto's gewoon op lokatie, dus misschien een oplossing voor jou?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 08:10

Pepsi heeft jarenlang heel rustig op de trailer gestaan. Elke week met de trailer naar de les, wedstrijdjes die toch ook al makkelijk een uur tot meerdere uren rijden waren, echt met regelmaat dus. De laatste tijd ging ze 'hupsen" op de trailer. Dit doet ze ook als er eten aan komt. Een stressreactie dus. Misschien dat ze weet dat als ze last krijgt, ze niet kan bewegen? Of misschien heeft ze dan al last? Iig probeer ik het trailerrijden tot het minimum te beperken vor haar, maar wat moet, moet (kliniek oid). Ik heb het voordeel dat de kliniek hier in het dorp zit en dus niet ver rijden is, maar anders zijn er heel veel mobiele diensten die aan huis kunnen komen, tot roentgens aan toe.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 13:51

Tot 2.5 jaar geleden gingen we heel regelmatig op pad met de trailer. Naar shows en clinics toch wel minimaal 1x per maand. En dat was nooit een probleem. Hij ging zeer makkelijk de trailer op en af.

Maar op de laatste show is er iets helemaal fout gegaan.
de heen weg was prima. En normaal kon hij ook rustig wachten op de trailer. Dus ik had geparkeerd, hem gechecked en ben me gaan inschrijven.
toen ik terug kwam was mijn trailer aan het springen :oo en paard was compleet over de zeik!
Helemaal bezweet en in paniek.
dus ik heb hem eraf gehaald en gekalmeerd. Laten rusten en opgezadeld om show te rijden. Maar dat ging totaal niet. Ik kende mijn paard gewoon niet meer. Hij wilde niet meer lopen, terwijl hij jormaal in de reining bijna niet te houden was zo hard versnelde hij en deed hij de run downs.
met afzadelen bleek hij heel erg te moeten plassen. En hij wilde niet meer op de trailer terug naar huis.
na een tijd gemoddert te hebben hebben een paar sterke mannen hem min of meer opgetild en op de trailer gezet. Niet de beste methode, maar we moesten echt naar huis. En lopen was veel te ver.

Daarna heb ik de da laten komen en bloed genomen en een multi vitamine gekregen. Maar er werd niks gevonden. Ook in de kliniek niet. Waarschijnlijk is dit zijn eerste zware pssm aanval geweest.

maar sindsdien is de trailer echt een drama en geeft zoveel stress dat ik het maar beter om de trailer te vermijden. Want hij krijgt gegarandeerd een aanval.

de metacam heeft er nu voor gezorgd dat zijn achterhand weer soepel loopt, en het optillen van de achterbenen gaat ook weer een stuk beter.
wel liep hij vanmorgen weer heel slecht rechtsvoor. Zelfs met netacam echt flink manken. Dus heb de da gebeld voor advies. In eerste instantie dacht zij aan een hoefzweer, dus morgen komt de smid zijn voet checken. Maar zelf denk ik aan artrose. En laat ik waarschijnlijk volgende week foto's maken bij ons op stal. Maar ik moest eerst het vervolg vd metacam afwachten omdat er toch na een tijdje wel wat verbetering te zien moet zijn dan bij artrose.
dus ik wacht het even af wat we nu weer hebben |(

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:05

Jeetje Mister, wat een zorgen :(:)
Was hij van het ene moment op het andere zo kreupel? Dan zou ik nl. ook eerder denken in de richting van een hoefzweer.
Succes met de smid morgen.

Wat jij omschrijft van de trailer op show lijkt me idd een PSSM aanval.
Waren zijn bloedwaardes helemaal niet verhoogd na dat incident? Wow!

Pepsi heeft het net zo gehad toen wij haar gingen halen nadat we haar hadden gekocht. Ze liet zich eerst al niet vangen in het enorme weiland, dus stress en rennen. Toen de trailer op, dus stress ... Ze heeft de hele weg staan hupsen, was katsbezweet (als in: het zweet liep uit de trailer) en na 3,5 uur rijden helemaal doodop (dacht ik). Ik heb daar toen niet bij stil gestaan. Ze was 2, was gewend 24/7 in een kudde te lopen dus stress op de trailer leek mij niet heel raar. Bovendien was het hartstikke heet, dus zweten als je je zo druk maakt is dan ook logisch. Achteraf gezien is dit bij haar denk ik ook een PSSM aanval geweest ... Pepsi heb ik daarna nog gewoon nog zonder problemen op de trailer gehad. De afgelopen twee jaar of zo werd ze weer nerveuzer op de trailer en dat gaat niet meer over, lijkt.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 15:10

Mac hij was opeens aan het manken toen ik van vakantie terug kwam. De vriendinnen die voor hem zorgden hebben hem niet slecht meegemaakt. De ene dag is het iets beter als de andere dag, maar vanmorgen was hrt echt heel slecht.

de bloedtest was een paar dagen later dan de dag van de show. Ik had echt geen idee in welke richting ik moest zoeken. Hij was flauw en niet zichzelf. Maar waarschijnlijk was zijn bloed alweer hersteld met de test.
ik had toen nog nooit van pssm gehoord, en anders had ik het ook nooit verwacht bij mister.
ik heb vorig jaar mijn andere paard toen laten testen. Hij had in zijn bloedlijnen pssm zitten.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 19:44

Wat een zorgen als het zo slecht gaat :(:) dat zal je ongetwijfeld in de bloedwaardes terug zien.

Geen idee of trailer laden een trigger is, maar ik vind het wel heel logisch.
Als het niet nodig is zou ik het vermijden.

Ivy is helaas ook weer minder, donkere urine, gespannen spieren, vreemd lopen. Willen rennen, maar kennelijk de puf niet vinden. Pfff, ik weet niet goed wat ik op zulke momenten moet doen.
Vroeger, als in een half jaar geleden was ik graag bij mijn paarden, momenteel word ik er voornamelijk depressief van.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 20:57

herkenbaar gevoel jottum *dikke knuf*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 20:59

Even een heel groot hart onder de riem voor iedereen hier met zoveel zorgen... :(:) Leef erg met jullie mee. Ik vind het echt ongelofelijk erg...

Ik heb weer wat plannen voor meer bekendheid... Ik hou t nog even voor me, moet eea regelen, maar als t zover is, horen jullie t...

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:16

Ik ben heel benieuwd naar je plannen skippy!

nou ik ken je gevoel erg goed jottum. Hier nog een.
ik zat er vanmiddag nog eens over na te denken. We zijn al 2.5 jaar aan het modderen.
afgelopen april een zware aanval zodat hij compleet verzuurd was.
Een week of 4 later een koliek pssm aanval
Op de wei zijn kogel verdraaid en daarmee een pees geblesseerd.

en nu dan weer een koliek aanval en dat kreupelen erbij.

af en toe begint er een stemmetje te komen dat ik er beter mee kan stoppen, en hem laten gaan.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:28

Jottum en Mister01 een :(:) voor jullie beiden!

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:32

Sterkte Jottum en Mister01. :(:) (en alle andere met pssm paardjes)
Ik lees hier al een poosje mee omdat ik wat meer over pssm wilde weten.
Nooit geweten dat het zo'n enorme rotziekte is.
Vreselijk om je paard telkens zo beroerd te zien.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:44

silvester schreef:
Sterkte Jottum en Mister01. :(:) (en alle andere met pssm paardjes)
Ik lees hier al een poosje mee omdat ik wat meer over pssm wilde weten.
Nooit geweten dat het zo'n enorme rotziekte is.
Vreselijk om je paard telkens zo beroerd te zien.

Goed van je, dat je je erin verdiept! :j
Het is idd een waardeloze ziekte die enorm veel onzekerheid met zich meebrengt voor de baasjes.
Je weet bijna nooit zeker waar je nou echt goed aan doet .... :n

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 08:31

Mister, hoe waren de bloeduitslagen gister?

Iedereen bedankt voor knuffels, voelt goed.

Voor degenen die hun pssm in een groep(je) hebben staan: hoe gaan de anderen om met de pssmer i slechte doen?
Hier kan ik inmiddels aan Vigo, de grote ruin, aflezen wanneer Ivy minder wordt. Hij verdedigd haar dan op ee rustige en wijze manier (zoals een ouderwetse, geliefde onderwijzer met natuurlijk overwicht) tegen het aanvalgedrag van April, onze bitchy mare.
Als April te lang doorgaat stopt Ivy gewoon met eten. Dus ik ben blij dat Vigo op haar past en ik vertrouw hem ook heel erg. April reageert ook uit instinct door de zwakkere uit de kudde te willen zetten.
Wat zijn jullie ervaringen?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 09:11

Moeilijk hoor Mister, maar ik kan me je gedachten richting "het gaat niet meer" heel goed begrijpen.
Dikke :(:) voor jou jottum; Ivy is echt erg symptomatisch aan het worden ;(

Hier is Pepsi de "baas" (in een kudde met een andere samenstelling zou zij dat absoluut niet zijn!) en ik merk dat zij overfanatiek wordt in het verdedigen van haar rang als ze last heeft. Haar reacties zijn dan vaak niet binnen proporties en de andere twee hebben daar nog wel eens moeite mee om dat in te schatten. Abby is er iets handiger in om haar te vermijden als ze zo is; Shane kan haar volgens mij niet zo goed lezen of zo en is daardoor nog wel eens het slachtoffer van een overdreven actie van Pepsi. Op het moment gaat het goed en is de kudde ook weer rustig.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:30

Ik heb maar een kudde van twee, een gezonde ruin en merrie met pssm.
Zij was leidster maar toen ze lichamelijk slechter werd, is de leiding overgegaan op de ruin. Hij gaat heel lief met haar om, ze zijn beide erg aan elkaar gehecht en alles gaat in goed harmonie, geen enkele machtstrijd.
Als hij zich fit voelt en loopt te rennen in de wei, loopt hij gewoon rondjes om haar heen. Probeert haar wel even aan te zetten om mee te doen, maar als ze dat niet doet laat hij haar met rust en kan zij ondertussen gewoon rustig doorgrazen. :D
Ze lopen regelmatig neusje aan neusje en ik merk geen verschil in gedrag gerelateerd aan haar conditie. Dat merk ik uitsluitend als de merrie hengstig is en dat heeft dus niets met de pssm te maken.

Mac, dat Shane de signalen niet zo snel oppakt van Pepsi heeft denk ik ook te maken met het feit dat hij ruin is. Ik zie hier ook dat de ruin soms wat dommer en trager reageert op een merrie signaal. :+

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:29

Afgelopen zomer heb ik in de kudde alleen maar gezien dat wanneer hij zich wat slechter voelde zich wat afstandig houdt. Hij staat dan vaker alleen en wil echt niet midden in de groep staan. Wanneer de kudde zijn kant op gaat loopt hij zelf weg.
ik heb niet echt iets kunnen zien van verschil in het gedrag van de kudde.

ik heb nog geen bloeduitslag gekregen. Vanmorgen al wel over gebeld, maar ze waren nog niet binnen. Ik wordt vandaag er wel over terug gebeld.

vanmorgen heeft de smid zijn voetje gechecked en geen zweer. Ook zelfs helemaal niks wat wijst op een zweer of gevoeligheid in zijn voetje.
Dus hij gaat volgende week op de foto.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:40

Ik zag gisteren wel iets waar ik heel erg blij van werd!

ik zat op mp eens te kijken naar qh die te koop staan. Ik vind het altijd leuk om te zien wat de markt doet en wat er te koop staat. En ik kwam een advertentie tegen waarin meerdere paarden werden aangeboden van verschillende leeftijden. En er stond in de advertentie: al onze paarden zijn dna getest dus wij verkopen alleen gezonde paarden.

wat een goede zin! Dit was de eerste keer dat ik zoiets las in een adv en hoop dat er nog vele zullen volgen.

ik hoop echt dat we in nl en daarbuiten eens wat verantwoorder gaan fokken.
want persoonlijk zou ik bijna niet eens meer een nieuw paard durven kopen zonder alles op de foto te hebben en het 5 panel test te hebben laten doen.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 11:47

bijna? bij mij komt er echt geen paard meer zonder 5 panel test.
Rontgen en klinische keuring was voorheen al ene vereiste voor koop.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:09

Dat afzijdig houden herken ik ook Mister, maar Vigo wil haar er steeds weer bij betrekken.

Moet je nog weer wachten ook op bloeduitslag en ook nog op de foto. Pfff.

Het gedrag in de kudde wordt dus ook bepaald welke positie ze innemen, of je er iets aan kan aflezen qua slechte of goede dag.

Hier ook never nooit meer een ongetest paard

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 13:30

De volgende tekst staat op de site van het van Haeringen instituut:

"Een dier is drager en heeft een gezond allel en een defect allel. Het dier zal het mutante (defecte) allel aan de helft van zijn nakomelingen doorgeven. Dragers kunnen in een aantal gevallen zelf ook last hebben van het defecte allel, maar zullen in de regel geen symptomen hebben."

Is dit onkunde of ontkenning? Het lijkt mij duidelijk dat de meeste dragers ook symptomen hebben.