[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:34

Hedi dat ziet er echt goed uit mooie combinatie zijn jullie:):) ik ga straks even bij m'n tante Haar les kijken even kijken of er wat lesstof is wat ik mee naar huis kan nemen haha

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:39

Ik was al redelijk gauw bij de galop. Frizzle beheerste al vrij snel een echte jog op bijde handen. We zijn nu bezig met rustig aan galoperen wat ook al vrij goed gaat. Helaas kan ik straks niet meer trainen als de grond bevroren is, alleen nog wat trail oefeningen. Hopen dat ik voor mijn eerste wedstrijd nog even kan trainen, al is het alleen de galop maar.

Ziet er leuk uit Hedi :)

Annekexxx

Re: [Centraal]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 12:31

Leuk leuk leuk allemaal hier :-).

Zaterdag ging het rijden echt niet goed hier. Dix had er GEEN zin in. Kreeg haar met geen stokken vooruit. En ze was erg gevoelig aan mijn beenhulpen. (Mijn vriend reed mee in de piste op Lya, Dix' maatje, en dan is ze altijd wat zeurderig.)

Zondagochtend van 10 - 13u ben ik weer heerlijk met mijn pa (en 2 andere vaders van kennissen) een ritje gaan maken. Brrrrr... mistig en koud. En Dix was op een gegeven moment amper nog in te houden.
(Maar ze heeft wel lekker op kop gelopen zonder streken, ook in galop. Ook al is ze wat onzeker op kop.) :-)
Ze had er duidelijk vééééél zin in.

Mijn nieuwe laarzen (én een leuke blouse) zijn vrijdag al aangekomen. :-)))
(Oh ja en zaterdag verjaarde de man van een collega: feestje met thema 'country & western' - GAAF.
Er kwam zelfs iemand een lesje line dancen geven. Ik vond dat vroeger nogal belachelijk, maar wat was dat moeilijk zeg! Maaaaar, eigenlijk best wel (erg!) leuk.
Al vind ik het niet hip klinken, 'line dance'. ;-)

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 14:09

Emmaudb: dat kan niet, dan word ze te zwaar op de voorhand en dan struikelt ze met een aanzienlijke kans op vallen :+

Sheeltje: bedankt!! En veel plezier dan vanmiddag ^^

Anneke: ik heb er laatst eens naar zitten kijken op een plein in Duitsland en betrapte me erop dat ik het ook wel leuk vind hihi

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 14:10

aah okee :)

dirma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 14:56

Hallo allemaal! een nieuweling hier:)

Ik heb totaal nog geen verstand van western, maar wil me hier graag in gaan verdiepen. Even kort hoe ik daarbij kom: Wij (mijn ouders en ik) fokken fjorden, gericht op de sport. Inmiddels al 16 jaar vanuit 1 merrie (meerdere generaties) Mijn vader is actief in de samengestelde mensport klasse 3 en ik heb altijd dressuur gereden tot en met de M2. Hoger in de dressuur kwam mijn fjordenmerrie niet, vanwege haar bouw, vandaar dat mijn vader haar nu ook voor de kar rijd. Een andere merrie train ik momenteel op L niveau dressuur en heeft mijn vader zojuist beleerd voor de kar. Met haar heb ik ook endurance gereden wat ze geweldig deed! Ik vind het tijd voor iets nieuws! Ik heb sinds een jaartje ook een hele leuke bonte pony, afstamming onbekend, maar zodra deze ingereden is, (voorjaar naar verwachting) zou ik ook met haar western willen gaan rijden. Maar voor nu, omdat ik zelf alles nog moet leren lijkt het me slim om dit op mijn oude vertrouwde fjord te gaan beginnen.
Ze is heel goed aan de stem, zit en beenhulpen, kan haar sturen op mijn benen dus dat is wel een voordeel. Ik heb onlangs alles tweedehands aangeschaft, om te kijken of ik dit leuk vind!
Ik blijf hier verder neuzen om zo wat meer over het westernrijden te weten te komen!

(let niet op het dekje, pad is besteld!)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

uiteindelijk is het de bedoeling om hier mee western te gaan rijden, pony is ongeveer 145
Afbeelding

Afbeelding

bedankt voor het kijken!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:23

Ik zou eerlijk gezegd even goed naar je zadel laten kijken. Vind hem zo op het oog een beetje raar liggen. Het is bij een westernzadel net zo belangrijk, zo niet nog belangrijker dat het goed ligt. Dit omdat westernzadels geen kussens hebben.

Verder hartstikke leuk dat je western wil gaan rijden! Leuke fjord heb je ook.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:58

ik zit eraan te denken om ook over te stappen.
inmiddels een lesje gehad en daarna een kamp en was zeer tevreden.
de manier van rijden spreekt enorm aan.

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 17:19

Wat een leuke fjord :D ik heb een maflingertje gehad.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 17:20

Leuke bonte pony!! Zal vast knap zijn met western tuig. :D
Leuk dat je western wil gaan rijden!!

Zou ook even naar het zadel laten kijken, waar heb je die vandaan?

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 18:58

Welkoooooom! :D

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 19:18

Welkom!! :)

De 24e lid worden van de wran en dan ben ik helemaal klaar voor mijn eerste wedstrijd seizoen :) heb nu 6 wedstrijden gevonden die er hopelijk komend jaar weer zijn.
Vond 6 wedstrijden wel een mooi aantal om mee te beginnen.

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 19:39

Brrrr... daar ben ik nog niet aan toe.
Hoe lang deden jullie er over eer jullie klaar waren om mee te doen aan een wedstrijdje?

Ik zou overal momenteel zowat punten op verliezen: mijn cirkels zijn soms niet mooi rond; soms durft ze nog wel eens op de linkerhand over d'r schouder te vallen als ik er weer heel even niet bij ben; mijn kleine cirkels zien er ook niet heel regelmatig uit; de inzet van mijn spins is soms slordig (aangezien ze zich graag verzet); mijn hulpen zijn nog niet 100% (waardoor Dix daarvan profiteert); ook de rollbacks zijn niet altijd zuiver...
Bij anderen lijkt dat allemaal gemakkelijker te gaan.
Na AL die jaren te paard heb ik weer het idee dat ik niets kan, haha.
Maar het fijne is wel dat ik erg veel bijleer.
Jammergenoeg heb ik niet het eenvoudigste paardje onder mijn kont. Ze kan alles, maar ze heeft een ontzeeeeettend grote trukjesdoos en toont erg graag verzet.

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:16

Frizzle is een paard dat heel heel erg snel leert, na drie keer iets doen doet ze het de 4e keer wel zelf. Ze is heel erg mee (zelf) denkend, wat haar ook wel weer een moeilijk paardje maakt, want als ze geen zin heeft begint ze gewoon te stijgeren :+

We zijn nu een half jaar bezig maar ze is toen ze een jaar of 4 was door mijn moeder getraint waardoor ze de basis al kende, verder heb ik getraint op de trail, horsemanship, pleasure en in hand trail.

Dit seizoen word meer om ervaring zodat ze wat relaxter word op wedstrijden en om te kijken waar we nog extra moeten oefenen. Ik heb verder niet echt les. Heel soms een lesje van mijn moeder en wat tips van Silva maar voor de rest allemaal zelf. :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:19

Woody is vroeger wel geshowd in de trail en iets aan de hand. Ik heb foto's gezien van de vorige eigenaresse. Maar nu zijn we er zeker nog niet klaar voor...

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:22

Trail lijkt me ook leuk! :)) Wij zijn nergens nog aan toe voorlopig :P

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:23

Wij ook niet hoor. :=

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:23

Ach maakt ook niks uit zo lang je maar plezier erin hebt :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:24

Daarom. :D
Morgenochtend om half tien zit ik er weer op. :=

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:25

Zal wel lekker fris zijn! :P Ik ga morgen avond even longeren denk ik... En donderdag heb ik een les je voor het eerst bij Erika. Ben benieuwd wat voor tips zij mee gaat geven! :)

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:33

Ik ga morgen om half drie weer rijden. baal wel dat mijn handschoenen er nog niet zijn, maar goed het duurt niet lang meer voor het gaat vriezen dus nog maar even goed gebruik maken van de uurtjes trainen die ik nog heb. :P

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:34

Het gaat vannacht op sommige plekken al licht vriezen...rij ook zeker wel met handschoenen. :=

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:40

Zo, net mijn eerste dag van mijn leasecontract achter de rug. Zaterdag getekend en vandaag dus voor het eerst "vrij" rijden in de bak. Eerste half uur liep ze heel mooi rustig en netjes verzameld, maar na de galop werd ze onrustig. Het hielp ook niet echt dat iemand buiten met een bladblazer bezig was. Ze vond het maar eng en weigerde aan die kant op de hoefslag te komen. Heb haar uiteindelijk op de rechterhand rustig op de cirkel weten te krijgen door gewoon teugels steeds losser te laten hangen (Lesley is zo'n enorm voorwaartse pony die alleen maar harder gaat als je haar meer bij gaat pakken).

Helaas ging het op de linkerhand minder en sjeeste ze tot twee keer toe naar de andere kant van de bak waar net een longeerles bezig was :-/. Was de eerste keer sinds ik haar rijdt dat ze zou stout was en ik haar niet op tijd kon corrigeren. Ik weet dat het beste zou zijn geweest om gewoon door te gaan en blijven proberen tot ze ook op de linkerhand netjes bleef, maar vind het dan toch lastig als er ook een les bezig is. Je wilt ze dan niet in de weg zitten. Toch zit het me een klein beetje dwars.. Begint lekker op zo'n eerste dagje haha.

Ik herken dus ook wel wat Annekexxx zegt. Soms lukt het gewoon niet en dan voel je je zo klungelig.
Later nog even met mijn trainer gekletst en ze zei dat alle paarden een beetje hittepettiteg aan het doen zijn vanwege de kou, dat zelfs haar paard streken aan het uithalen was en zo aan het sjezen was.

Woensdag ga ik samen met mijn trainer het bos in en kijken wat er gebeurt. Niemand weet eigenlijk hoe Lesley zal reageren aangezien ze zo'n slecht verleden heeft (komt uit een verwaarloosde situatie en heeft vervolgens ruim een jaar stil gestaan vanwege kreupelheid). Ik vind het wel spannend dus, maar het is natuurlijk ook wel weer erg leuk!

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:42

Ik heb tot nu toe nog geen enkele handschoen aan gehad :P Maar moet er denk ik ook maar aan geloven!

Marlien jammer dat het rijden zo ging, maar aan de andere kant het komt van zelf wel! Niet te veel gaan treuren :) Ben benieuwd hoe het woensdag in het bos gaat. Hoeveel dagen leasede je haar nou?

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:58

Veel succes buiten, Marlien! Spannend en een beetje eng wellicht ook... Ach, we moeten de paardjes natuurlijk de tijd geven om te wennen aan alles, aan ons, aan een gewijzigde situatie / omgeving, aan buitenritten waar ze misschien niet zoveel ervaring mee heeft... en oh ja, aan al die levensbedreigende creepy dingen als bladblazers, schaapjes, vlagjes, etc.
Mijn paardje is véél meer relax (en veel minder spooky) als er andere paarden bij zijn.
Dus misschien is het wel wat om voor de eerste keer een superbraaf paardje mee te nemen als gezelschap?
Succes!!

Ik ben intussen mijn nichtje aan 't onderdompelen in het western rijden (basisje uiteraard, geen spins en dergelijke). Ze rijdt al jaren Engels, maar zou plots ook graag willen omschakelen en samen met mij lessen gaan volgen. Leuk!
Woensdagavond ook weer les. Jeeeej!

Enneuh, de gekke kuren, we steken het allemaal op de koude. :-p