[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: [Centraal]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:30

Ja dat vind ik dus ook. :D
Alleen even een geldboom vinden.... :')

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 15:46

ik wil die teugels!! echt heel mooi

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 16:46

Ja, dat vind ik dus ook. :')

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:27

Heel mooi hoofdstel incl teugels! :)) Helaas heb ik dus ook geen geld... Net loon gehad... Maja deels naar spaarrekening, zorg en de auto dus veel blijft er niet over :P

Vanavond gaan ze ipv een avondje les een trail parcour in de binnenbak plaatsen. Dus paardlief en ik gaan zeker een kijkje nemen!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:39

Leuk!! Als Woody netjes aan de hulpen staat (en side pass kan :') ) dan wil ik dat ook es proberen. :)

Kreeg wel het hekje van de bak open terwijl ik erop zat. :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 21:51

Sidepass is makkelijk te installeren :j

Mooi hoofdstel zeg!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 21:52

Ik hoop dat Woody het snel oppakt. :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 22:04

Als Jim het kan, kan Woody het ook :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 22:17

Zal het bij de volgende les es vragen. :D
En als het goed is komt mijn instructrice morgen met wat andere bitten...

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 00:46

net op de laptop een concert van garth brooks gekeken en man wat ben ik gek op zijn muziek. vroeger (oke ben pas 19, maar goed) als mijn moeder op wedstrijd ging werd er altijd een cd van hem gedraaid. Als hij ooit naar nederland komt dan moet en zal ik er bij zijn.

houden jullie ook zo van country?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 13:42

Ik heb lekker gereden!!
Hij heeft nu met onderstaand bit gelopen en daar deed hij het super op! We gaan dit bit nog een tijd proberen maar tot nu toe bevalt hij goed. Geen mond meer open en lekker knabbelen.

Afbeelding

En nee, ik hou niet van country...althans, niet van Garth Brooks. :=
Dolly Parton vind ik wel stoer!!

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 14:14

ik hou ook niet zo van country

We hebben gisteren een nieuw zadel gepast. Ik was na even rijden wel overtuigd maar mijn stiefpapa niet meteen. Woensdag mogen we het zadel ophalen (als het nog niet verkocht is) om nog een te rijden op locatie zodat we het goed kunnen overwegen

Wat hebben jullie met je Engels materiaal gedaan? Ik twijfel heel erg om alles te verkopen maar een 'wat als' houd me tegen. Maar nu ligt het daar ook maar te liggen

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 14:17

ik heb het meeste van mijn engels materiaal nog. ik rijd een keer in het jaar een cross van de ruiterclub met hindernissen. dit vind frizzle geweldig alleen ik mag het niet meer. dus hoofdstel zadel en een dekje heb ik nog liggen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 14:18

Ik heb geen Engels spul. Woody is altijd western gereden.

Edit: ik krijg nu een reactie op FB dat de FEI bitten met tongboog wil gaan verbieden omdat het onder dierenmishandeling valt. :\ Niet dat ik ga starten ofzo maar ik wil mijn paard ook niet mishandelen. -O-

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 16:24

het bit is zo hard als je hem zelf maakt. ik heb mijn haflinger jaren gereden met een bit met tongboog en die had nergens last van. vaak zijn zulke dingen de menigen van mensen die er niks van af weten en als het echt dieren mishandeling was dan had je instructrise er wel wat van gezegt :)

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 16:32

Even kopietje van fb-post:

Ik denk dat je gewoon naar je paard moet kijken. En als het paard aangeeft dat ie dit fijn vindt, waarom er dan een probleem van maken? En de meeste bitten met een tongboog liggen verrassend goed in de mond. Mijn paard heeft ook een veel rustigere mond met een dergelijk bit als met een Myler, die vindt die veel te beweeglijk.

Tongbogen verbieden door de FEI heeft alleen betrekking op IJslanders, die met een heel ander soort bit en met contact worden gereden.

Waar ik in jouw situatie wel naar zou kijken: In principe is dit bit minder geschikt om veel met twee handen / met zijwaartse druk te rijden. In principe gebruik je dit bit voor een redelijk 'klaar' paard waar neckreining super op werkt en die heel makkelijk op weinig druk inbuigt. Zodra je meer druk op 1 teugel hebt kantelt dit bit namelijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 17:01

Tja, je wil het niet horen of de andere mensen werken niet mee, maar dit bit zijn jullie gewoon niet aan toe. Als een paard lichamelijk niet lekker in zijn vel zit, je met rijden nog niet alles bevestigt hebt op een snaffle etc etc, moet je niet op een shank over. Bovenstaand bit heeft best een aardige tongboog.

Jullie hebben problemen en een ander bit is geen oplossing.

Natuurlijk kan het zo zijn dat een snaffle enkel gebroken niet bevalt of dat een bit te dik of te dun is, net niet de juiste vorm heeft etc. Maar dan kun je dus ook binnen snaffles verder zoeken. En dan zou ik dus ook niet naar een twisted wire gaan bijv als je niet dusdanig ervaren bent dat je daar correct mee om kan gaan.

Zeker met bovenstaand bit moet je al vee bevestiging hebben. Het is zo hard als je handen, maar het is niet eerlijk om een paard aan de voorkant af te laten buigen, terwijl zijn lijf dat lastig vindt. Met zo een bit doet ie het misschien wel, maar niet zoals het hoort.
In principe ben je dan niet eerlijk bezig en in die zin is het een te streng bit. Ook omdat je nog rijdt en traint in de basis en die dingen je normaal met een snaffle doet.

Ik kan me voorstellen dat het nu even makkelijker lijkt. Met nadruk op LIJKT!

Heel erg zonde dat de begeleiding niet beter is voor jou en Woody.

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 18:06

Ik heb al m'n Engels spul verkocht heb nog wel wat dingen maar die moeten nog weg:)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 18:13

Ik heb helemaal geen Engels spul meer. Toen ik daarmee gestopt ben was ik 9 ofzo, dus dat pas ik al een paar jaar niet meer :D

Lastig joh die bittenkwestie Bellatrix!
Misschien toch inderdaad wat superpony ook zegt, weer terug naar een snaffletje..

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 23:27

Ik begrijp jullie bedoelingen maar het is niet mijn paard...ik bepaal niet wat erin hangt. Het is aan de eigenaresse...díe bepaalt. Ik kan het alleen maar aangeven. En ik wil ook een Myler level 2 proberen maar die zijn godsgruwelijk duur...ook 2e hands nog...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 00:18

Ik begrijp het hoor bellatrix en ik probeer het zo aardig mogelijk te zeggen. Ik begrijp het ook als ze alles wat van Bokt afkomt weg wimpelen. Maar het is zo zonde dat best grote problemen worden opgelost met een bit waar zowel paard als ruiters nu niet aan toe zijn.

Mylers zijn duur. Maar misschien toch liever sparen voor een goede snaffle en simpel hoofdstel dan andere spullen die al aanwezig zijn of niet nodig.

Wij rijden overigens onze oude merrie en jonge hengst met hele simpele d-snaffles. Geen last van het notenkraker effect eigenlijk.

Misschien kun je op YouTube wat filmpjes opzoeken hoe een goede basis te rijden bijvoorbeeld? Dan zie je misschien verschillen en heb je meteen tips. Hoeft niet eens per se western te zijn. Rechtrichten, buiging etc kun je ook allemaal bekijken.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 10:18

toch nog even over dat: je moet met een snaffle kunnen rijden...
dat zeggen er hier meerdere en ik ben het daar nog steeds niet mee eens
waarom zou je perse op een snaffke moeten kunnen rijden?
sommige reageren beter op shanks

is toch hetzelfde als mensen met schoenen, het ene model past je gewoon beter dan een ander, moet je dan toch maar iets anders dragen omdat 'men' dat vind?

verder gaat het met mij en scar lekker, we zijn flink aan het wennen aan elkaar en gaan regelmatig naar buiten en wisselen veel af in de training
gister nog wel even een uitprobeer momentje, maar dat is goed opgelost zonder stress bij een van ons
ben blij

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 10:29

Als je basis goed is moet het niet veel uitmaken of je met shank of snaffle rijdt. En tot die basis echt goed bevestigd is rij ik zonder bit.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 10:53

dat mag natuurlijk, maar moet er dan ook tegen anderen gezegd worden dat ze een bepaald iets niet mogen..

mijn paard werd al jaren met shank gereden, moet ik dan terug naar een snaffle omdat dat zo hoort?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:07

Nee, niet omdat het zo hoort, maar omdat het je helpt je basis beter te krijgen en je paard lichter aan de hulpen te krijgen. Een shank is niet bedoeld om je paard oefeningen aan te leren, te dwingen af te buigen of om veel met twee handen te doen. En dat is niet omdat het zo hoort, maar omdat je anders nooit op 1 hand met minimale aanleuning kunt showen.

Juist als je paard veel met shank gereden is zou ik er voor kiezen om eerst een periode met een snaffle of bitloos te rijden, om ze lichter te krijgen. Of je moet echt een ongelooflijk gevoel voor timing en balans hebben, dat je altijd op het juiste moment loslaat. Maar dat is naar mijn mening echt maar voor een paar topruiters weggelegd. Anders maak je met een shank je paard alleen maar harder.

Ik mag op wedstrijd alleen maar met shank starten; maar als ik aan bepaalde oefeningen ga werken waar ik met meer contact / veel zijwaartse buiging rijdt, pak ik ook gewoon een snaffletje.