[WN] welke voeding voor je Q/P/A ????

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: welke voeding voor je Q/P/A ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 21:31

Ik heb nu 3 dagen de Marstall Vito + grasbrok voor Missy en ze is qua mest al een heel stuk opgeknapt.

Specje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 22:35

@ Dubbeldun: Om welke redenen gebruik jij marstal vito? Mijn paardje Missy krijgt sinds een poosje ook Marstall Vito vanwege de PSSM, en ze doet het er goed op..
Wie weet leer ik op deze manier nog meer van het voer dat ze krijgt

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 22:36

@ ods: Was ook niet de bedoeling om het bij 1 zak te houden om het te proberen...Had net nieuwe zakken Subli gehaald toen ik van stalgenootje hoorde dat de man van marstal weer voor haar komt leveren. Komt eens in de 4 weken. Wil graag eerst weten hoe het voer eruit ziet en of roshni het lust voordat ik meer zakken laat komen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 23:45

@Specje: Missy is 21, dus er werkt vanalles niet zo best meer; o.a. maag/darmen, ex-hoefbevangen met ups en downs en luchtwegen (COPD). Volgens de omschrijving van Marstall zou het wat kunnen zijn, dus dan proberen we het eens Lachen

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 23:35

@DubbelDun; grasbrok?is dat een bijvoer? geef je dat ipv lucerne
bijvoorbeeld,en heeft het ook ruwvoerwaarde?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 23:48

Hoe lang voor je de Vito al, DD? Gaat het nog steeds met smaak naar binnen? Die van mij lieten het nl. na een paar weken staan. Ik kreeg het er gewoonweg niét in. Jammer, want het is volgens mij heel goed voer.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 08:02

Mac ik dacht dat jij de melassevrije had geprobeerd die ze niet meer lusten? Melasse en Vito zijn namelijk twee verschillende producten....

Op het moment voor ik de melassevrije, merrie en veulen. Ze staan er toppie bij, ik ben erg tevreden over de melassevrije, eentje kreeg met regelmaat stalbenen maar die heb ik niet meer gezien!! Go jij! Go jij!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 08:35

@Chum: grasbrok is eigenlijk gewoon hooi, maar dan in gedroogde brok vorm. Ik doe er iets water over voor het zwellen. Het is dus een hooivervanger, de luzerne voer ik er nog gewoon bij.
@Mac: de Vito voer ik nu 3 a 4 dagen, dus nog te kort om iets over de eetlust op lange termijn te zeggen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:23

@Ods: nee, dat was de Vito die ik heb geprobeerd. De melassevrije zal er best ingaan denk ik, want dat zijn weer meer granen. De Vito zijn wat meer brokjes. Ik heb ze nu weer aan de Optimal.

Ben benieuwd of ze het blijven eten, DD. Jackie had nl. dezelfde ervaring als ik: de eerste weken gaat het goed en daarna is het "jakkie bah eet ik niet". Jackie voert nu overigens ook tot volle tevredenheid de melassevrije muesli.

Hoeveel voer jij van de melassevrije DD?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:36

Is de Optimal ook melassevrij dan ?? Of bedoel je de Vito ??
Missy krijgt nu 3x daags een kwart schep Vito met een halve schep grasbrok erbij.
Boon normaliter 2x daags een halve schep Optimal, maar die heb ik nu ook als probeersel (vanwege de mest) even op de Vito om te zien of er verandering is te merken.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:40

Optimal is (helaas) niet melassevrij. De melassevrije heb ik nooit geprobeerd. De Vito dus wel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:46

Van de melassevrije kreeg mijn paard 3/4 tot 1 schep per dag, daarnaast krijgt ze 1/2 schep brok van de pensionhouder. Hier deed ze het erg goed op. Met de Pavo's Nature's Best vind ik het toch wat minder.

overigens geef ik tussendoor Old English Horse Mash als het wat kouder wordt, zou worden, nou ja, nu dus nog niet.. Clown

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:06

Ik heb ook een zak Mash staan voor als het idd wat kouder wordt en ze gelopen hebben. Gewoon voor het lekkere Lachen

Specje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:31

Wat misschien een reden kan zijn dat sommige paarden Vito na een poos niet meer eten zou aan de knoflook kunnen liggen. In Vito zit knoflook en in de ene zak net wat meer dan de ander.. Missy liet de Vito ook even staan, precies bij het moment dat ze voer uit een nieuwe zak kreeg.. Je kunt dan proberen er een klein handje ander voer bij te doen of er wat honing overheen, bij mij hielp dit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:40

Melassevrij wordt steeds populairder. Beetje puur voeren, duurt wel lang eer mensen er echt iets mee willen gaan doen. Nog steeds in mijn omgeving loopt men achter elkaar aan.

Mijn paard krijgt nu ook 2 x dag een halve schep muesli van havens omdat ik mijn paard nu in pension heb staan en geen draversbrok wil. In die muesli zit dus denk ik wel melasse en dan die granen, mijn paard is dus super druk geworden. Jammer hoor. Hij krijgt van mij na het rijden nog 1 schep Marstall E zonder haver, op zich dus niet veel. Maar ik zie wel het verschil met granen en melasse en alleen de Marstall. Bij alleen 2 x 1 volle schep Marstall per dag was hij lekker relaxed, nu ziet hij overal kabouters.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 19:32

De melasse vrije; voer mijn twee jongens ( 2 en 3 jaar oud) ieder twee scheppen per dag. Mijn 11 jarige krijgt 1 schep per dag. Hier doen ze het super op. Overigens voer ik de 2 jarige recentelijk pas 2 scheppen, eerst kreeg hij er 3.