[WN] De leeftijd van het zadelmak maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Re: 4e keer op Whitney.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 18:41

Allemaal ruiters die hun paard al met 2 jaar inrijden???
Natuurlijk hebben ze er NU niets onder te lijden..wacht maar tot ze een jaar of 5 zijn en de problemen komen!
En die idiote gedachte dat een western paard eerder volwassen is????
Wat een complete onzin is dat zeg, wie in gods naam heeft dat ooit verzonnen???!!!
Geen enkel paard western...draver..renpaard..dressuurpaard..springpaard, weet ik veel welk paard..is volgroeid met 2 jaar!
Een normaal denkend mens die zich ook een beetje verdiept in het wezen paard zal dit bevestigen!
Paard heeft zadel op dat compleet naar voren schuift omdat het zwaar overbouwd is...OMDAT HET NOG IN DE GROEI IS...maar joh maakt het uit, het is een western paard dus dan kan het wel!
Kan me nu even niets bommen als ik een ban krijg, maar word hier dus zo verschrikkelijk kwaad van!!!
Ben helemaal geen NH er, maar dit soort mensen zou veel beter eens meer kunnen kijken in dat soort topics!!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 18:50

Tja aardenhout je brengt niks nieuws hoor. Iedereen weet dat paarden van 2 niet volgroeit zijn (evenals paarden van 3 overigens). Toch zijn er mensen die ze bewust op die leeftijd inrijden. Zou niet mijn keuze zijn, maar ik zie liever dat ze het weloverwogen en met beleid doen dan klakkeloos de meute volgen en een 3 jarig volledig groen uit het land vissen en binnen 3 maanden er de eerste proef mee rijden.. Ieder het zijne en leven en laten leven, toch??

@TS: Ik vind het een leuk paard en wens je veel plezier!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 18:51

Ja inderdaad...veel plezier, voor de ruiter dus!...maar voor hoelang??

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 18:52

Dat weet je toch nooit, laten we hopen een jaar of 30..

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 18:54

LecyTinker schreef:
Nou, na al deze positieve berichten gelezen te hebben denk ik dat het tijd is dat ik mijn jaarlingen maar eens onder het zadel ga brengen. Al is het alleen al om iedereen hier die zoveel commentaar heeft, op de nek te zitten. ;)

Waarom zou ze ook maar 1 ding van iemand aannemen die alleen maar op een negative manier kritiek geeft in dit topic? Hebben jullie wel eens gedacht dat als je het op een positive manier zou uiten dat ze er eens over na zou denken?
Iedereen hier wel vol met commentaar, maar geen concrete alternativen!
Haar paard, laat haar lekker haar ding doen en kan je er niet tegen, laat dit topic links liggen.
Misschien dat alle klagers een topic kunnen openen en op elkaar lekker kunnen gaan vitten!
In elk topic kom je weer iemand tegen die denkt dat hij de redder moet zijn over alle paarden die op bokt te zien zijn.
Ik durf te wedden dat iedereen op bokt wel eens iets doet wat een ander afkeurd!
Zie je iemand met slof rijden, 'nee hoor, niet vragen waarom' gelijk scheeuwen dat met slof rijden betekend dat je een slechte ruiter bent! Kom aan mensen, kijk eers naar jezelf en als je zeker bent dat je helemaal geweldig bent, geef dan pas negative kritiek. Houd het tot die tijd eens op opbouwende kritiek!

Concrete alternatieven?? Die zijn er niet.... een 2 jarige hoort gewoon in het land! Lekker niets doen en paard zijn!
Tuurlijk doet iedereen wel eens iets wat een ander afkeurt, maar dat gaat vaak om kleine dingen. Op een 2 jarige rijden, vind ik toch wel een zeer kwalijke zaak! Dat is iets wat wetenschappelijk te onderbouwen is!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 18:55

Inderdaad cile205 leeftijd is EIGEN keus!!!!!
Jammer genoeg kan het paard niets in brengen!

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 20:31

aerdenhout1 schreef:
Geen enkel paard western...draver..renpaard..dressuurpaard..springpaard, weet ik veel welk paard..is volgroeid met 2 jaar!
Een normaal denkend mens die zich ook een beetje verdiept in het wezen paard zal dit bevestigen!

Nu wil ik graag van jou het bewijs dat het daadwerkelijk schadelijk is voor een paard om het te gaan beleren als het nog niet volgroeid is.

TS: prima het inrijden op deze leeftijd, maar ik vraag me af of het niet geschikter is om dat te laten doen door een professional. Je paard gewoon een aantal maanden in training te zetten ipv zelf het te willen inrijden. Ik ken je verder niet en misschien heb je wel bergen ervaring hoor, dan gaat het natuurlijk niet op ;).

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 20:37

Waarom altijd uitgaan van de 2 uitersten. Er zullen zat mensen zijn die wachten tot 3,5/4 jaar en daarna gewoon netjes 2/3x in de week een kwartier rondhobbelen. Waarom kiezen we daar niet allemaal voor?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 20:40

Moet ik nu echt aan jou vertellen dat een 2 jarige er gewoon nog niet aan toe is om belast te worden?
Geen enkel kind van nog geen 10 jaar mag arbeid verrichten en zeker geen zware!

Maar ik zit duidelijk op een verkeerd gedeelte van het forum en daar schijnt het heel normaal te zijn om al met 2 jaar te beginnen.
Leuk paard hoor TS..hoop dat je er nog lang plezier van mag hebben!

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:01

aerdenhout1 schreef:
Moet ik nu echt aan jou vertellen dat een 2 jarige er gewoon nog niet aan toe is om belast te worden?

Maar ik zit duidelijk op een verkeerd gedeelte van het forum en daar schijnt het heel normaal te zijn om al met 2 jaar te beginnen.

JA! Ik wil daar nu is wetenschappelijk bewijs voor zien. Wetenschappelijk onderzocht dat het daadwerkelijk kwaad kan om paarden met 2 jaar in te rijden op een correcte manier. Dat betekent dat ik geen verhalen wil horen over niet gesloten groeischijven, maar wetenschappelijk onderzoek wil zien waarin aangetoond wordt dat paarden die ingereden zijn met niet gesloten groeischijven hier daadwerkelijk op latere leeftijd hinder van ondervinden.

Kinderarbeid mag niet omdat wij mensen het zielig vinden. Niet omdat het kind dat niet daadwerkelijk zou kunnen. Wij vinden dat een kind op school hoort te zitten waar het gaat leren en wordt opgevoed en dat vind ik voor een paard ook. Je laat een kind ook niet tot hij volgroeid is lekker thuis rond spelen met zijn vriendjes. Waarom doen we dat ook alweer niet? Omdat ouderen veel moeilijker leren en de capaciteit van een mens (en dier) groeit met de mate waarin je het laat leren. Dat geldt dus net zo goed voor paarden.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 00:49

Stukje gevonden op Google. Nu even geen zin om alle referenties na te gaan, maar voor degenen die er tegen zijn om vroeg te beginnen met trainen, leef je uit! :D

It has long been thought by many people that the racing industry is cruel for starting horses at the age of two, or even at three. These people equate the two year old horse with about a ten year old human, and it simply isn't so. A two year old horse could probably be considered far closer in physiological age to an eighteen year old. Plenty mature enough physically to withstand training, as long as the training is done properly.

Recent studies done on racehorses indicate that it is actually more beneficial to the horse to begin training at an early age, rather than waiting until age three or even later. Studies done by The Animal Health Trust in England have shown that horses put into training at age two actually have a lesser risk of catastrophic injury than horses who are put into training later. It would seem that before about two years of age, tendon grows and adapts in response to weight bearing. After two years of age, degenerative, rather than adaptive changes accumulate in the tendon tissue.

The skeletal system seems to be similar, in that a young horse's bones will actually lay down new bone where needed to respond to the demands in training, while bone in an older horse will not, greatly increasing the risk of fracture, due to insufficient strength where needed. So proper training can encourage the young horse's body to adjust to the stresses that racing will put on it, whereas an older horse will likely have a harder time adjusting, if it can adjust at all. It is far more likely that the older horse will simply injure himself trying to adapt to the strain.

You can probably find a great deal of information on the internet by running a search on Dr. Robert Smith, Dr. Allen Goodship, or Dr. David Nunamaker. Drs. Smith and Allen did the original study for the Animal Health Trust, and Dr. Nunamaker has done some cutting edge work on bone development for New Bolton Center in Pennsylvania.

En TS: leuk paardje! ;)

Redneck

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 23:25

Ah, we zijn verplaatst naar het discussie-topic. Wel een beetje verwarrend voor degenen die niet weten dat een aantal posts verplaatst zijn...

@aerdenhout1: lees de post hierboven maar eens door.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 00:46

aerdenhout1 schreef:

Kinderen werken wel degelijk hard in de sport en dat is lichamelijk wel belastend. Ik herhaal mezelf nog maar eens. Die van mij deed met 4 karakte en zwemmen omdat ie heel graag wilde en ik voor sporten ben en tegen hangen op de bank of op straat. Wat en andere ouder vindt, prima, maar de hang jeugd is ene groter probleem.
va 6 voetballen en va 8 in de selectie, dus echt pittig. Met 9 al geblesseerd. Met 10 een ongelukje gehad en geblesseerd. Nu met 13 geblesseerd en idd hij groeit niet zoals zijn leeftijdsgenoten doen. Nu door de blessure en de zomerstop haalt ie wat in. Maar de KNVB heeft al onderzoeken en bewijzen dat kinderen op dit niiveau minder groeien. Wil niet zeggen dat ze later minder oud worden, of niet meer kunnen lopen. Wel zijn sporters op dit niveau wat klaar rond hun 30e. Prima, geen punt, kunnen op lager pitje nog leuk mee. En als je het de jongens vraagt die het echt bereiken? dat zijn de jongens die zijn overgebleven en de echte werkers in hun sport. De scholen met kinderen met topsportstatus zitten behoorlijk vol en er komt steeds meer bij. We lipen namelijk wat achter in Nederland, wat dat betreft.

Zover mijn vergelijking en voor jongen, mag je paard invullen, dus geheel ontopic bedoeld ook!!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 10:37

Citaat:
Studies done by The Animal Health Trust in England have shown that horses put into training at age two actually have a lesser risk of catastrophic injury than horses who are put into training later.

Dit is wel iets te kort door de bocht. Bij die onderzoeken wordt ook vermeld HOE en HOE VAAK er getraint wordt, en dat is wel van essentieel belang :j

Hier staat niet dat je dus zomaar een 2jarige zadelmak kunt maken, dat vereist wel enige kennis van fysiek en belasting..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 10:45

Dit valt duidelijk onder de categorie 'als Anky het doet dan moet 'ik' het ook kunnen'.
En hiermee wordt 99% van de paarden dus de vernieling in gereden.

jarytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:42

Ligt eraan hoe het paardje is gebouwd.
Als ie al mooi sterk, en rond gebouwt is en hij is rond de 3. dan zou ik het zelf persoonlijk beginnen! ;)
Maar je bepaalt t zelf! :d

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:52

Ik bekijk het per paard, de ene kan je met drie beginnen, bij de andere denk je laat nog maar een jaartje staan.
Maar ik begin altijd wel spelenderwijs, niet na drie jaar uit het land plukken en er een zadel op ;)
Afbeelding

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:37

het zadel is toch wel gepast door een erkende zadelpasser he????

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:00

tsss... je moet er dus wel een goede pad onder hebben! Dit lijkt dus helemaal nergens op. Belachelijk!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:38

ik bekijk het ook per paard vanaf 5 jaar tot 6 jaar. Hij kan misschien dan wel uitgegroeid zijn maar er psychisch nog niet aan toe zijn. Het is niet alleen fysiek wat meetelt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:50

@Smax, het is echt te gek voor woorden dat je er al een zadel op hebt gedaan hoor. ten eerste is dit zadel niet goed aangemeten. Verder zie je duidelijk dat het paard er nog niet ana toe is. Ik zou het nog even uitstellen.......... :o :D ;) :P

quantana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:41

smax schreef:
Ik bekijk het per paard, de ene kan je met drie beginnen, bij de andere denk je laat nog maar een jaartje staan.
Maar ik begin altijd wel spelenderwijs, niet na drie jaar uit het land plukken en er een zadel op ;)
Afbeelding

Hilarisch!!! Hele mooie foto.

Ik denk dat je inderdaad per paard moet kijken. Op zich is er wel iets voor te zeggen om paarden met 2 jaar licht in te rijden, ze dan weer een jaar vakantie te gunnen om vervolgens verder te gaan. Jonge paarden leren gewoon heel snel.
Ik stel wel voor om het met een licht persoontje te doen aangezien ze ongeacht het ras nog heel veel kraakbeen hebben.

Sammy_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:43

Hoe oud is een paard nu in een mensenleven ?

Paard------Mens
01 Jaar = 6.5 Jaar
02 Jaar = 13 Jaar
03 Jaar = 18 Jaar
04 Jaar = 20.5 Jaar
05 Jaar = 24.5 Jaar
07 Jaar = 28 Jaar
10 Jaar = 35.5 Jaar
13 Jaar = 43.5 Jaar
17 Jaar = 53.0 Jaar
20 Jaar = 60.5 Jaar
24 Jaar = 70.5 Jaar
27 Jaar = 78.0 Jaar
30 Jaar = 85.5 Jaar
33 Jaar = 93.0 Jaar
36 Jaar = 100.5 Jaar

Groetjes Sammy Jo ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:15

en dan kom je dus uit op....
juist, 2,5 en vanaf 2 lichte werkzaamheden zoals krantjes rondbrengen :-)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 10:06

IS dat mentaal of fysiek?