Huertecilla schreef:Maar jij bent dus van de praktijk (jouw praktijk)ervaring uitgegaan, terwijl ik puur theoretisch bezig ben.@SM; gemiddelde drukpunten is incorrect. Ik heb niets meer of minder gedaan dan het draagvlak nauwkeurig bepalen door de afdruk te bekijken en te meten, het oppervlak uitrekenen en het gewicht erdoor delen. Deze waarde zegt níets over drukpúnten. Daarvoor moet je met drukgevoelige aftekening of -registratie werken. Heb ik ook gedaan, maar dat was relatief ten opzichte van de verschillende zadels die ik ter beschikking had en daar kwam bovendien geen exacte waarde uit.
Ik ga dus uit van de beste situatie (zoals het hoort) en van jouw berekening moeten we uitgaan van jouw rijkunst.
Niet dat ik deze ter sprake wil brengen c.q. in twijfel trek, maar het is geen grond voor een uitspraak over iets in het algemeen.
Overigens geldt bovenstaande ook voor de metingen waar Rinus het over heeft. Doordat hier de rijkwaliteit van de ruiter zeer duidelijk een stempel drukt op de afdrukken die een zadel aflevert, kun je moeilijk een goed algemeen beeld krijgen wat 'wetenschappelijk bewijs' genoemd mag worden.

, misschien dan een idee om eens die berekening te maken met je eigen zadel/gewicht.
. Ik ga er dus van uit dat wij met zijn tweetjes erg veel plezier gaan beleven aan de BM