[WN] Boomloos western zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Boomloos western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 14:08

Huertecilla schreef:
@SM; gemiddelde drukpunten is incorrect. Ik heb niets meer of minder gedaan dan het draagvlak nauwkeurig bepalen door de afdruk te bekijken en te meten, het oppervlak uitrekenen en het gewicht erdoor delen. Deze waarde zegt níets over drukpúnten. Daarvoor moet je met drukgevoelige aftekening of -registratie werken. Heb ik ook gedaan, maar dat was relatief ten opzichte van de verschillende zadels die ik ter beschikking had en daar kwam bovendien geen exacte waarde uit.
Maar jij bent dus van de praktijk (jouw praktijk)ervaring uitgegaan, terwijl ik puur theoretisch bezig ben.
Ik ga dus uit van de beste situatie (zoals het hoort) en van jouw berekening moeten we uitgaan van jouw rijkunst.
Niet dat ik deze ter sprake wil brengen c.q. in twijfel trek, maar het is geen grond voor een uitspraak over iets in het algemeen.
Overigens geldt bovenstaande ook voor de metingen waar Rinus het over heeft. Doordat hier de rijkwaliteit van de ruiter zeer duidelijk een stempel drukt op de afdrukken die een zadel aflevert, kun je moeilijk een goed algemeen beeld krijgen wat 'wetenschappelijk bewijs' genoemd mag worden.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 14:32

pmarena schreef:
Kijk , en DAT bedoel ik dus ook Francis Lachen

Natuurlijk ligt bij een boomloos zadel , als je in de beugels staat , het gewicht op een relatief klein gebiedje vlak voor de schoft , omdat daar de beugelophanging zit.

Maar dit is WEL de plek van de paardenrug waar deze het sterkst is en het makkelijkste gewicht kan dragen , het gewicht de beweging niet belemmert.

Althans zo heb ik het ook altijd begrepen hoor , net als wat je zelf zegt.

Maar ook al is de druk wat hoger op die plek , dan hoeft dat nog niet schadelijk of oncomfortabel te zijn voor het paard Pling

Ho wacht, maar ik heb het niet over de druk op een klein punt als van de beugelophanging. Er zit natuurlijk nog een beduidend verschil tussen de, laten we zeggen, 10 cm waar de beugels op drukken, of de 25 á 30 cm van het oppervlak waar de ruiter zit. Dát oppervlak bedoel ik, ten opzichte van de +/- 60 cm. van een westernzadel met boom.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 15:10

Aha , op die manier Lachen

De druk bij gewoon in het zadel zitten is iets waar ik me absoluut geen zorgen over maak.

En ik ben echt iemand die ZOEKT naar negatieve punten , altijd wel iets op te merken heeft... maar daar maak ik me persoonlijk geen enkele zorgen over.

Al zou je zonder zadel direct op het paard zitten , hoe dikker je billen hoe een grotere drukverdelende oppervlakte Schijnheilig

Bij een boomloos zadel met goede pad zit er dan bovendien nog een verend en schokdempend laagje onder , er kan niks hards drukken in het paard van niet passende boom.... als ruiter kom je vanzelf op het juiste zwaartepunt icm het paard te zitten , dat kan door het zadel ook niet tever naar voren (op schoft / schouders) of naar achteren (richting nieren-lendenen) gelegd worden.

Bij een boomloos zadel is de enige rare druk imo het moment dat je in de stijgbeugels staat , dat is wel punt van aandacht.

Maar als je zit zie ik echt geen enkel probleem , alleen maar voordelen tov met boom / panelen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 19:53

Kan iedereen zich in mijn rekenwijze vinden Slim , misschien dan een idee om eens die berekening te maken met je eigen zadel/gewicht.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 14:12

Vandaag even fotos gemaakt; zowel voor boomloos als met boom of wat ook van belang.

Eerst schouderblad en laatst rib geteken":

Afbeelding

Daarna een streep gezetwaar het paneel niet vóór mag steunen en de rolmaat erbij gelegd:
Afbeelding

Daarna met zadel. Dit is een malibaud, een McLellan-type, zadel. Daaronder een vrij dik dik pad van natuurlijk lamsvacht:
Afbeelding

Tot slot een pittige rit van 2 uur, daarna de hengst opgehaald en nog een drafrit van een uur.
De donker/licht aftekening is een product van vuil, zweet en beetje afgeven door het pad. Het pad voert het zweet héél goed naar de randen af namelijk. Alleen boven/naast de ruggegraat is een bijna droge strook, de rest is gewoon nat, de rand drijfnat. Het meeste zweet gaat zoals je ziet naar achteren.
Het bontpad blijft overal even wollig en drukt nergens platter.

Afbeelding

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 19:20

ik zie het probleem niet, boolmoze zadels worden niet voor niets gemaakt! mijn paard kon tegen geen enkel zadel met boom .
nu ik een BM heb is er niks aan de hand.

ik ben absoluut niet licht in gewicht en de fysio van mn paardje heeft het me geadviseerd een BM ,en ze heeft echt wel gezien dat ik niet licht ben.

ik heb hiervoor zonder zadel gereden (half jaar) ging alleen maar beter dan met zadel met boom. en dan heb ik het ook nog niet eens over de indianen die zonder zadel reden ,en dikke indianen had je vast ook! Haha! Cool

vind het niet echt leuk om zulke dingen te horen ,ik heb er wel 1500 euro voor betaald en dan opeens krijg je te horen dat het niet goed is.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 19:28

Uriah schreef:
ik heb hiervoor zonder zadel gereden (half jaar) ging alleen maar beter dan met zadel met boom.

Zo ben ik er dus ook achter gekomen dat een BM de beste oplossing is voor mijn oudste merrie. Ze liep niet lekker en in de kliniek hebben ze toen ook het zadel getest: dat lag te strak op de schouders. Advies: een tijdje zonder gaan rijden en kijken of het beter wordt. Dat werd het! Wilde toen weer een zadel en ben via wat omzwervingen en veel passen terecht gekomen bij de BM. Onder zadels-met-boom liep ze steevast erg kort van voren. Onder een Orthoflex liep ze al veel beter, maar onder de BM het best. Bovendien vond ik die ook het lekkerst zitten Bloos . Ik ga er dus van uit dat wij met zijn tweetjes erg veel plezier gaan beleven aan de BM Bloos .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 19:35

Uriah schreef:
vind het niet echt leuk om zulke dingen te horen ,ik heb er wel 1500 euro voor betaald en dan opeens krijg je te horen dat het niet goed is.
Welke dingen bedoel je precies, je bent me even kwijt hier Verward

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 20:26

Vroeg ik me ook al af... niemand heeft gezegd dat een BM 'niet goed' is... ik wil alleen het naadje van de kous weten zodat ik een weloverwogen beslissing kan nemen en zo weegt iedereen de voor en nadelen tegen elkaar af... Ook een BM heeft z'n nadelen, maar dat wil nog niet zeggen dat het helemaal 'niet goed' is. En als het voor jou wel goed is en voor je paardje ook, dan is het toch prima!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 00:20

Uriah schreef:

..en bovendien: waar heeft dát ergens mee te maken Verward

Wat dat 'niet voor niets gemaakt' betreft: voorsingels worden ook gemaakt en verkocht net als hengstenbitten en gekartelde serretas om maar wat te noemen en sperriempjes/hulpteugels/bandages zijn haast verplicht....

Verder lijkt míj dat een BM er knap positief afkomt. Voor een boomloos zadel Schijnheilig Clown

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 12:57

nou er word geschreven over druk op de wervels etc ,dat bedoel ik.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 14:21

Ja, maar ja... als die dingen voorkomen bij een BM, dan mag dat toch geschreven worden... Dat jij dat niet zo leuk vindt, kunnen wij niet helpen. De waarheid mag gezegd worden toch?

Maar nogmaals... als ik iets koop waar ik me uitgebreid over heb geïnformeerd en waar ik 200% achter sta én het bevalt mij goed, dan mag de hele wereld van mij schrijven wat ze willen, dat maakt me dat verder niet uit... 't Wordt natuurlijk wat anders als je zelf al twijfelt of je hebt je niet voldoende geïnformeerd van te voren en je komt er achteraf achter dat het misschien toch niet de juiste keus was. Dat kan inderdaad niet zo leuk zijn... Maar daar kunnen degenen die met die informatie komen niets aan doen.
"Don't shoot the messenger" zeg maar...

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 15:20

ik heb me er echt wel goed in verdiept en het is me aangeraden voor mn paard,JUIST omdat ze een gevoelige,zwakke rug heeft. dus ik snap niet waarom het opeens slecht is

en is het zowiezo slecht of aleen als je zwaarder bent?

Dus ik denk ik ben goed bezig voor mn paard

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 17:01

Kijk; héél verkort door de bocht en vereenvoudigd gesteld is boomloos gunstig voor de laterale bewegingsvrijheid van het paard en met een boom het ruitergewicht minder schadelijk voor de ruggewervels.
Daar horen uiteraard mitsen, maren en randvorwaarden bij, maar dat is de kale kern.
Hoe zwaarder je bent hoe kritischer álles. Ook dat is verder niet ingewikkeld.
Omdat zonder boom het ruitergewicht niet door een dragende structuur verdeeld wordt is het gewicht nóg kritischer bij een boomloos zadel.
Voor de dérde keer; supersimpel en van bijkomende belangrijkheden ontdaan.
Net zo goed als een boomzadel niet vergevingsgezind is m.b.t. de pasvorm ervan en een boomloos zadel ongenadig m.b.t. de rijvaardigheid van de ruiter; als een boomzadel niet optimaal past heeft het paard er écht last van, als een ruiter niet kan rijden heeft dat paard daar ook last van en op een boomloos zadel helemáál.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 20:15

Ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen van mensen die een paard met een wat langere rug hebben Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 22:08

Definieer 'wat langer' Haha!
Missy is in de rug duidelijk langer dan Sugar, scheelt 10 cm in dekenmaat.
Overigens ben ik er nog niet toe gekomen om de ribben te tellen en de afstand te meten zoals HC gedaan heeft.
Maar als ik naar de maatlat van HC kijk zou de afstand bij zijn paard 30 cm zijn. Dat zou inhouden óf dat zijn paard een hele korte rug heeft óf dat alle westernzadels voor volwassenen te groot zijn voor de paarden waarop ze liggen.

Als zijn zadel met boom dus qua draagvlak 30 cm is, dan zit ik daar met mijn zitvlak op een BM niet zover vandaan.
Als ik uitga van 25 cm zitvlak en 5 cm beugelophanging, zit ik ook aan die 30 Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 10:21

Sugarmiss schreef:
Maar als ik naar de maatlat van HC kijk zou de afstand bij zijn paard 30 cm zijn. Dat zou inhouden óf dat zijn paard een hele korte rug heeft óf dat alle westernzadels voor volwassenen te groot zijn voor de paarden waarop ze liggen.

De afstand ís heel kort ja. Bij álle paarden is die verrassend kort. De punten die ik heb afgetekend en aanhoud zijn algemeen aanvaard en worden overal vermeld. Ze worden alleen zelden in de praktijk door de eigenaar/zadelmaken/-passer op het paard getekend en gemeten.... Ja, veel zadels zijn te lang tot véél te lang én liggen meestal ook nog te dicht op de schouder.
Niet naar míjn mening maar volgens de ruimte die overblijft tussen; >5 cm. achter het schouderblad en maximaal tot de achterste rib.
Nogmaals ; ik heb het alleen maar getekend en gefotografeerd....

Onze campo-andalusiërs zijn zeg 150-155, de hengst wordt wat groter, en vierkant; inderdaad een korte rug. Die bouw is ideaal voor zwaar terrein en het verzameld rijden maar het stelt inderdaad formaateisen aan het zadel.
Dat zal bij menig Quarter niet anders zijn.
Waarom die Western-zadels nu vaak van die absurd lange panelen hebben (de niet dragende skirts schuren alleen maar doch drúkken niet) weet ik niet. De oude spaanse voorbeelden en de mexicaanse evolutie-modellen zijn zo lang niet. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Peruaanse paso-zadels Pling

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 10:31

Huertecilla schreef:
Waarom die Western-zadels nu vaak van die absurd lange panelen hebben (de niet dragende skirts schuren alleen maar doch drúkken niet) weet ik niet.

Als je toch graag op wedstrijdniveau western wilt rijden zit je nou eenmaal regelementair aan een westernzadel vast, maar bovenstaande pleit in mijn ogen dus voor een boomloze versie.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 10:35

Sugarmiss schreef:
Overigens ben ik er nog niet toe gekomen om de ribben te tellen en de afstand te meten zoals HC gedaan heeft.

Ik ben benieuwd naar wie wél SM Haha! en naar wat het resultaat is. Wédden dat aardig wat zadels verkeerd liggen, te lang zijn en ook de singel op de verkeerde plek hebben.

Oh en Westen-zadels zijn er in tíg soorten en maten.... Ook 'korte', of beter niet te lange. Verder is de definitie van western-zadel op heel veel types van toepassing en is de keuze uit goed passende uitvoering niet gering. Zelf de Peruaanse Paso-zadels zijn in uitvoeringen die aan de western-difities voldoen te leveren.
De 'charro'- zadels idem.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 12:58

@HC: De kortste boom in een standaard (volwassenen) westernzadel is de Arab-uitvoering en die is nog steeds 21" (53,34 cm), dat is dus al véél langer dan jou 30 cm.
De meeste zadels hebben een boom van 23".
Wel hebben deze zadels dat de boom verder op de schouder 'rust' waardoor aan de ene kant het zadel over een groter oppervlakte draagt (dus minder drukpuntbelasting), maar aan de andere kant dus bij niet goed passen de schouders sterk in de bewegingsvrijheid beperkt.

Een boomloos zadel is eigenlijk een dikke pad met opbouw, die je dmv een 2e pad met 'inlegstukken' enigszins ophoogt zodat het zadel niet kompleet op de voor- en achterkant van het paard rust.

Ik denk dat het 'not-done' is om met een charro-zadel op een wedstrijd te verschijnen.
De extreme lengte van de zadels komt tenslotte voort uit het 'showy' deel waarin er zoveel mogelijk zilver/bewerking zichtbaar moet zijn. 70 cm is niet abnormaal. Tel hierbij op een deken die ook nog maximaal zichtbaar moet zijn en je komt op een totaal lengte van wel 90 cm !!
En dat op een paard van 155/158.

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 13:06

even een kleine correcie sm , onze bomen beginnen bij 20"
dus 50.8 centimeter en dat is voor een square.

rinus

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 13:53

Natuurlijk mooi dat ze bestaan Rinus, maar in vergelijking met de 30 cm van HC is dat nog steeds een érg groot verschil Knipoog

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 15:01

ben het dirct daarmee eens sm, alleen hoe kleiner het drukoppervlakt des te groter is de druk per vierkante cm.
dus wat is dan beter? meer viekante of minder vierkante cm?
en onder het rijden meten is nog even moeilijk maar de oplossing komt er aan.nog even geduld.

rinus

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 15:19

westernworld schreef:
dus wat is dan beter? meer viekante of minder vierkante cm?
Ik denk dat de vraag eerder is;
Wat is beter:
-meer druk per cm² vanwege een kleiner oppervlak
-minder druk per cm² maar dan wel op plaatsen waar het paardtechnisch niet gewenst is. Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 15:37

Ons korte zadel heeft panelen die langer zijn dan die afdruk omdat de randen omhoog wegbuigen. Het dragende oppervlak van de afdruk is iets groter dan het lichte deel omdat de bontrand daar dijfnat is en afgeeft.

De zitruimte van mijn zadel is van rand pommel tot rand cantle 38 cm. en het zadel op de grootse lengte 52. De buitenrand van de panelen is 48 op het langste punt van de ronding. De panelen zelf ongeveer 45 centimeter, waarvan er bijna 40 dragen.

In totaal is het dragende oppervlak 800 cm² en ik weeg compleet met kleren en incusief compleet zadel 90 kilo. Dat is dus.... 90/800 = goed 110 gram per cm².
Bedenk dat er een anatomisch gevormd dik lamsvacht pad onder ligt dat de druk ook nog eens goed vervlakt en het zadel netjes ligt door de y-bevestiging van de singel.
Niet echt veel dus om naar drukverlaging ten kosten van bewegingsvrijheid en druk opongewenste plaatsten te streven. Daar heeft SM de vinger op de zere plek.
Verder is de druk bij een boomloos zadel groter en dat wordt als supervriendelijk gezien. Wat is het probleem dan? De pasvorm van de kussens? Zorg dan dat de panelen passen en laat de zadelmaker en een goede kussen-en-pad combi onder maken.

Bij een 20" boom lopen de randen van de panelen ook omhoog weg om drukranden te voorkomen. Daar bijven afhankelijk van de kussenvorm ook hooguit 45 waarschijnlijk 40 centimeter effectief draagvlak van over. Wanneer die panelen met bijpassend pad goed bij het profiel van de paardenrug passen zie ik geen drukprobleem.
Zo'n zadel ligt dan geen pad van 80 of 90 centimeter onder nee. Mijn bontpad is 65 cm. en ligt met een bontrand rondom de panelen om de laatste mogelijke drukrand effectief te voorkomen.
Rinus geeft perfect aan dat er wel degelijk, bijna altijd, voldoende korte westerbomen zijn!!!

Charro of Paso not done????? Tja... een niet passend zadel wel? Mijn prioriteit ligt anders; dan ík maar 'not done' en mijn paard blij. Ik ben danook slechts een eenvoudige bergcrosser en geen wedstrijdrijder Lachen
Ik zou zeggen: ga eens tekenen en meten. Is een zadelmaker alleen maar blij mee, niet Rinus?