[WN] kwaliteit van de quarterhorse is erg bedroevend ...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:59

nee, gisela, was niet voor jou ;)

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:10

Oh, vroeg me al af ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:13

Oh, en voor de mensen die vinden dat reiningpaarden zo duur zijn en dat het niet te betalen is.
Een goed paard kost maandelijks net zoveel als een slecht paard!

Het zijn keuzes die mensen maken. Maar als we er vanuit gaan dat een paard gemiddeld rond de 7500 euro per jaar kost (incl benzine om op stal te komen, wedstrijden, etc, etc,). Iemand kan er ook voor kiezen om 2 jaar lang geen paard te hebben en vervolgens van het bespaarde geld een goed paard te kopen. Voor die prijsklasse kan je echt wel een leuk paard vinden die met een rookie gewoon netjes bij de 70+ kan eindigen.

Ik persoonlijk heb liever geen paard, dan een paard wat niet gaat voldoen aan mijn eisen. Dat is zeker voor een ieder persoonlijk. Maar als jij geld hebt om een ''goedkoop'' paard te kopen en belangrijker, maandelijks te onderhouden, dan kan je er ook voor kiezen om een duurder paard te kopen.

Het is alleen waar jij je prioriteiten legt. Dat is echter niet iets wat je aan de paardenfokkers/trainers noch de sport kan wijten.

Ryder

Re: kwaliteit van de quarterhorse is erg bedroevend ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:19

Spicegirl, jij schoor alle hobbyfokkers over 1 kam, ik niet :D ik denk dat er wel degelijk hobbyfokkers zijn die goed materiaal fokken. Maar: ik weet ook dat er een hoop zijn die fokken met merries met erfelijke aandoeningen (als je wil kan ik je er zo een aantal opnoemen) en dát noem ik inferieur fokmateriaal. Dát zijn de merries, waarvan de veulens in mijn ogen (zwaar) overpriced zijn. Dát zijn de paarden die volgens mij de prijs van de QPA kunstmatig hoog houden. Dát zijn de 'fokkers' die een hoge prijs vragen 'want ik moet mijn geld eruit hebben'. En daar begrijp ik niks van.
Überhaupt begrijp ik niet waarom deze mensen zo nodig moeten 'fokken'. Deze mensen zijn in mijn ogen dé bron van de topictitel: de reden waarom de kwaliteit van de (gemiddelde) Quarterhorse in NL zo bedroevend is.

Gisela, ik begrijp heel goed waarom een dergelijk gefokt paard (zoals jij beschrijft) stevig geprijsd is hoor. En dat is in mijn ogen niet meer dan terecht.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:27

gisela maar jij praat weer over het hogere segment
jij bent een fokker die heel bewust fokt , al vraag ik me af hoeveel mensen er nu nog rond lopen die zulke bedragen kunnen betalen voor een veulen

ryder ben het trouwens niet met je eens
mijn eerste welsh-cob komt nog bij semi hobbyfokkers vandaan maar de rest bij gewone hobbyfokkers en ik heb er inmiddels toch al heel wat gehad en geen één was beroerd kwa gestel
met spatter heb ik pech maar die is geblesseerd geraakt

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:32

Spatter, ik heb het ook over de Quarter/Paint en niet over de Welsh Cob. :)
Daarbij denk ik dat Gisela ook niet fokt voor de gewone sterveling die recreatief wil rijden, maar voor de sportruiter. Aan een paard waar dergelijke prestaties van gevraagd kunnen worden en dat daar gezond onder blijft, daar mag in mijn ogen wel een prijskaartje aan hangen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:41

Cer schreef:
rapido schreef:
is maar net wat je onder duur verstaat!

Ik vind 6000 een hoop geld :D

Dat kan jij uiteraard vinden maar als jij geen flauw benul hebt wat een goed paard met een goede opleiding afkomstig van een nette stal vandaag de dag kost moet je hier niet zo bijdehand lopen doen!

Ook dat is namelijk voor velen tegenwoordig belangrijk. Waar komt het paard vandaan, hoe is de jeugd geweest, hoe en door wie is deze getraind en nog belangrijker kan ik als NP er leuk mee weg rijden...
Beter investeren in 1 heel goed paard dan er 5 hebben rond lopen die het net niet zijn......

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:46

Ryder, volkomen met je eens. Een hoop merries worden door aandoeningen uit de sport gehaald (of voordat ze uberhaupt een zadel op de rug hebben) en dan wordt er vaak een veulen mee gefokt.

En Spatter, ik haal hier het hogere segment aan omdat dat.hetgeen is waar ik nog een beetje verstand van heb. Maar mbt fok maakt het eigenlijk niet uit over welk segment ik het heb want het komt in alle lagen voor.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 14:06

rapido schreef:
Dat kan jij uiteraard vinden maar als jij geen flauw benul hebt wat een goed paard met een goede opleiding afkomstig van een nette stal vandaag de dag kost moet je hier niet zo bijdehand lopen doen!

zozo, hou je gemak een beetje :)
hoezo bijdehand? Ik stel gewoon vragen en ga af en toe terug naar de oorspronkelijke vraagstelling..
En evengoed mag ik de opmerking plaatsen dat ik iets duur vind... of niet?

Citaat:
Ook dat is namelijk voor velen tegenwoordig belangrijk. Waar komt het paard vandaan, hoe is de jeugd geweest, hoe en door wie is deze getraind en nog belangrijker kan ik als NP er leuk mee weg rijden...
Beter investeren in 1 heel goed paard dan er 5 hebben rond lopen die het net niet zijn......

Dat is niet alleen tegenwoordig belangrijk, maar was vroeger ook al zo, neem ik aan?
Ik begrijp dat TS op zoek is naar een leuke middenklasser die niet stuk is. Maar er wordt van alles bijgehaald over 70++ scores, importpaarden, dure fokomstandigheden, NRHA shows en zo meer..

Is dan eigenlijk de conclusie dat het duurdere segment (zoals aangehaald rond 50K) het enige wat gezond is, of zou moeten zijn?
En dat zelfs de derderangsdiertjes (die ik overigens erg leuk vind) eigenlijk altijd stuk zijn, en daarbij geen leuke rijpaarden kunnen worden want geen 70++ potentie?

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 14:24

Cer, mijn mening is, het maakt niet uit voor welk segment paard of ras je in de markt bent, er kan overal iets tussen zitten wat niet goed is. Alles van lekker paard voor buitenritten tot topsportpaard van alle disciplines. Maar wat wel belangrijk is voor eigenaren is om hum huiswerk te doen. Nazoeken van de paarden, hoeveel veulens van merrie zijn onder het zadel. Bloedlijnen die bepaalde erfelijkheden hebben of misschien een onderdeel van de 5 panel test waar ze drager voor zijn.

En geloof mensen niet op hun mooie praatjes: If it sounds to good to be true, it usually IS to good to be true!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 14:34

Maar het blijft wel triest dat je voor een gewone huistuinenkeuken Quarter zoveel onderzoek moet doen zodat de onderzoeken en keuring bijna de helft van de kosten zijn die je al uitgeeft aan de te kopen knol.

Ooit was het genoeg om je paard alleen klinisch te laten keuren maar bij Quarters/paints moet er nog een 5paneltest en een hele riedel aan foto's gemaakt worden.

Het komt er dus eigenlijk op neer dat de gewone ruiter beter zijn geld kan uitgeven aan een zeer goed gefokte haflinger of iets in die trant en alleen mensen die 70+ willen de moeite moeten nemen om naar een Quarter uit te kijken.
De rommel blijft dan staan en daar wordt hopelijk dan ook niet meer mee gefokt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 14:43

Nou je MOET helemaal niks natuurlijk!!
Alleen een klinische keuring volstaat vaak voor een HTK paard!
Een keurend arts vraagt niet voor niks voor er gekeurd word wat er van het paard verwacht gaat worden!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 14:51

Niet zo driftig worden :)

Het is waar dat de mate van keuring samenhangt met het aankoopbedrag en wat je er verder mee wilt. En over het hele paardenbestand is er veel rommel in omloop, dat ook (alleen zitten daar veeeeel meer goedkopere paardjes tussen, wat inherent aan elkaar is )

Maar een HKT quarter is vaak nog te duur (in verhouding) voor alleen een klinische keuring, omdat je voor dat aankoopbedrag niet zo makkelijk zegt "nou, alstie stuk blijkt is het jammer (gechargeerd) maar het verlies (qua waarde) is niet zo groot".

En misschien heeft het ras qh an sich wat meer erfelijke problemen? maar of dat met zekerheid te zeggen is, weet ik niet eigenlijk. (ik lees nu ook iets over de 5 panel test?).

Zijn er andere rassen die dat ook hebben, bijvoorbeeld?

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 14:52

spatter schreef:
Het komt er dus eigenlijk op neer dat de gewone ruiter beter zijn geld kan uitgeven aan een zeer goed gefokte haflinger of iets in die trant en alleen mensen die 70+ willen de moeite moeten nemen om naar een Quarter uit te kijken.
De rommel blijft dan staan en daar wordt hopelijk dan ook niet meer mee gefokt.

Als je niet de sport in wil, en je hebt geen geldboom in de tuin staan, zou ik dat inderdaad van harte aanbevelen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 14:58

cer de amerikaanse gefokte appie en verder denk ik het niet

ryder dat is toch triest!
heb ik nog geluk met mijn huistuinenkeuken paint die trouwens ook getest is op één of andere ziekte door de fokster, voor de zekerheid

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:00

Nou ja, hoezo? Kwaliteit mag best geld kosten vind ik :j Maar dan moet het wel kwaliteit zijn..

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:07

Ik heb geen enkele van onze paarden voor aankoop laten keuren :D
Kan ik zelf beter dan de meeste veeartsen, buigproef is bijna onzin.
En al onze paarden zijn sound, gefokt of aangekocht.
En wij hebben ook nooit de hoofdprijs betaald voor goede paarden, maar wel risico's genomen.
Het is soms ook een kwestie van gunnen,de juiste mensen kennen, en heel heel erg goed je huiswerk doen!!
Onze hengst hebben we van een goede vriend uit de VS gegund gekregen.
En die heeft nooit in de sport gelopen, is alleen in de dekdienst geweest, sound en sane, een mooi oud bloed.
Maar we hebben hem ook eigenlijk om zelf mee te fokken, en niet voor de dekdienst :+
Maar als ik ondertussen kijk wat we geïnvesteerd hebben in onze paarden %)

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:19

sonita schreef:
Ik heb geen enkele van onze paarden voor aankoop laten keuren :D
Kan ik zelf beter dan de meeste veeartsen, buigproef is bijna onzin.
En al onze paarden zijn sound, gefokt of aangekocht.
En wij hebben ook nooit de hoofdprijs betaald voor goede paarden, maar wel risico's genomen.
Het is soms ook een kwestie van gunnen,de juiste mensen kennen, en heel heel erg goed je huiswerk doen!!
Onze hengst hebben we van een goede vriend uit de VS gegund gekregen.
En die heeft nooit in de sport gelopen, is alleen in de dekdienst geweest, sound en sane, een mooi oud bloed.
Maar we hebben hem ook eigenlijk om zelf mee te fokken, en niet voor de dekdienst :+
Maar als ik ondertussen kijk wat we geïnvesteerd hebben in onze paarden %)

Jij hebt röntgenogen dan? Hoe kan je nu van een dier dat nooit in de sport heeft gelopen en nooit gekeurd is geweest zeggen dat hij sound en sane is?
Niet direct op jouw gericht, ik speel advocaat van de duivel, maar ik denk dat er wel meer mensen die gedachte hebben. Barn blind zeggen ze in de US.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:25

spatter schreef:
Ryder het is gewoon krom!

Als ik mijn welsh-cob merrie met best leuke papieren wil laten dekken kost me dat rond de 500€.
Dan kan ik kiezen uit hengsten die verschillende keuringen hebben gelopen en op de foto zijn gezet, vaak zijn ze ook nog getest op welke kleurtjes ze doorgeven.

In dit ras zitten dan ook nog eens nauwlijks enge ziektes en veel pony's worden veelvuldig en lang gebruikt in de sport, vooral mensport.

Het moederstamboek werkt hetzelfde als het Quarterstamboek, in principe mag ieder willekeurige hengst gebruikt worden om te dekken maar er zijn weldegelijk veel keuringen en hengsten worden daar aan de hand, onder het zadel en in het tuig getoond.
Het verschil is dat er enorm veel hengsten zijn dus wil je jou hengst als dekhengst promoten moet je je hengst wel presenteren, inclusief nageslacht!

Wat denk je dat QH hengstenhouders doen? Een halter show is in principe een keuring om na te gaan of de hengst rastypisch en structureel goed gebouwd is. Performance is ook om te bepalen of de hengst gebouwd is voor de sport en trainbaar is. Tot op dat punt zie ik geen verschil met eender welk ander ras.
Dus er wordt gepresenteerd, zeker wat betreft de hogere prijsklasses. Wie betaalt 1000 euro voor een dekking van een hengst die nooit uit de weide is geweest? Uitzonderingen met exceptioneel nageslacht natuurlijk, maar ik denk niet dat die hier aan de bomen groeien en dat die de oorzaak van bepaalde gezondheidsproblemen zijn.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:56

Ik weet van wie ik hem gekocht heb, en van wie hij geweest is, en wat hij heeft gedaan.
Barnblind?Dat zijn inderdaad erg veel mensen ja.
Ik ben erg kritisch op mijn eigen paarden. ;) :Y)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 16:05

callisto kom nou toch, halterclasses zijn voor halter paarden en geen keuringachtig iets voor pleasure of reiningpaarden.

sonita maar ook jij weet niet hoe de binnenkant eruit ziet, hooguit na een flink aantal veulens dat je kunt uitsluiten dat bepaalde ziektes niet doorgegeven worden

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 16:12

spatter schreef:
callisto kom nou toch, halterclasses zijn voor halter paarden en geen keuringachtig iets voor pleasure of reiningpaarden.

sonita maar ook jij weet niet hoe de binnenkant eruit ziet, hooguit na een flink aantal veulens dat je kunt uitsluiten dat bepaalde ziektes niet doorgegeven worden

Ik zei dus in principe. Dat er van de principes niet veel meer overblijft is een andere discussie, maar ze worden gepresenteerd en gekeurd op exterieur. Alleen is de vraag welke conclusies je er nog kan aan vastknopen...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 16:47

Cer schreef:
Ik begrijp dat TS op zoek is naar een leuke middenklasser die niet stuk is. Maar er wordt van alles bijgehaald over 70++ scores, importpaarden, dure fokomstandigheden, NRHA shows en zo meer..

De TS schreef ook dat ze een reining gefokt paard zocht en haar budget minimaal 20K was...
Niet zo gek dat we het hier dan meest over goed gefokte reining getrainde paarden hebben waar een flink prijskaartje aan hangt!

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:12

spatter schreef:

Hij heeft heel heel veel veulens in de VS en Canada, meer dan de meeste dekhengsten in Europa, en is getest.
En zijn nakomelingen zijn al 10+ jaar daar onder het zadel.
In onder meer cutting en roping en als ranchhorses, dus wel proven denk ik. :7

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 19:46

hollywood86 schreef:
Waarom zouden de hengstenhouders? Als het wordt betaald, dan is er toch geen probleem?
Ik zie niet in waarom je geen winst aan paarden mag maken

Geen conclusies trekken over dingen die ik niet zeg. Ik zeg nergens dan je geen winst aan paarden mag maken.
Lees wat er staat en niet wat je wilt lezen.