Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ik denk dat er wel degelijk hobbyfokkers zijn die goed materiaal fokken. Maar: ik weet ook dat er een hoop zijn die fokken met merries met erfelijke aandoeningen (als je wil kan ik je er zo een aantal opnoemen) en dát noem ik inferieur fokmateriaal. Dát zijn de merries, waarvan de veulens in mijn ogen (zwaar) overpriced zijn. Dát zijn de paarden die volgens mij de prijs van de QPA kunstmatig hoog houden. Dát zijn de 'fokkers' die een hoge prijs vragen 'want ik moet mijn geld eruit hebben'. En daar begrijp ik niks van. 
Cer schreef:rapido schreef:is maar net wat je onder duur verstaat!
Ik vind 6000 een hoop geld

rapido schreef:Dat kan jij uiteraard vinden maar als jij geen flauw benul hebt wat een goed paard met een goede opleiding afkomstig van een nette stal vandaag de dag kost moet je hier niet zo bijdehand lopen doen!

Citaat:Ook dat is namelijk voor velen tegenwoordig belangrijk. Waar komt het paard vandaan, hoe is de jeugd geweest, hoe en door wie is deze getraind en nog belangrijker kan ik als NP er leuk mee weg rijden...
Beter investeren in 1 heel goed paard dan er 5 hebben rond lopen die het net niet zijn......

spatter schreef:Het komt er dus eigenlijk op neer dat de gewone ruiter beter zijn geld kan uitgeven aan een zeer goed gefokte haflinger of iets in die trant en alleen mensen die 70+ willen de moeite moeten nemen om naar een Quarter uit te kijken.
De rommel blijft dan staan en daar wordt hopelijk dan ook niet meer mee gefokt.

Maar dan moet het wel kwaliteit zijn..

sonita schreef:Ik heb geen enkele van onze paarden voor aankoop laten keuren![]()
Kan ik zelf beter dan de meeste veeartsen, buigproef is bijna onzin.
En al onze paarden zijn sound, gefokt of aangekocht.
En wij hebben ook nooit de hoofdprijs betaald voor goede paarden, maar wel risico's genomen.
Het is soms ook een kwestie van gunnen,de juiste mensen kennen, en heel heel erg goed je huiswerk doen!!
Onze hengst hebben we van een goede vriend uit de VS gegund gekregen.
En die heeft nooit in de sport gelopen, is alleen in de dekdienst geweest, sound en sane, een mooi oud bloed.
Maar we hebben hem ook eigenlijk om zelf mee te fokken, en niet voor de dekdienst
Maar als ik ondertussen kijk wat we geïnvesteerd hebben in onze paarden
spatter schreef:Ryder het is gewoon krom!
Als ik mijn welsh-cob merrie met best leuke papieren wil laten dekken kost me dat rond de 500€.
Dan kan ik kiezen uit hengsten die verschillende keuringen hebben gelopen en op de foto zijn gezet, vaak zijn ze ook nog getest op welke kleurtjes ze doorgeven.
In dit ras zitten dan ook nog eens nauwlijks enge ziektes en veel pony's worden veelvuldig en lang gebruikt in de sport, vooral mensport.
Het moederstamboek werkt hetzelfde als het Quarterstamboek, in principe mag ieder willekeurige hengst gebruikt worden om te dekken maar er zijn weldegelijk veel keuringen en hengsten worden daar aan de hand, onder het zadel en in het tuig getoond.
Het verschil is dat er enorm veel hengsten zijn dus wil je jou hengst als dekhengst promoten moet je je hengst wel presenteren, inclusief nageslacht!
spatter schreef:callisto kom nou toch, halterclasses zijn voor halter paarden en geen keuringachtig iets voor pleasure of reiningpaarden.
sonita maar ook jij weet niet hoe de binnenkant eruit ziet, hooguit na een flink aantal veulens dat je kunt uitsluiten dat bepaalde ziektes niet doorgegeven worden
Cer schreef:Ik begrijp dat TS op zoek is naar een leuke middenklasser die niet stuk is. Maar er wordt van alles bijgehaald over 70++ scores, importpaarden, dure fokomstandigheden, NRHA shows en zo meer..
spatter schreef:sonita maar ook jij weet niet hoe de binnenkant eruit ziet, hooguit na een flink aantal veulens dat je kunt uitsluiten dat bepaalde ziektes niet doorgegeven worden
hollywood86 schreef:Waarom zouden de hengstenhouders? Als het wordt betaald, dan is er toch geen probleem?
Ik zie niet in waarom je geen winst aan paarden mag maken