[WN] quarters of paints met pssm?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

freeride

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 23:15

is jouw pssm paard symptoomvrij dan? alle pssm-ers hebben in mijn ogen symptomen, allereerst hebben ze een suikeropslag/verbrandings stoornis, dat lijkt me al een overduidelijk symptoom, en alle pssm-ers hebben dat. Ik heb je hele stuk gelezen, en in een aantal dingen ben ik helemaal mee, maar niet in het grasdeel, tuurlijk is een vette wei niet goed, voor geeneen paard, zelfs niet voor koeien, maar beperkte gezonde verantwoorde weidegang is voor veel pssm-ers prima te verdragen, de mijne doet het in de zomer beter dan in de winter, dan komt ze helemaal niet op het gras. die conclusie van jou is een concludie, een conclusie is iets anders dan een vaststaand feit, vaak is het grazen geen issue, maar juist het opsluiten op stal, stilstaan is voor pssm-ers veel zwaarder, maar oo kdat is maar een conclusie, al is het wel die van dr.Valberg. en vergeet ajb niet dat niet iedereen alle mogelijkheden heeft,eigen weide of paddock, genoeg geld en tijd, je hebt met mens en dier te maken, niet enkel met pssm en hoe dat voor jou bijvoorbeeld is.
ik waardeer veel van je tips wel, maar soms moet je een beetje de nuance kunnen zien en brengen.niet enkel denken in geen of wel fructose, maar denk eens in procenten.ik reken me suf keer op keer.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 08:21

freeride schreef:
is jouw pssm paard symptoomvrij dan?
Op dit moment is dat inderdaad zo, maar ook zonder gras is het geen garantie.

freeride schreef:
alle pssm-ers hebben in mijn ogen symptomen, allereerst hebben ze een suikeropslag/verbrandings stoornis, dat lijkt me al een overduidelijk symptoom, en alle pssm-ers hebben dat.
Dat is geen symptoom, dat is onderdeel van de ziekte :D
Die gaat natuurlijk niet over.

freeride schreef:
vaak is het grazen geen issue, maar juist het opsluiten op stal, stilstaan is voor pssm-ers veel zwaarder
Niet grazen is niet meteen: op stal en stilstaan

freeride schreef:
en vergeet ajb niet dat niet iedereen alle mogelijkheden heeft,eigen weide of paddock, genoeg geld en tijd, je hebt met mens en dier te maken
Dat moet iedereen zorgen dat ze die mogelijkheden krijgen, of een erg moeilijke keuze maken,

freeride schreef:
ik waardeer veel van je tips wel, maar soms moet je een beetje de nuance kunnen zien en brengen.niet enkel denken in geen of wel fructose, maar denk eens in procenten.ik reken me suf keer op keer.

Bij gras is er voor mij geen nuance en tot nu blijkt dat dat terecht is.
En zonder gras is het al lastig genoeg.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 08:29

Hutch: heb je het bloed van je paard al eens laten testen? Tekorten kunnen soms ook een heel raar beeld geven, mn selenium- en magnesiumtekort. Die zitten overigens niet in de basisbloedtest, dus speciaal naar vragen bij je da als je het doet :-) .

Bij jouw merrie is de rug dus ook de zwakke plek freeride? In de vorm van gevoeligheid, stijfheid of spiertrillingen?

Ik kan goed begrijpen dat het op een gegeven moment genoeg is geweest hoor. Op dit moment heb ik ze hier ook alledrie in de lappenmand, alleen gaan twee daarvan herstellen (ga ik althans vanuit ;-) ), maar de PSSM-er zoals je zegt gaat gewoon nooit gezond zijn. Ook als ze dat wel lijkt omdat ze geen symptomen heeft is ze gewoon chronisch stuk.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 08:50

Niet mee eens, het is gewoon een nare aandoening waar je veel rekening mee moet houden.
Maar dat is zomerexceem ook, dus je paard stuk noemen vind ik niet juist en een erg negatieve instelling tov je paard.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:11

Agree to disagree :D
PSSM is een genetische aangeboren afwijking en van genezing is geen sprake. Ik vind een PSSMer dus geen "normaal" paard, maar een paard dat zelfs letterlijk op DNA niveau stuk is.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 09:39

Haha Mac precies het discussiestuk hier thuis. Ik deel jouw mening hierin.
Maar dat wil imo niet zeggen dat het paard direct onbruikbaar is daar zit een verschil

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:52

Symptoom=uiting van en/of verschijnsel bij ziekte.

ZE en PSSM zijn echt niet vergelijkbaar, behalve dat het een reactie is van het immuumsysteem, pssm-ers verdragen veel van wat van nature bij een paard hoort niet,paardenspieren hebben suiker nodig om te functioneren, er zijn er heel weinig die over kunnen schakelen op vet.
een ZE-er is allergisch voor het speeksel van een mugje dat niet voorkomt in gebieden waar paarden van nature voorkomen. voor ZE-ers kun je veel doen, een goede deken opleggen,beschermen en gezond voeren, maar ZE geeft geen pijn, maar jeuk. jeuk is op veel manieren te voorkomen. PSSM geeft PIJN, zelfs de spieren van het ademhalingsstelsel kunnen verkrampen, dat is voor een paard vele malen enger en erger, en de reactie daarop kan levensgevaarlijk zijn voor paard en ruiter, ik heb nog niet gehoord van ZE-ers dat ze hun eigenaren aanvallen door de jeuk, komen hooguit wat opdringerig vragen of je ze wilt krabben, daar komt bij dat alel paarden geregeld kriebels hebben, vandaar dat ze ook groomen, al heeft dat meer redenen. daartegenover hebben neit alle paarden met spierverkramping en pijn te maken.

Wel goed om te horen dat die van jou momenteel pijnvrij is, wordt er ook op gereden?

En ja, in de ideale wereld zou iedereen moeten zorgen dat ze over de juiste omgeving beschikken voor hun pssm-er en anders een moeilijk besluit nemen, maar ik heb ze thuis staan, en ook dan is zo'n beslissing nooit ver weg.Verkoop vind ik dan absoluut geen optie, een ander ermee opzadelen, of het risico lopen dat ze niet juist gevoerd/behandeld worden.

Ja Mac, mijn merrie is ook erg gevoelig in de rug, en dan vooral stijvig, ze heeft ook de rechthoek betonpaard bouw, als je begrijpt wat ik bedoel.
Voor mij is trouwens een paard met PSSM ook genetisch defect, net als een paard met HYPP of MH.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:12

Mac schreef:
Agree to disagree :D
PSSM is een genetische aangeboren afwijking en van genezing is geen sprake. Ik vind een PSSMer dus geen "normaal" paard, maar een paard dat zelfs letterlijk op DNA niveau stuk is.

Tuurlijk is er van genezing geen sprake, maar ik versta onder stuk: niet meer bruikbaar. En dat is niet zo.
Als het stuk is, kun je het net zo goed weggooien namelijk.
Ja, ons paard staat nu normaal in training. Nou ja, normaal tussen aanhalingstekens dus.

slootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:57

Onze 3 jarige quarter met psssm-1 is naar mijn mening niet "bruikbaar" behalve dan als paddock ornament..
Inrijden is geen optie; ze staat gelijk spierbevangen na enkele rondjes aan de longeerlijn.

Ik heb haar aan huis staan en ze staat dagelijks zo'n 6 uur in de buitenbak met 2 andere paarden en een shet.

1van onze 2 sport/rijpaarden is na een langdurig revalidatie traject toch weer licht kreupel. Ik overweeg om haar 2 jaar thuis in de groep te zetten en te kijken of ze daarvan opknapt ( in overleg met de kliniek).
Helaas heb ik geen plek voor haar en dit maakt dat ik de beslissing, die ik eigenlijk al een half jaar geleden heb genomen, niet langer uit kan/wil stellen.

Ik denk dat ik haar (onze pssm-er) op korte termijn ga laten inslapen want:
Verkopen of weggeven is geen optie
Rijden is geen optie
Ondanks haar "goede leefomstandigheden" heeft zij symptomen (spierbevangen nadat ze allemaal de "kolder" hadden en wat rondjes door de bak hadden gerend)
Ze is een hele dure geranium
Misschien heeft ze wel meer last van deze aandoening dan ik weet

Normaal gesproken lees ik alleen mee met dit topic maar ik vond het wel zo eerlijk om mijn gedachten met jullie te delen, misschien heeft iemand er wat aan.

Ze is alleen zo lief :o

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 13:03

klinkt als een eerlijke keuze slootje, ik snap die beslissing heel goed

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 13:22

Ik kan dat ook heel goed begrijpen slootje. Het houdt gewoon een keer op, zeker als ze ondanks alles zo symptomatisch is.

Mocht het alsnog een keer ernstig mis gaan met Pepsi dan heb ik ook besloten haar daar niet meer doorheen te sleuren. De tijd zal moeten leren hoeveel jaren we nog met haar hebben, maar ik ga er eerlijk gezegd niet vanuit dat ze heel oud gaat worden.

Definieer "bruikbaar" Rom. Bruikbaar als gezelschapspaard? Om stapritjes mee te maken? Als wedstrijdpaard? Waar leg je de grens?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:53

Slootje,een eerlijke keuze hoor, begrijp je heel goed.
Mac,ik zei dat al van mijn liefie voordat ik pssm kende.
Soms denk ik dat zij het ook wel weet zelf.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 09:27

Veel sterkte alvast slootje, dat zijn moeilijke beslissingen.

@Mac: bruikbaar is natuurlijk persoonlijk, dat kan ik niet voor je bepalen.
Maar ik bedoelde niet specifiek paarden, maar bv een tv ofzo.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 11:12

Wat een moeilijke verhalen weer hier.

nou hier gaat het ook weer niet goed. Mister heeft gisteren weer een aanval gehad. De koliek achtige vorm. Wel strak aan de achterkant van zijn achterbenen maar niet volledig bevangen gelukkig.

vorige week zondag zijn de paarden van de wei af gekomen en naar de paddocks verhuist. Ik had mister al rustig afgebouwd, want ik ging die maandag een midweek op vakantie.
zijn voer heb ik aangepast. En volgens de verzorgers heeft hij het goed gedaan die paar dagen.

Maar vanaf dat ik thuis was ging het slechter. Hij.liep erg slecht rechtsvoor. Ondanks dat toch elke dag wat met hrm gewandeld of hem even laten rollen. En was blij te zien dat hij wel schudde na het rollen. Na wat wandelen liep hij ook steeds beter.

nu had hij afgelopen vrijdagochtend opeens een flinke bloedneus. Waarom kon ik niet achterhalen. En met wandelen was hij niet slechter als de andere dagen.
gisterochtend heb ik hem laten rollen, maar na het rollen sprong hij overeind om bokkend weg te vliegen. Na een half rondje kon ik hem gelukkig stoppen, maar was al bang dat het fout zat.
en dat bleek wel toen ik hem daarna aan het poetsen was. De achterkant was erg gevoelig!
ik heb hem lekker gemasseerd en hij voelde direct beter aan.

maar 's avonds bleek het toch weer mis te zijn. Hij had gelegrn in zijn boks toen ik er om 8 uur kwam, en dat is niet normaal.
wel had hij gemest. Ik ben rustig met hem door de bak gaan wandelen. En het ene moment wilde hij rollen en het andere was hij asn het plukken aan me om te spelen. Na een paar rondjes was hij wat constanter en heb hem terug op stal gezet. En hem nig zeker een uur in de gaten gehouden.

vanmorgen had hij het nog steeds zwaar. Maar heb eerst wat gewandeld en toen hem op de paddock gezet. Daar staat hij het meest kalm. Ik ga straks weer terug om te kijken hoe hij is.

echt zo frustrerend dat je dan niks kan doen en maar afwachten.

sorry voor het lange verhaal.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 11:25

Romkabouter ik ben iemand die zijn paard op de wei zet, de hele dag. Ik heb ook nog met artrose te maken, waar weidegang heel goed voor is. Maar ook met een enorme stresser wanneer hij niet bij zijn kudde staat. Alle paarden staan op de wei. Gelukkig mag hij 's nachts naar binnen, en dat regel ik ook zelf.
maar een andere kudde creeeren door een geit te kopen dat gaat gewoon niet op een pensionstal.

ik snap echt wel wat je bedoelt. Maar dingen kunnen niet altijd gerealiseerd worden zo zwart wit als jij ze stelt.

en ik denk dat het voor iedereen zoeken en uitproberen is wat wel kan en wat niet.

dit is nu de eerste keer dat mister een aanval heeft die eventueel aan gras gelinkt zou kunnen worden (2 weken geleden van de wei afgrkomen) maar de andere keren waren in het winter seizoen naar de zomer toe.

En ja hij heeft wel symptomen in de zomer. Die heeft hij ook in de winter. Dus dat heeft imo dan vrij weinig net gras te maken.

slootje heel veel sterkte! Een goed overwogen beslissing.

freeride doe wat je hart je ingeeft. Je hebt heel hard gevochten en gedaan wat je kon. Als jij nu aan voelt dat ze zich niet fijn voelen dan houdt het op. Hoe moeilijk dat ook is. Pijn houden is niet paardwaardig en daar streven we naar!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 13:43

Slootje, heel veel sterkte met de moedige beslissing die je gaat maken ... :(:)
Heel moeilijk, maar als ik je verhaal zo lees, wel de enig mogelijke in jouw situatie.

Mister01, dat is wel weer schiken he, zo'n aanval. Soms kun je ook gewoon niet goed vaststellen, laat staan voorkomen, wat een aanval triggert.
Buzzy heeft van de week ook sinds maanden even heel hard in de wei op en neer gegalopeerd. Ze deed het ook echt zelf, werd niet opgejaagd door Preston, maar had duidelijk zelf zin in een lolletje. Dan houd je je hart ook vast, maar moet ik haar dan maar niet meer buiten zetten? Geen optie wat mij betreft.
Je zeg overigens nu niet meer te kunnen doen dan afwachten, maar je kunt uiteraard de DA wel een pijnstiller laten geven, dan voelt hij zich in elk geval prettiger (maar wellicht had je dat al gedaan, he :o ).

Je hoeft echt geen sorry te zeggen voor je lange verhaal, je mag dat hier kwijt en ik vind het ook wel 'goed' om dingen te herkennen die ik ook meemaak met mijn paard.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 14:27

Dankjewel simodi!
hij komt nu wel alert en wakker over. Eet lekker en staat lekker buiten.
ik ga straks hem binnen halen en bekijk weer even hoe hij loopt. Hij heeft dan nu overdag zelf zijn beweging kunnen bepalen op de paddock.
wanneer het me idd nog niet zint bel ik de da voor een pijnstiller.

ik wil hem helemaal niet in een gouden kooitje stoppen, en ik probeer hem zoveel mogelijk paard te laten zijn, maar de stress zit bij mij ook gelijk weer op 10 wanneer we zoiets hebben. Het ging een hele tijd zo goed en opeens bam schiet het verkeerd.

herkennen jullie de link met bloedneuzen voor een aanval trouwrns?
er schoot me gisteravond opeens weer binnen dat hij de vorige keer ook een aantal bloedneuzen heeft gehad voor een aanval.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 14:30

laten jullie tijdens een aanval en daarna ook nog weer bloed checken, weet je over welke waardes je het hebt?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 14:46

Mister01, nee, bloedneus herken ik niet. *afkloppen* Heb nooit een bloedneus bij de paarden gehad. Het kan van overmatige inspanning zijn. Bloedde hij uit 1 neusgat of uit beide? Dat maakt namelijk verschil om de oorzaak vast te stellen.

Hobbelheks, ik laat sowieso regelatig bloed trekken bij Buzzy, omdat ik gewoon het 'totaalplaatje' in de gaten wil houden. Uiterlijk is er namelijk in veel gevallen weinig te zien aan Buzzy, ze is ook een keer flink spierbevangen geweest wat niet te voelen/zien was aan de spieren, zelfs niet vastgesteld door de DA op dat moment, maar het bleek wel uit het bloed.

Ik heb onlangs pas voor het eerst een echte pssm aanval meegemaakt, waarvan we (DA en ikzelf) eerst dachten dat het koliek was. Daar had het alle kenmerken van, en ik had zowel nog nooit koliek als een pssm aanval meegemaakt bij Buzzy. Omdat ze daarna ook van die kramptrekkingen bleef houden aan de buik, wat bij koliek niet gebruikelijk is, viel het kwartje dat dit een pssm aanval was geweest.

Hoe vaak laat jij bloed trekken?

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 15:02

iedere 3 maand sowieso en in geval van twijfel vaker, dus als ze bijv veel ligt of ik vind dat ze wat kort loopt ( die extra heeft afgelopen 2 jr gelukkig niet meer gehoeven btw )

Buzzs heeft dat koliekerige nog nooit gehad trouwens. Ze is 1 maal heel heftig spierbevangen geweest midden in het bos, toen wist ik nog niet eens van het bestaan van PSSM ( na ongeveer 20 min heel rustig gereden te hebben begon ze opeens enorm te zweten en verzette geen pas meer en bruine urine, direct door gegaan naar de kliniek toen, daarna is de biopt ook genomen dankzij een allerte DA) en nog eenmaal licht spierbevangen in het begin van de winter. beide keren heb ik tijdens de aanval het bloed laten bekijken en met tussenposen van 3 weken ook een aantal maal totdat de waardes acceptabel waren. Het zakken van de warades vond ik schrikbarend langzaam gaan trouwens. voordat er dusdanig herstel is om weer te gaan opbouwen ben je echt maanden verder imo.
wel vind ik dat Buzzs in de winter net wat stijver loopt als in de zomer, kleumen van kou of regen is voor haar funest, mijn deken beleid ( ook tijdens het rijden) is dan ook heel strikt.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 15:05

Simodi vorige keer heeft hij het een aantal keren gehad uit 1 neusgat. Op verschillende tijden en zowel op stal als op de paddock. Dus ook niet echt een aanwijsbare rede voor te vinden.

nu had hij het vrijdag ochtend op stal en dat was vanmorgen ook het geval.

hobbelheks ik was van plan om binnenkort bloed te laten trekken om te checken. Maar ga nu de da bellen om nu ook bloed te trekken.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 15:39

Ik ben ook erg van de dekens en spieren warm houden. Niet overdreven maar wel zo dat ze niet koud staat.
Ook vanmorgen met een kort buitenritje heb ik een fleece uitrij deken opgehad vanwege de koude harde wind.

Mister01 vreemd die bloedneuzen, misschien toch ook even met de DA bespreken. Kan ook een heel andere oorzaak hebben, los van pssm.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 17:01

Simodi ik heb de vorige keer een da laten komen speciaal voor die bloedneuzen en ze konden niks raars vinden. Ik zou het verder kunnen laten onderzoeken door een endoscopie te laten maken, maar ik wil hem niet op de trailer zetten met alle stress van dien.

maar volgens de chinese geneeskunde linken bloedingen, spierproblemen en de mild aan elkaar.
dus mijn osteo stond ook helemaal niet raar te kijken toen ik na die grote aanval vertelde over de bloedneuzen. Het schijnt dus wel min of neer bij elkaar te horen. Helaas.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 17:43

Ok, weer wat geleerd ....

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:23

Hoewel ik dat nooit met bloedtesten heb gecheckt klopt dat voor mijn gevoel wel ja, die drie maanden herstelperiode na een accute bevangenheid.
Wat ik me afvraag is hoeveel spierschade er met kleinere aanvallen optreedt, dus geen complete bevangenheid, maar meer dat koliekerige, of stijfheid, of trillingen. Hoe lang is het herstel daarvan?

Bloedneuzen heb ik hier ook nog nooit meegemaakt, maar aangezien het hele systeem op hol gaat tijdens een aanval vind ik het ook niet heel raar. Vervelend Mister dat het weer even wat minder gaat. Hoe is het vandaag met hem?

Met Pepsi gaat het momenteel erg goed. Ze is heel actief in de paddock (fijn, al die gaten >;) :D ) , loopt weer ruim en oogt monter. Hopelijk zijn we er dus weer even doorheen :-) .