[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: [Centraal]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:29

HKM is wel wat dikker, dus die zou ik niet nemen.
Zit er geen winkel in de buurt waar je kan gaan kijken? Of toch met zijn allen naar de kerstsale :))

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:40

Country Mill Nijkerk.
Dat is 20 minuten...misschien dat ik daar ga kijken...

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:05

HKM is het merk van jouw bitje, of het bitje van de eigenaar dan.

losse neusriemen kun je overal krijgen, rij ik ook altijd mee, ik heb een leren, een van nijlon, en een touwtje zegmaar...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:07

Ik wil eigenlijk een leren in de kleur van zijn nog te kopen hoofdstel. :')

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:52

ik denk dat jullie mij verkeerd begrijpen. ;)

ik vind het dus helemaal niet erg dat er ook andere mensen op rijden en natuurlijk heb ik er niks over te zeggen: het is niet mijn paard.
heb ook niet gezegd tegen haar dat ze niet mag komen, heb juist aangeboden om haar te helpen...
daarbij heeft de eigenaar gezegd dat het niet de bedoeling was dat zij zou blijven rijden (1 keer dus onder de begeleiding van de eigenaar). Hij werd dus gereden zonder dat hij er vanaf wist.
Als het paard zo wordt gereden heb ik helemaal geen zin om te blijven rijden... is niet leuk voor mij en niet voor het paard. dan zou iedereen denk ik zeggen als het je niet zint dan ga je weg. dat doe ik dan dus ook. het is dan mijn eigen keuze om te stoppen (niet die van de eigenaar)

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 14:16

[Al op voorhand mijn excuses voor het lange verhaal, maar ik moet 't eventjes ergens kwijt.)

Zucht... ik had gisteren een errrrg koppige Dix.
De piste lag er vrij nat bij (wel nog te doen), dus opteerde ik voor een kort buitenritje hier vlakbij.
Mevrouw had haar 'bitch-modus' echter aangezet en schrok ook nog eens van alles wat bewoog én stilstond. (Niet haar normale gewoonte, maar ze durft wel eens zo'n dagje hebben.)

Ze vertrok netjes zonder roepen op haar maatje, zonder enig probleem.
Allereerst moeten we een spoorwegbrugje onder... en ja hoor, ze had daar een spook gezien. Ze wilde niet meer vooruit en showde prachtige sidepassen (welke helaas niet de bedoeling waren). Ik wilde niet toegeven en heb ze dan maar een stukje in achteruit gezet. (Ik kreeg ze er onmogelijk voorwaarts voorbij.)
Even later was het weer redelijk ok (wel met hoofd in de lucht en errrrg kijkerig).
Een drafje op een rustig baantje werd onderbroken doordat daar in de verte een meneer aan het joggen was. (Ooeeeehhh, dodelijk eng!) En plots draaide mevrouw zich 180° zonder enige voorbereiding en sloeg er in galop vandoor!!! Gemeen dier! Wel zijn vrijwel meteen teruggekeerd langs het brugje, aangezien het daar vrij verlaten is (en helemaal alleen met een bitchy paard - dat zag ik niet meteen zitten). En oh ja, de andere kant van het brugje bleken dus op een helling achter een boom LAMA'S te staan. DAT was dus één van de grote, enge problemen. Ik heb haar dan nog 4 extra blokken om gestuurd (in de bewoonde wereld), waarbij ze elke keer weer boos werd van zodra we niet de weg naar huis namen. ELKE keer dus weer 'in achteruit' een stuk en dan ging ze pas weer vooruit.
Oh wat ben ik boos op d'r geweest. :-( Hopelijk begrijpt ze geen Nederlands en hebben niet te veel mensen me bezig gehoord: 'Jaja, heeeeeel eng, zo'n man die de brievenbus leegmaakt.' 'Ooooh ja, levensbedreigend, een fietser.' 'Als je zo verderdoet, verkoop ik je.' 'Dixie-Bitch'... (Ik praat nogal veel tegen mezelf in zo'n situaties, wellicht om mezelf rustiger te houden. Ik ben niet zo'n held en durver in het alleen-buitenrijden, en wellicht voelt ze dat.)

Nadien heb ik haar (omdat ik vond dat ze helemaal niet haar best had gedaan) toch nog een half uur laten werken hier in de bak en dat deed ze dan weer voortreffelijk. (Al was ze wel iets meer spooky dan anders.)

Iemand tips? Want eigenlijk zou 'k dus méér alleen naar buiten moeten, maar dat soort ritjes: bah!

Grondwerk gaat goed: ik spring met plastic zakjes aan een stok rond, tik haar er overal mee aan, laat allerlei dingen wapperen, ... Ze is NIET onder de indruk van vrachtwagens, motoren, ... Maar 1 dag op de 10 is ze ontzettend schrikkerig.

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:53

Wel heel vervelend dat Dix zo doet.

ik heb hier ook last van met Frizzle als ik een omweggetje neem vanaf de bak naar huis. Dan begint ze ook zo te klieren(steigeren, omdraaien, weg rennen) Ik denk dat het gewoon een kwestie van door zetten is en telkens weer doen. Als het te gevaarlijk word stap ik altijd gewoon af en dwing ik haar er langs. Stap daarna vervolgens gewoon weer op en rij verder alsof er niks is. Bij Frizzle werkt dit redelijk en word het klieren steeds minder.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 18:08

Inderdaad lastig... Juist het gene wat ze niet leuk vinden moeten we voor zorgen dat ze het juist wel leuk gaan vinden! :P Alleen makkelijk is het niet...

Vandaag weer gereden! :D [WN-ITP] Oefenen met Silas!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 19:49

Annekexxx schreef:
Ik ben niet zo'n held en durver in het alleen-buitenrijden, en wellicht voelt ze dat..

je geeft zelf het antwoord al...
heb je iemand in je kennissenkring die wel zeker is en goed genoeg kan rijden om het eens te proberen? Paarden voelen feilloos aan wie erop zit en of je zeker bent of niet. Als die ruiter er dus wel zonder problemen mee naar buiten kan dan weet je dus waar het probleem zit en kun je eraan werken.

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 21:41

Hiernet hebben we wel superflink gelest!
Toch weer een goed gevoel.
Helaas geen ervaren western ruiters hier in de omgeving of in de vriendengroep.
Ach we komen er wel. :-)

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 00:39

Anneke: vervelend! Ik herken de onzekerheid..

Lianne: mooie foto's!! :D

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 03:17

Jah, we doen wel regelmatig een (grote) buitenrit, maar op mijn eentje ben ik helemaal niet zo'n held. (In het verleden is mijn andere merrie ooit op hol geslaan door achter haar aankomende treinen, waarvan er eentje toeterde. Na een hele tijd galop (op een asfaltwegen!) kon ik haar net op tijd voor een grote weg tegen een boom zetten. Nadien heb ik jaren enkel in de bak gereden en ben ik zelfs 2 jaar volledig gestopt.)
Ik moet nu ook nog steeds elke keer langs die plaats, voor een wandelingetje in de buurt. En daar staan nu ook dodelijk, levensbedreigend gevaarlijk ogende alpaca's.

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 08:23

Mijn oude haflingertje ging ook altijd met me aan de haal op buitenrit. In een groep ging het wel goed, maar alleen (ookal was er iemand te voet of met de fiets bij) draaide ze altijd 180 graden om en sprintte naar huis, niks kon haar tegenhouden. Doodeng. Gelukkig hoefde we geen wegen over te steken om van stal naar het bos te gaan. Het probleem met haar was ook dat ze niks eng vond, maar gewoon graag ging rennen buiten..

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:11

Net mijn 2e les gehad. Het ging zo goed! Heb voor het eerst rollback gedaan en stop vanuit galop.
Vorige keer al gespind, dat vandaag weer geoefend. En vandaag ook op 1 hand gereden. In galop wel even op 2, omdat paardlief met me aan de haal ging. Die heeft heel goed in de gaten wie erop zit!

Volgende week hopelijk kijken voor laarzen, even afwachten of mijn bod ook daadwerkelijk geaccepteerd wordt.

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:37

krijg je niet eerst de basis JudithO? het is gaaf om roll backs en alles te doen maar het lijkt me wel dat je een goede basis nodig bent voordat je dat soort dingen gaat doen.

wel super leuk dat je les zo goed ging natuurlijk. :)

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:05

Ik heb vanavond weer les :D
De voorbije week ging de galop super goed! Ik hoop dat het vanavond ook zo is. Ik heb al 4 lessen (om de week) problemen met aanspringen.

Leuk dat je al op 1 hand mag! Ik les sinds mei en ben er nog lang niet aan toe :=

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:38

Ik heb de eerste les nog niet eens gegaloppeerd ;)
Ik ben toen alleen met de basis bezig geweest. Sturen, heel klein beetje draven en stops. En een begin gemaakt met spinnen. Het ging nu gewoon zo goed, dat al die dingetjes er wel bij konden. Nog best puzzelen, maar dat komt wel goed.
Ik rijd wel op een ex-wedstrijdquarter, die een maand geleden zijn laatste wedstrijd gelopen heeft. Dat scheelt natuurlijk wel enorm.
Het blijkt ook dat ik niet zo vastgeroest zit in de Engelse gewoontes. Dat scheelt enorm! Het met 1 hand rijden doe ik al zo vaak, onbewust. Maar met galop was het nog lastig, daarom moest ik hem toen op 2 handen pakken.

Brittney, veel plezier vanavond! Die galop gaat vast lukken :j

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 10:54

De les ging super gisteren!
We hebben enkel een fout in de voeding gemaakt. Ze was lui en plakte aan mijn been. Blijkt dus dat ze gewoon energie tekort had en dus niet kon wat ik vroeg. Jammer dat we die fout gemaakt hebben maar we hebben eruit geleerd :)

De les ging goed. Veel op galop en stoppen vanuit galop gewerkt. Ook de techniek van de rollbacks verbeterd.

We moeten nog veel leren maar mijn lesgever zegt dat ik in maart mijn eerste wedstrijd ga kunnen rijden .

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 10:56

Fouten zijn er om van te leren! :D Nu gaat het hopelijk de volgende keer beter! Gaaf dat jullie allemaal zo ver in de reining al zijn... Ik ben nog steeds sinds mei bezich met de basis.

En mijn bijrijdpaard moet ook alles nog leren... Dus voordat wij daar zijn duurt nog wel 2 jaar :+

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 13:22

dat hebben wij ook lekker basis bezig en wie weet word ze een volleerd westernpony haha ze doet nu al heel goed:):) heb binnen 10 weken een heel andere pony qua galop 100% beter rustiger veel meer constante ritmes echt zo blij dat ik deze sport nu doe :)had ik 11 jaar geleden moeten bedenken hihi:)

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 13:30

Ik heb zometeen les. :D Eerst een half uurtje onder ht zadel en dan nog een half uur HMS.
Het wordt hard oefenen aan tempocontrole voor de pleasure, mevrouw heeft nog wel eens de neiging om onder mij uit te lopen want hoe harder, hoe beter. :D

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 13:51

Hebben jullie ook filmpjes van het rijden? Ik ben zo nieuwsgierig :P

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 13:57

Nee helaas. :P Misschien dat ik het wel laat filmen als ik ooit volgend jaar een pleasure wedstrijd ga starten. :') (Afhankelijk op welke plek ik dan ben geëindigd. _O- )

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:02

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 16:55

Leuk dat iedereen zo lekker aan het lessen is :D

Ik heb een stuk les van een paar weken terug op film. stopjes en rollbacks oefenen. Niet echt een heel groot succes was dat want Cash had er geen zin in :P maar volgens mij had ik dat laatst al eens geplaatst..