[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: [Centraal]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 09:59

Ben benieuwd naar je zadel!!

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 10:06

Ik ben het daar eerlijk gezegd wel mee eens... Als een paard niet te rijden is op een snaffle dan is er iets niet goed, een paard moet licht zijn in de mond en dit komt niet voort uit de zwaarte van het bit maar uit het lijf. Als het lijf in balans is en als de ruiter de motor goed activeert dan wordt de mond vanzelf licht. Rug omhoog en buikspieren aan geeft vanzelf een correct front.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 10:11

Op zich wel mee eens. Maar het ene paard is het andere niet en er zijn zoveel factoren die erbij komen kijken.
Is het je eigen paard of niet? Net als bij Bellatrix, dan kun je wel van alles willen, maar als een eigenaar het anders ziet...
Hoe lang heb je het paard al? Wat is het verleden van je paard? Hoeveel ervaring heb je zelf om het rijtechnisch te kunnen oplossen? De een zal dat eerder voor elkaar hebben dan de ander. Hoe groot is het probleem bij je paard? Is er meer aan de hand dan alleen het bit of zit er ook iets in zijn lijf? En hoe ga je dat dan oplossen (osteo, fysio, training, enz). Het niet zo makkelijk gedaan. En zeker niet in 1 dag goed.

Ik ben ook benieuwd naar je zadel quibje!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 10:31

Het is idd mijn paard niet dus ik ben beperkt in wat ik kan doen. Ik kan alleen maar aangeven dat het slim zou zijn om een osteo te laten komen of de hoefsmid of de tandarts of de zadelmaker. Maar als de eigenaresse het niet nodig vindt...tja, dan houdt het op.

Hij is een tijd lespaard geweest en er is nooit naar zijn rug gekeken dus een osteo zou zeker eens goed zijn. Die zou ik er als eerste bij willen hebben. Ik kan het nog wel eens opperen...misschien als ik de helft betaal dat ze het wel wil doen.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 10:41

scar is denk ik vanaf zadelmak maken gebruikt in de lessen ze is nu 5
waarschijnlijk is ze in het begin op een snaffle gereden, maar ze is niet de makkelijkste, daarom werd ze op shank gereden verder weet ik weinig van haar verleden

rijtechnisch ben ik nog niet zo ver om dat op te lossen, maar heb nu ook een vele zachtere shank dan die ik had toen ik haar net kocht en ben goed aan het lessen om met haar weer naar de basis te gaan
we moeten ook samen vertrouwen in elkaar krijgen en misschien dat we dan wel een snaffle zouden kunnen proberen, maar aan de andere kant als zij fijn rijdt op een shank waarom zou het dan op een snaffle moeten?

qua lijf is alles ok, en qua rijden gaat het steeds beter, heb haar nu sinds mei

en idd als het niet je eigen paard is is het veel moeilijker

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 10:42

Afbeelding
Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 10:55

Mooi!!! :))
Staat haar ook erg goed zeg!!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 10:57

Nice! Heb je er nou 2 verschillende beugels aan hangen?
Zit er erg mooi uit :j

Het is heel makkelijk om er shanks in te hangen. Jim is een erge hanger, vanuit de dressuur, druk gereden, enz. Dat heb ik er ook nooit helemaal uit gekregen. Hij doet het nu niet meer, omdat ik hem de kans niet geef. Maar zodra hij maar een vinger krijgt, neemt hij je hele hand en of jij dan even zijn hoofd kan vasthouden :+
Ik heb ook wel eens de shanks gepakt omdat ik zelf niet los kon laten en met shanks wel moest. En hij ook. Het was heel verleidelijk om het te blijven gebruiken, maar ik ben blij dat ik het niet gedaan heb. Op snaffle is hij nu ook lekker licht. Maar dat kost heel veel tijd, training en geduld. Achteraf was hij helemaal niet in staat om zichzelf te dragen, is hij van nature wat een stuwer en waren zijn spieren verkeerd ontwikkeld. Dus veel tijd gestopt in het sterker maken, in balans lopen, op eigen benen lopen.
Ik ben nu 2 jaar verder en nu kan het pas in 3 gangen, met tempowisselingen en figuren, constant. En soms is het nog ff moeilijk, maar dat mag ook.
Ik heb echt wel een snaffle nodig gehad. Je kan daarmee gewoon veel meer vertellen dan shanks, aan een paard dat nog niet goed in zijn lijf. Een shanks is gemaakt voor paarden die in lijf en lopen al okee zijn. Ik pak nu opnieuw wel de shanks. Maar nu omdat het kan. En dan nog merk ik dat ik liever een snaffle heb om te trainen, omdat ik daar veel fijner mee kan vertellen wat ik bedoel.

Zo heeft Jim moeite om in zijn hele lijf te buigen. Met snaffle nodig ik hem dan soms uit op mijn binnenteugel uit om zijn hals te buigen en met mijn binnenbeen om zijn lijf te buigen. Hij heeft die uitleg soms heel erg nodig, omdat lengtebuiging lastig is met zijn gedrongen lijf en korte spieren. Doe ik dat met shanks, dan komt dat voor hem zo heftig binnen dat hij opzij knikt in zijn kaak, hals recht houdt en niet of nauwelijks buigt om mijn been. En nee, dat is niet omdat ik hard trek, maar omdat hij de hefboom daarin niet prettig vindt. Om maar een voorbeeld te geven :)
Hij kan dat gewoon nog niet altijd zonder hulp van mijn hand. Dat geeft niets, maar dan train ik dit wel met snaffle en niet met shanks.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 11:10

Ik reageerde uit de opmerking dat het niet voor ieder paard geldt en het generaliseren was. Het is voor ieder paard hetzelfde... :) wat we als ruiter of bijrijder wel of niet kunnen had ik er even buiten gelaten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 11:13

Ik vraag me af of het voor ieder paard hetzelfde is. Niet ieder paard heeft hetzelfde probleem en vraagt toch een verschillende aanpak.
Mijn bericht was ook niet zozeer naar jou hoor. Ik vind dit soort discussies altijd enorm interessant. Er zijn zoveel wegen die naar Rome leiden :j

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 11:17

De theorie erachter is gelijk, dat ze allemaal anders zijn klopt. Maar toch is de basis gelijk, rechtrijden, gymnastiseren en de motor laten draaien.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 11:23

Ik ben het idd ook wel met essie en Amanda eens.

Gisteren was de eigenaar er niet. Hij had zich vergist met hardlopen. Hij moest niet vrijdag maar zaterdag. Dus hij is beide dagen gaan lopen.

Gisteren ben ik vooral bezig geweest met verzamelen in stap, want dat was hoofd omhoog en amper reageren op mijn hulpen om te verzamelen. Aan het einde was hij gelukkig weer veel fijner te verzamelen. Het uitstappen hebben we in het bos gedaan. Ze vroegen of ik mee ging. Iemand op het paard en iemand naast het paard en dan nog een jongetje en een vrouw met de hond van de eigenaar. De kudde wilde koeien bij het hek waren erg eng :+

Vandaag ga ik aan de draf werken. Hij wil nu niet eens meer draven. Wat hij vorige week nog gewoon goed deed en dus ook verzameld. Nu is het weer hoofd omhoog. Dus bij de draf begin ik wel helemaal opnieuw vanaf her begin.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 12:04

Heb geboden op een snaffle bitje op MP. En ik zag een mooi hoofdstel op Agradi. :)

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 15:55

Fuego had dat ik m kocht nog nooit een snaffle bitje in gehad. In Uruguay meteen beleerd op 1 hand en met een shank. Nadat we elkaar een beetje hadden leren kennen in het bos (hij had ook nog nooit een bak gezien :+ ) ook eerst met snaffle gaan rijden. En ook nu rijd ik m nog regelmatig met een snaffle. Als je dingen met kracht op een shank gaat proberen op te lossen krijg je nooit de lichtheid die je op 1 hand nodig bent.

Ging trouwens in het begin natuurlijk niet meteen perfect :') Maar 3 maanden nadat ik m had reden we wel onze eerste 'wedstrijd' op een snaffletje:

Afbeelding

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 17:44

ik probeer zowiezo nooit iets op kracht :D

enne, 2 verschillende beugels _O- 1e foto gemaakt met het passen, 2e foto volgende dag toen mijn eigen beugels eraan zaten, wat goed opgelet

wb de discussie
ik voelde me niet echt aangesproken, maar voelde wel de neiging om mezelf wat meer uit te leggen aan jullie, verder idd interessante discussie

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:41

Als het goed is heb ik dat bitje. :)

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:09

Eigenaar zei dat de basis hetzelfde is: voorwaarts neerwaarts. Klopt ook wel maar zij rijd niet voorwaarts en niet neerwaarts. En toen nog wat vaag gedoe en toen moest hij weg.
Heb dus daarna een appje gestuurd naar dat meisje of dat ik haar moet helpen want we zitten niet op 1 lijn. Zij dacht dat ik alleen maar buiten reed. Heb ik nooit gezegd maargoed. Wij zitten dus helemaal niet op 1 lijn blijkt wel.
Voor meer uitleg pb.

Hoop dus dat ik morgen uiterlijk 3 uur thuis ben zodat ik de eigenaar nog kan zien op stal en dan mag hij kiezen. Zij of ik. Wil niet telkens dat paard goed gaan rijden op dezelfde dingen. Dan kom ik met mijn dingen ook niet verder

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:10

Begrijpelijk...dit werkt niet zo. Eigenlijk moet dat meisje eruit en jij blijven. :o

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:12

Ja dat vind ik ook. En anders ga ik niet rijden zolang zij blijft.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:14

Ik snap het niet... :') :+ Nu zegt de eigenaar dit terwijl hij eerst zelf ook niet wou dat ze komt rijden? :') Is hij bang voor haar?

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:17

Vriendinnetje van zijn neefje...
Hij kan gewoon geen nee zeggen.
Maar dat zal hij nu wel moeten doen. Is het niet tegen haar dan is het tegen mij. Ga geen geld aan lessen uitgeven als ik niet verder kan komen omdat ik telkens dat paard goed moet rijden.

Volgens haar ging hij heel hard draven. Nou echt hard draven en hij weg schoot, heeft hij bij mij nooit gedaan. Wel goed tempo er in maar dat is niet erg. Dus ik weet wel waarom hij nu niet meer wil draven

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:36

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:42

Ja vind ik ook. Heb ook echt een klik met het paard. Zou het erg jammer vinden als een ander het voor mij verkloot.
Heb aangeboden haar te willen helpen en of ze dan les wilde van mijn instructrice.

Zag hem net toevallig voorbij komen :D erg leuk overzicht

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 10:00

Quibje gaaf zadel zeg:) ik heb korte shank met tongboog doet ze echt super op :) gisteren Sinterklaas optocht meegedaan veel regen had handige regencape om:) braaf pony deed goed haar best vooral die paraplu's en flits camera's waren heel intressant hihi en die pieten die achter haar langs rennen joepie haha maar overleefd en voldaan naar huis:)

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 12:01

Mooi zadel!

Ik rijd met een hackamore, vroeger met een snaffle. Sinds ze haar wolfstandjes getrokken is verdraagt ze geen bit meer.

Jammer dat het zoveel regende maar braaf paard!

Ik heb ook een jaar lang itp gemaakt, staat in mijn onderschrift :)