sarah1984 schreef:de veiligheid zie ik in het feit dat het paard alleen maar de cirkel op kan,
Een paard kan ook als hij gebogen is, recht uitlopen, hoor? Wel eens een volte met contra-stelling gereden?
sarah1984 schreef:de zelfverzekerdheid leert hij omdat hij zelf uit moet vinden waar zijn benen te plaatsen (als je moeder altijd alles voor je doet heb jij in een vreemde situatie geen zelfvertrouwen),
En ik maar denken dat paarden altijd zelfvertrouwen kregen omdat ze weten waar ze staan en waar ze aan toe zijn... en omdat ze consequent opgevoed worden... ik doe het weer helemaal verkeerd zie ik wel.
Wellicht is het beter om een volgend paard alles maar zelf uit te laten zoeken?
Mijn ervaring vertelt me dat paarden dáár nu juist verschrikkelijk onzeker van worden... maar wie weet, mss heb ik het verkeerd geïnterpreteerd. Het kan

sarah1984 schreef:en het respect, tja… daar kun je hele pagina’s over schrijven en ik denk dat niet het juiste topic is om daar over te discussiëren (zie topic titel). Begrijp wel, ik heb niet gezegd dat dit een manier is om respect te verkrijgen.
Maar... hoe zit dit dan?
Je zei eerder dat een paard door opbinden respect krijgt voor de ruiter... nu opeens niet meer?