[WN] welke voeding voor je Q/P/A ????

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

Re: welke voeding voor je Q/P/A ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:02

Het beste voer voor langdurig energie is hooi. Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:02

Als je paard er tegen kan wel ja Knipoog

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:05

Ik mag hopen dat de meeste paarden wel tegen hooi kunnen... en anders bietenpulp.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:05

Missy kan dus niet tegen te veel hooi, die moet als aanvulling voor de bulk dus iets anders (lucerne,grasbrok).
Best lastig.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:10

Ja, maar dat is meestal een uitzondering. Heeft ze dat ook met "oud" hooi? Heeft ze dat trouwens altijd al gehad, of is dat gekomen nu ze wat ouder wordt?

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:12

Omdat iedereen zo laaiend enthousiast is over Marstall en ik natuurlijk ook het beste voor mijn paardjes wilde, heb ik een tijdje Marstall gevoerd.
Op advies van de vertegenwoordiger, die langs geweest is en mijn paard helemaal bekeken heeft, heb ik Marstall Champion gebruikt. De vertegenwoordiger vertelde dat hij dit voor mijn paard het beste vond dan de andere Marstall produkten i.v.m. de hoge concentratie olieën die hier in zit, wat weer een goede invloed op haar spieren moest hebben. Ik moest mijn Quarter merrie van 1.58 m. hiervan 2 kilo per dag voeren en het ruwvoer gaan minderen.
Helaas is dit mij niet goed bevallen. Mijn paard heeft nog niet eerder last van stalbenen of mok gehad, maar sinds ze op de Marstall Champion staat heeft ze 's morgens als ze naar buiten gaat mega dikke benen en mok aan alle 4 haar benen. De mok was zo erg dat de DA er zelfs aan te pas moest komen. Verder zag ze er niet mooier of breder uit da op haar vorige voer.
Ik heb de vertegenwoordiger gebeld en deze vertelde dat mijn problemen absoluut niet van het voer kan komen. Oke, so be it, maar ik heb ze sinds zo'n 3 weken weer op het voer staan wat ik ze eerst gaf, Hippostar Kruidenmuesli (wat me overigens altijd heel erg goed beviel), en mijn paard komt niet meer met dikke benen uit haar box 's morgens. De mok is helemaal over, maar goed die heb ik natuurijk ook behandeld.
Ik hou het dus bij het voer wat ik nu heb en zal me niet meer zo gauw laten verleiden te veranderen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:13

@Jeddah: Ze heeft het bij sommige hooi soorten.
Vorig jaar had ik een partij waar ze er geen last van had, en nu is ze kostant aan de dunne.
Ze heeft sowieso al een zwakke maag, dus alles slaat er snel op de darmen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:15

Jeetje Monnik! Wat een raar advies??? Mijne zegt juist VEEEEEL hooi en zo min mogelijk Marstall! Ik voer Optimal en elk paard krijgt 1 half voerschep per dag. Deze week heeft Jeddah dik 40 km gelopen en Sim 35, en dat wordt aleleen maar verder opgebouwd, maar het krachtvoer gaat niet omhoog hoor. Alleen het hooi/luzerne.

Erg vervelend DD!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:19

Ik voer de alfalfa en voerde hier Marstall melassevrij bij, dat ging prima. Nu de Pavo nature's best aan het proberen, maar dat vind ik niet zo.
Na de D&H safe and sound wordt het denk ik toch weer de marstall. (liever niet zo vaak wisselen, maar het komt even zo uit)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:21

@Cer: wat beviel niet aan de Safe & Sound (ook voor hoefbevangen paardjes toch)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:22

Nou, die zak moet nog komen, maar ik begreep dat het ook lucerne achtig is. Ik meen van jou ooit gelezen te hebben dat het slim is om bij die subli zakken wat meer granen te voeren, toch?

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:23

Nou dat vond ik dus ook Jeddah. Ik heb hem wel 100 keer gevraagd of dat echt was wat hij bedoelde. Ja dat bedoelde hij echt. Hij heeft het advies zelfs voor me opgeschreven in de Marstall folder. 3 plakken hooi of kuilgras a 3 plakken hooi per dag en 2 kilo Marstall Champion. Absoluut geen luzerne meer bijvoeren, wat ik wel altijd deed.
Omdat zowel Mac als Jackie (waar dezelfde vertegenwoordiger komt) goede resultaten hebben met optimal heb ik gevraagd waarom geen optimal voor mijn Jacqie. Nee daar vond hij het het paard niet naar, daarvoor was ze te onrustig....yeah right tis een behoorlijk koel paard. Maar oke, hij is de voedingsdeskundige voor Marstall, dus waarom zou ik (die niets weet over voeding Knipoog) aan zijn advies twijfelen. Ik heb het dus in ieder geval geprobeerd, maar nie naar tevredenheid.

Oh ja, ze bleef ook hangen in haar hengstigheid toen ze op de Marstall stond. echt ze was wel 2 a 3 weken hengstig. Aanvankelijk dacht ik dat het door het warme weer moest komen, maar ik werd er gek van. Sinds ze eer op de Hippostar staat is ze alweer een keer hengstig geweest, keurig 3 dagen. Mijn ervaring met de Marstall is niet positief en ik wil ook geen andere soorten meer proberen. Ik hou het bij m'n huidige merk!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:27

@Monnik: en gelijk heb, als je daar tevreden mee bent.
@Cer: klopt, de granen zorgen voor een betere balans.

Ik wissel regelmatig van krachtvoer, omdat IMO geen enkel voer langdurig gevoerd moet worden. Alle merken hebben hun eigen regels mbt toevoegingen en als je lang iets voert kun je op een bepaald vlak iets te kort komen. Dus wissel ik meestal na een maand of 6 van merk.
Overigens wij zouden toch ook niet altijd hetzelfde willen eten Knipoog (heerlijk antropomorsofisch gedacht ) Clown

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:21

jeddah schreef:
Het beste voer voor langdurig energie is hooi. Knipoog

Ik voer op een dag 3 a 4 plakken nieuw hooi en in de wei hebben ze oud hooi ter beschikking de hele dag door. Verder voer ik ook lucerne als extra ruwvoer. Hiervan krijgt ze 2 maal daags 2 voerscheppen vol bij het krachtvoer.
Denk dat ik maar eens een zak optimaal ga bestellen. Wat is de prijs hiervan?

@DD volgens mij is dat de cornmuesli met veel mais. Dat voert mijn stalgenoot en het bestaat voor het grootste gedeelte uit maisvlokken

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:24

Zou kunnen, ik heb iig eens iets gehad met heel veel mais er in Lachen

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:28

Na veel proberen (o.a. Marstall/ Subli/ Equisanum) ben ik nu bij een voer terechtgekomen wat mijn dames en heer uitstekend bevalt. Ik voer Pavo Nature's Best Choice, zonder suikers/ zonder haver. Mooie droge benen, mooie droge ontlasting (wil bij Kobus nog wel eens flatsig zijn) en goed in het vel. Ze vinden het heerlijk, kauwen ook goed. Marstall een tijdlang gevoerd, Optimal, maar daar te snel weer mee gestopt omdat Reuddreki daar wat te schokkerig in om hapte en vaak een lichte slokdarm- verstopping kreeg. Ik kan daar dus geen oordeel over vellen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:42

Wij geven op het moment muesli (merk weet ik niet) zonder haver aan onze bs van nu bijna 2 jaar. 2 halve scheppen met in de ochtend een klein beetje zeewier/knoflook en in de avond een klein beetje mineralen en vitamine met oa biotine.

En verder krijgt ze onbeperkt hooi en weidegang.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 23:44

@Henla, als je voldoende Hooi enz voert kan het natuurlijk om allerlei andere redenen zijn dat je paard niet voldoende lang energie heeft, het is nog een jong dier en dat kan al oorzaak nr 1 zijn, die moeten echt nog leren hun energie te spreidden. Senna kan heel explosief zijn de eerste 20 minuten om daarna gewoon bij wijze van spreken doodop te zijn.

@Monnik, nou, vreemd hoor! En gelijk heb je als je bij je huidige merk blijft!

Specje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 00:29

Mijn paardje krijgt Marstall Vito, omdat zij PSSM heeft (polysacharide storage myopathy) een erfelijke ziekte die veel voorkomt bij quarters en paints en zich uit in Tying-up. Ze heeft al te veel suikers in haar spieren en haar voer moet dan ook echt suikerarm zijn. Ook let ik op de eiwitten. Ook zorg ik dat ze in de zomer niet op een volle wei staat en dat het hooi niet te eiwitrijk is.

Dit voer is hier speciaal voor ontwikkeld en ze doet het er erg goed op.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 10:54

Jeetje wat vervelend Specje.. Hoe gaat dat et trainen en rijden verder?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 11:50

@FH: jammer dat je wat ver weg zit, ik heb hier nog een zak Pavo's Nature's Best.. had je zo kunnen hebben Ja

Specje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 13:35

@ Jeddah: mijn merrie is nu 3,5 en heeft 1x een aanval gehad.. Nu gaat het erg goed, mede doordat ik op dit voer ben overgestapt. Met rijden gaat het goed, ik moet alles extra lang opbouwen, vooral als ze bv door het weer even heeft stilgestaan.. Ook zal ik met haar niet zo snel voluit gaan en bijvoorbeeld op een buitenrit zal ik meer tussenpauzes hebben bij draven of galopperen..
Het duurt dus allemaal wat langer, maar zolang zij gezond blijft vindt ik dat geen probleem..

Off-topic: heb even in je profiel gekeken, wat een plaatjes van paarden heb jij zeg! Vooral Senna vindt ik een plaatje!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 13:46

Ja, ik las inderdaad dat het erg belangrijk is dat ze voldoende beweging krijgen, en op dieet letten. Net als met Hypp eigenlijk.

Dank je voor de complimenten!

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 21:10

@ jeddah: Roshni is inderdaad nog lekker jong en onbezonnen Haha! Ben op zoek naar voer waar ze het misschien net iets beter nog op zal doen als op de Subli. Heb nu een zak Marstal Optimaal besteld. Bevalt het niet dan stap ik zo weer over op Subli....

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 21:18

Ik vind 1 zak om iets uit te proberen wel weinig, je zal een voer langer moeten uitproberen om te kunnen zeggen of iets 'werkt' of niet. Laat anders eens een adviseur langs komen, die kan je advies geven bij wat je ermee doet en ook naar je paarden kijken.