[WN] De leeftijd van het zadelmak maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 09:51

Tis ook een beetje een kosten baten plaatje natuurlijk. Als jij enkel geinteresseerd bent in vlug geld dan maakt je geen donder uit dat zo'n dier met 6 jaar niet meer kan lopen. Dan heeft die ofwel zijn geld al lang verdient, en kan dus door als fokdier (daar hoeft hij toch geen goede benen voor te hebben ;( ) ofwel heeft hij geen geld verdient en is hij toch 'waardeloos'..
:(

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 16:34

Vanwege het reining proefjes topic lees ik hier even. Het is een eindeloze discussie, amar wil wel even reageren op bovenstaande.

Troi, het is niet zo dat paarden die jong zijn ingereden op hun 6e kapot zijn hoor. Dat zijn fabels die men graag in stand houdt. Een goede prof rijdt een paard kundig in en dan gaat er minder mis dan mensen die thuis zelf klungelen. Het zijn vaak korte sessies en het goede wordt direct beloont. Natuurlijk verdienen mensen hun geld ermee, maar dat is maar goed ook. Anders zou daar geen ontwikkeling en kwaliteit in zitten. Goede trainers moeten kunnen ontwikkelen en ze doen het als werk, omdat niet jan en alleman het kan of zou moeten doen. Is met alle andere jobs ook zo.

Dat men het te jong vindt als paarden met 2 al ingereden worden oke. maar dan nog zijn meningen erover verdeelt en ieder kiest gewoon voor wat hij het beste argument vindt.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 17:01

@Superpony: wat is een goede trainer?

Goede trainers in de USA 'starten' ieder jaar tientallen tweejarigen, waarvan een klein percentage goed genoeg blijkt - of nog heel is - voor de futurities een jaar later. Sommige halen het en anderen niet -O- En sommigen blijven tot hun 20e heel +:)+ en anderen zijn met 5 jaar stuk :x
Atrose, HKO, kissing spines, maagzweren. Maar ja, het moet voor de sport (the horse-industry,noemen ze het heel toepasselijk in de states).
Persoonlijk vind ik de prijs te hoog :n

Maar ja, zoals ik al vaker heb gezegd; ik geef eigenlijk meer om paarden dan om de sport ;)

superpony

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 23:59

Er zijn weinig echt goede trainers natuurlijk, maar het is niet alleen hun schuld.
ten eerste fokken veel mensen maar raak. De opfok gaat vaak al niet goed en dan mag een trainer het oplossen? Dat is ook niet realistisch.
Ik wil niks goedpraten, maar je moet ook de andere kant bekijken. Een trainer maakt er zijn werk van. dat is best moeilijk. Dan zijn er veel mensen die eigenlijk voor heel weinig een heel goed paard willen. Dat begint al met het fokken. Ze zien een geweldige hengst onder een ervaren trainer, dus daar moet een veulen van komen. Of men koopt een paardje met papier. mensen begrijpen nog steeds niet dat het geen garanties bied wat een goede trainer of ervaren ruiter eruit kan halen.

Dan komen er paarden in training en die moeten voor een paar rotcenten zo snel mogelijk rij en nog liever startklaar zijn. Doet trainer a het niet, doet b het wel.
Er zijn maar weinig trainers die kunnen weigeren, want er moet brood op de plank komen, dat is gewoon zo. dat is ergens maar goed ook, want anders houdt het bestaan van trainers ook wel een keer op.

Als een paard dat niet de kwaliteiten heeft of ene slechte start heeft gemaakt, moet het toch gebeuren. zat mensen die zelf aanklungelen met veulens, jaarlingen, 2 jarigen etc. Dat krijgt de trainer allemaal op zijn bordje. Het ligt altijd allemaal aan het paard. En als een trainer dan wat harder en duidelijker is, is hij slecht? Nee, wachten tot het paard eens flink de baas mept of bijt, dan is het paard slecht.
En wat te denken van de paarden die na training thuis komen en men als wannabe cowboy op gaat zitten en het er toch niet zo 1,2,3 uit krijgt zoals de trainer. dan beginnen de problemen pas goed met jonge paarden, want de knoppen zaten er op etc etc. ja, vind ze maar. dat pa of ma zo goed was onder ene goede trainer of ruiter zegt niks dan.

Ik wil niks goed praten, echt niet, want er lopen kl**tzakken rond, natuurlijk. Maar mensen maken zelf zo enorm veel fouten en zijn zo oneerlijk als het mis gaat.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 01:04

goed gesproken SP!

wat imo mensen vaak vergeten is dat je 2 soorten/takken hebt.

de mensen die een paard hebben als huisdier en mensen die een paard hebben als rijdier/met een doel.

je hebt hetzelfde met honden, daar heb je ook veel mensen die ze gewoon als huisdier hebben en weinig van ze vragen buiten pootje zit aport.
maar je hebt ook honden die worden ingezet als blindegeleide hond, politiehond of showhond.
honden die het niet redden in de politieschool worden ook makkelijk aan de kant gezet omdat ze niet dat kunnen waar ze voor bedoeld zijn. dat vinden we niet raar maar bij een paard wel?

je moet geen apels met peren gaan vergelijken, geen huisdier hond met een politiehond en ook geen sportpaard met een hobby/huisdier paard.

met beide is niks mis, moet iedereen zelf weten. maar stop toch eens de ander te veroordelen altijd.

ook in bovenstaande voorbeeld durf ik te wedden dat vele waak/politie honden beter verzorgt ed zijn dat vele huisdierhonden. maar toch worden die arme waakhonden ingezet voor een taak...

zo zie ik het. showpaarden hebben een taak. doen ze die goed is het mooi. doen ze die niet goed krijgen ze een ander doel.
niks mis mee.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 23:56

quarterH schreef:
zo zie ik het. showpaarden hebben een taak. doen ze die goed is het mooi. doen ze die niet goed krijgen ze een ander doel.
niks mis mee.

Niet zo naief doen! je weet wel beter!

De reden waarom ze het niet goed doen kan natuurlijk heel divers zijn,het is wel naief om te denken
dat dat niet gezondheids gerelateerd is. Zowel mentaal als fysiek.

Jonge dieren hebben net als mensen tijd nodig om tot volledig potentieel te komen,door fysieke en geestelijke groei.
De reden dat men dergelijke sportpaarden zo jong start,is om dat ze de geestelijke kracht om teveel tegengas te geven nog niet hebben. Makkelijker te intimideren zijn.
Amerikanen zijn bang voor alles wat enigzins weerbaar is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 00:11

Als je toch gaat vergelijken met de mens.............Mijn zoon zit al zoals zovelen vanaf zijn 8e bij de selectie en dan train je veel. Met 9 idd geblesseerd en teruggetrokken uit de selectie, omdat ik een moederhart heb.
Hij heeft echter een voetbalhart en is weer volop bezig geweest met als gevolg weer een blessure. Hij heeft 2x pw fysio en zal volledig herstellen. Misschien met deze ondersteuning beter terug komen zelfs.

Hoe oud zal hij uitgegroeid zijn? Dan hoef je echt niet meer te beginnen met trainen, echt niet...........

En ja, hij groeit ook nog eens te weinig. De KNVb heeft daar zelfs onderzoek naar gedaan. Ze halen in de zomer en soms winterstop in, maar zullen uiteindelijk toch een cm of 2 zeker minder groeien. Hij is dus van zijn klas ook het minste gegroeid dit jaar. Maar het zijn DIE jongens die zooooooooooo graag willen, die het redden! Van mij hoeft het niet, maar het zit in het beestje en dan blokker je niet zijn weg. Dan zou ik hem kansen afnemen die hij echt wil. En ja, kinderen zijn heel wijs en bezeffen dat meer en beter dan men denkt of wil geloven.

Een paard mag dat in vele ogen dom zijn, maar voor sport gefokt wil werken en kan met juiste opbouw prima getraind worden. Alleen wel dusdanig deskunig dat het goed gaat en niet door een wannebe die ooit ergens gehoord heeft dat het met 2 jaar makkelijker gaat en iedereen in Amerika dat zo doet.

Elke situatie is verschillend en de kansen van een paard in opfok tellen voor mij ook mee, want als het daar al mis gaat met ontwikkelen door eigenwijze mensen, tja........

Ik ben niet voor 2 jarigen inrijden, echt niet. Maar om nu als recreatie experts allemaal naar foto's te gaan kijken als veeartsen en dan maar wat te roepen, omdat veel mensen het helemaal fout doen en verknallen is niet eerlijk.

Er zijn mensen die een paard met goed papier goed ingereden willen hebben, maar als het er niet in zit, niet zeuren of een trainer de schuld geven. En al helemaal niet als je voor een dubbeltje op de 1e rij wil. Dus binnen 1 a 2 maanden van alles wil zien en het vervolgens zelf daarna gaat verkl*ten om de trainer de schuld te geven.

Hoeveel van de verknalde paarden zijn goed gefokt, goed opgegroeid, goed ingereden en door dezelfde goede trainer altijd gereden daarna? dus niet dat iemand daarna zelf is gaan prutsen?

DuheloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 09:06

judith schreef:
Duhelo schreef:
als je vroeg genoeg begint kun je ieder paard zonder miserie zadelmak maken.
mijn veulen van 6 maand oud heeft zelfs al eens een zadel en een bit ingehad.

voor ik heel bokt over me krijg: veulenlief staat nog altijd in de kudde bij moeder, en komt vaak op de poetsplaats als ik bezig ben met de moeder, nitsa schuifelt dan vrolijk rond.
tijdens het opzadelen kwam ze meekijken, en nam constant mijn teugels en dergelijke in de mond.
heb haar effe het bit voorgehouden, heeft ze zélf vastgenomen, effe op gesabbeld, en dan losgelaten.
niks geen dwang, niks vastgeknoopt, enkel een goede ervaring met dat bit.
zadel net hetzelfde, effe eropgelegd (had effe een zadelsteuntje nodig), voor ik het op moeder legde.
veulenlief vind het alleen maar aandacht, en aandacht = leuk, en betekent vaak ook nog iets om te eten :D
uit ervaring weet ik dat ik op die manier er zo kan opstappen en mee wegrijden als ze oud genoeg is. (vanaf een jaar of 2.5 beginnen we met de echter gewenning aan het bit, en wat grondwerk (stappen met bit en zadeltje op, eventueel es de lange leidsels ed), vanafeen jaar of 3 wat longewerk, wat gymnastiseren, leren bewegen met zadel op, leren op 4 benen en in evenwicht lopen.
en als ze ruim de 3 gepasseerd is, verwacht ik dat ik er kan opstappen en wegrijden, gaan we over naar buitenritten onder het zadel, veel lange rechte stukken, op eigen benen leren lopen.

wel nu en dan eens wat pistewerk, maar dat eens in de week/twee weken oid ...

vroeg geleerd is jong gedaan, mits beperkte belasting uiteraard!

Ik ben het ermee eens dat je er profijt van kunt hebben door op jongere leeftijd te beginnen met spelenderwijs dingen leren en zadelmak maken. Maar je veulen van 6 maanden gebruiken als zadelsteuntje voor een zadel voor een volwassen paard... (Wat dus in verhouding TE zwaar is voor een veulen van 6 maanden oud...) :? Het zal wel aan mij liggen, maar een kind van 3 à 4 jaar dat leert fietsen laat je ook niet op een volwassenenfiets fietsen met het idee.. dan heeft ie dat maar alvast gedaan...?

effe bijvermelden dat het hier wel om een trekpaardveulen gaat (die dus 2 maal zo kloek en sterk is als "normale" veulens), en om een boomloos zadel, '(die iets van 4 of 5 kilo weegt?)

trouwens, halfjaar na datum: paardlief is inmiddels een stoere jaarling, tegen de 500 kilo,en loopt nu vrolijk met een driejarig vriendinnetje dag en nacht in de weide.
wordt iedere morgen effe binnengehaald om te voederen, wordt om de twee dagen op de poetsplaats gezet voor hoefverzorging etc, en wordt wekelijks meegenomen voor een wandeling.
denk niet dat ze schade opgelopen heeft van die twee minuten dat zadel op de rug ;) (maar ik kan er wel letterlijk alles mee doen en op leggen wat ik wil:D)

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 19:54

zoals ik het zie elk paard eerst goed laten uitgroeien ..minimaal wachten tot ze 4 zijn en dan pas beginnen met beleren onder het zadel ,dan zijn ze goed op kracht en is het lijf wat steviger en zijn ze door hun kinderjaren heen ...uiteindelijk moeten ze wel minimaal bij goede gezondheid 20 jaar mee kunnen

Desiree01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:04

Laura_x_ schreef:
Wat een moooi paard :D

Verder over de leeftijd, zul je heel bokt over je heen krijgen. Maar wat men niet weet, is dat westernpaarden sowieso eerder worden ingereden dan andere paarden. Western paarden zijn in dat opzicht weer anders dan 'normale paarden'.
Toevoeging: Ik ben zelf geen voorstander van met 2 al inrijden en ik zou het zelf niet doen.

Succes.

Westernpaarden zijn niet anders, mijn paardje is van januari 2007, nu dus ruim 41 maanden, 4 weken terug op de foto gezet en zijn groeischijf van zijn knie zat nog niet dicht, had met 30 - 36 maanden dicht moeten zitten! Ben zo blij dat ik niet zo jong ingereden heb, hij mag nu nog langer van het spelen genieten minstens nog een half jaar en dat voor een echt westernpaard!!!!
Je kan er gewoon niet inkijken zonder externe apparatuur.
sorry ff oftopic

essiedepessie

Re: 4e keer op Whitney.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:25

Iedereen is op de hoogte van het groeischijven verhaal hoor, niemand zegt volgens mij dat westernpaarden bovennatuurlijk zijn. De instelling van de ruiters is gewoon anders...

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 08:33

Ik pas niet in hokjes... daar is mijn ego sowieso te groot voor...

Ik ben echter wel ambitieus ruiter, en mijn paard heeft talent. Dat wil niet zeggen dat ik niet over de kop voorzichtig met hem ben, en hem alle voorzieningen bied om zo goed mogelijk op te groeien tot volwassen sportpaard. Fysio/Osteo therapeuten/tandartsen/supllementen/Dierenartsen etc etc etc.

Ik schrijf bovendien nergens dat die instelling beter is, ik schrijf dat hij anders is.

het verschil is echter altijd, dat ik er wel respect voor heb als je je paard met 7 jaar inrijd, maar andersom dat respect vaak ver te zoeken is.

Ik ben persoonlijk van mening dat jong beginnen, wanneer je het goed en netjes opbouwt en met mate traint, speelt met je paard, en zorgt dat hij werken als iets positiefs ziet, er niets slechts aan is. Wanneer hij dan drie is kun je doorstromen naar het iets serieuzere werk.

Pieter van den Hoogenband is ook niet begonnen met zwemmen toen hij 15 was, etc...

Ik zie zo vaak ruiters, die hun paard met 3.5 jaar inrijden en dan zo een uur gaan rijden met zo'n paard.. nee, dan is het lekker dat je dat jaar extra hebt gewacht.

Alles heeft zijn voors en zijn tegens, dat is in het hele leven zo.

Niemand is beter of slechter, maar ieder maakt zijn eigen keuzes.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 08:38

:D ha daar heb je een punt ;) .
Dat is altijd het leuke van bokt. Je bent helemaal enthousiast dat je vooruitgang hebt en dat je rustig aan doet met je paardje en dat gevoel wil je hier dan delen, maar dan komt er meteen weer iemand die _-:( pats boem je meteen de grond in boord, omdat diegene het allemaal beter weet.
Ik ken deze ruiter en paard niet, maar ik vind het er op de foto heel relaxt uitzien. En voor degene die het allemaal beter weten... ~~}>

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:14

juist!

ik heb nu een paardje dat laat (4,5) is aangereden en ik kan je zeggen, persoonlijk vind ik er echt meer nadelen dan voordelen aan zitten.
heb nog geen voordeel ervan ontdekt. ook zeker lichamelijk niet!

IndianVegas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:02

Achja zo heeft iedereen zijn mening..
Zolang ik maar denk dat ik het goede doe met mijn paard. Andere mogen hun eigen manier doen.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 13:48

Tja en ik vind het respectloos ten opzichte van je paard, om er op te gaan zitten als die nog niet eens volgroeid is!!

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 13:49

dus jij hebt je paard met 7 jaar ingereden?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 13:54

Respectloos? Volgens mij houd ik mij heel erg in?

Leg mij nou eens uit, want echt ik snap het niet, wat het voor meerwaarde voor het paard heeft om er op 2 jarige leeftijd op te gaan zitten. We handelen toch allemaal uit het belang van het paard? Wat is het belang hiervan dan? Wat is er slecht aan wachten tot het dier 3 (het absolute minimum) en nog beter 4 is? Ik ben echt ontzettend pro spelenderwijs leren. Ik ben met mijn dieren bezig sinds ze 1 zijn maar alles met mate. Met 2,5 kan er een bitje in en kan je een begin maken met rondslingeren maar liever nog kilometers maken rechtuit. Waarom er dan al op gaan zitten?

En de mensen die het hier allemaal niet zo'n probleem vinden zijn volgens mij de mensen die zelf ook hun dier met 2/2,5 hebben ingereden. Zo is het toch Essiedepessie? In jouw topics wens je geen commentaar te ontvangen, niet opbouwend gewoon helemaal niks.

IndianVegas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 13:55

Altijd vriendelijk hier op bokt!
Ben ook blij dat mensen niet zo raar reageren zoals bijv. essiedepessie, claudianoa en quarterH..

Sappos; Het is niet alleen voor mijn plezier hoor het paardje zelf heeft er ook lol in.. Waarom zou ze anders naar het hek komen rennen met haar oortjes naar voren als ik spullen aant klaarleggen ben.. Ze is dan beledigd als ik een ander paard uit de wei haal..

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 13:57

Ik wil in mijn topics geen commentaar hebben op de rijstijl omdat ik zelf niet op mijn paard zit. En je denkt toch niet dat ik tegen mijn trainers ga zeggen: " zeg Sappos op Bokt zegt dat je beter dit of dat kan?"

Ik heb hier boven uitgelegd wat het verschil is in visie van ruiters. Ik ga mijzelf geen 22 keer herhalen.

Trouwens dit is niet alleen westerngerelateerd, op alle grote dressuur stallen worden paarden ingereden in januari van het jaar dat ze 3 gaan worden.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 13:58

Ik denk dat mijn pony's ook ontzettend lol kunnen hebben als ik op hun rug ga zitten. Echter ben ik mij ervan bewust dat dit niet eerlijk tegenover mijn paardjes is. Daarom doe ik dit niet. Mijn pony's hebben ook de oren naar voren als ik iets met ze ga doen. Dit is verder niet van belang voor het welzijn. Ik had ze best met 1 jaar in kunnen spannen. Ik weet zeker dat ze dit prachtig zouden hebben gevonden. Ze zijn nog altijd verzot op aandacht. Maar ik weet dat dit niet eerlijk tegenover hen is. Ik kan wel het aloude plaatje zoeken met de anatomie van het paard en wanneer deze uitgegroeid is. Nu vind ik 7 weer het andere uiterste maar wat is jouw motivatie om er nu al op te gaan zitten ipv over 1 jaar?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:04

Ik zeg ook zeker niet dat jij niet goed bent voor je dier maar kijk je zelf ook niet kritisch naar degene die jouw paard traint? Zou jij niet overleggen over wat er beter kan en sta jij niet open voor de visie van andere mensen/bokkers. Ik ga geen commentaar leveren op het rijtechnische omdat ik geen verstand heb van western. Ik kan wel uit interesse vragen hoe of wat omdat ik nieuwsgierig ben naar andere rijstijlen.

Dat er ingereden wordt wanneer het paard "volgens het KWPN" 3 is wil het nog niet goed praten? De meeste paarden zijn pas 4 of nog wel meer maanden later geboren. Ik vind dit van het KWPN ook zeer slecht en vooral zo zonde. Ik durf niet te zeggen dat er een direct verband bestaat tussen vroeg inrijden en vroege slijtage maar ik zou me er zelf niet goed bij voelen om op een 2-jarige te klimmen. Hoe groot, lomp en uitgegroeid het dier wel niet is.
Je weet toch dat je op bokt een reltopic krijgt wanneer je foto's van een 2-jarige onder het zadel plaatst?

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:13

Ja, en dat heb ik aan het begin van deze thread ook geschreven, dat ik het behoorlijk lef vind hebben...

Ik sta er zeker voor open, maar eigenlijk niet van mensen van bokt. Tenzij ik deze mensen in RL ken, en weet hoe zij in elkaar steken en met hun dieren omgaan.

Ik heb wel eens gedacht van een bokker dat deze geweldig met paarden kon omgaan en dat haar dieren keurig opgevoed waren. Tot ik er langs ging en ze door haar paard van hot naar her werd gesleurd en gebeten. Ik overleg genoeg dingen met mijn trainers, en als ik iets te snel vind gaan, of niet zoals ik het wil, dan wordt daar over gepraat.

Iedereen mag van mij altijd alles vragen, maar dan wel op een normale manier, en zonder nare intonaties. En op zo'n forum, waar men elkaar niet kent worden snel keiharde en vooral ook voor die mensen bindende conclusies getrokken.

Ik ben persoonlijk gewoon van mening dat het wanneer het op de juiste manier gebeurd een paard geen schade berokkent, en wat ik zeg, met mate en spelenderwijs, en een kwartiertje per keer en geen uren. En ook geen zware oefeningen en dwang.

Kinderen zitten ook op turnen/zwemmen/voetballen etc etc etc. Die moeten ook naar school met 4 jaar, en straks met 3, daar moeten ze zich ook concentreren en werken.

Er zijn zat westernpaarden die het volhouden tot late leeftijd.

Maar het gemiddelde SPORTpaard in NEDERLAND, dus dat zijn alle rassen, wordt maar 9 jaar oud. Dus tja... we doen waarschijnlijk toch met zijn alleen iets niet goed...

Voor mijn gevoel, heb ik het juist aangepakt met mijn paard. Als later overigens blijkt van niet, ben ik de eerste om door het stof te kruipen hoor...

Maar ik heb wel respect voor eenieder die met 7 jaar inrijd, die natural is, die paarden geen bix geeft, die paarden natuurlijk bekapt, ookal heb ik tegenover AL die dingen een behoorlijke dosis scepsis.

Er zijn zoveel dingen waar ik van denk... goh... Maar je kan de wereld niet op je schouders dragen...

zoals: ik haal het nog maar een keer aan... wel wachten met een paard tot deze 3,5 is, maar dan vervolgens wel veel te snel veel te lang gaan rijden, en veel ruiters rijden dan ook nog met slechte begeleiding....

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:49

CC: je mag mij van mij vinden wat je wilt.
je mag van mij ook doen met je paard wat jij wilt

enige wat ik niet ok vind is dat mensen hier continu worden afgemaakt als ze iets met hun paard doen wat een andere bokker niet lief vind.

ik accepteer wat iedereen doet met zn paarden, of ik het nu wel of niet zou doen. waarom kunnen de 'vroeg inrijden haters' dat niet?

of denk je echt dat er hie rook maar 1 iemand is die zn paard niet met 2 gaan inrijden omdat jullie zo lopen te mieren?
ik ben bang dat ze het eerder zo zullen zien dat men het niet ziet/weet.
en wat schiet je daarmee op?
laat elkaar toch gewoon met rust en veroordeel niet iedereen meteen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:08

Nou, na al deze positieve berichten gelezen te hebben denk ik dat het tijd is dat ik mijn jaarlingen maar eens onder het zadel ga brengen. Al is het alleen al om iedereen hier die zoveel commentaar heeft, op de nek te zitten. ;)

Waarom zou ze ook maar 1 ding van iemand aannemen die alleen maar op een negative manier kritiek geeft in dit topic? Hebben jullie wel eens gedacht dat als je het op een positive manier zou uiten dat ze er eens over na zou denken?
Iedereen hier wel vol met commentaar, maar geen concrete alternativen!
Haar paard, laat haar lekker haar ding doen en kan je er niet tegen, laat dit topic links liggen.
Misschien dat alle klagers een topic kunnen openen en op elkaar lekker kunnen gaan vitten!
In elk topic kom je weer iemand tegen die denkt dat hij de redder moet zijn over alle paarden die op bokt te zien zijn.
Ik durf te wedden dat iedereen op bokt wel eens iets doet wat een ander afkeurd!
Zie je iemand met slof rijden, 'nee hoor, niet vragen waarom' gelijk scheeuwen dat met slof rijden betekend dat je een slechte ruiter bent! Kom aan mensen, kijk eers naar jezelf en als je zeker bent dat je helemaal geweldig bent, geef dan pas negative kritiek. Houd het tot die tijd eens op opbouwende kritiek!