Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
quarterH schreef:zo zie ik het. showpaarden hebben een taak. doen ze die goed is het mooi. doen ze die niet goed krijgen ze een ander doel.
niks mis mee.
judith schreef:Duhelo schreef:als je vroeg genoeg begint kun je ieder paard zonder miserie zadelmak maken.
mijn veulen van 6 maand oud heeft zelfs al eens een zadel en een bit ingehad.
voor ik heel bokt over me krijg: veulenlief staat nog altijd in de kudde bij moeder, en komt vaak op de poetsplaats als ik bezig ben met de moeder, nitsa schuifelt dan vrolijk rond.
tijdens het opzadelen kwam ze meekijken, en nam constant mijn teugels en dergelijke in de mond.
heb haar effe het bit voorgehouden, heeft ze zélf vastgenomen, effe op gesabbeld, en dan losgelaten.
niks geen dwang, niks vastgeknoopt, enkel een goede ervaring met dat bit.
zadel net hetzelfde, effe eropgelegd (had effe een zadelsteuntje nodig), voor ik het op moeder legde.
veulenlief vind het alleen maar aandacht, en aandacht = leuk, en betekent vaak ook nog iets om te eten
uit ervaring weet ik dat ik op die manier er zo kan opstappen en mee wegrijden als ze oud genoeg is. (vanaf een jaar of 2.5 beginnen we met de echter gewenning aan het bit, en wat grondwerk (stappen met bit en zadeltje op, eventueel es de lange leidsels ed), vanafeen jaar of 3 wat longewerk, wat gymnastiseren, leren bewegen met zadel op, leren op 4 benen en in evenwicht lopen.
en als ze ruim de 3 gepasseerd is, verwacht ik dat ik er kan opstappen en wegrijden, gaan we over naar buitenritten onder het zadel, veel lange rechte stukken, op eigen benen leren lopen.
wel nu en dan eens wat pistewerk, maar dat eens in de week/twee weken oid ...
vroeg geleerd is jong gedaan, mits beperkte belasting uiteraard!
Ik ben het ermee eens dat je er profijt van kunt hebben door op jongere leeftijd te beginnen met spelenderwijs dingen leren en zadelmak maken. Maar je veulen van 6 maanden gebruiken als zadelsteuntje voor een zadel voor een volwassen paard... (Wat dus in verhouding TE zwaar is voor een veulen van 6 maanden oud...)Het zal wel aan mij liggen, maar een kind van 3 à 4 jaar dat leert fietsen laat je ook niet op een volwassenenfiets fietsen met het idee.. dan heeft ie dat maar alvast gedaan...?
Laura_x_ schreef:Wat een moooi paard
Verder over de leeftijd, zul je heel bokt over je heen krijgen. Maar wat men niet weet, is dat westernpaarden sowieso eerder worden ingereden dan andere paarden. Western paarden zijn in dat opzicht weer anders dan 'normale paarden'.
Toevoeging: Ik ben zelf geen voorstander van met 2 al inrijden en ik zou het zelf niet doen.
Succes.