[WN] kwaliteit van de quarterhorse is erg bedroevend ...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 08:10

Precies!
een eigenaar van een dekhengst hoeft helemaal geen kosten te maken en toch vragen ze behoorlijke bedragen .
Ik heb jaren de hengstenspecial gekregen en werkelijk, er stonden er bij die ik nog niet kado wilde hebben maar wel met belagelijke bedragen als dekgeld.
Hengsten hoeven geen tests te doen(al wordt er gelukkig wel steeds meer op gelet) , ze hoeven niet door keuringen heen te komen zoals bij het KWPN, helemaal niks.
Je bombardeert je hengst tot dekhengst en laat de merries maar komen.

Als je al met zulke vaderdieren begint, moet je natuurlijk niet gaan zeuren over de moederdieren.
Kan de hengst nog zo leuk gelopen heb op show, hij kan van binnen behoorlijk rot in elkaar steken.

En hoeveel afgekeurde dieren voor de sport worden dan maar als fokmerrie gebruikt omdat de dure aanschaf er toch uit moet of omdat een veulentje ook wel erg leuk is terwijl het dier eigenlijk niet geweldig in elkaar steekt.

Als ik de golf van PSSM paarden lees hier op bokt doordat er nu pas op getest wordt dan is dat behoorlijk schrikbarend.

Zolang je blijft fokken met ouderdieren die niet serieus nagekeken zijn op ervelijke afwijkingen, die een matige bouw hebben of zwakke hoeven of botten, verbeter je het ras niet.

Cer

Re: kwaliteit van de quarterhorse is erg bedroevend ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 08:43

Ja maar aan de andere kant, dat hoeft toch niet? Want alstie loopt, dan loopt ie toch? Of ie nou bananenpezen heeft of niet...

Ik snap alleen niet zo goed dat met al die import van goede paarden, er nog steeds aangekocht moet worden van over de grens. Blijkbaar is het fokbeleid hier beroerd?

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 09:34

Cer schreef:
Ik snap alleen niet zo goed dat met al die import van goede paarden, er nog steeds aangekocht moet worden van over de grens.

import = kopen van over de grens ;)

Wat ik niet snap: dat een veulen 5k moet kosten om de redenering 'dat men toch het geld eruit moet hebben' (let wel: ik begrijp best dat er dure veulens bestaan, maar een veulen van een hobbyfokker die met minder goed materiaal fokt kost ook al gauw 5k). Dan zou een Shetlander of een Fjord (of een ander willekeurig ras) toch net zo duur moeten zijn, de paarden vreten immers evenveel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 09:50

Ryder schreef:
Cer schreef:
Ik snap alleen niet zo goed dat met al die import van goede paarden, er nog steeds aangekocht moet worden van over de grens.

import = kopen van over de grens ;)

Ik bedoel de import van de afgelopen jaren... ;-) je zou denken dat je daarmee zou kunnen fokken?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 09:54

Ryder het is gewoon krom!

Als ik mijn welsh-cob merrie met best leuke papieren wil laten dekken kost me dat rond de 500€.
Dan kan ik kiezen uit hengsten die verschillende keuringen hebben gelopen en op de foto zijn gezet, vaak zijn ze ook nog getest op welke kleurtjes ze doorgeven.

In dit ras zitten dan ook nog eens nauwlijks enge ziektes en veel pony's worden veelvuldig en lang gebruikt in de sport, vooral mensport.

Het moederstamboek werkt hetzelfde als het Quarterstamboek, in principe mag ieder willekeurige hengst gebruikt worden om te dekken maar er zijn weldegelijk veel keuringen en hengsten worden daar aan de hand, onder het zadel en in het tuig getoond.
Het verschil is dat er enorm veel hengsten zijn dus wil je jou hengst als dekhengst promoten moet je je hengst wel presenteren, inclusief nageslacht!

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 09:59

Volgens mij betaal je ook gewoon voor het merkje, net als dat Nike hardloopschoenen veel duurder zijn dan de hardloopschoenen die ernaast staan, terwijl ze misschien wel evengoed zijn.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:06

maar mss. ook niet.ik weet niet of je weleens goedkope gympen hebt geprobeerd,maar ze lopen voor geen meter, en heel gauw kapot ;)
dus je betaald voor het merkje,maar ook betere kwaliteit.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:17

spicegirl schreef:
maar mss. ook niet.ik weet niet of je weleens goedkope gympen hebt geprobeerd,maar ze lopen voor geen meter, en heel gauw kapot ;)
dus je betaald voor het merkje,maar ook betere kwaliteit.

Dat is echt lang niet altijd zo, uiteraard als je schoenen van 15 euro naast schoenen an 150 euro gaat vergelijken, tja, das appels met peren laat ik maar zeggen.
Pak 2 paar schoenen, van vergelijkbare kwaliteit en ga in de winkel kijken, de Nike schoenen zullen waarschijnlijk minimaal 25 % duurder zijn, omdat je ook voor het merk betaald.
Albert Heijn is ook duurder dan de Lidl, niet per se omdat de producten beter zijn (kijk maar eens naar Kassa) maar ook omdat het van AH komt, en omdat je mooiere winkels hebt.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:19

Je betaalt inderdaad voor het merkje, en dat zou ik begrijpen als het hobbymatig gefokte paard van dezelfde kwaliteit zou zijn als bij een beroepsmatige fokker (zoals, ik noem maar een voorbeeld, bij Baeck), waarbij de prijzen (voor veulens!) slechts een paar k hoger liggen dan bij de hobbyfokker 'die het geld eruit wil hebben'. Ik wil niet alle hobbyfokkers over 1 kam scheren, maar zij fokken vaker met inferieur materiaal dan een beroepsmatige fokker (die zich ook geen slechte reputatie kan veroorloven, me dunkt).

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:26

Laten we het niet over de supermarkten hebben :D
Ik werk waar veel producten gemaakt worden voor deze winkels en vaak wordt alleen de verpakking veranderd, betaal je bij de ééne winkel voor dezelfde inhoud dubbeltjes meer.

En zo is het dus ook bij de Quarters.
De naam is zogenaamd exclusief omdat het ras hier nu eenmaal niet zoveel voorkomt als de shetlander maar wees eerlijk , de kwaliteit die hier in het verleden naar toe werd gehaald is niet veel meer als het lagere segment uit Amerika.
De groep echt goede paarden (ook van binnen) is klein en met nog een kleiner gedeelte wordt goed gefokt.
Vaak beland een goed paard na een paar jaar bij een leuke amateur die dan weer niet zoveel kaas gegeten heeft van serieus fokken.
Echte serieuze fokkerijen zijn schaars, volgens mij niet eens eentje in Nederland.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:31

een hobbymatige fokker heeft ntl. dezelfde kosten als een beroepsfokker.of mss wel meer, aangezien ze niets van de belasting kunnnen aftrekken..
maar andersom kan het ook zo zijn ; je betaald voor een paard bij een beroepsfokker in de luxe stallen veel meer, als bij iemand , die hetzelfde paard thuis heeft staan. je betaald ook voor de naam van de fokker/trainingsstal.
laten we nu paardje X nemen. staat ie bij een willekeurig iemand, kan je er-hopelijk- een redelijk prijs voor krijgen. staat ie bij een Cira, of een Anky, dan betaal je de hoofdprijs, want hij is van...
dat is me jaren geleden duidelijk geworden, na een gesprekje van een eigenaar van een dekstation/dressuurstal. hij had net nieuwe stallen laten bouwen, superdeluxe, en geweldig mooi. hij zei toen al ; de klanten moeten overdonderd worden als ze binnenstappen, en een WOW-gevoel krijgen. de paarden lijken dan ook veel mooier, als dat je ze achterin een boerenstal tussen de koeien hebt staan..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:53

De kunst is dus om zo'n goede kijk te krijgen dat jij dat goede paardje in die boerenstal herkent en niet valt voor de mindere in de luxe stal.
Maar het klopt dat mensen graag voor de gek gehouden willen worden offf graag pronken met dat ze een paardje gekocht hebben bij....

Jaren geleden eens wezen kijken bij een fokker in het buitenland.
Hoop opfok zien staan en ik vond er weinig aan terwijl de fokker bekend stond om zijn goede paardjes.
Maar ik kijk niet naar bloedlijnen, ik kijk naar het paard, hoe het in elkaar steekt van hoef tot hoofd, hoe het beweegt en het karakter is.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 11:10

Spicegirl en Spatter, jullie draaien het om. Ik stel juist dat die hobbyfokker vaak inferieur fokmateriaal heeft. Bij een beroepsfokker betaal je slechts een paar duizend euro meer (dat is wel veel geld, maar 6k tegenover 8k -ik blijf denken aan veulens kopen- is relatief weinig) voor veel meer kwaliteit. Je betaalt inderdaad voor die naam, maar met als voordeel: diegene heeft een naam hoog te houden. Om terug te komen op Baeck: mensen die daar een paard kopen rijden rond met een paard met BB in de naam. Die willen ook niet dat 50% van de kopers verkondigt dat hun paarden crap zijn. Een hobbyfokker heeft dat niet. Daarnaast weet je, als je een volwassen paard koopt, met een beroepsfokker hoe het paard is ingereden en opgevoed, ook dat gebeurt daar vaak veel beter.
Overigens geldt bovenstaande redenering wat mij betreft specifiek voor Quarters/Paints, maar zou ik ook van andere rassen geen paard (meer) kopen dat gefokt/opgevoed/ingereden is door een particulier. Door schade en schande wordt men wijs - hoe zuur ook.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 11:56

Ik ga de paarden van Baeck niet afbreken, ik heb er zelf eentje met BB in de naam, maar ze zijn toch merkelijk véél duurder geprijsd dan op een ander. Dat ze kwaliteit leveren ben ik het mee eens, maar ook dat je dezelfde kwaliteit voor een lagere prijs kunt vinden. En dan niet persé bij een hobbyfokker.

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:10

Okay ik vind dat de prijs kwaliteit verhouding vaak ver te zoeken is. Er wordt te veel gevraagd voor matig gefokte en/of matig presterende paarden.

Maar: stel ik heb een merrie. Die merrie loopt al wat jaren in de sport op 70+ niveau. Merrie gefokt met top reining bloedlijnen. De merrie is destijds bij aankoop xray en klinisch gekeurd en goed bevonden en 5 panel test is gedaan. Deze merrie wordt gedekt door een hengst met dekgeld 3500 euro. Het veulen wordt geboren, afgespeeld en een jaar in goede opfok. Nou wil ik de jaarling verkopen. Wat is men bereid hiervoor te betalen? Geloof me, een fokker die een goed veulen op de wereld zet, weet dit zelf ook en deze paarden gaan dus niet voor een schijntje de deur uit.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:11

Ligt er ook aan of er bewezen nakomelingen zijn.. want bloedlijn an sich zegt niet zo heel erg veel.. :)

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:13

Okay dan stel dit is haar eerste of 1 van haar eerste veulens, wat dan?
En stel, ze heeft al nakomelingen die heel goed in de sport presteren, wat dan?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 12:16

Uit een bewezen merrie en hengst ? Ik zou toch denken aan 8 a 10000 als het veulen ook goed in elkaar zit.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:20

Ik zou dan eerder denken dat we naar de 12.500 tot 15.000 gaan...

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:35

Maar waarom is dat dekgeld dan zo hoog?
Een goede dekhengt heeft al genoeg dollars verdient in de showring denk ik dan.
Is het vraag en aanbod of plakt de fokker er gewoon een prijs op die hij/zij terecht vindt?

Als je niet 3500 moet betalen, maar zeg 2000 scheelt dat al veel op de uiteindelijke prijs lijkt me.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:36

alles word over 1 kam geschoren. waarom zou je als hobbyfokker perse met inferieur materiaal fokken. wat is inferieur ?? niet hoog gelopen in de sport, of niet gezond ?
er zijn zat hobbyisten met een leuke,betrouwbare en gezonde quarter.en nee, die lopen geen 70 +. maar om dat nu inferieur te noemen.
mss. dat ze een veulen gaan fokken bij een Q/P , die niet meer ohz kan lopen.maar dat hoeft ook niet perse inferieur te zijn, op voorwaarde dat het geen erfelijk iets is. als een merrie door b.v. een ongeval niet meer bereden kan worden, is dat niet perse slecht fokmateriaal.. op de fok/trainings stallen laten ze de merries ook pas dekken, als ze niet meer in de sport (kunnen ) lopen.want een merrie, die net lekker presteert, laten ze geen jaar stil staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:42

Romkabouter schreef:
Maar waarom is dat dekgeld dan zo hoog?
Een goede dekhengt heeft al genoeg dollars verdient in de showring denk ik dan.
Is het vraag en aanbod of plakt de fokker er gewoon een prijs op die hij/zij terecht vindt?

Als je niet 3500 moet betalen, maar zeg 2000 scheelt dat al veel op de uiteindelijke prijs lijkt me.

Waarom zouden de hengstenhouders? Als het wordt betaald, dan is er toch geen probleem?
Ik zie niet in waarom je geen winst aan paarden mag maken.

En over die dollars in de showring. Leuk als je paard 100.000$ op naam heeft, maar waarschijnlijk heeft die grap je minstens het equivalent gekost :D. Daarvan hoef je het echt niet te hebben om stil van te gaan leven.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:44

Dat is idd een kwestie van marktwerking, als men het betaald, waarom zou je het niet vragen. Dan ben je een dief van je eigen portemonee :D

Maar we dwalen wat af van de oorspronkelijke vraagstelling.. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:49

De titel "kwaliteit van de quarterhorse is erg bedroevend ..." slaat op alle Q's zeer zeker NIET alleen het wedstrijd-potentieel.
Jammer genoeg slaat die discussie ook te vaak die kant op c.q. door.

Je kunt rustig stellen dat een paard die gezond in de kop is en goed op de benen staat in staat moet zijn om op Nederlands niveau leuk mee te komen bij de rassenshows en dat het niet uit zal maken of dit paard bij een 'echte' fokker(professionele) vandaan komt of bij een HTK-fokker (hobby-fokker) ONGEACHT de bloedlijnen !!

Mensen die meer willen op wedstrijdgebied zullen zich meer moeten inlezen in achtergronden qua opfok en pedigrees/resultaten ouderdieren en bij een veulen hopen dat die hogere prijs zich ook gaat vertalen in de resulaten die ze er van verwachten.

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:52

Prijs van het dekgeld kan ik weinig aan veranderen. Dat is een hengstenhouder. Maar als die hengst prima bij mijn merrie past, doe ik dat, ongeacht de hoogte. Maar goed, hoogte van dekgeld al dan niet terecht, is in dit verhaal niet waar het om gaat.

Het soort paard wat ik beschreef kan ik m.b.t. Prijzen in Amerika (!!) wel een prijskaartje op hangen.
Een jaarling uit deze moeder die al veel presterende nakomelingen heeft zal ergens tussen de 15.000 en 25.000 dollar kosten.
Een jaarling als eerste veulen, of 1 van de eerste veulens uit deze moeder zal nog altijd rond de 10.000 dollar opbrengen.

Dus, als je zo'n veulen in Nederland fokt, en je vraagt er een vergelijkbare prijs voor...... Je voelt de bui al hangen denk ik.....

(En spicegirl, weet niet of het tegen mij was, maar ik had het niet over inferieure kwaliteit. Alleen dat de prijs/kwaliteit verhouding niet goed is in mijn ogen. En, mensen met goede merries die in de sport lopen flushen tegenwoordig embryo's. Toch een veulen en merrie kan in de sport blijven. Maakt de prijs van een veulen niet lager.......)