[WN] quarters of paints met pssm?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

judith

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 16:36

Wow, wat een heftige reactie inderdaad... en ik voel me aangesproken omdat die van mij ook op gras staat...
Daarbij is gras een veelbesproken onderwerp waar de meningen sterk over verdeeld zijn binnen de PSSM wereld.
En daar nog eens bij... Volgens mij mag je bij alle mensen uit dit topic er vanuit gaan dat ze het beste voor hebben met hun paard, anders zaten ze hier niet. Maar is het voor sommigen nog een grote zoektocht en is ze zomaar van het gras en daarmee bijvoorbeeld de kudde weghalen een ingrijpende maatregel waar je goed over na moet denken en belangen af moet wegen. Uiteraard staat gezondheid bovenaan, maar welzijn ook...

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 23:01

simodi schreef:
Romkabouter, wat een aanvallende reactie, waarbij je ook nog eens alle pssm paarden en hun eigenaren over 1 kam scheert!

Niet aanvallend, gewoon mijn mening. Ik scheer helemaal niet alle paarden en eigenaren over 1 kam, alleen alle eigenaren die hun paard toch op gras zetten.
Je zegt dat voor sommige pssmmers een uurtje wel kan, ken jij een paard zonder symptomen, goed op de spierwaardes en die goed gebruikt kan worden als rijpaard, maar die wel op het gras staat dan?
Ik zie dat wel zo zwart-wit en heb nog geen tegendeel gezien.

simodi schreef:
Ik durf gerust te stellen dat ik alles op alles zet om Buzzy te behoeden voor aanvallen en de spierproblemen zo klein mogelijk te houden. Daar spaar ik kosten noch moeite noch tijd voor.

Dat vind ik behoorlijk getuigen van lef om dat zo te stellen, ik ben een andere mening toegedaan.

simodi schreef:
Maar ik ga daarbij niet alleen voor behoud van mijn paard, maar voor behoud van een gelukkig paard. Dat vind ik minstens zo blangrijk.

Klinkt nobel, maar hoe "gelukkig" is je paard als het constant pijn heeft?
En waarom zou het paard niet gelukkig kunnen zijn zonder gras of te grazen? Daar zijn ook oplossingen voor.

simodi schreef:
Mijn dagelijkse weigegang van Buzzy draagt absoluut bij aan haar geluk en geestelijk welzijn, het samen rondhobbelen met haar allerbeste vriendje in de wei, het gevoel dat ze ondanks haar leeftijd en mankementen nog meedoet, een stukje eigenwaarde zelfs.

Sorry, maar dit is een menselijke projectie op het gevoelsleven van een paard. Daar kun jij helemaal niks met 100% zekerheid over vaststellen.
Een paard wat vergaat van de pijn kan ook met de oortjes naar voren staan alsof er niks aan de hand is.

simodi schreef:
Kwaliteit is in mijn ogen belangrijk, en daar hoort weidegang in dit geval bij.

Totaal mee oneens

simodi schreef:
En ik stoor me dan dus behoorlijk aan je conclusie dat als je je paard op gras zet, je hem/haar willens en wetens naar de klote helpt en niet alles op alles zet om je paard gezond te houden.
Enige nuancering zou naar mijn idee wel op zijn plaats zijn ... :j

Ik stoor me minstens zo hard of misschien wel harder aan het feit dat je een paard met symptomen wél op het gras zet, dus ik vind nuancering alles behalve op zijn plaats.

simodi schreef:
zo'n rotziekte geeft eigenaren al vaak verdriet en kopzorgen genoeg.

En juist dáárom zeg ik dit.

judith schreef:
Daarbij is gras een veelbesproken onderwerp waar de meningen sterk over verdeeld zijn binnen de PSSM wereld.

Nogmaal: ik ken geen paard wat ons NL spinaziegras krijgt en daarmee zonder symptomen, met goede spierwaardes, goed mee kan draaien in de sport of anderszijds zonder al te veel moeite gebruikt kan worden als rijdier.

judith schreef:
En daar nog eens bij... Volgens mij mag je bij alle mensen uit dit topic er vanuit gaan dat ze het beste voor hebben met hun paard, anders zaten ze hier niet.

En daarom vind ik het juist zo ongelofelijk dat jullie ze nog op het gras zetten.
We weten allemaal dat pssmmers zoveel mogelijk constante factoren nodig hebben, en gras is alles behalve constant!
Van de kudde weghalen is voor bijna alle paarden geen enkel probleem, daarbij in acht genomen dat als ze niet tegen het in hun eentje zijn kunnen je voor een maatje moet zorgen. Dit kan een shetlander, een geit of anders wat zijn.
Van de kudde weghalen is meestal voor de mensen een groter probleem dan voor onze paarden. Zeker als ze nog een maatje hebben, een kudde van 2 is ook een kudde.
Welzijn... tja.... hoe goed voel jij je als je constant spierpijn hebt? Volgens mij niet zo goed.

Ik vind het op gras zetten dus echt zwart-wit en heb tot nu toe geen andere voorbeelden gezien.
Dat iemand anders dat vind is natuurlijk prima, maar ook mijn zwart-witte mening is ook maar een mening.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 23:21

Ik moet er nog eens over nadenken of en hoe ik op je bovenstaande reactie zal reageren ....

Wel wil ik kwijt dat jij absoluut niet kunt beoordelen (en zeker niet veroordelen), zonder mij en mijn paard en de specifieke omstandigheden te kennen, wat in onze situatie het beste voor haar is.

Ik hoop dat we dit topic open minded en respectvol kunnen houden.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 09:14

ROM kabouter, weidegang in kuddeverband is op zich voor een paard wel degelijk zeer belangrijk en draagt bij aan welzijn en welbevinden. Een paard is een kuddedier. Een paard heeft beweging nodig. Dat is geen projectie van menselijke eigenschappen, maar simpelweg een gevolg van hoe paarden in mekaar steken.

Aan de andere kant is het wel zo dat gras niet constant is en problematisch kan zijn voor pssm. Dat je dat schrijft begrijp ik, maar het bovenstaande is onzin. Een quasi afgegraasde wei met hier en daar nog een beetje gras gaat toch geen problemen geven? Ze moeten zoeken, dus bewegen en krijgen nooit veel binnen. Hooi bijvoeren naar keuze/nood en je kan toch weidegang en pssm combineren?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 09:22

Het grote probleem met een afgegraasde wei en een beetje gras is dat deze juist zo extreem schommelt in suiker / fructaan, wat een pssm-aanval kan triggeren.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 09:52

Ik vind dit een moeilijke discussie. Ik snap Rom zijn punt en vanuit mijn eigen situatie gezien zeg ik ook dat een PSSMer niet op gras kan, maar dat is natuurlijk wel heel generaliserend. Als ik wat nuances toevoeg aan mijn eigen persoonlijke situatie (en dat is de enige situatie die ik echt goed ken!), dan moet ik eerlijk zeggen dat Pepsi het van de zomer, toen ze nog 2 uurtjes op het gras stond, een stuk beter deed dan nu, terwijl ze al weken helemaal niet meer op het gras komt en terug is op het dieet waar ze het vorige winter super op deed. Zelfde (geteste) hooi, zelfde daarop afgestemde supplementen, zelfde 24/7 buiten situatie met twee kuddegenoten, zelfde paddock, zelfde slow feeder. Ik zou mezelf bijna op de schouder gaan kloppen dat ik zo'n perfecte situatie heb gecreeerd voor mijn PSSM-er. En toch is ze juist onder deze omstandigheden de laatste weken symptomatisch geworden. Om het dus altijd aan het gras op te hangen is misschien niet altijd even gerechtvaardigd. Ik heb haar vroeger zelfs 24/7 op de wei gehad zonder dat ze daar problemen mee had. Dingen zijn vaak niet zo zwart-wit als ze lijken. Een PSSMer kan op een wei met geschikt gras beter af zijn dan op een zandpaddock met te rijk hooi. Hetzelfde geldt voor een wei met veel beweging vs en kleine paddock waar het paard de hele dag alleen maar staat te staan.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 09:59

Als een pssm paard in de winter geen gras krijgt en verder dan alleen hooi en misschien supplementen, is het dan symptoomvrij?

Als het ene pssm paard positief reageert op een supplement en ander pssm paard negatief reageert op hetzelfde supplement, kan dat dan bij gras niet net zo zijn?

Is het gras per streek niet verschillend? Is het het gras in (een deel van) Friesland niet veel rijker dan het gras in, bijvoorbeeld, Drenthe, waar het groeit op arme zandgrond?

Als we geen pijnmeting kunnen doen bij een paard, of zelfs een pijnniveau kunnen vaststellen, doordat het paard het als vluchtdier niet makkelijk aangeeft in gedrag of bij gebrek aan meetapparatuur hiervoor, hoe weten we dan of het paard zich beter voordat dan het zich voelt als het uit de kudde wordt gehaald?

Hoe kunnen wij als eigenaar de juiste keuzes maken voor de individuen die paarden, net als mensen, zijn? Zij uitten toch anders? Is hun hele gedrag niet gebaseerd op overlevingsinstinct?

En als een pssm paard in de beste omstandigheden nog altijd een basispijn heeft, hoe paardwaardig is het dan nog?

En wat misschien een enorme knuppel in het hoenderhok is, hoe lang kan een eigenaar van een pssm paard zelf de stress en zorg aan? Speelt dit niet ook mee in beslissingen?

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 09:59

Bijna tegelijk Mac haha

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 10:02

Haha idd jottum :D

Jij snijdt ook nog een paar relevante punten aan.

Was het maar zo dat je kon zeggen: "doe dit en je PSSMer zal symptoomvrij zijn". Helaas werkt het zo niet.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 10:33

simodi schreef:
Wel wil ik kwijt dat jij absoluut niet kunt beoordelen (en zeker niet veroordelen), zonder mij en mijn paard en de specifieke omstandigheden te kennen, wat in onze situatie het beste voor haar is.
Ik lees gewoon mee hier, dus kom een heel eind qua specifieke omstandigheden en situatie. Net als de rest van de mensen hier in het topic.
Misschien kan ik niet beoordelen wat het beste is, maar naar mijn mening in ieder geval wel wat zeker níet het beste is.
Ik begrijp ook wel dat je daar boos om zou kunnen zijn, maar dit is gewoon hoe ik het zie.

Callisto04 schreef:
Een quasi afgegraasde wei met hier en daar nog een beetje gras gaat toch geen problemen geven? Ze moeten zoeken, dus bewegen en krijgen nooit veel binnen.
In kort gras kan bv het fructaangehalte vele malen hoger kan zijn dan in minder kort gras.
Dus veel binnen krijgen, qua gras misschien niet, maar qua schadelijke stoffen juist wel!

gaucho schreef:
Het grote probleem met een afgegraasde wei en een beetje gras is dat deze juist zo extreem schommelt in suiker / fructaan, wat een pssm-aanval kan triggeren.
Exactly my point.

Nogmaals: mijn mening is hierover erg zwart-wit en daar blijf ik bij.
Dat is misschien generaliserend, maar ik vind dat in dit geval verantwoord.
En ik vind het geen probleem dat jullie dit anders zien.

Om even op Mac in te gaan: Is het feit dat het nu slechter gaat niet een gevolg van de zomer? E.e.a. bouwt ook op namelijk. Misschien heeft Pepsi nu pas last van het gras van de zomer.

jottum schreef:
Als het ene pssm paard positief reageert op een supplement en ander pssm paard negatief reageert op hetzelfde supplement, kan dat dan bij gras niet net zo zijn?
Ik denk van niet, ik denk dat gras voor alle pssm paarden erg slecht is en zie daar alleen maar bewijs van.

jottum schreef:
Als we geen pijnmeting kunnen doen bij een paard, of zelfs een pijnniveau kunnen vaststellen, doordat het paard het als vluchtdier niet makkelijk aangeeft in gedrag of bij gebrek aan meetapparatuur hiervoor, hoe weten we dan of het paard zich beter voordat dan het zich voelt als het uit de kudde wordt gehaald?
En andersom geldt dat ook, het paard lijkt misschien blij in de kudde wat misschien wel helemaal niet zo is.
Het enige wat meetbaar en zichtbaar is, zijn de spierwaardes en de symptomen. Ik vind dan ook dat je daar op moet sturen en niet op vage dingen als "gelukkig", wat menselijke projecties zijn en geen feiten.

jottum schreef:
En wat misschien een enorme knuppel in het hoenderhok is, hoe lang kan een eigenaar van een pssm paard zelf de stress en zorg aan? Speelt dit niet ook mee in beslissingen?
Dit is een héél goed punt. Kies je voor de moeilijke weg om te proberen de symptomen weg te halen en spierwaardes goed te krijgen of kies je soms voor een minder moeilijke of zelfs makkelijke weg?

Ik begrijp best dat me hard en inflexibel opstel, maar als het gaat om gras en pssm is er voor mij geen tussenweg.
Zonder gras is het al moeilijk genoeg om alles goed op de rit te krijgen en te houden.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 12:20

romkabouter als buitenstaander maar nog steeds mee lezer omdat er goede tips voorbij komen
kan ik op de manier hoe jij de dingen opgeschreven heb wel begrijpen dat je hier me andere mensen kwets.

in mijn ogen heb je in kleine stukjes wel gelijk maar in niet je gehele mening ( want hoe wil jij gras vervangen terwijl een paard 24/7 moet eten ) je hooi moet dan altijd constant zijn en dat is niet te doen hier in nl

het mag jou mening zijn, en jou mening kan zo zijn dat jij vind dat iedereen die hun paarden wel op gras hebben lopen hun paarden in jou ogen mishandelen..
maar het stuk is ten alle tijden nog zo dat je goed na moet denken voor je zo je mening op schrijft want je kan onbedoeld mensen er flink mee kwetsen.
en dat kan niet de bedoeling zijn over iets wat bij menig poster al veel tranen gegeven heeft.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:25

Romkabouter schreef:
Het enige wat meetbaar en zichtbaar is, zijn de spierwaardes en de symptomen. Ik vind dan ook dat je daar op moet sturen en niet op vage dingen als "gelukkig", wat menselijke projecties zijn en geen feiten.

Het zou fijn zijn als het zo werkte, maar helaas is mijn ervaring daarin anders.
Toen ik Pepsi nog reed heb ik meerdere malen bloedonderzoek laten doen "omdat ze niet goed voelde". Dus niet kreupel, maar stijf of onwillend. Omdat dat laatste niet in haar karakter zit (beslissing gebaseerd op emotie ;-) ) heb ik haar bloed laten testen. De spierwaardes waren iets of wat verhoogd op die momenten, maar volgens de dierenartsen (twee verschillende op twee verschillende meetmomenten) waren dit waardes die je al kunt krijgen nadat een paard een sprintje heeft getrokken in de paddock. Met andere woorden vielen haar waardes dus binnen de normaalnormen terwijl ze op dat moment absoluut niet normaal voelde.

Dat een, nee wacht: MIJN paard weken later alsnog symptomatisch kan worden op iets wat weken daarvoor is afgerond doe ik af als kul. Als Pepsi iets eet dat verkeerd valt, merk ik dat binnen een paar uur of binnen een paar dagen en dan trekt het daarna weer weg als ik haar daar niet meer aan blootstel. Zo leidde een door een onwetende bezoeker toegestopt suikerklontje een dag later tot spiertrillinkjes (die twee dagen later weer weg waren); een graaspartij tussen twee rubrieken door op wedstrijd (voordat ik wist dat ze PSSM had) leidde tot plashouding (ik dacht toen nog buikpijn) bij het wegstappen en stijfheid in de middagrubriek, terwijl ze 's ochtends nog hartstikke lekker liep. Daar heeft ze wel een week last van gehad, maar daarna voelde ze wel snel weer beter.

Ik was er eerder ook veel makkelijker in om te concluderen dat iemand niet alles heeft gedaan wat binnen zijn/haar macht ligt om een PSSMer symptoomvrij te houden, maar ik loop inmiddels ook tegen mijn persoonlijke grenzen aan. Pepsi heb ik bijvoorbeeld toch op het gras gezet omdat ik dat mijn andere twee paarden niet wil onthouden en ik het onzin vind om met de grasmaaier het gras op mijn weitje kort te gaan houden. Mijn andere twee paarden kunnen prima een paar uur op gras, maar niet als Pepsi nog in de paddock staat, want dan breekt de pleuris uit bij Pepsi. Pleuris = stress = een mogelijke PSSM aanval.
En nu loop ik tegen nog een interessant probleem aan. Wij zouden heel graag met de andere twee paarden buiten gaan rijden, maar dan is Pepsi alleen en dan breekt wederom de pleuris uit. Ik overweeg serieus om er om die reden een vierde paard bij te nemen, maar ergens is dat natuurlijk waanzin ... maar goed: niet gaan rijden met de twee andere paarden omdat de derde daar niet tegen kan is natuurlijk net zo goed waanzin ... ik zal daar ook wel weer een oplossing voor vinden, maar op een gegeven moment bestaat je hele leven zo ongeveer uit "PSSM".

Overigens schrijf ik dit niet om mijn persoonlijke keuzes te verdedigen want die heb ik weloverwogen genomen, maar het illustreert wel op welke manieren het hebben van een PSSM paard behoorlijke stress kan opleveren bij de eigenaar. Dat is denk ik wat jottum ook bedoelt en niet zo zeer: ik geef mijn paard een spuitje want ik heb geen zin om mijn management op orde te brengen (als ik jouw woorden goed interpreteer; zo niet dan hoor ik dat ongetwijfeld van je :D ).

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 15:09

Mac schreef:
Ik was er eerder ook veel makkelijker in om te concluderen dat iemand niet alles heeft gedaan wat binnen zijn/haar macht ligt om een PSSMer symptoomvrij te houden, maar ik loop inmiddels ook tegen mijn persoonlijke grenzen aan. Pepsi heb ik bijvoorbeeld toch op het gras gezet omdat ik dat mijn andere twee paarden niet wil onthouden en ik het onzin vind om met de grasmaaier het gras op mijn weitje kort te gaan houden. Mijn andere twee paarden kunnen prima een paar uur op gras, maar niet als Pepsi nog in de paddock staat, want dan breekt de pleuris uit bij Pepsi. Pleuris = stress = een mogelijke PSSM aanval.
En nu loop ik tegen nog een interessant probleem aan. Wij zouden heel graag met de andere twee paarden buiten gaan rijden, maar dan is Pepsi alleen en dan breekt wederom de pleuris uit. Ik overweeg serieus om er om die reden een vierde paard bij te nemen, maar ergens is dat natuurlijk waanzin ... maar goed: niet gaan rijden met de twee andere paarden omdat de derde daar niet tegen kan is natuurlijk net zo goed waanzin ... ik zal daar ook wel weer een oplossing voor vinden, maar op een gegeven moment bestaat je hele leven zo ongeveer uit "PSSM".
Als eens overwogen een maatje aan te schaffen? Bv een shetlander of een schaap/geit? Een kudde van twee kan ook een hele goed kudde zijn.
Je zegt dat het grazen de twee andere paarden niet wilt onthouden, maar heb je dan de indruk dat ze het slecht doen als ze met z'n allen in de paddock staan? Is het "onthouden" niet een idee dat in jouw hoofd zit en niet zozeer in het hoofd van de paarden?

Mac schreef:
Dat is denk ik wat jottum ook bedoelt en niet zo zeer: ik geef mijn paard een spuitje want ik heb geen zin om mijn management op orde te brengen (als ik jouw woorden goed interpreteer; zo niet dan hoor ik dat ongetwijfeld van je :D ).
Nee, dat bedoel ik niet.
Wat ik bijvoorbeeld bedoel is dat iemand op een pensionstal misschien sneller geneigd is het beleid van de stal te accepteren of misschien iemand die er zelf moeite mee heeft dat het paard geen gras krijgt en daardoor het paard toch op gras zet.

@hutch: hooi is veel stabieler omdat het gras dan al uitgegroeid is. Daarmee is het niet onder invloed van de dagelijkse wisselingen van vers gras. Per lading hooi die je haalt is het dus inderdaad van belang om te kijken hoe je paard er op reageert.
Of ik wel of niet mensen kwetst zit ik niet mee als er dierenleed in het spel is. Ik heb er goed over nagedacht, daarom heeft het zo lang geduurd voordat ik het opschreef.
Als een tijdje lees ik mee en lees dan over allerlei zaken over voeding en supplementen etc, maar lees ook dat er zó gemakkelijk over het grasverhaal heen gepraat wordt. En dan ook nog eens als het paard duidelijk last heeft van dat gras.
Daar word ik dan weer boos van en staan we weer quitte.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 16:05

NEEEEEEE geen schapen en geiten tussen mijn paarden hoor :oo :D !!!
Maatje shet is voertechnisch niet handig en vereist teveel aanpassingen (zie ik regelmatig in de praktijk). Het zou dus toch een grotere maat pony/paard worden. Vierde Paint wordt aan gewerkt, maar dat duurt nog ff :P .

Als tussenoplossing had ik bedacht dat ik Pepsi bij een vriendin bij mij om de hoek zou kunnen zetten als wij gaan buiten rijden. Daar staat ze rustig, maar het is dus gebleken dat ze de wandeling daarheen al niet aankan. Dat zou ik dan per minuut op moeten bouwen en dat gaat me dan weer te ver voor alleen dit doel :o . Het blijft puzzelen - en schipperen met waar je zelf de grens trekt.

Het onthouden van gras aan de andere twee paarden zit idd voor een groot deel in mijn hoofd :o . Ze gaan er op voor de afleiding, om eens wat anders onder de voeten en spieren te hebben dan het mulle zand en omdat ik het idee heb dat ze er van genieten :o :P . Ik vind absoluut niet dat een paard op de paddock een slecht leven leidt. Misschien dus maar schapen en geiten nemen om het gras kort te houden :Y) .

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 16:15

Romkabouter, dat het je niet kan schelen of je mensen kwetst is je eigen verantwoordelijkheid.

Maar ik denk dat je daardoor je doel om paarden te redden en dierenleed (jn jouw visie) te voorkomen volledig voorbij schiet.
Door je starre houding en veroordeling van hoe mensen met hun paard omgaan en het totale gebrek aan begrip dat niet iedereen in de positie is om bepaalde veranderingen direct of op korte termijn door te voeren, wek je een gevoel van weerstand op.

Het is jammer dat je 'gelukkig voelen' bij paarden afdoet als menselijke emoties die paarden niet kennen. Ik ken mijn paarden gelukkig zo goed dat ik prima kan zien wanneer ze zich fijn voelen en wanneer niet. Dat is een kwestie van veel tijd doorbrengen bij je paard en kijken naar de interactie. Als ik die van mij neusje aan neusje samen de wei door zie gaan, met kleine proestjes, af en toe een kriebeltje bij elkaar en zo'n zachte tevreden blik, dan zijn ze op zo'n moment echt gelukkig of hoe je het maar noemen wilt. En zulke momenten zijn enorm belangrijk in hun leven, in mijn visie althans. Ik denk dat juist paarden die met regelmaat lichamelijke ongemakken hebben, erg veel baat hebben bij geestelijk welzijn.

Wat Mac ook zegt, je hebt niet alleen met je pssm paard te maken maar ook met de andere(n) als je meer paarden hebt. En de invloed die scheiden dan heeft op beiden moet je ook goed overwegen. Zoals zij ook zegt kan dat erg veel stress geven en dat probeer je juist te vermijden.

Komt nog bij dat de pssm paarden die daarnaast nog andere aandoeningen hebben zoals bijv artrose en HKO, daarvoor op een andere manier gemanaged moeten worden door juist veel rustige beweging zoals weidegang. In een paddock staan zulke paarden meestal veel te lang en te veel stil. Dan moet je dus ook hierin keuzes maken.

Uitsluitend afgaan op spier- en bloedwaardes is mij te simpel. Er komt veel meer bij goed management kunnen kijken dan dat. Ik beweer zeker niet dat gras goed is voor een pssm paard, maar er zijn wel degelijk omstandigheden die zeer beperkte en overwogen weidegang rechtvaardigen.
Je conclusie dat er makkelijk met het grasverhaal wordt omgegaan is onjuist. Dat die keuze gemaakt is wil niet zeggen dat het ook de gemakkelijkste weg was ..

En hier laat ik de discussie bij.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 17:21

dames aangezien jullie de specialisten zijn op voer gebied ivb vetten in voer en zetmeel arm proberen te voeren.

mijn voerleverancier heeft tegenwoordig ook dit voer http://www.hipro.nl/index.php?id=44
omdat hutch toch wat makkelijker met spierpijn staat voer ik al omega 3-6-9 bij ( mais olie werd hem niet hij was knetter gek )

normaal voer ik pavo care for live maar dit bevalt twijfel achtig ik voer bijna 200 gram olie per dag bij. om hem energie te laten houden
dat zou met dit voer kunnen stoppen omdat volgens de fabrikant een hoog vet gehalte voldoende is om de spieren te laten draaien op vet

zou iemand er mij een oordeel over willen geven ? of mij kunne vertellen waar ik deze vraag op de juiste plaats kan stellen

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 17:35

Er zit gerst in, een graan dus en daardoor niet geschikt voor PSSMers. Een paar andere ingredienten zijn een beetje vaag, iig voor mij :D : dld (als ik het goed lees), voormengsel (wat zit daar precies in?) en Laxcel?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:23

simodi schreef:
Het is jammer dat je 'gelukkig voelen' bij paarden afdoet als menselijke emoties die paarden niet kennen.

Dat heb ik niet gezegd, dat is wat jij er in leest.

simodi schreef:
Je conclusie dat er makkelijk met het grasverhaal wordt omgegaan is onjuist. Dat die keuze gemaakt is wil niet zeggen dat het ook de gemakkelijkste weg was ..

Ik vind van wel, but let's agree to disagree

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:37

Hutch: Weet je de voedingswaardes van je hooi? Alleen dan kun je eigenlijk een goed dieet samenstellen. Jouw paard heeft geen PSSM, toch?

Prettig nieuws van vanochtend: Pepsi liet me een uitgestrekte hunterdraf zien terwijl ik het voer in de bakken aan het doen was +:)+

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:10

Mijn paard heeft gelukkig geen pssm

Het enige is dat hij sneller spierpijn heeft en daardoor dus vet rijke dieet. In mijn ogen zijn granen. Zo bij zo al niet geschiktals hoofdbestanddeel in voeding van daar mijn vragen hier.

De voedingswaarde van mijn hooi is niet bekend het komt van eigen land en is niet getest. Dit wordt ook niet gedaan door stal eigenaar.

Fijn bericht van pepsi is je gegund

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:49

Romkabouter schreef:
Regelmatig zie ik hier dat jullie paarden toch nog gewoon op gras staan.
Het zal wel een mij liggen, maar ik snap serieus niet waarom iemand met een PSSM paard niet álles op alles zet om te zorgen dat het paard géén gras meer krijgt. Je paard verdient dit en waar een wil is, is een weg.
Mijns inziens is dit het allergrootste pijnpunt, gras is naar mijn mening een absolute 100% nooit meer doen.
PSSM is wel maatwerk, maar een grote rode draad is gras. En dan voordat dat het áltijd slecht is.

Ik kan er dan ook niet bij dat ik lees dat de paarden hier nog gewoon op gras staan en dan nog duidelijk symptomen hebben. Je helpt je paard ermee naar de klote.

Klinkt hard en het is vast makkelijk oordelen, maar écht, gras is naar mijn mening funest.

Allereerst vind ik het erg afhankelijk van je weidebeleid, grond en grassoort, daarnaast is grazen gewoon enorm goed voor de geest en dus het lichaam.
De mijnen komen ook op het gras hier in BE, we hebben zandgrond, en paardenkruidengras in de wei, er zit minder suiker in dan in veel hooi, ze kunnen er 6-8 uur per dag op, maar krijgen altijd hooi bij, en verkiezen altijd het hooi :). zo niet-voedzaam is ons gras, van beide weiden haal je misschien 20 kleine pakjes hooi terwijl met normaal gras je zo aan 2x 100 zit.
Het gras wordt nooit zo kort gegeten dat het barst van de fructaan, en we houden het weer, temperatuur etc altijd in de gaten m.b.t. fructaan. Dan de bloedwaarden: 1x zijn die afwijkend geweest, zowel ck als ast...dit was in de koude periode, toen ze dag en nacht op de paddocks stonden, ik heb in de 3,5 jaar dat ik mijn merrie heb al 5 keer bloed laten nemen, enkel die ene keer was het mis( overige keren was om allergie te zoeken, ze schuurt maar heeft geen ZE, en 1 x om ijzer te controleren, voor ck/insuline/ast en lever en nierwaarden kost 't dan maar 10 euro meer, dus deed ik dat steeds. nu op dit moment gaat het goed met mijn merrie, zolang ik er niet op rij, vanaf dat er dragen met de rugspieren bij komt kijken gaat 't mis. ze is zelf heel actief, eet braaf alle supplementen, hooi en luzernebrokjes. Zij is gewoon heel stressgevoelig, en moeilijk te managen, misschien wel helemaal niet. Ons hooi is overigens getest, net als ons voordrooghooi, daarin zit trouwens minder suiker dan in het hooi, zelfde leverancier.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 22:10

en wat al eerder is aangehaald: Hoe paardwaardig is altijd een beetje pijn hebben, en soms enorm veel? hoelang kun je dat als eigenaar volhouden, ik sta in ieder geval op een duidelijk breekpunt: Wat doe ik met mijn 2 pssm-ers.
Mijn meisje is 7 jaar, ze is de allerliefste, en juist daarom is het zo hartverscheurend om te zien dat ze een beetje pijn heeft, ik hoopte zo om haar terug in 't werk te krijgen en dan lange stapritten met haar te kunnen doen, het doel waarvoor ik haar ooit aankocht. Ik heb nu 3x gefaald in de afgelopen 5 maanden, keerop keer rustig opbouwen, langelijnen werk alles okee, tot ik er 2x opgezeten heb, foute boel, en ik stap dan een rondje of 8 en soms een minidrafje, maar ze kan het niet aan, echt niet. ze voelt zich slecht en ze heeft pijn als ik erop zit, wat dan? dure grasmaaier zeggen sommigen, ik denk dan: als dat het enige was, ik kan niet rijden, niet gaan wandelen met 1 van de anderen, dan flipt ze en heeft ze prijs, soms denk ik dat ze zo knuffig is omdat ze mijn steun en begrip nodig heeft, soms denk ik dat ze me vraagt om hulp, ja die hulp bedoel ik ja. Dan haar zoon, 17 maanden, inmiddels 2x serieuze aanval gehad, omdat ie bleef wandelen in de wei omdat er een horzel zat te klieren, gewoon door een kwartier non-stop stappen kreeg ie een aanval, net zo'n zacht en stressgevoelig karakter als mamma als het over zulke dingen gaat, of is het juist dat de pssm en altijd aanwezige ongemakken ze zo maakt? weten ze dat ze niet kunnen rekenen op hun lichaam, en is dat de reden dat ze zo soft en voorzichtig lijken? Ik weet in ieder geval dat mijn lieve stoere prachtige Mike niet gecastreerd wordt en nog 2 jaar mag rondlopen tot ook blijkt dat hij niet bereden kan worden, ik ga het eerlijk zeggen, ik kan dat niet aan, totaal niet. Wij hebben plaats voor maximaal 3 paarden, en laten we er nu net 2 met pssm en 1 met een kapot si-gewricht en KS hebben. Just our luck.Ik verkoop ze geen van beiden, nooit, maar ik kan dit niet nog 10 jaar en nooit meer plezier hebben met mijn paard, een paard is meer dan een dier, ik wil er meer van, ik wil er plezier mee beleven, er samen op uit en genieten, ik denk dat ik dat recht heb, maar heb ik dan ook het recht om dat ene te doen, waardoor voor hen alles eindigen zal, en voor mij misschien een nieuw begin mogelijk wordt?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 22:23

freeride schreef:
Allereerst vind ik het erg afhankelijk van je weidebeleid, grond en grassoort, daarnaast is grazen gewoon enorm goed voor de geest en dus het lichaam.
Het is een onjuiste conclusie dat als iets goed voor de geest is, dit ook automatisch zo voor het lichaam. Daar kan ik tal van voorbeelden van bedenken ;)

freeride schreef:
De mijnen komen ook op het gras hier in BE, we hebben zandgrond, en paardenkruidengras in de wei, er zit minder suiker in dan in veel hooi, ze kunnen er 6-8 uur per dag op, maar krijgen altijd hooi bij, en verkiezen altijd het hooi :)
Paarden weten ook vrij goed wat wel of niet goed voor ze is, je zou dus ook kunnen concluderen dat het gras slecht is.
5x in de 3.5 jaar testen vind ik niet veel trouwens, dat is niet eens 1x in het half jaar.

freeride schreef:
Zij is gewoon heel stressgevoelig, en moeilijk te managen, misschien wel helemaal niet.
Dan zou ik dus beginnen met zoveel mogelijk risico's beperken. En gras is een groot risico.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 22:38

nee romkabouter, het is ontzettend vaak bewezen dat goed voor geest en happy in de kop ook goed voor het lichaam is, waarom eet een paard anders in de natuur ook van de grond? omdat blaadjes aan de boom gezonder zijn? waarom al die meters darm? omdat ze daarmee hun zelfgepakte hooi zo lekker verteren? paarden die grazen hebben weinig stresshormoon, minder dan paarden op zand of stal, conclusie, grazen is goed voro ze, teveel suiker niet. Ik weet niet wat jij verstaat onder gras, maar bij ons is het groenig, niet knalgroen goed voor de koeiemelk hoor. En hooi eten ze hier op omdat er alleen sprieterig gras staat waardoor ze honger krijgen, niet omdat ze instinctief kiezen voor iets dat niet natuurlijk is( hooi is onnatuurlijk, of heb jij al wel eens een hooiveld gezien? ). suiker, dus fructaan is niet goed, klopt, maar als je dr.Valberg haar dieet volgt, en haar onderzoeken kent, weet je ook dat fructose minder erg is dan glucose. in bepaalde mate liefst onder de 10% is suiker/fructose geen gevaar, aangezien er 8 kilo hooi en een kilo luzernebrok per paard bij ingaat per dag, denk ik dat dat beetje gras arm genoeg is, ons hooi heeft 11% suiker en het voordroog 9,5%. in de luzernebrok zit 6. ze zijn niet dik of dun, dus worden correct gevoerd, en krijgen minimaal suiker binnen.

ik zeg niet dat 5x in 3,5 jaar vaak is, maar waarom zou elke 6 maanden beter zijn? doe jij dat? en is de pssm daardoor verdwenen? nee.
Ik beperk risico's, niet het paardzijn, van grazen of rondlummelen op de wei wordt ze gelukkig en kalm, van stressen op de paddock en niet bewegen niet.

Het gaat mij er niet om wie er gelijk heeft, maar een kat altijd in huis houden omdat ie anders stuk kan gaan vind ik kat-onwaardig, een paard voor altijd in de paddock vind ik paard onwaardig, simpel gezegd, iedereen zijn mening, maar om nu te stellen dat gras het grote gevaar is, is naïef, fructaan is niet altijd even hoog, klopt,dus moet je je verdiepen in fructaanmeters etc. maar wie test er allemaal zijn hooi?
Hoe hoog is het fructosegehalte in jouw hooi bijvoorbeeld?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 23:01

@freeride: Ik had een heel stuk geschreven, maar heb daar geen zin meer in eigenlijk want velen hier in dit topic zijn net zo eigenwijs en overtuigd van hun eigen mening als ik.

Ik wil alleen nog zeggen dan blijkbaar iedereen hier vindt dat gras prima kan en doet dat ook in meer of mindere mate, toch hebben al jullie paarden pssm symptomen......
Zo moeilijk is die conclusie niet hoor in mijn ogen.