Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
simodi schreef:Romkabouter, wat een aanvallende reactie, waarbij je ook nog eens alle pssm paarden en hun eigenaren over 1 kam scheert!
simodi schreef:Ik durf gerust te stellen dat ik alles op alles zet om Buzzy te behoeden voor aanvallen en de spierproblemen zo klein mogelijk te houden. Daar spaar ik kosten noch moeite noch tijd voor.
simodi schreef:Maar ik ga daarbij niet alleen voor behoud van mijn paard, maar voor behoud van een gelukkig paard. Dat vind ik minstens zo blangrijk.
simodi schreef:Mijn dagelijkse weigegang van Buzzy draagt absoluut bij aan haar geluk en geestelijk welzijn, het samen rondhobbelen met haar allerbeste vriendje in de wei, het gevoel dat ze ondanks haar leeftijd en mankementen nog meedoet, een stukje eigenwaarde zelfs.
simodi schreef:Kwaliteit is in mijn ogen belangrijk, en daar hoort weidegang in dit geval bij.
simodi schreef:En ik stoor me dan dus behoorlijk aan je conclusie dat als je je paard op gras zet, je hem/haar willens en wetens naar de klote helpt en niet alles op alles zet om je paard gezond te houden.
Enige nuancering zou naar mijn idee wel op zijn plaats zijn ...
simodi schreef:zo'n rotziekte geeft eigenaren al vaak verdriet en kopzorgen genoeg.
judith schreef:Daarbij is gras een veelbesproken onderwerp waar de meningen sterk over verdeeld zijn binnen de PSSM wereld.
judith schreef:En daar nog eens bij... Volgens mij mag je bij alle mensen uit dit topic er vanuit gaan dat ze het beste voor hebben met hun paard, anders zaten ze hier niet.
simodi schreef:Ik lees gewoon mee hier, dus kom een heel eind qua specifieke omstandigheden en situatie. Net als de rest van de mensen hier in het topic.Wel wil ik kwijt dat jij absoluut niet kunt beoordelen (en zeker niet veroordelen), zonder mij en mijn paard en de specifieke omstandigheden te kennen, wat in onze situatie het beste voor haar is.
Callisto04 schreef:In kort gras kan bv het fructaangehalte vele malen hoger kan zijn dan in minder kort gras.Een quasi afgegraasde wei met hier en daar nog een beetje gras gaat toch geen problemen geven? Ze moeten zoeken, dus bewegen en krijgen nooit veel binnen.
gaucho schreef:Exactly my point.Het grote probleem met een afgegraasde wei en een beetje gras is dat deze juist zo extreem schommelt in suiker / fructaan, wat een pssm-aanval kan triggeren.
jottum schreef:Ik denk van niet, ik denk dat gras voor alle pssm paarden erg slecht is en zie daar alleen maar bewijs van.Als het ene pssm paard positief reageert op een supplement en ander pssm paard negatief reageert op hetzelfde supplement, kan dat dan bij gras niet net zo zijn?
jottum schreef:En andersom geldt dat ook, het paard lijkt misschien blij in de kudde wat misschien wel helemaal niet zo is.Als we geen pijnmeting kunnen doen bij een paard, of zelfs een pijnniveau kunnen vaststellen, doordat het paard het als vluchtdier niet makkelijk aangeeft in gedrag of bij gebrek aan meetapparatuur hiervoor, hoe weten we dan of het paard zich beter voordat dan het zich voelt als het uit de kudde wordt gehaald?
jottum schreef:Dit is een héél goed punt. Kies je voor de moeilijke weg om te proberen de symptomen weg te halen en spierwaardes goed te krijgen of kies je soms voor een minder moeilijke of zelfs makkelijke weg?En wat misschien een enorme knuppel in het hoenderhok is, hoe lang kan een eigenaar van een pssm paard zelf de stress en zorg aan? Speelt dit niet ook mee in beslissingen?
Romkabouter schreef:Het enige wat meetbaar en zichtbaar is, zijn de spierwaardes en de symptomen. Ik vind dan ook dat je daar op moet sturen en niet op vage dingen als "gelukkig", wat menselijke projecties zijn en geen feiten.
Mac schreef:Als eens overwogen een maatje aan te schaffen? Bv een shetlander of een schaap/geit? Een kudde van twee kan ook een hele goed kudde zijn.Ik was er eerder ook veel makkelijker in om te concluderen dat iemand niet alles heeft gedaan wat binnen zijn/haar macht ligt om een PSSMer symptoomvrij te houden, maar ik loop inmiddels ook tegen mijn persoonlijke grenzen aan. Pepsi heb ik bijvoorbeeld toch op het gras gezet omdat ik dat mijn andere twee paarden niet wil onthouden en ik het onzin vind om met de grasmaaier het gras op mijn weitje kort te gaan houden. Mijn andere twee paarden kunnen prima een paar uur op gras, maar niet als Pepsi nog in de paddock staat, want dan breekt de pleuris uit bij Pepsi. Pleuris = stress = een mogelijke PSSM aanval.
En nu loop ik tegen nog een interessant probleem aan. Wij zouden heel graag met de andere twee paarden buiten gaan rijden, maar dan is Pepsi alleen en dan breekt wederom de pleuris uit. Ik overweeg serieus om er om die reden een vierde paard bij te nemen, maar ergens is dat natuurlijk waanzin ... maar goed: niet gaan rijden met de twee andere paarden omdat de derde daar niet tegen kan is natuurlijk net zo goed waanzin ... ik zal daar ook wel weer een oplossing voor vinden, maar op een gegeven moment bestaat je hele leven zo ongeveer uit "PSSM".
Mac schreef:Nee, dat bedoel ik niet.Dat is denk ik wat jottum ook bedoelt en niet zo zeer: ik geef mijn paard een spuitje want ik heb geen zin om mijn management op orde te brengen (als ik jouw woorden goed interpreteer; zo niet dan hoor ik dat ongetwijfeld van je).
simodi schreef:Het is jammer dat je 'gelukkig voelen' bij paarden afdoet als menselijke emoties die paarden niet kennen.
simodi schreef:Je conclusie dat er makkelijk met het grasverhaal wordt omgegaan is onjuist. Dat die keuze gemaakt is wil niet zeggen dat het ook de gemakkelijkste weg was ..
Romkabouter schreef:Regelmatig zie ik hier dat jullie paarden toch nog gewoon op gras staan.
Het zal wel een mij liggen, maar ik snap serieus niet waarom iemand met een PSSM paard niet álles op alles zet om te zorgen dat het paard géén gras meer krijgt. Je paard verdient dit en waar een wil is, is een weg.
Mijns inziens is dit het allergrootste pijnpunt, gras is naar mijn mening een absolute 100% nooit meer doen.
PSSM is wel maatwerk, maar een grote rode draad is gras. En dan voordat dat het áltijd slecht is.
Ik kan er dan ook niet bij dat ik lees dat de paarden hier nog gewoon op gras staan en dan nog duidelijk symptomen hebben. Je helpt je paard ermee naar de klote.
Klinkt hard en het is vast makkelijk oordelen, maar écht, gras is naar mijn mening funest.
freeride schreef:Het is een onjuiste conclusie dat als iets goed voor de geest is, dit ook automatisch zo voor het lichaam. Daar kan ik tal van voorbeelden van bedenkenAllereerst vind ik het erg afhankelijk van je weidebeleid, grond en grassoort, daarnaast is grazen gewoon enorm goed voor de geest en dus het lichaam.
freeride schreef:Paarden weten ook vrij goed wat wel of niet goed voor ze is, je zou dus ook kunnen concluderen dat het gras slecht is.De mijnen komen ook op het gras hier in BE, we hebben zandgrond, en paardenkruidengras in de wei, er zit minder suiker in dan in veel hooi, ze kunnen er 6-8 uur per dag op, maar krijgen altijd hooi bij, en verkiezen altijd het hooi
freeride schreef:Dan zou ik dus beginnen met zoveel mogelijk risico's beperken. En gras is een groot risico.Zij is gewoon heel stressgevoelig, en moeilijk te managen, misschien wel helemaal niet.