[WN] Een verhaal met een staartje...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wranglerbutt

Re: Een verhaal met een staartje...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:21

@Gisela: wbt de AQHA en APHA regelementen ben ik afgegaan op een artikel dat ik op i-net vond:
Citaat:
Two equine breed registries have taken a firm stance against the
practice of “doing a horse’s tail,” and this could be the catalyst for legislation
prohibiting the practice. Tail injection has been particularly
troublesome in the Quarter Horse and Paint Horse breeds.
TheAmerican Quarter Horse Association (AQHA) has banned horses with
altered tails, including tail injections, from the show ring.

Similarly,the American Paint Horse Association (APHA) bans surgical tail procedures,
as well as any injections that would alter the natural carriage of the horse.
Although the AQHA and APHA have denounced thesepractices, enforcement of the ban has been less than successful.
Lack of enforcement may be due in part to the fear of civil liability that
could result from false accusations of animal cruelty.

Ik heb nu ff geen tijd om de regelementen door te gaan spitten Tong uitsteken

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:24

Je had ook een filmpje kunnen nemen, iets neutraler, meerdere ruiters, meerdere paarden.

Maar dan nog, niemand kan er iets van zeggen tot het moment dat je het zelf gevoeld hebt.

WB, heb ook al snel even gesnuffeld maar kwam niet verder dan hetgeen ergens in mijn vorige bericht stond...... (misschien wel oude regels...)
Laatst bijgewerkt door Gisela op 19-09-08 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:25

Volgens mij gaat het nu meer over het feit dat dit specifieke paard als voorbeeld is gebruikt dan het onderwerp in het algemeen.

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:34

Dit is, denk ik, niet de goede video om als voorbeeld te nemen voor de staarten.........

Einsteins Revolution heeft namelijk ook bij de AQHA gestart en is ook geshowed op de AQHA World Championship Show in 2006. Gezien de regels die Wranglerbutt hierboven heeft aangehaald, is het dus niet mogelijk dat dat bij dit paard het geval is, want dan had hij daar niet mogen starten.

En daarmee ben ik het dus eens met het bericht van Adrienne dat het niet slim is om hier dus 1 ruiter/1 paard aan te halen als voorbeeld voor een niet bewegende staart omdat daarmee naar iets wordt verwezen dat dus, gezien de AQHA performance record, niet waar kan zijn. Maar je betrekt wel dit paard en deze ruiter in de discussie....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:40

Gisela schreef:
Einsteins Revolution heeft namelijk ook bij de AQHA gestart en is ook geshowed op de AQHA World Championship Show in 2006. Gezien de regels die Wranglerbutt hierboven heeft aangehaald, is het dus niet mogelijk dat dat bij dit paard het geval is, want dan had hij daar niet mogen starten....

Is dat niet wat naïef gesteld ??

Het gaat nu even niet om welk paard/ruiter, maar om het feit dat het gebeurd.
Dat het niet in de ring door een jury wordt vastgesteld houdt niet in dat het dus ook niet gebeurd.
Er wordt niet of nauwelijks op gekontroleerd, dus is het niet uitgesloten.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:43

Als je een ander paard/ruiter had aangehaald, had je precies hetzelfde probleem gehad. Dus ik denk dat dat niet uitmaakt Lachen

Maargoed, wat DD ook zegt, het wordt nagenoeg niet gecontroleerd, dus dat het door de regels niet mogelijk zou zijn, gaat mijns inziens niet op.

Let wel: ik zeg helemaaaaaal niet dat de ruiter die in de openingspost dat wél doet, maar wil even aangeven dat het, wat de regels ook zeggen, wel gebeurt. Zelfde geldt voor paarden die kalmeringsmiddelen krijgen, is volgens mij ook tegen de regels, maar het gebeurt nog wel.

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:46

Maar dat is dus wat ik net al zei........ je weet het niet zeker totdat je zelf de staart gevoeld hebt........

Dus, had het topic neutraal gehouden, door daarover te spreken maar zonder personen/paarden aan te halen....

Oh, en ik heb toch wel degelijk op shows juryleden achter paarden langs zien lopen die even aan de staart voelden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:48

@Gisela: maar 'wij' komen niet aan staarten van startende paarden en de jury doet het blijkbaar ook niet (genoeg).
Dus hoe wil je dit soort misstanden dan de wereld uit helpen ??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:55

Een klein stukje engelse tekst
Citaat:
A tail block can normally last anywhere from 3 to 5 months, be permanent or even ultimately kill the horse via secondary infection. Rubbing the tail IS a sign of blocking, but could also have some other causes. If tickling or massaging the area directly beneath your horse's dock doesn't cause it to lift or corkscrew, I'd suspect a block has been done. A vet or massage therapist can also feel for scar tissue at the dock, which is a pretty reliable sign of repeated blocking. If the block is TOTAL, the horse cannot swish the tail from side to side either. Such a dramatic block is usually apparent by manure and urine in the horse's tail. In that case, they pretty much have to spend the duration of the block (or the rest of their lives) stuffed into a tail bag. ~FH

Overigens wordt dit blocking dus gedaan met een middeltje waar iedereen aan kan komen en wat geen sporen in het lichaam achterlaat, behalve een stevige infectie als je pech hebt.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:56

Op de Worldshow hebben ze ook tail-controle voordat ze de ring in gaan.
Maar ja, het is eigenlijk te triest voor woorden dat dat nodig is. Het is meer iets voor s-ex offenders Clown

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:15

Gisela schreef:
Einsteins Revolution heeft namelijk ook bij de AQHA gestart en is ook geshowed op de AQHA World Championship Show in 2006. ....

Vera schreef:
Op de Worldshow hebben ze ook tail-controle voordat ze de ring in gaan.

We hebben het hier dus over dezelfde AQHA show waar dus wel controle is......

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:10

Dit bedoel ik nou. Een aantal hier gaat er klakkeloos van uit dat dit paard nu echt een verdoofde of opzettelijk verlamde staart heeft.

Gisela draagt heel netjes aan dat dit paard onder AQHA regels geshowed wordt en dat daar gecontroleerd wordt en het dus niet klopt dat dit paard met eigenaar betrokken zou zijn bij dit soort praktijken en wat gebeurd er met die info???????
Niks totaal niks. Het wordt door een aantal gewoon van de tafel geveegd met de woorden in weet niet of er wel echt gecontroleerd wordt!

Buiten al dit om wordt ook nog eens een Reiner, waarvan nu toch wel duidelijk is geworden dat er niks mee aan de hand is, als voorbeeld gebruikt.
Dat terwijl deze wanpraktijken iets zijn wat bij 99 van de 100 gevallen uit de Pleasure of Hunter komt! Daar willen ze namelijk geen beweging zien. Bij de Reining is beweging juist van belang omdat het de snelheid accentueerd.

Ik vind dat het onderwerp van verlammen van staarten aandacht mag krijgen maar in het wilde weg gaan beschuligen en dingen aan gaan nemen is imo duidelijk niet de weg!
Als je zo iets aan kaart zorg dan dat je een filmpje hebt van een medisch instituut waarbij je weet dat er echt spraken is van verlamming dan ben je goed bezig. Baseer je op feiten en niet op aannames!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:30

wat een agressie weer!
niemand heeft de naam van de ruiter of eigenaar genoemd. het filmpje is er mi enkel ter verduidelijking.
dit paard draagt zijn staart absoluut niet op een natuurlijke manier, zelfs niet als ie tijdens de proef doodsbang zou zijn. er is duidelijk wat aan de hand, of beter gezegd aan de staart.
dit is een bredere discussie, TS vroeg of er iemand wat opviel aan de staart;duidelijk wel dus..
alleen een doodsbang paard knijpt zn staart, en dan wel anders als dit.en dan krijg je speculaties(lees;discussie), over een onderwerp die daar aan de orde van de dag is, verboden of niet.er gebeuren daar heel wat dingen-en hier wss ook, alleen niet op zon grote of extreme schaal-die het daglicht niet kunnen velen.neem alleen het feit, dat in de regelementen inhumane trainingsmethodes verboden zijn. dit gebeurd ook wel degelijk. alleen ziet de jury daar ook nix van. mag het?nee,absoluut niet. word er gecontroleerd daarop ? nee...
nogmaals;niemand is erop uit om de ruiter zwart te maken, het is er louter ter illustratie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:31

Degene die ik hierboven gekwoot heb zegt ook dat het steeds vaker voor komt in de reining en zelfs de cutting !!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:33

Adrienne schreef:
Daar willen ze namelijk geen beweging zien. Bij de Reining is beweging juist van belang omdat het de snelheid accentueerd.

Snelheid ja, protest nee. Verder vind ik dat hier nogal overdreven op gereageerd wordt.
Niemand neemt wat aan, het lijkt misschien zo (ik heb het filmpje NOG niet gezien, dus ik weet het NOG niet Haha!), maar nergens wordt gezegd dat Einsteins Revolutions staart lamgelegd wordt.

Dus laten we niet meteen uit ons slof schieten aub Lachen Buiten dat heb ik het idee dat als hier een bekende pleasuretrainer op het filmpje te zien zou zijn, dat jullie lang niet zo fel hadden gereageerd als dat er nu gedaan wordt.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 15:36

Adrienne, ik denk dat je je onnodig druk maakt. Door jouw reacties maak je het juíst persoonlijk en iedere keer dat je er weer over begint, wordt het weer aangehaald. Terwijl inderdaad niemand hier namen noemt en het filmpje dient als voorbeeld.
Precies wat spicegirl zegt. Ben het volledig met haar eens. Lachen

Haha Xono, nog steeds niet?! Wel spannend voor je, als het moment straks dan eindelijk is aangebroken. Haha!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:37

oh jazeker wel; het gaat toch om wat ze het paard aandoen, niet wie??
waar word die uitspraak opgebaseerd dan?
wij nuchtere hollanders vinden dat in sommige gevallen de amerikanen veel te ver gaan, ten nadele van het paard, ten bate van het geld.dan maakt het toch niet uit wie het doet?

XoNo

Nu maar hopen dat het filmpje er straks nog op staat Toekie! Haha!

watdanhe

`k snap het niet, wat voor staatje? En waar?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:51

watdanhe schreef:
`k snap het niet, wat voor staatje? En waar?

Frusty

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:56

even iets heel anders: vroeger ging ik altijd met een fokker mee helpen bij keuringen en daar werd om het paardje mooi te laten lopen een beetje peper in de aars geduwd! maar de fokker had een wondje aan zn vinger en heeft daarna 2 weken in de soda gezeten hihihi..... moest het ff kwijt! was overigens meer dan 20 jaar geleden.

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:16

Jongens, kom op, als je de link aanklikt staat er toch luidt en duidelijk naar wie je gaat kijken en als je het filmpje ziet, staat dat er toch ook in het begin??? In het eerste bericht van de TS staat het toch ook?

Discussie is goed en nee, je hoeft het niet met elkaar eens te zijn. Maar de TS vraagt hier om een reactie op een specifieke video.....

Als het dan inderdaad in z'n algemeenheid bedoeld was om de discussie over tail blocking te starten, dan had neutrale videobeelden, diverse paarden/diverse ruiters en diverse disciplines, zonder namen te noemen en in z'n algemeenheid gevraagd wat het verschil was.

En Xono, ook als het een specifieke pleasureruiter was geweest die met naam hier werd neergezet, was mijn reactie hetzelfde geweest.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 16:24

Tuurlijk kun je de naam bij het filmpje zien. Maar dan nog hoeft het niet persoonlijk te worden. Daar zorgen juist die paar voor die er (behoorlijk fel) ophef over maken. Je kunt toch discussiëren over het fenomeen? Die kant ging het ook op, maar een paar hebben het zelf ineens een persoonlijke draai gegeven. En dat waren niet degenen die het over 'lamleggen' hadden. Knipoog

[edit]typfoutje
Laatst bijgewerkt door Toekie op 19-09-08 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:27

Natuurlijk.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 16:29

Ja tis echt zo, kijk het zelf maar na. Lachen Het ging alleen over wat er te zien was op de video en wat de oorzaak KAN zijn. Niemand beschuldigt iemand.