[WN] mijn paard gaat liggen (en bedoel niet in de losgooibak)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XoNo

Re: mijn paard gaat liggen (en bedoel niet in de losgooibak)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:37

Maargoed, ik heb mijn zegje wel gedaan Haha! Ik hoop dat taris2000 eruit komt, zonder teveel moeite...als ik je nog ergens mee kan helpen, dan hoor ik het via pb wel...de gemoederen lopen mij hier te hoog op Haha! Beetje muggenzifterij allemaal Tong uitsteken

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 22:55

XoNo schreef:
Arrogant...nja...dat zou je wel zijn als iemand anders er zo opstapt en wegrijd Haha! Er is overal een excuus voor te verzinnen. Het is knap dat jij de enige bent die haar kan rijden, aan de andere kant is het niet goed dat jij de enige bent en echt onder de duim heb je haar niet. Sowieso klinkt het niet erg veilig dat het een typ is die overeind krabbelt en zich zo bovenop je sodemieter laat vallen...dan denk ik, waar gaat het verkeerd?

Op wedstrijd wíllen ze er niet op Knipoog Heb er zat uitgenodigt om er op te komen omdat ik hoopte dat zei in die periode wel wat met haar zouden kunnen (inmiddels doet ze het prima) die met de grootste mond paste als eerste Knipoog

Ik ben niet de enige die haar kan rijden, dat zeg ik niet, ik zeg alleen maar dat ik er vrij zeker van ben dat als je haar op die manier aan pakt (lees: overeind slaan enz) dat je niets met haar kan.

Dat type is ze niet meer ómdat ik een manier gevonden heb van rijden waarbij zij zich goed voelt, die houd in dat ik haar corrigeer als ze iets fout doet maar dat ik haar niet medogenloos afstraf voor míjn fouten! En als ze wat mis doet mag je haar aanpakken hoor, dan zal ze eens haar oren plat leggen zoals het een echte merrie betaamd maar ze zal de tik accepteren. Maar je hoeft haar niet te slaan als ze je iets duidelijk probeert te maken (want geen enkel paard laat zich vallen, of zet zich in de kwetsbare positie van gaan liggen zonder iets te willen duidelijk maken) want dan krijg je het dubbel en dik terug, en terecht!

Peerd is nu nog steeds een ondeugt (ze heeft nu eenmaal een beetje streken zoals elk paard) maar als het erop aan komt zo betrouwbaar als die ouwe sok van boer Piet. Op voorwaarde dat je haar fair behandeld en ook naar haar luisterd ipv enkel bevelen en dwang op legt. Knipoog

Eva_Maria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 22:57

als je merkt dat hij gaat liggen... op welke manier dan ook hem proberen voorwaarts te krijgen!
ik denk dat dat de beste manier is...

Heb het echter nog nooit meegemaakt...

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 08:08

pharagirlke, ach, zo'n paard kan ik ook waarderen, er zijn teveel paarden die zich als stront laten behandelen en een paard dat laat weten wanneer iemand te ver gaat, daar houd ik wel van Lachen

Wat ik uit je verhaal begrijp is dat je goed kunt werken met je paard en ze in principe alles doet wat je haar vraagt, dat je haar ook kunt straffen, maar wel op een eerlijke manier, omdat je anders antwoord krijgt. Nou...dat vind ik niet vreemd. Jouw paard zal waarschijnlijk ook niet gewoon uit zichzelf gaan liggen, omdat ze gewoonweg geen zin heeft. Dus die heeft die aanpak nooit nodig.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 08:22

Eva_Maria schreef:
als je merkt dat hij gaat liggen... op welke manier dan ook hem proberen voorwaarts te krijgen!

Als je paard ligt wil ik wel eens weten hoe jij m dan voorwaarts gaat krijgen. Het aardig vragen? Afstappen is in mijn mening geen optie, dan heeft het paard door dat hij heeft gewonnen en zo onder het werk vandaan is gekomen.
Overigens zie ik allerlei kritiek over het overeind slaan. Als je je paard aait met een zweep komt de boodschap ook niet over. Alleen in deze uiterste twee uitzonderingen is mijn paard flink aangepakt, maar daarna NOOIT meer. En in de tijd waar ik over sprak, was het nog niet in de mode om overal alternatieve genezers/krakers, etc bij te halen. En na de twee incidenten van het liggen en gaan liggen, heb ik nooit iets gemerkt van fysieke problemen. Beetje voorbarige conclusies worden hier getrokken...

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 09:11

Hoe ging het gisteren met rijden?
Is hij weer gaan liggen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:42

XoNo schreef:
Schelden? Als jij penny schelden vindt, dan ben je niet veel gewend. Het was helemaal niet als schelden bedoeld en ik denk dat superwomen (je weet wel, de persoon die ik volgens jou 'uitgescholden heb') wél weet hoe ik het bedoel.

Nou dan begrijp ik ook niet hoe jij dat bedoeld. Voor de goede orde was ik daar niet op in gegaan...
Penny staat voor mij niet als iets positiefs. Het staat bij mij o.a als naief en een droomwereld.
Dat "niet veel gewend" slaat natuurlijk nergens op. fatsoenlijkheid ten top dit Koe
Maar fijn dat JIJ het woord penny niet als schelden bedoeld heb.

De methode van Yamcha staat mij ook aan.
Terug naar de basis en veel belonen. Paard moet het leuk gaan vinden om te 'werken' aangezien de ts schreef dat het paard het nú niet leuk vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:59

Daarom ben ik ook Penny Clown

Voel er bar weinig voor om dat soort gedrag af te straffen en niets aan de oorzaak te doen Tuurlijjk geef ik ook een knal als ie al op de grond ligt (al vind ik wel dat een paard dan ook niet helemaal spoort, mss zouden mensen zoals van het Balingehof in zo'n geval ook erg goed kunnen helpen).

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:17

Ik denk ook dat je hier voorzichtig mee moet zijn. Ik denk vooral dat het vreselijk moeilijk is om er iets over te zeggen zonder dat je het paard en de ruiter en de omstandigheden kent. Ik heb zelf een paard was redelijk gevoelig op alles reageert. Ik gok (je zal het nooit zeker weten) dat hij allerlei rare dingen zou zijn gaan doen als hij regulier en doorgereden was. Hij is nu 7 en naar mijn gevoel kan hij nu pas mentaal meer aan. Mijn pony heeft daar helemaal geen last van. Met mijn paard heb ik nu klassieke dressuurles en dat gaat veel beter. Als ik verkeerd adem neemt hij dit al over. Probeer afstand te nemen en uit te dokteren waar dit vandaan komt. Er is namelijk niets in mij dat denkt dat er niet iets aan ten grondslag ligt hier. Praat er met heel veel mensen over waar je respect voor hebt en ga er desnoods niet meer op voor je denkt meer te weten. Ga desnoods om je paard aan het werk te houden clickertraining doen of wat dan ook, maar dokter uit wat het zou kunnen zijn. En je hoeft niet iedereen zijn/haar raad op te volgen. Pak eruit wat je zinnig lijkt en probeer het.

Ik heb allang gemerkt dat je bij de meeste paarden echt niet boos hoeft te worden, dan maak je het toch meestal niet beter hoor...one way or another moet je dit weer rechtbreien. En als het iets is wat "aan jou ligt", dan so be it...bij mij ligt het toch ook meestal aan mezelf. Je bent mens en je moet nog heel veel leren, je leven lang. Je moet eerst fouten maken voor je verder kunt komen.

Heel veel succes ermee, het is gewoon vervelend en frusterend en om verdrietig van te worden denk ik als het je eigen paard is. Maar niet opgeven hoor....gewoon goed nadenken en blijven luisteren naar je paard. Elk klein signaal proberen op te vangen. Zoals iemand van wie ik een boek heb gelezen zegt: als een paard zich zo uit als die van jou, dan zijn er al honderden signalen aan vooraf gegaan, die wij helaas dan niet hebben opgepikt/op hebben kunnen pikken.

Ik ben heel benieuwd hoe het is gegaan en een laatste tip- er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden heh...

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:21

Als ik de beschrijving van de TS haar paard goed lees maak ik daaruit op dat het een vrij "dominant" (waar ik mee bedoel dat het een paard is die lang zijn grenzen uitprobeert) paard is.
Bij deze paarden is het gewoon heel belangrijk om duidelijk en consequent (lees:de hulpen blijven geven tot de juiste reactie komt) te zijn.
Het ene paard heeft een aai over de bol nodig en de andere soms een schop onder zijn kont, bij wijze van spreken.
Pharagirlke als jouw paard goed reageert op hoe jij nu met hem omgaat prima, maar dit geld natuurlijk niet voor elk paard gelijk en dat is ook wat XoNo denk ik bedoeld. Knipoog .
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden maar mijn ervaring is ook dat er paarden bij zijn die alles uit de kast halen om maar niet jouw als leider te zien en dat is toch waar het uiteindelijk wel om draait, want in de kudde heb je de rangorde en als jij met je paard bezig bent hoor jij toch (al is het maar één Knipoog ) rang boven je paard te staan. En ga nu aub niet zeggen "ik sta gelijk met mijn paard" want dan ben je inderdaad een Penny.(sorry floepte er zo uit. Clown ).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:28

sliding schreef:
Als ik de beschrijving van de TS haar paard goed lees maak ik daaruit op dat het een vrij "dominant" (waar ik mee bedoel dat het een paard is die lang zijn grenzen uitprobeert) paard is.
Bij deze paarden is het gewoon heel belangrijk om duidelijk en consequent (lees:de hulpen blijven geven tot de juiste reactie komt) te zijn.
Het ene paard heeft een aai over de bol nodig en de andere soms een schop onder zijn kont, bij wijze van spreken.[knip]

Maar elk paard heeft respect nodig. Een ruiter/begeleider die geen dubbele signalen geeft.
de hulpen blijven geven tot de juiste reactie komt, kan het erger maken als de ruiter het niet helemaal goed doet.
Ik heb tot nu toe nog niks over les gelezen...

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:29

Ik neem aan dat je je paard alleen in de bak rijdt?

Doet hij steeds op dezelfde punten in de bak vervelend?

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:46

superwoman schreef:
sliding schreef:
Het ene paard heeft een aai over de bol nodig en de andere soms een schop onder zijn kont, bij wijze van spreken.[knip]

Maar elk paard heeft respect nodig. Een ruiter/begeleider die geen dubbele signalen geeft.
de hulpen blijven geven tot de juiste reactie komt, kan het erger maken als de ruiter het niet helemaal goed doet.
Ik heb tot nu toe nog niks over les gelezen...

Ik ben het tot zover met je eens dat je paard respect nodig heeft maar hij moet ook respect voor mij hebben. En daarmee bedoel ik absoluut niet dat hij angst moet hebben voor mij maar ik ook niet voor hem Knipoog .
Ik ben het ook met je eens dat de ruiter wel moet weten wat de juiste hulpen zijn maar ik heb bij dit paard begrepen dat hij heel lang goed loopt en dan weer van alles uitprobeert.
En met "de hulpen blijven geven tot de juiste reactie komt" bedoel ik dat je niet anders moet gaan reageren als het paard zoiets uitprobeert, omdat hij dan reactie (dus beloning) krijgt voor zijn gedrag.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:22

IK denk dat we wel hetzelfde bedoelen en zijn we het dus met elkaar eens Haha!
(Het uitproberen niet helemaal, maar de werkwijze gelukkig wel Knipoog )

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:53

superwoman schreef:
XoNo schreef:
Schelden? Als jij penny schelden vindt, dan ben je niet veel gewend. Het was helemaal niet als schelden bedoeld en ik denk dat superwomen (je weet wel, de persoon die ik volgens jou 'uitgescholden heb') wél weet hoe ik het bedoel.

Nou dan begrijp ik ook niet hoe jij dat bedoeld. Voor de goede orde was ik daar niet op in gegaan...
Penny staat voor mij niet als iets positiefs. Het staat bij mij o.a als naief en een droomwereld.
Dat "niet veel gewend" slaat natuurlijk nergens op. fatsoenlijkheid ten top dit Koe
Maar fijn dat JIJ het woord penny niet als schelden bedoeld heb.

De methode van Yamcha staat mij ook aan.
Terug naar de basis en veel belonen. Paard moet het leuk gaan vinden om te 'werken' aangezien de ts schreef dat het paard het nú niet leuk vindt.

Alsof jij iets over fatsoenlijkheid te melden hebt, je bent nog geen moment fatsoenlijk geweest sinds je je arrograntie hier ten tonele hebt gebracht. Als jij het allemaal zo goed weet en jouw paarden alles voor je doen, alleen omdat je zo'n goed team met hen bent, waarom heb ik jou dan laatst niet op de buis voorbij zien komen toen ik de Grand Prix proeven op de Olympische spelen zat te kijken?

Je hebt toch een behoorlijk scheef beeld van schelden als jij penny onder scheldwoorden schaart. Zoals je zelf al aangeeft is penny bij jou bekend als naïef en een droomwereld, sinds wanneer is dat meteen iets negatiefs of zelfs schelden?
Raar dat JIJ penny schelden vindt. En ja, als je "penny" een scheldwoord vindt, dan ben je inderdaad geen moer gewend.

En Yamcha moet niet zo selectief lezen, ik geloof dat niemand in dit topic zomaar zijn paard zou straffen als ze niet zouden weten wat het gedrag veroorzaakt. Als dat zo zou zijn zou je alleen reacties tegenkomen als "slaan tot hij weer opstaat" en ik zie genoeg mensen met vragen aan de TS om te helpen achterhalen waar het probleem vandaan komt.

Volgens mij is dit topic verplaatst van één of ander dressuur-sub-forum van Bokt, gezien het volk wat zich ineens aankondigt hier. Rolleyes

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:02

op de kast?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:12

Kom jij er uberhaupt wel ooit vanaf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:45

XoNo schreef:
En Yamcha moet niet zo selectief lezen, ik geloof dat niemand in dit topic zomaar zijn paard zou straffen als ze niet zouden weten wat het gedrag veroorzaakt. Als dat zo zou zijn zou je alleen reacties tegenkomen als "slaan tot hij weer opstaat" en ik zie genoeg mensen met vragen aan de TS om te helpen achterhalen waar het probleem vandaan komt.

Volgens mij is dit topic verplaatst van één of ander dressuur-sub-forum van Bokt, gezien het volk wat zich ineens aankondigt hier. Rolleyes

Ken er genoeg hoor, die de schuld automatisch bij het paard leggen. Je hebt een erg positief beeld van de ruiterij. Mijn beeld is helaas anders.....

Licht je laatste opmerking eens toe, als je wilt?
Zou je het concreet willen maken wat je nu eigenlijk bedoelt? Ik houd erg van rechtstreekse communicatie namelijk Ja

Maar ik begrijp dat jij het woord Penny niet als schelden bedoelt, dat is erg fijn Lachen
Zou je uit willen leggen wat je er dan wél mee bedoelt, want dat is me nu niet helemaal duidelijk, vrees ik. Alvast bedankt! Haha!

Eva_Maria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:48

Diane65 schreef:
Eva_Maria schreef:

Als je paard ligt wil ik wel eens weten hoe jij m dan voorwaarts gaat krijgen. Het aardig vragen? Afstappen is in mijn mening geen optie, dan heeft het paard door dat hij heeft gewonnen en zo onder het werk vandaan is gekomen.
Overigens zie ik allerlei kritiek over het overeind slaan. Als je je paard aait met een zweep komt de boodschap ook niet over. Alleen in deze uiterste twee uitzonderingen is mijn paard flink aangepakt, maar daarna NOOIT meer. En in de tijd waar ik over sprak, was het nog niet in de mode om overal alternatieve genezers/krakers, etc bij te halen. En na de twee incidenten van het liggen en gaan liggen, heb ik nooit iets gemerkt van fysieke problemen. Beetje voorbarige conclusies worden hier getrokken...

ik zei als je merkt dat hij GAAT liggen, dus niet als hij al ligt tssss

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 16:24

Is WN ineens HK geworden ofzo Verward ... Lijkt er verdomd veel op!
Wat zijn we kinderachtig bezig hier zeg! Niet iedereen heeft dezelfde manier van doen en laten, waarom uitgebreid elkaar erop af lopen kraken? Laat lekker gaan...

TS, ik heb de reacties gelezen en ik denk ook dat er toch iets aan de hand is. Je zegt dat alles al is nagekeken, maar misschien zit het psychisch? Is het telkens bij dezelfde bepaalde oefening? Dan zou het misschien zo kunnen zijn, dat hij angst voor die bepaalde oefening heeft?

Ondertussen heb je gereden? Deed-ie het weer? Zo ja, wat heb je geprobeerd? Verrot slaan lijkt mij geen optie, maar afstappen ook niet... Toch moet er duidelijk wat gebeuren, want het kan, wat al eerder gezegd is, erg gevaarlijk zijn/worden! Is er begeleiding in de buurt die je ermee zou kunnen helpen?
Ik zou het moment proberen aan te voelen wanneer hij wil gaan liggen en dát moment voor zijn door genoeg druk te geven met de benen of evt. een tik op de kont (en dan bedoel ik NIET verrot slaan!). Ik heb het weleens op het strand gehad dat die van mij volgens mij even dacht zijn ruiter verloren te zijn... Heb 'm met voldoende druk en stemgeluiden vooruit gekregen. Maar dit was eenmalig, geen terugkerend probleem, dus eigenlijk zit ik nu appels met peren te vergelijken Clown

Ik ben erg benieuwd naar de vorderingen...

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 17:12

Yamcha schreef:
Ken er genoeg hoor, die de schuld automatisch bij het paard leggen. Je hebt een erg positief beeld van de ruiterij. Mijn beeld is helaas anders.....

Licht je laatste opmerking eens toe, als je wilt?
Zou je het concreet willen maken wat je nu eigenlijk bedoelt? Ik houd erg van rechtstreekse communicatie namelijk Ja

Maar ik begrijp dat jij het woord Penny niet als schelden bedoelt, dat is erg fijn Lachen
Zou je uit willen leggen wat je er dan wél mee bedoelt, want dat is me nu niet helemaal duidelijk, vrees ik. Alvast bedankt! Haha!

Dankje Yamcha, met een reactie zoals dit kan ik iets Haha!

Tuurlijk zijn er genoeg mensen die meteen de schuld bij het paard leggen, maar in het geval van de TS is dat volgens mij niet zo en ik vind het persoonlijk niet netjes als daar meteen vanuit wordt gegaan. Net als dat ik het niet eerlijk vind dat de schuld meteen bij de ruiter neergelegd wordt.

Wat ik met Penny bedoel is het volgende. Het is niet altijd de schuld van de ruiter is als een paard iets niet wil. Als je dat wél denkt, dan vind ik dat echt een Penny gedachte. Paarden zijn nog altijd dieren met een éigen wil en niet alle paarden doen precies wat je vraagt, alleen omdat ze dat graag willen. Ik heb een paard gereden die persé geen trail wilde lopen (balkjes, bruggetjes, hekjes), maar verder kon ik ermee lezen en schrijven. Ik kan niet zorgen dat hij trail leuk gaat vinden. Ik kan zorgen dat hij het voor me doet, maar dat is een proces, met beloning (en straffen, welke wijze doet even niet ter zake), maar hij zal het nooit leuk gaan vinden en ik zal hem moeten straffen voor fout gedrag. Je bent niet zomaar een team met een paard. Dat heeft met wederzijds respect te maken en als je een paard over je heen laat lopen, zal hij nooit respect voor je krijgen.

Wat betreft mijn laatste opmerking: ik kan me de laatste keer niet heugen dat er zo onnodig fel gereageerd werd door iemand in een topic op dit subforum, ik vind het gewoon typisch dat een topic op stront uitloopt op het moment dat mensen, die zich voornamelijk op andere fora bezig houden, zich ermee gaan bemoeien.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 17:16

Hier ken ik ook al een topic over en daar kon ook al niet normaal gereageerd worden...

Als je paard gezond is kun je het volgende doen:

Als hij gaat liggen blijf je op je paard zitten. Denk wel om je eigen benen. Gaat hij rollen blijf je boven je paard staan in het midden. Zodra hij gaat opstaan neemt hij je weer mee naar boven. Zo krijgt hij er heel snel genoeg van. Wees wel heel voorzichtig en als je denkt dat het te moeilijk is moet je het vooral niet doen!

Je kan ook iemand vragen een emmer water over hem heen te gooien zodra hij gaat liggen. Dat doet geen pijn maar hij schrikt er waarschijnlijk wel van.

Veel succes.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 17:37

AnnemiekvM schreef:
Gaat hij rollen blijf je boven je paard staan in het midden. Zodra hij gaat opstaan neemt hij je weer mee naar boven.

Ik vrees dat als een paard gaat rollen met een westernzadel op zijn rug, dat-ie zo 1 2 3 niet meer opstaat!

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 17:44

heb n iet alles gelezen wil reageren op de ts

wat een ontzettende boef is jouw paard zeg

heb wel eens meegemaakt dat een paard uit protest alleen maar liep te bokken zodra je de teugels aannam
dat is toen opgeslost door met een bitloos hoofdstel te gaan rijden

maar denk niet dat dat hier de oplossing is

je kan hem 1 ding niet verwijten dat ie niet creatief is om ergens onderuit te komen

taris2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 19:35

hallo allemaal,

bedankt voor alle reaktie's heb gister gewoon gereden, vel blauw spring zweepje in de aanslag. en wat denk je niets, NIETS NIETS NIETS. hij deed helemaal niets! dus zweepje weer weg probeerde hij het weer. dus heb hem een schopje kunnen geven voor hij ging liggen en had hem net naar voren of hij probeerde het weer. 1 flinke tik met mijn teugel gegeven. en heb verder heerlijk gereden.
wat is het ook een draak.
hoop dat het nu over is. maar heb in iedergeval meer idee-en gekregen hoe ik het op kan lossen en als hij het weer probeert, stap ik in iedergeval niet zomaar meer af.

weet niet hoe ik dit doe maar topic kan gesloten worden. ben nieuw hier bij bokt Tong uitsteken